{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.917 visninger | Oprettet:

Hvor stor forskel på for- og bagdæk? {{forumTopicSubject}}

Iflg. dansk lov må forskellen mellem for- og baghjulenes diameter kun være 2% (og nej, det er ikke 3% med ABS/ESP, men 2%) smiley

Min bil er født med en forskel på 3,77%
http://www.daekberegner.dk/225/40R18-vs-255/40R18/

Jeg formoder at min dækmontering er lovlig da bilen er født med ovenstående størrelser men hvor meget må JEG så ændre størrelsen op og ned, når nu max tilladte forskel allerede er overskredet ?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvor stor forskel på for- og bagdæk?
  • #1   11. apr 2014 Er det ikke max overskridelse fra fabriksdata? det tror jeg det er. Dvs. du må ændre 2% i forhold til den data fabrikken har sat.

  • #2   11. apr 2014 Jo det kan godt være. I Trafikstyrelsens anvisninger står der (hvilket hverken bekræfter eller afkræfter din 'påstand':

    Dækomkredsen må afvige, idet følgende skal overholdes:
    - Afvigelse maks. ± 5% (nominel værdi jf. fx STRO-databog).
    - Hvis ændringen i omkreds ikke er lige stor på for- og bagdæk, må forskellen
    i ændringen maksimalt være 2% (fx 1% større fordæk og 3%
    større bagdæk), for køretøjer uden ABS dog 5% (fx 3% mindre fordæk
    og 2% større bagdæk).


  • #3   11. apr 2014 hey den er jo type godkendt med den forskel det ødelægger garanteret også abs/esp hvis du øndre det

  • #4   11. apr 2014 Jeg har kørt med 0%, 1.26% og 3,77% i forskel.

    Bilen virker til at være ret ligeglad med det.


  • #5   11. apr 2014 Hvor får folk egenlig det fra at over de angivende % så går det ud over ens ABS og ESP? loven siger jo kun.
    2. Ændringer, der kræver syn og eventuelt ny typegodkendelse
    2.1 Afvigelser ud over de i afsnit 1. nævnte anses som konstruktive ændringer,
    der skal registreres efter forudgående godkendelse hos en synsvirksomhed,
    hvor det vil blive angivet, at der er »konstruktive ændringer« på køretøjet.
    Dette vil komme til at fremgå af køretøjets registreringsattest.
    2.2 Ved synet skal foreligge:
    - Accept fra køretøjsfabrikanten. Dette kan fx være i form af køretøjsoplysninger
    i instruktionsbog, datablad eller lignende – af køretøjsfabrikanten udgivet – teknisk materiale, eller et brev fra køretøjsfabrikanten eller
    dennes repræsentant.
    eller
    - Godkendelse fra en kompetent myndighed i et EU- eller EØS-land (i
    praksis TÜV-godkendelse). Montering af fælge, der forøger sporvidden
    med en mindre værdi end nævnt i en foreliggende TÜV-godkendelse,
    kan endvidere godkendes.
    Derudover skal der for typegodkendelsespligtige køretøjer ved synet foreligge:
    - Ny typegodkendelse eller tillæg/optryk, hvis afvigelserne i dækomkreds
    overstiger 5% eller hvis forskellen i ændring af omkreds på for- og bagdæk
    overstiger 5% (fx 2% større fordæk og 4% mindre bagdæk), for
    køretøjer med blokeringsfri bremser (ABS) dog 2% (fx 2% større fordæk
    og 1% mindre bagdæk).
    2.3 Generelt gælder også i ovennævnte tilfælde, at de valgte hjul skal være
    således, at gældende krav om belastning, hastighed, frigang og afskærmning
    er opfyldt (fx kan andre landes bestemmelser om afskærmning afvige
    fra de danske krav). Endvidere skal man være opmærksom på nødvendige
    justeringer/kontrol af eventuel hastighedsbegrænser, fartskriver og taxameter.


Kommentér på:
Hvor stor forskel på for- og bagdæk?

Annonce