{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.047 visninger | Oprettet:

Købeloven - erfaringer {{forumTopicSubject}}

Hej BG

Tænker på om nogle af jer har oplevet at få noget ud af "købeloven" hvis i har købt bil ved forhandler?
Er der noget at komme efter hvis der smutter en turbo eller toppakning efter lad os sige 18 måneder?

Søger reelle eksempler på folk der rent faktisk har fået noget ud af at være på den sikre side, grunden til mine spørgsmål er at jeg overvejer at købe en bil engros i 300.000kr klassen.

Jeg er klar over at man har en garanti, men man skal selv bevise at fejlen/problemet var tilstede ved købet - det er jo ikke nemt med f.eks en turbo eller lignende.

2 års reklamationsret, har i oplevet noget positivt med det?
Jeg vil da nærmest påstå at forhandleren har glemt alt om de biler han sælger efter 2 år.

Mvh
Carsten

Ps. Ja jeg har søgt på BG før, men finder trådene for gamle ifht de nye regler.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Købeloven - erfaringer
  • #1   26. feb 2014 Hvis du køber bilen engros så er det netop UDEN! reklamations retten!. og ofte sælger de KUN! til folk med CVR nummer.

Og som udgangspunkt så får du ofte kun dækket noget efter så lang tid, hvis du virkelig kan stå med en uvildig rapport som fastslår at fejlen var der ved levering.

• #2   26. feb 2014 Ved engros salg kan du ikke rigtig bruge købeloven til noget..

• #3   26. feb 2014 Som nævnt ovenfor, så når du køber engros er det jo uden nogen form for garanti/reklamationsret.
    Engros prisen bruges jo stort set kun forhandlere imellem.

Men med hensyn til det med købeloven, så kan de godt droppe den garanti, netop fordi reklamationsretten gælder ved køb af bil ved forhandler, og de første 6 mdr, er det op til sælger at bevise, fejlen ikke var der, hvilket man oftes antager den har været indenfor det første halve år, derefter er det køber der skal kunne bevise det.
    Så hvis nu turboen var helt ny, da du købte bilen, kan du jo bruge det som argument, at hvis den var helt ny, burde den kunne holde længere tid, men hvis den ikke er skiftet, så kan du ikke rigtige bevise, at der skulle være fejl på den, da du købte bilen.

• #4   26. feb 2014 Hej
    Måske jeg ikke fik forklaret godt nok ovenfor, jeg er bekendt med hvordan det forholder sig når man køber til CVR nummer - hvilket jeg har.

Pointen er om det kan betale sig at give de 20-25k ekstra for bilen, og jeg søger derfor eksempler på folk der har fået noget ud af at bruge købeloven.

Tak for svar indtil videre smiley

• #5   26. feb 2014 Hvis du køber din bil igennem dit CVR-nummer, så er det i princippet handel mellem to virksomheder og så gælder reklamationsretten/købeloven ikke mig bekendt.

• #6   26. feb 2014 Det handler reelt om, hvorvidt man vil give så meget ekstra for et halvt års "forsikring" af uforudsete reparationer. Efter de 6 måneder er det praktisk talt umuligt at få medhold i en sag, så her vil reklamationsret være uden reel værdi.

Jeg ville helt sikkert vælge at spare 20-25.000 kr. og tage chancen. Det kan vise sig at være en dårlig idé, men chancen er størst for det modsatte.

• #7   26. feb 2014 ... Og jo, Købeloven gældermed mindre andet aftales. Dog ikke paragrafferne omkring forbrugerkøb.

• #8   26. feb 2014 Hvis det kun er 20-25K på en bil i den prisklasse ville jeg betale det mere for at få retten til at brokke mig!..

Søger du bil engros så kig rundt ved de forskellige auktioner f.eks. BCA i vejle osv. det er min erfaring at ved biler i den prisklasse er der ofte en god besparelse ved auktion

• #9   26. feb 2014 Bay:
    Lige det jeg tænker.

Var ude og se på bil med den gamle i sidste uge, der var ikke mange forhandlere der ville sælge til CVR fordi - jeg citerer "den har ikke kørt ret langt, der sker 99% sikkert ikke nogen med den".

Faktum er at jeg ville foretrække at give 275k for bilen frem for 300k, og sidst jeg kiggede lidt på nyere bil i 2011 kunne jeg få en BMW 330d 40k billigere til CVR.

Jeg tror heller ikke det er muligt at bevise at bilen havde en defekt f.eks gearkasse 2 år efter et køb, det er nok som Bay siger en slags 6måneders forsikring man betaler for.

• #10   26. feb 2014 Jeg ville max give 3-5% ekstra for en bil med garanti..

sandsynligheden for at noget dyrt går i stykker netop de første 6 måneder er ikke særlig stor, og man hører så ofte om sager hvor forhandleren alligevel ikke gider stå til ansvar for fejlen, og så skal man kæmpe med ham om det, ikke det værd..

• #11   26. feb 2014 Mirza

det er jo fordi at ved de sager hvor forhandleren rent faktisk står til ansvar og gør hvad han skal, det skriver ingen om. for... hvorfor skulle man? tingene gik jo som de skulle.

• #12   26. feb 2014 Min makkers forældre købte bil ved autoimport/forhandler udenfor skive (højslev), han skiftede inden for de første 6 måneder turbo på deres BMW 320d.

Alt var fint, ejerne af bilen var i den tro at det var en original turbo, men det var det ikke.
    det fandt de ud af da den gik i stykker efter ca halvandet år, pudsigt nok ville han ikke dække en ny montering, og den uoriginale havde kun 1 års garanti på selve delen.

De betalte NOK for bilen derude, og oven i det må tte de alligevel punge ud med ca 15k til ny turbo, selvom problemet skulle have været løst.

• #13   26. feb 2014 Nu er forhandleren jo på ingen måde forpligtet til at benytte originale reservedele, dette er noget han selv bestemmer. Så som sådan har han ikke gjort noget forkert i den sag.

Hvad man efter min mening burde have gjort er så en anden detalje, og noget jeg ikke vil blande mig i.

Men ren lovgivningsmæssigt så er der ikke noget at komme efter.

• #14   26. feb 2014 kennet. jeg er godt klar over at negative sager fylder mere på nettet og i folks mund end de positive, på trods af at der garanteret er flere positive sager.. men jeg ville ikke give 10-20.000kr ekstra i håb om at HVIS noget går i stykker, at jeg MÅSKE får det lavet uden brok..

• #15   26. feb 2014 Kennet:
    Nej, problemet for køberen (min makkers forældre) var jo at de var i den tro at der var originale dele monteret, og de var da lidt overraskede over at der ikke var samme ret til at reklamere/klage over en uoriginal del.

Men du har ret, det handler mere om dårlig service frem for købelovens bestemmelser.

• #16   26. feb 2014 Loven siger jo også 2 års reklamations ret ved nye reservedele.

Der ligger så 2 store problemer i en turbo, i min verden.

1. en turbo er en sliddel, så hvormeget skal den kunne holde til?, for der står også et sted i loven at der skal tages forbehold for hvor længe man må regne med at en vare kan holde.

2. når der er givet 1 års garanti fra producenten, ja så er der jo stadig 12 måneders "tvungen" reklamation der efter, men problemet er jo at forbrugeren her skal bevise at den var defekt. hvilket er svært da det jo er en sliddel.

Deres oplevelse handler i stor grad om den service, men måske også i høj grad om hvad de som forbruger forventer og hvad han som forhandler levere/forventer. i teorien måtte han jo også montere en brugt turbo på bilen.

Så igen og som vi nok er enige om, det handler mere om hvilken service forhandleren levere til sine kunder.

Men jeg syndes det er sjovt. for alle vil have/forventer at servicen er i TOP og at forhandleren da bare lige sluger alt hvad der kommer på bilen, men INGEN vil betale prisen som den service koster.

Havde forhandleren nu tjent 50.000 mere på alle biler han solgte, så var han måske også mere villig til at levere en anden service end den han levere ;).

• #17   26. feb 2014 og nu er det altså ikke for at holde hånden over forhandlere eller noget i den stil...

Min personlige holdning er også at medmindre det er en bil med fabriks garanti så handler jeg helst engros og spare nogle penge!, dette er også fint så længe man selv har mulighed for at lave noget og har den viden det kræver!.

Mange har bare ikke den mulighed og den viden det kræver.

Og nu handler jeg aldrig biler med fabriks garanti, det har jeg ikke råd til alligevel :P.. haha...

• #18   26. feb 2014 Jeg kunne ikke være mere enig, og mht købeloven er det jo EN STOR gråzone.
    Jeg går nok efter et engros-køb, med mindre differencen ligger på +/- 5000kr.

Carsten

• #19   26. feb 2014 Jeg går også altid efter at lave en handel via mit CVR-nummer. Det kan slet ikke betale sig andet i min optik, med mindre besparelsen er ubetydeligt lille.

• #20   26. feb 2014 arh carsten..

De første 6 måneder er ikke en gråzone ;).... resten er i min optik ubrugelig...

Og selv hvis man HAR! ret, og man går igennem alle de steder man kan, så kan man stadig risikere at ende i en retssag som i sidste ende koster mere end den fejl man vil have udbedret.... suk...

Kommentér på:
Købeloven - erfaringer

Annonce