{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
19.298 visninger | Oprettet:

Gulpladebil, blandet privat/erhverv {{forumTopicSubject}}

Hej BG

Jeg har kigget på en gulpladebil fra efter 98 hvor der er privatanvendelsesafgift på som jo koster rundt regnet 5500kr

Men det er ved udelukkende privat at det koster 5500kr

Hvis du bruger den blandet til privat og erhverv er det halv pris på privatanvendelsesafgiften.

Er der nogen krav til det ?

Skal der føres kørebog, er der krav til hvilket firma at bilen skal være tilknyttet osv??

Jeg er alm lønmodtager hvor jeg har et lille firma ved siden af.

Bilen kommer formodentlig til at køre 80% privat og 20% erhverv.

Syntes ikke rigtig at jeg kan finde nogen retningslinjer nogen steder??

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Gulpladebil, blandet privat/erhverv
  • #1   4. apr 2014 Ja der er krav ellers kan alle jo bare få den reg som blandet kørsel du skal føre kørebog og skrive alt kørsel for firma op. evt læs det her http://www.business.dk/innovation/hvordan-er-det-nu-med-blandet-koersel

• #2   4. apr 2014 Det skal så lige siges at det er en bil incl moms(papegøjeplade) som der gerne må bruges privat. Så det eneste det drejer sig om er privatanvendelsesafgiften:)

• #3   4. apr 2014 Da jeg havde gulpladebiler hvor momsen var betalt, men med registrering for halv erhverv og halv privat kørsel var der ingen krav.

Jeg skulle bare indledningsvis kunne dokumentere at jeg brugte den erhvervsmæssigt i tilfælde af at SKAT spurgte. De har aldrig henvendt sig, og jeg dokumenterede aldrig noget.

• #4   4. apr 2014 Anders B ja det er jeg godt klar over, men du skal jo tænke på det er fordi den skal stå til erhvervskørsel også. Du kan ikke bare får 50/50 fordi der er betalt moms af den, den skal jo ind under erhvervskørsel og det skal du kunne dokumentere at den bliver brugt til. Ellers er det jo 100% privat kørsel. Så kunne alle jo bare få den til at stå som 50/50

• #6   4. apr 2014 Som sagt har jeg jo mit eget enkeltmandsfirma hvor jeg kommer til at skulle bruge en bil, så i min verden er det jo dokumenteret, det var noget helt andet hvis jeg ikke havde firma.

Gider ikke kørebog hvis jeg kan slippe for det, syntes at det er noget besværligt:/

• #7   4. apr 2014 Har du læst det link? der står uanset hvilken metode du vælger skal du føre kørebog. For du SKAL kunne dokumentere for de kørte km i erhvervs mæssig medføre. Ellers ville du jo ikke kunne få den som 50/50 da det så kan være fusk. Så kunne alle jo gå ud og anskaffe sig en varevogn og sige den køre 50/50. At man har en virksomhed dokumentere da ikke for den kørsel man laver.

• #8   4. apr 2014 Læs det her. Der SKAL være et reelt behov for den kørsel. At man har en virksomhed betyder intet, men at du skal have behov for at køre for den virksomhed.

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1817345&vId=0&lang=DA

Det er ikke bare så nemt og sige man vil have den på 50/50 fordi man har en virksomhed, der skal være brug for den kørsel og det skal du kunne dokumentere.

• #10   4. apr 2014 Lasse P: Kørebogen er ikke nævnt. Der står kun at du skal have et reelt behov. Da jeg havde gulpladebiler hvor momsen var betalt og de var delregistreret havde jeg et firma jeg drev i min fritid hvor jeg kunne bruge pladsen i varerummet.

Jeg skulle ikke bevise noget overfor SKAT ifm indregistreringen, men skulle have dokumentation klar i tilfælde af de spurgte til det.

Kørebogen har ikke nogen med registreringen at gøre, men udelukkende til at dokumentere din kørsel for firmaet i tilfælde af du får kørepenge eller trækker km fra i skat.

• #11   4. apr 2014 Søren GTI ja du skal dokumentere det for skat. Hvordan vil du kunne dokumentere dit kørsel uden en kørebog? 50/50 betyder jo du køre de 50% af km i firma medføre. At du kun køre 1 km i firmaet er ikke nok. Så hvordan hulen vil du kunne bevise overfor skat at der er behov for kørsel i firmaets navn. Har en bror der brugte hans bil til firmabil TT belægning og han skulle føre kørselsbog til skat.

For at få bilen på 50/50 skal du jo bevise over for skat at der er behov for firmakørsel. hvordan beviser du dette så? Det gør du jo netop ikke bare ved at sige den skal på 50/50.

• #12   4. apr 2014 Lasse P.: Nej, 50/50 betyder ikke at du kører halvdelen af dine km for et firma, blot at du benytter din bil ifm erhverv.

Der er ingen krav om en ligelig fordeling af dit km forbrug i bilen.

Kørebog er udelukkende for at få dækket din kørsel, og det har INTET med registreringen af bilen at gøre når du taler papegøjeplader med del registrering.

• #13   4. apr 2014 Se nedenstående Landsretsdom.
    Manglende dokumentation for den erhvervsmæssige kørsel
    Østre Landsret har fundet den af arbejdsgiveren udbetalte skattefri kørselsgodtgørelse på kr. 34.872 for skattepligtig, fordi
    ?? skatteyderen ikke kunne dokumentere den erhvervsmæssige kørsel – manglende kørebog og,
    ?? arbejdsgiveren ikke havde ført kontrol med antallet af kørte kilo- meter.

• #14   4. apr 2014 Man skal føre kørselsbog når man benytter privat bil til firmakørsel bum.

• #16   4. apr 2014 Du har ikke angivet om det var en papegøjepladeindregistreret bil, eller om det er en gulpladebil uden moms hvor manden har kørt privat.

• #17   4. apr 2014
    TS spørger jo om man skal føre kørselsbog når den bruges til firma kørsel og ja det skal man

Søren det er fuldstændig lige meget om den er på hvide eller gule. Når du laver firmakørsel SKAL du kunne dokumenterer dit kørsel for firmaet. Om den skal på gule plader har kun noget med om du køre som sælger eller anden type arbejde at gøre, som skat jo også skriver. Der skal være et behov for den er en varevogn. Køre du som tømre så er der behov, men køre du som bil sælger er det ikke et behov.

• #18   4. apr 2014 Mr S: du blander tingene sammen. Vi taler udelukkende om at halvere misundelsesafgiften fra 5500 om året til 2750 om året.

Det kræver ikke dokumentation for kørte km, men kun at du rent faktisk bruger din bil til erhvervsmæssig kørsel, som der står i det link Lasse P har lagt ud.

• #19   4. apr 2014 Lasse P. TS spørger om der er krav til at delregistrere sin bil.

Ja, du skal kunne dokumentere at du benytter den ifm firma eller for din arbejdsgiver, præcis som beskrevet i det link du har lagt ud. De skriver intet om kørebog.

• #20   4. apr 2014 Søren gti jo når du så bruger din egen bil skal du jo føre kørselsbog over de kørte km for firmaet.

• #21   4. apr 2014 Ja, men ikke for at dokumentere at bilen bliver brugt erhvervsmæssigt som dokumentation for en delregistrering, men kun for at kunne trække km fra og få km penge for den erhvervsmæssige kørsel i din private bil.

• #22   4. apr 2014 Søren gti jo når du så bruger din egen bil skal du jo føre kørselsbog over de kørte km for firmaet.

Svar

Det er for at kunne få penge for de km man køre, det har ikke noget med afgiften at gøre i min verden.

• #23   4. apr 2014 Søren GTI nu har jeg en varevogn så jeg ville kunne få den over på halv afgift hvis jeg skriver jeg er hos et udlejnings firma? om jeg så ikke køre en eneste km for firmaet betyder intet eller hva?

Anders B at føre kørebog beviser jo at der er behov for den kørsel. Ellers ville jeg som skrevet kunne få min over på 50/50 uden at køre en eneste km for firmaet.

• #24   4. apr 2014 Anders B: præcis..... Det er lige netop sådan det er.

Kørebog = dokumentere at du har kørt ervhersmæssigt i din private bil og dermed kan trække dem fra i skat, eller få dem udbetalt som kørselsgodtgørelse.

Delregistrering = dokumentation fra firma på at bilen benyttes ifm firmate og derfor kan slippe med halv misundelsesafgift.

• #25   4. apr 2014 Lasse P.: Læs dit eget link...... Du SKAL kunne dokumentere at du rent faktisk skal benytte bilen, ikke at du skal køre X antal km i den. Om du så kører 5 km om året fordi du den ene gang SKAL benytte den ifm firmaet/jobbet efter krav fra arbejdsgiver, så har du lov til at halvere afgiften.

• #26   4. apr 2014 Søren så forklar lige dette du skriver

Det kræver ikke dokumentation for kørte km, men kun at du rent faktisk bruger din bil til erhvervsmæssig kørsel, som der står i det link Lasse P har lagt ud.

Hvordan dokumentere du dette? det gør du jo ikke ved den bare står som 50/50 kræver jo dokumentation at du har kørt ud til de arbejdspladser og hvordan gør du det så?

• #27   4. apr 2014 Hvis du har et brev fra din arbejdsgiver, eller evt din kontrakt, hvori der står du skal lægge egen bil til ifm opgaver for firmaet.

Så har du dokumenteret at du skal benytte din bil og dermed kan delregistrere den. Det afhænger IKKE af hvor mange km eller hvor meget du skal bruge den.

• #28   4. apr 2014 Tak for dialogen, men må nok hellere lige få fat i skat for at være sikker:-)

• #29   4. apr 2014 Anders B: God idé. smiley

Det jeg har beskrevet er hvordan det foregik da jeg havde gulpladebil, havde job og eget firma ved siden af.

Det er som jeg læser det fortsat sådan det er når jeg læser hvad SKAT skriver i det link Lasse P har lagt op.

Kommentér på:
Gulpladebil, blandet privat/erhverv

Annonce