{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  sidemarkerings lys på bil
  • #1   8. maj 2014 mener ikke du må have mere end 6 fjernlygter total
    sidemarkering tror jeg ikke gør så meget

• #2   8. maj 2014 maks 6 fjernlygter vis det er en last bil. Men tro sku det er det samme..

2 meter mellem side markerings lys fik min far af vide på sin 4X4

• #3   8. maj 2014 okay så passer det fint med at jeg ville sætte 2 forand og 4 på taget men må der kun side en for vejr 2 meter eller hvordan

• #4   8. maj 2014 ja 2 meter. men ham syns manden lod den gå i gennem alligevel. og så længe det ikke genere nogen tror jeg sku ikke at det er noget problem. smiley

• #5   8. maj 2014 okay det var fordi jeg ville sætte 4 i de siderskørter der skal på bilen

• #6   8. maj 2014 hehe smiley det ser også fedt ud. smiley

• #7   8. maj 2014 det håber jeg det kommer til

• #8   8. maj 2014 vis du sætter 2 foran og 4 på taget bliver det jo 8 total med bilens lys
    men vis det kun er til syn du er bange for sker der ikke så meget
    jeg har et fejeblad med 9 sidemarkering fordelt på 4,6m der har ikke været noget med syn

• #9   8. maj 2014 okay super så vil jeg gå i gan med det smiley

• #10   8. maj 2014
    Min fars 4x4 drejede han bare fjernlygterne på taget bagud så var det arbejds lys.

Han havde så en ekstra kontakt inde i bilen ud over armen ved rettet som han kunne slå til/fra..

• #12   8. maj 2014 nice så skal der rodes med lys

• #13   8. maj 2014 Der er ingen regel for mindste afstand mellem sidemarkeringslygter.
    Der er regler for en maks. afstand til for (3 m) og bag (1 m) og krav til at der skal være en lygte inden for den midterste tredjedel.

Bil (både person og last) må have 6 fjernlyslygter. 4 må være tændt af gangen.

• #14   8. maj 2014 Hvor får folk fra der kun må være 6?
    6.02.002 Fjernlyslygter
    »E«- eller »e«-godkendt fjernlyslygte er funktionsmærket »R«. Foran R’et er eventuelt
    anført et H for halogenlygte eller et D for gasudladningslygte.
    Såkaldt »vibralys«, der får lyset til at blinke med meget hurtig, men netop synlig frekvens,
    er ikke tilladt.
    (1)Fjernlyslygte
    a) skal afgive lys af hvid eller gullig (selektiv gul) farve,
    b) skal være anbragt foran på køretøjet,
    Denne bestemmelse anses for opfyldt, såfremt lygten er anbragt foran føreren
    således, at lyset ikke generer føreren direkte eller indirekte gennem
    førerspejle og/eller køretøjets øvrige reflekterende flader.
    c) skal kunne oplyse vejbanen mindst 100 meter foran køretøjet, og
    d) skal have en lysstyrke på mindst 10.000 cd.
    (2)På køretøj med to eller flere fjernlyslygter må disse kun kunne tændes samtidigt eller parvis.
    (3)Ved nedblænding fra fjernlys til nærlys, skal alle fjernlyslygter slukke samtidigt.(4)Fjernlyslygter skal være tilsluttet kontrollampe ved førerpladsen.
    Før 01.05.77: Gælder ikke.
    (5)Den samlede lysstyrke for fjernlyslygter, der kan lyse samtidigt, må ikke overstige
    430.000 cd.
    »E«- og »e«-godkendt fjernlyslygte er mærket med en referenceværdi for lysstyrken.
    Dette gælder dog ikke altid for lygter funktionsmærket »(C)R« (biluxlygter).
    Lysstyrken kan fastsættes ved at gange referenceværdien med 4.300.
    Grænsen på 430.000 cd svarer således til en samlet referenceværdi på 100.
    For lygte uden mærkning med referenceværdi (funktionsmærket »(C)R«) fastsættes
    referenceværdien til 10.

• #15   9. maj 2014 Det er fordi vi læser alt der står om lygterne, Lasse P smiley

Her, så skal jeg lige sætte det ind her for dig: smiley

6.02.020 Bil
    (1)Bil skal være forsynet med
    a) to fjernlyslygter og
    b) to nærlyslygter.

(2)Bil kan være forsynet med:
    a) Fire eller seks fjernlyslygter, der skal være tilsluttet således, at der
    højst kan tændes fire samtidig.

• #16   9. maj 2014 Onkel per ja men står stadig ikke der maks må være 6. Bilen KAN have og ikke MÅ have 6. Når bilen har 6 må man MAKS have 4 lygter tænde 4 samtidig. Du må have 8 men der må stadig kun kunne tændes 4 samtidigt. Så det har nu intet med der kun må være 6 på bilen. Vi har 8 stk på firmaets pickup og det er lovligt da det kun er de 4 der tændes samtidigt. de andre skal tændes separat på en kontakt for sig selv.

• #17   9. maj 2014 Så starter vi da lige med det du nok skulle have læst først:

6.02.001 Generelle bestemmelser
    (1)Et køretøj må kun være forsynet med påbudte eller tilladte lygter til belysning.

Andet er ikke lovligt. sådan er det bare!

Man kan så ud over de 6 fjernlyslygter have monteret to tågeforlygter.
    Men nu var det jo kun fjernlyslygter der blev spurgt til smiley

• #18   9. maj 2014 Onkel per påbudte eller tilladte lygter har intet med antal at gøre. Så hvor vil du lige hen med det ? Det betyder jo kun du må sætte godkendte lygter på bilen og de påbudte lygte typer forlygte er påbudte men undervogns belysning er ikke påbudte eller tilladte så det er det eneste du kan bruge den sætning til. Det har intet med antal at gøre.

6.02.001 Generelle bestemmelser
    (1)Et køretøj må kun være forsynet med påbudte eller tilladte lygter til belysning.
    E-godkendt køretøj registreret 1. gang efter den 1. januar 1998 (motorcykel dog
    1. januar 2004) må kun monteres med e-/E-godkendte lygter til belysning.
    Lygter til belysning omfatter følgende lygtearter:
    - Fjernlyslygte - pkt. 6.02.002
    - Nærlyslygte - pkt. 6.02.003
    - Tågeforlygte - pkt. 6.02.004
    - Baklygte - pkt. 6.02.005
    - Søge-/arbejdslygte - pkt. 6.02.006
    Lygtehus med »E«- eller »e«-mærkning og funktionsmærkning som angivet under
    de enkelte lygter (fx »R« for fjernlyslygte eller »AR« for baklygte) anses som
    én lygte uanset antallet af lamper.
    En lygte anses for at være tilstede, hvis den kan bringes til at fungere ved at
    montere lampe (pære), montere sikring, samle el-stik, forbinde tilstedeværende
    ledningsstykker, eller kan bringes til at fungere ved en kombination af disse foranstaltninger.
    (2)Lygter i et lygtepar skal være ens, herunder af samme konstruktion, farve og lysstyrke. De skal tillige være anbragt symmetrisk i forhold til køretøjets midterplan i længderetningen og i samme højde over vejbanen. Enkelt fjernlyslygte, nærlyslygte og tågeforlygte skal være anbragt i køretøjets midterplan i længderetningen.
    Det er ikke tilladt at anvende anden lampe (lyskilde) end den, som lygten er beregnet
    til eller »E«- eller »e«-godkendt med.
    En halogenlampe kan skelnes fra en gasudladningslampe (»xenonlampe«)
    ved, at halogenlampen har glødetråd, mens gasudladningslampen har gnistgab.
    En gasudladningslampe er derudover tilsluttet en højspændingsenhed
    (transformer/ballast) til frembringelse af lysbuen over gnistgabet.
    En halogenlampe og en gasudladningslampe har ikke samme dimensioner. En
    gasudladningslampe i en halogenlygte passer derfor ikke til lygtens brændpunkt,
    hvorfor lygten får en forkert lysfordeling. Enten blænder lygten (har ikke
    en klar lys/mørkegrænse og udsender strølys over lys/mørkegrænsen), eller
    den oplyser ikke vejen tilstrækkeligt.
    For ikke-E-/e-godkendte lygter, der ikke umiddelbart ses beregnet til gasudladningslampe,
    er det kun tilladt at anvende gasudladningslampe, hvis der foreligger
    oplysning fra lygtefabrikanten om, at lygten er beregnet til
    gasudladningslampe.
    For E-/e-godkendte lygter er det kun tilladt at anvende gasudladningslampe,
    hvis lygten er godkendt hertil. Såvel nær- som fjernlyslygte (til gasudladningslampe)
    er »D«-mærket (hvor en halogenlygte er »H«-mærket). Derudover skal
    gasudladningsnærlys- og fjernlyslampe være »E«- eller »e«-mærket. De fleste
    øvrige lygter er E-godkendt, og så skal lampen være »E«-mærket.
    Maj 2014
    AFSNIT 6 Vejledning om syn af køretøjer
    6.02 El-anlæg, lygter, reflekser
    Side 16 Lygter til belysning
    En »E«- eller »e«-mærket nærlys- og fjernlyslampe har dog forskellig fatning afhængig
    af, om den er en halogen eller gasudladningslampe. En »E«- eller »e«-
    mærket gasudladningsnærlys- og fjernlyslampe kan derfor ikke monteres i en
    »E«- eller »e«-mærket halogenlygte (og omvendt).
    En del biler med »E«- eller »e«-mærkede halogenlygter er imidlertid eftermonteret
    med uoriginale gasudladningslamper. Dette er ikke lovligt, da lygten ikke er
    godkendt hertil, og lampen ikke er »E«- eller »e«-godkendt/mærket (bemærk, at
    når ulovlige, uoriginale gasudladningslamper oplyses at være »E«- eller »e«-
    godkendt/mærket, er det kun højspændingsenheden, der er »E«- eller »e«-godkendt/
    mærket; og det for EMC, jf. pkt. 6.01.002).
    Maling af lygter – fx med sort, transparent spraymaling – eller påsætning af film
    på lygter er ikke tilladt.
    Det er ikke tilladt at reducere en lygtes lysåbning (»parabol«) ved forlængelse af
    motorhjelm eller ved påsætning af »øjenskygger« og lignende.
    (3)En lygtes største og mindste højde over vejbanen måles ved tjenestevægt - ekskl. fører- til lysåbningens overkant henholdsvis underkant.
    En lygtes afstand til køretøjets yderste kant måles som afstanden mellem
    denne og lysåbningens yderste kant, idet der ses bort fra udvendige førerspejle
    og sideblinklygter. Afstanden mellem to lygter i et lygtepar måles som afstanden
    mellem de punkter i lysåbningerne, der ligger nærmest ved hinanden.
    (4)Fjernlyslygter, nærlyslygter, tågeforlygter samt søge-/arbejdslygter må kun kunne tændes, når køretøjets påbudte lygter til markering er tændt.
    (5)Fjernlyslygter, nærlyslygter og tågeforlygter skal være således indrettet og anbragt, at de kan indstilles korrekt.
    (6)Lygter til belysning kan være således indrettet, at de tildækkes eller bortklappes,
    når de ikke anvendes.
    6.02.002 Fjernlyslygter
    »E«- eller »e«-godkendt fjernlyslygte er funktionsmærket »R«. Foran R’et er eventuelt
    anført et H for halogenlygte eller et D for gasudladningslygte.
    Såkaldt »vibralys«, der får lyset til at blinke med meget hurtig, men netop synlig frekvens,
    er ikke tilladt.
    (1)Fjernlyslygte
    a) skal afgive lys af hvid eller gullig (selektiv gul) farve,
    b) skal være anbragt foran på køretøjet,
    Denne bestemmelse anses for opfyldt, såfremt lygten er anbragt foran føreren
    således, at lyset ikke generer føreren direkte eller indirekte gennem
    førerspejle og/eller køretøjets øvrige reflekterende flader.
    c) skal kunne oplyse vejbanen mindst 100 meter foran køretøjet, og
    d) skal have en lysstyrke på mindst 10.000 cd.
    (2)På køretøj med to eller flere fjernlyslygter må disse kun kunne tændes samtidigt eller parvis.
    (3)Ved nedblænding fra fjernlys til nærlys, skal alle fjernlyslygter slukke samtidigt.
    (4)Fjernlyslygter skal være tilsluttet kontrollampe ved førerpladsen.
    (5)Den samlede lysstyrke for fjernlyslygter, der kan lyse samtidigt, må ikke overstige
    430.000 cd.
    »E«- og »e«-godkendt fjernlyslygte er mærket med en referenceværdi for lysstyrken.
    Dette gælder dog ikke altid for lygter funktionsmærket »(C)R« (biluxlygter).
    Lysstyrken kan fastsættes ved at gange referenceværdien med 4.300.
    Grænsen på 430.000 cd svarer således til en samlet referenceværdi på 100.
    For lygte uden mærkning med referenceværdi (funktionsmærket »(C)R«) fastsættes
    referenceværdien til 10.

• #19   9. maj 2014 Du fatter da bare hat!

Reglerne "vejledning om syn af køretøjer / Detailforskrifter for Køretøjer" beskriver hvad der må være på bilen. Hvis det ikke står der, må det ikke være der!

• #20   9. maj 2014 Nej per det er da dig der netop ikke fatter det. Der står intet om maks antal lygter der står en maks antal lysstyrke og et maks antal lygter der må være tændt på samme tid hvis der er monteret flere. http://www.bilgalleri.dk/forum/Jura-og-lovgivning/772390-regler_for_antal_fjernlys han forklare det fint. Alt det fis du kommer med har intet med antal at gøre fjernlygte er en påbud lygte ja. MEN DET HAR FOR HULEN INTET MED ANTAL PÅ BILEN AT GØRE. Og hvor tror du jeg har min tekst fra da?

• #21   9. maj 2014 Super link! NOT! de er jo lige så kloge som dig.

Tag nu ind på trafikstyrelsens hjemmeside og læse og forstå kapitel 6.

Det er der jeg har det fra.

Og hvis du ønsker det uddybet, så skriv til: info@trafikstyrelsen.dk

• #22   9. maj 2014 onkel per har sgu da læst det. Men der står ikke at bilen kun må have maks 6 lygter. MEN AT BILEN KAN HAVE 4 ELLER 6 LYGTER OG SÅ MÅ DER KUN LYSE 4 LYGTER SAMTIDIGT Står for hulen intet om der ikke må være mere end 6 stk. kun at når der er flere end 4 må kun 4 lyse på en gang. Så tag du en snak med trafikstyrelsen. De 6 er jo kun for at fortælle at der så kun må lyse 4 ad gangen, de 6 er ikke maks antal.

• #23   9. maj 2014 "kan have" er lig maksimalt antal der må være.
    Det er bare måden det skrives på smiley

• #24   9. maj 2014 Så må denne lstbil være ulovlig? http://www.lastbilgalleri.dk/galleri/2657-volvo_fm_420_8x26 og så ville der da være mange der skulle laves om og denne her http://www.lastbilgalleri.dk/galleri/1142-daf_xf95_twang_thang og denne http://www.lastbilgalleri.dk/galleri/173-scania_r500 shit man alle lastbiler er ulovlig i Danmark så smiley

• #25   9. maj 2014 Næ, ikke hvis de øverste er arbejdslygter.

• #26   9. maj 2014 Per hvordan kan de så afgøre om det er arbejdeslamper eller fjernlygter? Du kan have 8 monteret i din bøjle 2 rækker med 4 i hver for an og så sige de 4 er arbejdslamper. da man kan sætte dem til at tænde par vis for sig selv. Så den ene dag kan jeg køre med de 2 i bilens egne lygter samt de 2 stk yderst i hver side i nederste række. dagen efter benytter jeg så de samme men skifter bare til øverste række i bøjlen. Næste dag benytter jeg så kun de 4 som fjernlygte i øverste række. Hmm hvordan hænger det så sammen? for de andre er jo så kun arbejdslamper når de ikke bliver brugt smiley

Som så igen kommer tilbage til at det intet har med antal lygter på bilen at gøre med hvor mange der er tændt Da du kan have 10 fjernlygter på bilen de 4 tænder samtidigt og de sidste 6 er så arbejdslys.

• #27   9. maj 2014 Du kan forsøge og vende, bøje og dreje det som du lyster.
    Det laver bare ikke om på reglerne om at der maks. må være seks (6) fjernlyslygter.

• #28   9. maj 2014 Men du kan vel se der er et problem, du siger der kun må sidde 6 på bilen. Jeg kan montere 100 stk og sige de 94 er arbejdslys og så selv vælge hvilke jeg vil tænde af dem.

• #29   9. maj 2014 At ekstra lygter bliver monteret efter syn og politiet efterfølgende ser gennem fingerne med det, betyder jo ikke at det pludselig overholder reglerne og er blevet lovlig vel?

Reglerne er som jeg har skrevet. Og det er jo ud fra det man skal give sine råd.

Kommentér på:
sidemarkerings lys på bil

Annonce