Vinterdæk/salt {{forumTopicSubject}}
Kan vi ikke sammen få politikerne på borgen til at indføre lov om vinterdæk for at reducere præventiv saltning af veje.
Jeg har skrevet til trafikstyrelsen og trafikministeren for at få den til at holde op med at salte præventivt når der måske er en mulighed for glatte veje i løbet af natten.
Når der først er saltet tiltrækker salten fugten i luften så vejene er våde uden regn, og salten nedkøler også vejene så det er en ond cirkel der startes med saltning.
Det koster samfundet så mange penge til tæring af broer osv. når de på en gennemsnit vinter bruger 600.000 tons salt som skal købes i udlandet og køres ud på vejene.
Hvis alle kørte på vinterdæk ville det måske kun være nødvendigt at salte når der er brug for det.
Der er selvfølgelig også en personlig interesse i at min bil ikke ruster.
Trafikministeren skriver at han vil gå videre med forslag til de andre patieres trafikordførere. (så sker der måske noget om 20 år)
Trafikstyrelsen skriver at der i visse situationer er bedre at køre på sommerdæk (på tørre veje) og det er op til bilisten selv at vælge efter kørselsforhold og hvor meget man kører. Ja men det er ikke en formel 1 bane hvor vi kan køre i pitstop og skifte dæk når vejene er våde eller tørre. Dvs. at de mener der kan jo ikke ske uheld hvis kun kører lidt om vinteren på sommerdæk som jeg syntes er et ufatteligt dumt svar.
Det svare til at når man kun kører uden styrthjelm eller sele, en gang i mellem, kan man ikke komme til skade.
Jeg syntes at det er et dumt svar så hvis ministeren skal beslutte ud fra trafikstyrelsen rådgivning kommer vi ikke videre
aug 2009
Følger: 24 Følgere: 23 Biler: 1 Svar: 1
Men kan sagtens se hvor du vil hen.
dec 2012
Følger: 6 Følgere: 225 Biler: 2 Emner: 356 Svar: 842
jun 2004
Følger: 42 Følgere: 54 Biler: 6 Emner: 128 Svar: 8.315
dec 2009
Følger: 4 Følgere: 5 Biler: 3 Emner: 32 Svar: 824
maj 2014
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 1 Svar: 12
maj 2007
Følger: 5 Følgere: 16 Biler: 3 Emner: 6 Svar: 449
Det ville da være ønskeligt hvis vi kunne spare salten på vejene, men jeg tror desværre ikke det er realistisk at håbe på at det sker.
I øvrigt John P, fed historie med din Mazda. Det er respektabelt du har holdt din bil kørende i alle de år.
maj 2014
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 1 Svar: 12
jan 2012
Følgere: 1 Emner: 29 Svar: 432
nov 2007
Følger: 12 Følgere: 14 Biler: 3 Emner: 5 Svar: 402
Er det et fyr du har installeret?
maj 2014
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 1 Svar: 12
nov 2007
Følger: 8 Følgere: 11 Biler: 2 Emner: 55 Svar: 6.850
nov 2002
Følger: 11 Følgere: 173 Biler: 4 Emner: 76 Svar: 1.915
nov 2007
Følger: 8 Følgere: 11 Biler: 2 Emner: 55 Svar: 6.850
nov 2007
Følger: 8 Følgere: 11 Biler: 2 Emner: 55 Svar: 6.850
sep 2011
Følger: 10 Følgere: 4 Emner: 29 Svar: 3.112
sep 2011
Følger: 10 Følgere: 4 Emner: 29 Svar: 3.112
maj 2012
Følger: 4 Følgere: 2 Emner: 27 Svar: 1.937
Derudover burde man kigge på vejrudsigten - der er jo ligsom ingen grund til at salte, hvis temperaturen vil stige op ad dagen og evt. sne smelte væk i løbet af et par timer alligevel - men jeg har indtryk af en del vognmænd tjener tykt på at køre og salte uden grund.
På de større overordnede veje, er man dog nok nødt til at salte præventivt - men ingen tvivl om at man her også kunne dosere mere efter behov.
PS. grus er heller ikke så miljøvenligt som nogen tror - stopper f.eks kloakudløb, og giver mere slid på vejene - og når rabatterne skal høvles af - hvor skal man så lige gøre af blandingen af grus, asfaldt, jord, gummi, olierester, øldåser, slikpapir, mælkekartoner, cigaretpakninger, skodder og plastic, mm.?
maj 2014
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 1 Svar: 12
Den er nu tæt på at være 32 år.
feb 2007
Følger: 23 Følgere: 33 Biler: 4 Emner: 436 Svar: 5.911
Såen typisk morgen glat dansk vej om vinteren da står pigdæk MEGET bedre fast som alm vinterdæk.. Samme gælder i fastkørt sne
Og de myter med at pigge slipper ved en vis hastighed og at bilen mister vejgrebet når man kommer op i fart dem er der ingen hold i
Jeg har selv flere gange kørt 170+kmt med pigdæk uden pigge slap og bilen havde fint greb
Har også prøvet forskellen i isslag i 2 ens biler .. Forskellen var dækkene.. Med pigdæk står man faktisk ret godt fast
Bedste føre man kan få til pigdæk er fastkørt sne.. Det er nogenlunde ssom at køre på let vådt asfalt.. Også ved 100+ kmt
I danske biler er det største problem den som sidder bag rattet.. Mindste bilen skrider så panikker folk og hugger bremsen i og river i rattet også er det altså at det går galt
nov 2007
Følger: 8 Følgere: 11 Biler: 2 Emner: 55 Svar: 6.850
sep 2011
Følger: 10 Følgere: 4 Emner: 29 Svar: 3.112
maj 2012
Følger: 4 Følgere: 2 Emner: 27 Svar: 1.937
sep 2011
Følger: 10 Følgere: 4 Emner: 29 Svar: 3.112
feb 2007
Følger: 23 Følgere: 33 Biler: 4 Emner: 436 Svar: 5.911
På glatbanen skulle man da bla gerne lære at man ikke kan bremse og dreje samt rat og pedaler bør betjenes forsigtig
maj 2014
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 1 Svar: 12
De skriver til mig at det er op til bilisten selv at vurder om der er behov for vinterdæk, og så sker uheldet når der lige falder noget sne, og folk har travlt, så de tager chancen på sommerdæk, som kan stå utroligt dårligt fast omkring 0 grader, hvis det er nogle billige dæk som er lavet i Korea. Disse dæk fra Korea er slet ikke lavet til de lave temperaturer som der er i Danmark men bliver solgt her i landet.
sep 2011
Følger: 10 Følgere: 4 Emner: 29 Svar: 3.112
er nu bare realitet at sne/sneglatte veje ikke er det vi har mest af i DK og derfor er vi langt fra lige så gode til omstille os som nordmændene og svenskerne er det.
feb 2007
Følger: 23 Følgere: 33 Biler: 4 Emner: 436 Svar: 5.911
Thomas andre lande her i Norden klare den da uden at have en lov om at man skal køre på vinterdæk
maj 2014
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 1 Svar: 12
feb 2007
Følger: 23 Følgere: 33 Biler: 4 Emner: 436 Svar: 5.911
sep 2011
Følger: 10 Følgere: 4 Emner: 29 Svar: 3.112
så fandens meget koster det nu heller ikke og få 4 vinterdæk på stålfælge.
sep 2011
Følger: 10 Følgere: 4 Emner: 29 Svar: 3.112
maj 2012
Følger: 4 Følgere: 2 Emner: 27 Svar: 1.937
Så kunne vi nemlig få mange væk fra vejene, som hverken fysisk eller psykisk er i stand til at begå sig i trafikken - og resten ville blive nødt til at opdatere sig.
feb 2007
Følger: 23 Følgere: 33 Biler: 4 Emner: 436 Svar: 5.911
Thomas Du må gerne køre på sommerdæk på sne.. Såfremt du ikke genere den øvrige trafik eller køre galt
sep 2011
Følger: 10 Følgere: 4 Emner: 29 Svar: 3.112
at man vil spare på vinterdæk , fair nok men så burde man også selv stå for den skade det påføres i tilfælde af et uheld..er trods alt bevist utallige gange at vinterdæk har en stor betydning/virkning på din færden i trafikken til vinter.
maj 2012
Følger: 4 Følgere: 2 Emner: 27 Svar: 1.937
En lægeerklæring ved 70 år, udfyldt af egen læge, siger slet ikke noget om folk er opdaterede mht. teorien eller hvordan de begår sig i trafikken, hvor kun en lille del af ulykkerne skyldes tekniske fejl ved køretøjerne - herunder også dæk.
sep 2011
Følger: 10 Følgere: 4 Emner: 29 Svar: 3.112
noget helt andet er, det er sgu ikke særlig svært og huske de teoretiske ting..det du vil frembringe er bare endnu en pengemaskine som ingen har brug for.
mar 2007
Følgere: 5 Emner: 39 Svar: 1.382
Bilerne skal kunne klare et syn, for at beholde pladerne, så hvorfor skal vi ikke også en gang i mellem til prøve?
Tror bare Ole glemmer lidt, at så ville han selv miste kortet.
maj 2012
Følger: 4 Følgere: 2 Emner: 27 Svar: 1.937
sep 2011
Følger: 10 Følgere: 4 Emner: 29 Svar: 3.112
nov 2007
Følger: 8 Følgere: 11 Biler: 2 Emner: 55 Svar: 6.850
feb 2007
Følger: 23 Følgere: 33 Biler: 4 Emner: 436 Svar: 5.911
nov 2002
Følger: 11 Følgere: 173 Biler: 4 Emner: 76 Svar: 1.915
feb 2007
Følger: 23 Følgere: 33 Biler: 4 Emner: 436 Svar: 5.911
Har selv forladt dalen i Norge i snestormsligende vejr på sommerdæk da jeg vidste føret ville blive pænt når jeg kom ned i lavlandet 60km sener
VAr lidt tvunget til det da jeg var på vej til DK og var endnu ikke 1. nov så måtte ikke køre på mine pigdæk i DK
nov 2002
Følger: 11 Følgere: 173 Biler: 4 Emner: 76 Svar: 1.915
mar 2007
Følgere: 5 Emner: 39 Svar: 1.382
Men det står self fint mål med, at dem der lever af deres kort, sjældent er de sikreste på vejene.
nov 2002
Følger: 11 Følgere: 173 Biler: 4 Emner: 76 Svar: 1.915
Så havde ikke noget som helst med dovenskab at gøre da jeg ikke har noget som helst imod at skifte dæk for hverken mig selv eller andre :-).
Og nej jeg kan jo ikke garantere hvad andre folk laver, men jeg er blevet ret god til at spotte når folk er ved at dumme sig lige før de selv når at fange det.
dec 2012
Følgere: 776 Biler: 1 Emner: 174 Svar: 2.236
Men hvis der er sne på vejen så kører jeg ikke om natten for der er der fan' fisme glat.
sep 2011
Følger: 10 Følgere: 4 Emner: 29 Svar: 3.112
apr 2013
Følger: 4 Følgere: 13 Emner: 63 Svar: 12.894
mar 2007
Følgere: 5 Emner: 39 Svar: 1.382
Du skrev selv du kørte en hel vinter uden, fordi du var doven.
sep 2011
Følger: 10 Følgere: 4 Emner: 29 Svar: 3.112
dec 2012
Følgere: 776 Biler: 1 Emner: 174 Svar: 2.236
Ved du hvorfor? Jeg har ikke 3-4000 til et par vinterdæk + jeg kører hellere ikke mere end højest nødvendigt.
sep 2011
Følger: 10 Følgere: 4 Emner: 29 Svar: 3.112
sep 2011
Følger: 10 Følgere: 4 Emner: 29 Svar: 3.112
dec 2012
Følgere: 776 Biler: 1 Emner: 174 Svar: 2.236
Men der er jo stor forkel på vinterdæk eller f. eks få skiftet motorolie.
Det afhænger jo bare af prisen.
jan 2012
Følgere: 1 Emner: 29 Svar: 432
-er jeg ikke bare sej!
sep 2011
Følger: 10 Følgere: 4 Emner: 29 Svar: 3.112
dec 2012
Følgere: 776 Biler: 1 Emner: 174 Svar: 2.236
Hvis bare man kører efter forholdene så er der sgu intet galt i at tøffe rundt med sommerdæk.
Men det er jo til gengæld tosset at ligge at kværne rundt med sommerdæk i sne... Hvis der overhovedet kommer noget.
sep 2011
Følger: 10 Følgere: 4 Emner: 29 Svar: 3.112
jan 2012
Følgere: 1 Emner: 29 Svar: 432
dec 2012
Følgere: 776 Biler: 1 Emner: 174 Svar: 2.236
Jeg har skam fint råd til vedligeholdelse, men gider da ikke bruge 4000 på vinterdæk når vejret er så fint og der ingen sne er.
Så hellere ligge de penge til side og så jeg kan få nogle nye sommerdæk til forår
mar 2007
Følgere: 5 Emner: 39 Svar: 1.382
Hvis ikke du "gider" bruge penge på det, så er det squ også fordi du ikke har råd,
for det kræver da intet, at køre på værksted og få det ordnet.
dec 2012
Følgere: 776 Biler: 1 Emner: 174 Svar: 2.236
Vil ikke til at låne her og der, så hellere køre forsigtigt.
Men der er delte meninger om dette og fred være med det.
Min mening er bare at det er spild af penge "nu" hvor der er så fint vejr og temperaturen også er nogenlunde høj i betrækning af årstiden.
sep 2011
Følger: 10 Følgere: 4 Emner: 29 Svar: 3.112
der findes kun et svar på det vi nu snakker om og det er at forbruget skal op, der er jo ingen grund til og anvende gamle ting.
apr 2013
Følger: 4 Følgere: 13 Emner: 63 Svar: 12.894
maj 2012
Følger: 4 Følgere: 2 Emner: 27 Svar: 1.937
Syn hvert andet år er totalt overkill - kommer man med en gammel bil, bliver de ved med at banke i 10 min. indtil de endelig finder et lille hul eller andet ubetydeligt de kan kassere bilen på, da synsvirksomhederne godt ved at hvis de har for god en statistik, bliver de kigget ekstra efter.
apr 2013
Følger: 4 Følgere: 13 Emner: 63 Svar: 12.894
apr 2013
Følger: 4 Følgere: 13 Emner: 63 Svar: 12.894
sep 2011
Følger: 10 Følgere: 4 Emner: 29 Svar: 3.112
feb 2007
Følger: 23 Følgere: 33 Biler: 4 Emner: 436 Svar: 5.911
maj 2014
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 1 Svar: 12
Tænk på alle dem som køber en bil til under 10.000 og køre til den dør, de går nok ikke op i deres dæk vel, og på denne hjemmeside er der folk som er glade for deres bil, men som ikke vil ofre vinterdæk på den, det er da for dumt. Og andre tror at de har styr på det og kan nemt køre på sommerdæk om vinteren.
Når man bliver ældre og får børn, så er der mange der pludselig tænker på sikkerhed, og så kommer vinterdækene på, men så kommer Brian på 18 med sommerdæk, som pludselig skrider ud i et sving og køre fontalt ind i den fornuftige familie med vinterdæk. Nu er Brian forhåbentlig død fordi han kørte uden sele, det mente Brian var unødvendigt at have på for Brian kørte i et land hvor det ikke var lovpligtigt, det var op til bilisten selv at vurdere om man skulle have sele på, men hvad med familien ?
Hvorfor skal samfundet pøse salt på vejene pga. tumper som kører på sommerdæk om vinteren og er ligeglade med dette ?
Hvorfor har samfundet bestemt at man skal have hjem på når man kører på en lovlig knallert med max 30 km i timen ? Men cykellisten skal ikke ?
Hvorfor er det lovpligtigt at kører med sele ? Det er kun en selv det går ud over.
Måske fordi det er et gennemsnit af befolkningen som sider i folketinget og skal lovgive. Dette giver ikke de mest optimale betingelsen for intelligente love.
maj 2012
Følger: 4 Følgere: 2 Emner: 27 Svar: 1.937
maj 2014
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 1 Svar: 12
De stoppe ikke med at salte, men de kunne salte efter at alle skal kører på vinterdæk og derved måske holde op med præventiv saltning og vente med at salte til det var nødvendigt.
maj 2012
Følger: 4 Følgere: 2 Emner: 27 Svar: 1.937
Nu er diskussionen desværre kørt over i om bilerne skal synes hvert 2, 3 eller 4. år, fremfor en diskussion om at inddrage folks kørekort, hvis de ikke hvert 10. år består en teori- og køreprøve - den diskussion synes jeg er mere væsentlig - jeg har bare nævnt det med syn, for at politikerne så havde noget at forhandle med - men det er åbenbart ikke velset.
Det er ellers sikkert at det er bilfabrikantlobbyen, der har haft en finger med i spillet om at få indført tvungne bilsyn hvert 2. år for at kunne sælge flere nye biler og ikke behøve lave dem så gode at de kan holde mere end nogle få år
maj 2014
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 1 Svar: 12
Trafikministeren har svaret mig at han vil tage det op med de andre trafikpolitiske ordførere.
Vinterdæk/salt