1.917 visninger
|
Oprettet:
Hvor stor forskel på for- og bagdæk? {{forumTopicSubject}}
Iflg. dansk lov må forskellen mellem for- og baghjulenes diameter kun være 2% (og nej, det er ikke 3% med ABS/ESP, men 2%)
Min bil er født med en forskel på 3,77%
http://www.daekberegner.dk/225/40R18-vs-255/40R18/
Jeg formoder at min dækmontering er lovlig da bilen er født med ovenstående størrelser men hvor meget må JEG så ændre størrelsen op og ned, når nu max tilladte forskel allerede er overskredet ?
jul 2004
Følger: 49 Følgere: 58 Biler: 3 Emner: 46 Svar: 6.364
apr 2007
Følger: 18 Følgere: 15 Biler: 2 Emner: 68 Svar: 836
Dækomkredsen må afvige, idet følgende skal overholdes:
- Afvigelse maks. ± 5% (nominel værdi jf. fx STRO-databog).
- Hvis ændringen i omkreds ikke er lige stor på for- og bagdæk, må forskellen
i ændringen maksimalt være 2% (fx 1% større fordæk og 3%
større bagdæk), for køretøjer uden ABS dog 5% (fx 3% mindre fordæk
og 2% større bagdæk).
nov 2005
Følger: 61 Følgere: 62 Biler: 8 Emner: 86 Svar: 809
apr 2007
Følger: 18 Følgere: 15 Biler: 2 Emner: 68 Svar: 836
Bilen virker til at være ret ligeglad med det.
apr 2013
Følger: 4 Følgere: 13 Emner: 63 Svar: 12.894
2. Ændringer, der kræver syn og eventuelt ny typegodkendelse
2.1 Afvigelser ud over de i afsnit 1. nævnte anses som konstruktive ændringer,
der skal registreres efter forudgående godkendelse hos en synsvirksomhed,
hvor det vil blive angivet, at der er »konstruktive ændringer« på køretøjet.
Dette vil komme til at fremgå af køretøjets registreringsattest.
2.2 Ved synet skal foreligge:
- Accept fra køretøjsfabrikanten. Dette kan fx være i form af køretøjsoplysninger
i instruktionsbog, datablad eller lignende – af køretøjsfabrikanten udgivet – teknisk materiale, eller et brev fra køretøjsfabrikanten eller
dennes repræsentant.
eller
- Godkendelse fra en kompetent myndighed i et EU- eller EØS-land (i
praksis TÜV-godkendelse). Montering af fælge, der forøger sporvidden
med en mindre værdi end nævnt i en foreliggende TÜV-godkendelse,
kan endvidere godkendes.
Derudover skal der for typegodkendelsespligtige køretøjer ved synet foreligge:
- Ny typegodkendelse eller tillæg/optryk, hvis afvigelserne i dækomkreds
overstiger 5% eller hvis forskellen i ændring af omkreds på for- og bagdæk
overstiger 5% (fx 2% større fordæk og 4% mindre bagdæk), for
køretøjer med blokeringsfri bremser (ABS) dog 2% (fx 2% større fordæk
og 1% mindre bagdæk).
2.3 Generelt gælder også i ovennævnte tilfælde, at de valgte hjul skal være
således, at gældende krav om belastning, hastighed, frigang og afskærmning
er opfyldt (fx kan andre landes bestemmelser om afskærmning afvige
fra de danske krav). Endvidere skal man være opmærksom på nødvendige
justeringer/kontrol af eventuel hastighedsbegrænser, fartskriver og taxameter.
Hvor stor forskel på for- og bagdæk?