{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.654 visninger | Oprettet:

Vinterdæk/salt {{forumTopicSubject}}

Kan vi ikke sammen få politikerne på borgen til at indføre lov om vinterdæk for at reducere præventiv saltning af veje.
Jeg har skrevet til trafikstyrelsen og trafikministeren for at få den til at holde op med at salte præventivt når der måske er en mulighed for glatte veje i løbet af natten.
Når der først er saltet tiltrækker salten fugten i luften så vejene er våde uden regn, og salten nedkøler også vejene så det er en ond cirkel der startes med saltning.
Det koster samfundet så mange penge til tæring af broer osv. når de på en gennemsnit vinter bruger 600.000 tons salt som skal købes i udlandet og køres ud på vejene.
Hvis alle kørte på vinterdæk ville det måske kun være nødvendigt at salte når der er brug for det.
Der er selvfølgelig også en personlig interesse i at min bil ikke ruster.
Trafikministeren skriver at han vil gå videre med forslag til de andre patieres trafikordførere. (så sker der måske noget om 20 år)
Trafikstyrelsen skriver at der i visse situationer er bedre at køre på sommerdæk (på tørre veje) og det er op til bilisten selv at vælge efter kørselsforhold og hvor meget man kører. Ja men det er ikke en formel 1 bane hvor vi kan køre i pitstop og skifte dæk når vejene er våde eller tørre. Dvs. at de mener der kan jo ikke ske uheld hvis kun kører lidt om vinteren på sommerdæk som jeg syntes er et ufatteligt dumt svar.
Det svare til at når man kun kører uden styrthjelm eller sele, en gang i mellem, kan man ikke komme til skade.
Jeg syntes at det er et dumt svar så hvis ministeren skal beslutte ud fra trafikstyrelsen rådgivning kommer vi ikke videre


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Vinterdæk/salt
  • #2   12. dec 2014 Vi laver da selv salten i Mariager smiley
    Men kan sagtens se hvor du vil hen.


  • #3   12. dec 2014 salt er lort indeed

  • #4   12. dec 2014 + den kæmpe miljøfaktor som salt har på miljø, vej-træer, dyr osv....vejsalt er det rene gift for miljøet. det må ligeledes koste en masse for vores offentlige transport (busser, kommunernes biler). Der bruges ret mange midler på at beskytte vejtræer for saltforgiftning årligt

  • #6   12. dec 2014 Din bil ruster også selvom der ikke ligger salt på vejene.

  • #7   12. dec 2014 En del af salten købes i udlandet. Det døde hav er dødt fordi der er en høj salt- koncentration. Ja bilen ruster uden salt men ikke i samme hastighed, det er ilten i luften som for stål til at ruste. Vand og salt er en form for katalysator mellem ilten og stålet, så når saltet trækker fugt ud af luften når det sidder under bilen sammen med vejsnavs går det hurtigt hvis man ikke har en undervognsbehandling som er under 3 år.

  • #9   12. dec 2014 Morten C: - Ja eller hvis man har en gammel Golf, ikke smiley

    Det ville da være ønskeligt hvis vi kunne spare salten på vejene, men jeg tror desværre ikke det er realistisk at håbe på at det sker.
    I øvrigt John P, fed historie med din Mazda. Det er respektabelt du har holdt din bil kørende i alle de år.


  • #10   12. dec 2014 Tak Kasper det er kun fordi den er undervognsbehandlet hver 2.-3. år ellers var den rustet væk for længe siden. Efter jeg har monteret motorvarmer, for 14 år siden, som den nu altid starter med, ruster udstødning ikke længer indefra pga. kondensvand ved koldstart og motorolie kan køre dobbelt så langt før den begynder at blive mørk.Motor bliver heller ikke slidt fordi benzin ikke kondenser på cylindervægge og derved vasker oliefilm væk.

  • Dagen-derpå
    Dagen-derpå Tilmeldt:
    jan 2012

    Følgere: 1 Emner: 29 Svar: 432
    #11   12. dec 2014 Du betaler 180% i afgiften og moms, og herefter takker regeringen dig at du har gidet betale så mange ekstra tusinder / hundrede tusinder, ved at over dynge dit køretøj med salt hver eneste vinter, så det hurtigst muligt kan ruste op, og dumpe syn, så du skal ud og bruge 180% igen, og give flere penge til staten... smiley

  • #12   20. dec 2014 John P

    Er det et fyr du har installeret?


  • #13   1. jan 2015 Nej det er en el-dyppekoger på 550 W. Motor bliver bliver kun ca. 50 grader varm efter en - to timer afhængig at temp udenfor, men dette er nok til at starte den uden choker.

  • #15   1. jan 2015 Undervognsbehandler og passer man sin bil ruster den ikke, før den bliver gammel, og vinterdæk er ikke bedre når vejen er dækket af is. Jeg synes sgu egentlig det er rart at de salter, hellere en rusten, end en smadret bil og personskader.

  • #16   1. jan 2015 Nu findes der også andre og mere miljøvenlige alternativer end salt. Men vi vil jo ikke betale det, det koster.

  • #20   1. jan 2015 Pigdæk er jo overkill til dansk vintervejr, og skal man køre en hel vinter med et fåtal af dage med glatføre, ville jeg godt nok ikke køre pigdæk. Du har mere støj, mere slid på vejbanen, og dyrere dæk.

  • #21   1. jan 2015 Og en sidste ting er at pigdæk er forbudt i Tyskland, og da en del danskere jo kommer der jævnligt, er det jo heller ikke en mulighed for dem.

  • #22   1. jan 2015 er enig med jer alle at vinterdæk skal være et lovkrav og må indrømme at de allerede har saltet ret meget og hvor jeg bor har det slet ikke været sne kun en smule glat men det er jo så derfor man kører på vinterdæk for mere vejgreb...problemet efter min mening er at ret så mange danskere ikke får købt vinterdæk i tide og derfor alle de uheld forekommer. min onkel som er ved euromaster siger at det er bedst og få vinterdæk på senest sidst i oktober måned så kommer man det lidt i forkøbet.

  • #23   1. jan 2015 Thomas...nu er det altså også ret uforsvarligt og tordne derudaf med 100 i timen når der er sne eller is og det er så uanset om det pigdæk eller de gængse vinterdæk vi snakker om.

  • #24   1. jan 2015 Jeg mener at man kunne salte på samme måde som landmændene spreder gødning vha. GPS. Dvs. at der på mindre veje kun saltes ved kryds, sving, skovstrækninger mm. - og hvor der notorisk er glat/sker mange uheld.

    Derudover burde man kigge på vejrudsigten - der er jo ligsom ingen grund til at salte, hvis temperaturen vil stige op ad dagen og evt. sne smelte væk i løbet af et par timer alligevel - men jeg har indtryk af en del vognmænd tjener tykt på at køre og salte uden grund.

    På de større overordnede veje, er man dog nok nødt til at salte præventivt - men ingen tvivl om at man her også kunne dosere mere efter behov.

    PS. grus er heller ikke så miljøvenligt som nogen tror - stopper f.eks kloakudløb, og giver mere slid på vejene - og når rabatterne skal høvles af - hvor skal man så lige gøre af blandingen af grus, asfaldt, jord, gummi, olierester, øldåser, slikpapir, mælkekartoner, cigaretpakninger, skodder og plastic, mm.?


  • #25   2. jan 2015 Den er fra april 1983 da jeg kun kan lide gamle biler uden nogen former for elektronik.
    Den er nu tæt på at være 32 år.


  • #26   2. jan 2015 Pigdæk er IKKE overkill til dansk føre .. De er faktisk ret perfekte

    Såen typisk morgen glat dansk vej om vinteren da står pigdæk MEGET bedre fast som alm vinterdæk.. Samme gælder i fastkørt sne
    Og de myter med at pigge slipper ved en vis hastighed og at bilen mister vejgrebet når man kommer op i fart dem er der ingen hold i
    Jeg har selv flere gange kørt 170+kmt med pigdæk uden pigge slap og bilen havde fint greb
    Har også prøvet forskellen i isslag i 2 ens biler .. Forskellen var dækkene.. Med pigdæk står man faktisk ret godt fast

    Bedste føre man kan få til pigdæk er fastkørt sne.. Det er nogenlunde ssom at køre på let vådt asfalt.. Også ved 100+ kmt

    I danske biler er det største problem den som sidder bag rattet.. Mindste bilen skrider så panikker folk og hugger bremsen i og river i rattet også er det altså at det går galt


  • #29   2. jan 2015 Fastkørt sne har vi nærmest aldrig, og pigge er jo også lidt en falsk tryghed, da folk så barer kører det stærkere, og jeg vil ikke høre på pigge i al den tid det ikke er glat, og da jeg jævnligt er i tyskland er det jo slet ikke en mulighed.

  • #30   2. jan 2015 er det ikke snart lidt over 4 år siden vi har haft en rigtig vinter i Danmark egentlig, med rigtig vinter mener jeg sne over hele landet der bliver liggende flere uger i træk.?

  • #31   2. jan 2015 Pigdæk er fint i Norge, hvor det ofte er for koldt til at salte, og der derfor altid ligger et lag sne/is - men på danske veje, vil pikdækkene bare blive slidt ned og give et ekstra slid på vejbanerne.

  • #32   2. jan 2015 Erik A...er jo ikke noget og sige til at vi reagerer anderledes på sne end vores nordiske og tyske naboer, vi har det man vel sagtens kunne kalde sporadisk sne fald som ja hvad bliver liggende ganske få gange.

  • #33   2. jan 2015 R M Hvorfor ikke reagere som man lærte da man tog kortet ?

    På glatbanen skulle man da bla gerne lære at man ikke kan bremse og dreje samt rat og pedaler bør betjenes forsigtig


  • #34   2. jan 2015 Ja Thomas, det er jo lige det jeg syntes er mærkeligt at trafikstyrelsen ikke kan se.
    De skriver til mig at det er op til bilisten selv at vurder om der er behov for vinterdæk, og så sker uheldet når der lige falder noget sne, og folk har travlt, så de tager chancen på sommerdæk, som kan stå utroligt dårligt fast omkring 0 grader, hvis det er nogle billige dæk som er lavet i Korea. Disse dæk fra Korea er slet ikke lavet til de lave temperaturer som der er i Danmark men bliver solgt her i landet.


  • #35   2. jan 2015 Erik A...glatbane er kun en teoretisk sammenligning af hvor glat vejen er når sneen er der. men vi kan vel alle blive enige om at uanset underlaget vi kører på så tilpasser man sig omstændighederne.
    er nu bare realitet at sne/sneglatte veje ikke er det vi har mest af i DK og derfor er vi langt fra lige så gode til omstille os som nordmændene og svenskerne er det.


  • #38   2. jan 2015 R M ændre stadig ikke på at danskere når det bliver glat så gør de det forkert og ikke som de fik afvide på banen

    Thomas andre lande her i Norden klare den da uden at have en lov om at man skal køre på vinterdæk


  • #39   2. jan 2015 Jeg ved kun at det er lovpligtig i Sverige og Tyskland og sikkert også i Norge.


  • #43   2. jan 2015 Norge har ingen regler der siger at man skal køre på vinterdæk på køretøjer under 3500kg

  • #44   2. jan 2015 diverse forsikringsselskaber har i mange år efterhånden prøvet og få politikere til og fatte at vinterdæk ska være lovpligtige i DK og det er alene pga ufattelig mange kører på sommerdæk eller de helveds helårsdæk.
    så fandens meget koster det nu heller ikke og få 4 vinterdæk på stålfælge.


  • #46   2. jan 2015 Erik A...når det først går galt så er det yderst sjælden at man kan rette op på det, når der mange faktorer udover sne der kunne være der på det tidspunkt ulykken sker. men er desværre den hyppigste fejl og det er forkerte dæk.

  • #48   3. jan 2015 #46 den hyppigste årsag til ulykker, er ikke forkerte dæk eller tekniske fejl ved køretøjerne, men derimod at folk ikke hvert 10. år skulle bestå såvel en teori- som en køreprøve for at beholde kørekortet - ligesom i jagtloven.

    Så kunne vi nemlig få mange væk fra vejene, som hverken fysisk eller psykisk er i stand til at begå sig i trafikken - og resten ville blive nødt til at opdatere sig.


  • #49   3. jan 2015 Deutsche_ Ingen steder i norsk lov står der ar der skal være snekæder på/med i bilen ...

    Thomas Du må gerne køre på sommerdæk på sne.. Såfremt du ikke genere den øvrige trafik eller køre galt


  • #52   5. jan 2015 Ole B...sikke nået vås, hvad skulle det lige nytte? de regler der er omkring køre kort specielt den med at man først skal op til ny køreprøve og teoriprøve og lægeerklæring selvfølgelig når man er fyldt 70 år, det har været ganske udmærket i mange år efterhånden...det er generel dumhed og køre i en bil uden vinterdæk i de kolde måneder/når der er sne og alle der har lyttet til hvad der bliver sagt i teori undervisningen ved også at når vejtemperaturen går ned jo mindre fæste har du med sommerdæk..
    at man vil spare på vinterdæk , fair nok men så burde man også selv stå for den skade det påføres i tilfælde af et uheld..er trods alt bevist utallige gange at vinterdæk har en stor betydning/virkning på din færden i trafikken til vinter.


  • #53   5. jan 2015 #52 uanset om folk kører på vinterdæk eller sommerdæk - så er der mange, der burde op til en ny teori- og køreprøve hvert 10. år.

    En lægeerklæring ved 70 år, udfyldt af egen læge, siger slet ikke noget om folk er opdaterede mht. teorien eller hvordan de begår sig i trafikken, hvor kun en lille del af ulykkerne skyldes tekniske fejl ved køretøjerne - herunder også dæk.


  • #54   5. jan 2015 Ole B...så du mener vi skal have amerikanske tilstande mht. kørekortet, lidt af en joke ærlig talt...har du slet ikke tænkt over hvad et kørekort koster? teori timerne og køretimerne i sig selv er flere tusind kr. selvom det skulle være hvert 10 år så er det en ret stor udgift.
    noget helt andet er, det er sgu ikke særlig svært og huske de teoretiske ting..det du vil frembringe er bare endnu en pengemaskine som ingen har brug for.


  • Rasmus H
    Rasmus H Tilmeldt:
    mar 2007

    Følgere: 5 Emner: 39 Svar: 1.382
    #55   5. jan 2015 Jeg tror nu ikke det er nogen helt dum idé, det Ole kommer med.
    Bilerne skal kunne klare et syn, for at beholde pladerne, så hvorfor skal vi ikke også en gang i mellem til prøve?
    Tror bare Ole glemmer lidt, at så ville han selv miste kortet. smiley


  • #56   5. jan 2015 #54 Evt. kunne man kompensere for udgiften til fornyelse af kørekortet hvert 10. år ved kun at indkalde bilerne til syn hvert 3 - 4. år. Desuden forestiller jeg mig heller ikke at folk hver gang behøver gennemgå teori- og køreundervisning - det er jo kun teori- og køreprøven folk behøver bestå! - dvs. at hvis de selv opdaterer teorien og f.eks tager en køretur med en som netop har bestået køreprøven, så de ved hvad der kræves - så har de vel ingen problemer med at bestå?

  • #57   5. jan 2015 #56...din ide er som sådan god nok, når du siger det på den måde, det indrømmer jeg gerne, det er bare rent teoretisk ville det ikke kunne lade sig gøre..eneste måde det ville kunne lade sig gøre er hvis Danmark fik indført samme system som i USA hvor du kan skal gennemføre en teoriprøve for og at ens kørekort er gyldigt...omvendt set så er det en ret stor udgift for staten og få det indført.

  • #58   5. jan 2015 Lass: ud fra den betragning kan det jo egentlig godt svare sig at købe vinterdæk. Giver vel 2-3000kr for et sæt vinterdæk. Koster mig rundt regnet 800 kr at blive hjemme fra arbejde en dag. Det er så ca. 2400kr

  • #60   5. jan 2015 Thomas .. Sku da om vinteren man ikke bør spare penge på gummiet

  • #62   6. jan 2015 Har da selv kørt rundt en hel vinter på sommerdæk da jeg var for doven til at få skiftet :P. Det gik da fint og udemærket så længe man så bare er ops på at man kører på sommerdæk og at vejgrebet og deslige er derefter. Så længe man er en erfaren billist og har det i mente så kan det altså ikke gå helt galt.

  • #64   6. jan 2015 Thomas .. Mon det var gået godt for en uerfaren ?

    Har selv forladt dalen i Norge i snestormsligende vejr på sommerdæk da jeg vidste føret ville blive pænt når jeg kom ned i lavlandet 60km sener

    VAr lidt tvunget til det da jeg var på vej til DK og var endnu ikke 1. nov så måtte ikke køre på mine pigdæk i DK


  • #65   6. jan 2015 Thomas, jeg havde 100% styr på hvad jeg lavede. Og jeg vil godt våge den påstand at jeg både er en bedre og mere erfaren bilist end den gennemsnitlige dansker. Men ok der skal heller ikke meget til smiley

  • Rasmus H
    Rasmus H Tilmeldt:
    mar 2007

    Følgere: 5 Emner: 39 Svar: 1.382
    #67   6. jan 2015 Det giver ikke helt mening, at være 33 år, leve af sit kørekort, og så simpelthen være for doven, til at skifte hjul.

    Men det står self fint mål med, at dem der lever af deres kort, sjældent er de sikreste på vejene.


  • #69   6. jan 2015 Thomas, det hedder sikkerhedsafstand og det var så kun en dag jeg kørte med sommerdæk. Havde bestilt vinterdæk og de var så ikke kommet og skulle på arbejde og hjem igen. Ved da godt det ikke er optimalt og sværger også normalt til sommerdæk om sommeren og vinterdæk om vinteren ;-).

    Så havde ikke noget som helst med dovenskab at gøre da jeg ikke har noget som helst imod at skifte dæk for hverken mig selv eller andre :-).

    Og nej jeg kan jo ikke garantere hvad andre folk laver, men jeg er blevet ret god til at spotte når folk er ved at dumme sig lige før de selv når at fange det.


  • #72   6. jan 2015 Kører med lavprofils sommerdæk uden problemer, også selvom der ligger lidt sjap og sne på vejen.

    Men hvis der er sne på vejen så kører jeg ikke om natten for der er der fan' fisme glat.


  • #73   6. jan 2015 #72....din alder taget i betragtning havde jeg ikke forventet andet svar smiley

  • #74   7. jan 2015 Ole B du vil ha vi kun skal indkalde biler til syn hvert 3. eller 4. år. Du har herved bevist du er komplet idiot. Folk vedlige holder jo ikke deres bil nu hvor der er 2 år mellem syn, når den er over 4 år gammel.Hvordan fanden tror du så standen er på de biler hvis de får lov at køre i 4 år uden at blive tjekket? Nej nej nej tænk dig om før du kommer med sådan noget idioti.

  • Rasmus H
    Rasmus H Tilmeldt:
    mar 2007

    Følgere: 5 Emner: 39 Svar: 1.382
    #75   7. jan 2015 Arhh come on Dane.

    Du skrev selv du kørte en hel vinter uden, fordi du var doven. smiley


  • #76   7. jan 2015 #74....mener du ikke at der nogen der vedligeholder deres bil, alene pga. der kun er 2 år mellem syn?

  • #78   7. jan 2015 # 73

    Ved du hvorfor? Jeg har ikke 3-4000 til et par vinterdæk + jeg kører hellere ikke mere end højest nødvendigt.


  • #79   7. jan 2015 Deutsche...er nok bare mig den er gal med, har altid fået printet det ind at har man råd til bil, så kan man altså også vedligeholde den. smiley

  • #80   7. jan 2015 #76...sorry for mit udbrud men hvorfor så have bil når du ikke kan overkomme det nødvendige? du kunne vel sagtens nøjes med en scooter eller buskort så.

  • #81   7. jan 2015 Lige præcis.
    Men der er jo stor forkel på vinterdæk eller f. eks få skiftet motorolie.

    Det afhænger jo bare af prisen.


  • Dagen-derpå
    Dagen-derpå Tilmeldt:
    jan 2012

    Følgere: 1 Emner: 29 Svar: 432
    #82   7. jan 2015 JER DER KØRER UDEN VINTERDÆK! I SKAL MØDE MIT BAT!!!

    -er jeg ikke bare sej!


  • #83   7. jan 2015 øh ja så vælger man ud fra hvad ens finanser kan holde til og kan den ikke holde det så er en bil altså bare malplaceret ved vedkommende.

  • #84   7. jan 2015 Men som vejret er lige nu med en temperatur på omkring de 5-6 og så er det jo ikke nødvendigt med vinterdæk.

    Hvis bare man kører efter forholdene så er der sgu intet galt i at tøffe rundt med sommerdæk.

    Men det er jo til gengæld tosset at ligge at kværne rundt med sommerdæk i sne... Hvis der overhovedet kommer noget.


  • #85   7. jan 2015 det er ikke pointen i det, hvis du ikke har råd til og købe vinterdæk eller vedligeholde din bil og som du skrev sjældent bruger den, hvorfor så overhovedet have den stående?

  • Dagen-derpå
    Dagen-derpå Tilmeldt:
    jan 2012

    Følgere: 1 Emner: 29 Svar: 432
    #86   7. jan 2015 Der har jo været sne

  • #87   7. jan 2015 Brugen den skam ikke sjældent.

    Jeg har skam fint råd til vedligeholdelse, men gider da ikke bruge 4000 på vinterdæk når vejret er så fint og der ingen sne er.

    Så hellere ligge de penge til side og så jeg kan få nogle nye sommerdæk til forår



  • Rasmus H
    Rasmus H Tilmeldt:
    mar 2007

    Følgere: 5 Emner: 39 Svar: 1.382
    #89   7. jan 2015 87#

    Hvis ikke du "gider" bruge penge på det, så er det squ også fordi du ikke har råd,
    for det kræver da intet, at køre på værksted og få det ordnet. smiley


  • #90   7. jan 2015 Jeg har ikke pengene, men der er altid en vej at få dem.
    Vil ikke til at låne her og der, så hellere køre forsigtigt.

    Men der er delte meninger om dette og fred være med det.

    Min mening er bare at det er spild af penge "nu" hvor der er så fint vejr og temperaturen også er nogenlunde høj i betrækning af årstiden.


  • #91   7. jan 2015 Deutsche...mht. smide væk mentaliteten du nævner, så er det pga de ting vi køber har en vildt ringe holdbarhedsdato, går vi bare 20 år tilbage eller mere så kunne man f.eks købe sig en Nokia der holdt mega længe, det sjove er sgu at min første nokia jeg fik den fungerer stadig som den dag den blev købt..fra 50/60erne og optil midten af 90erne kunne man lave ting der kunne holde en evighed næsten.
    der findes kun et svar på det vi nu snakker om og det er at forbruget skal op, der er jo ingen grund til og anvende gamle ting.


  • #92   7. jan 2015 RM der er folk der tror de kan køre i de 2 år uden at skulle lave noget ved bilen, da den jo er synet i de 2 år. Så ja der findes idioter der ikke fatter at selvom bilen holder syn i 2 år skal de løbende tjekke den bil om den overholder alt sikkerhedsmæssigt i de 2 år. Og ikke kun når den lige skal til syn. Bilen skal til en hver tid i de 2 år kunne køres til syn og bestå. Ellers må den ikke køre på vejen, selvom den stadig holder syn f.eks 1½ år endnu. Og så er det komplet idiotisk at sætte det op til 4 år.

  • #93   7. jan 2015 P&T kører på vinterdæk hele året - nok fordi at de så altid har nye vinterdæk på om vinteren smiley

    Syn hvert andet år er totalt overkill - kommer man med en gammel bil, bliver de ved med at banke i 10 min. indtil de endelig finder et lille hul eller andet ubetydeligt de kan kassere bilen på, da synsvirksomhederne godt ved at hvis de har for god en statistik, bliver de kigget ekstra efter.


  • #94   7. jan 2015 Ole B overkill arh hold nu din mund du ved tydelidt ikke hvad du snakker om. Det er ikke overkill tværtimod. i de 2 år er der sgu mange biler der køre rundt med så graverne fejl at de ikke burde være på vejen. Så stop nu dit sludder det du siger hænger på ingen måde sammen med realiteten. en bil der er 20 år gammel kan jo ikke køre i 2 år uden at skulle vedligeholdes. Nej du, syn hvert år så folk SKAL til og vedlige holde bilen. Ole Bse nu denne her hvis den nu fik lov at køre 2 år mere hvad tror du så standen er på den? når folk netop ikke får den tjekket http://selvbetjening.trafikstyrelsen.dk/Sider/synsrapport.aspx?Inspection=13962671&Vin=SHHMB17400U016362 seriøst du trænger til noget sund fornuft for det du siger kan jo ikke bruges til noget som helst.

  • #96   7. jan 2015 Deutsche_ jo jo men at sige biler kun skal til kontrol hvert 4. år er jo total tosset at sige. Da ikke alle biler vil kunne køre i 4 år. Når folk jo tydeligt ikke selv sørger for at vedlige holde den

  • #97   7. jan 2015 Ole B...det er jo ret logisk at en bil der er 20 år gammel eller 40 år gammel bliver tjekket grundigere end en 4 år gammel bil. har endnu aldrig hørt om at en bil bliver kasseret på banaliteter eller som du skrev ubetydelige ting, der er sku bare ting der skal være iorden og sådan er det nu bare.



  • #99   7. jan 2015 Der er rigtig mange der køber bil til max 10K også køre dem til de dør eller ikke kan synes mere

  • #100   7. jan 2015 Hej alle. Ud fra alt dette som der er skrevet er det tydeligt at det ikke er optimalt at overlade det til bilisten selv at vurdere om hvilke dæk der skal på hvornår.

    Tænk på alle dem som køber en bil til under 10.000 og køre til den dør, de går nok ikke op i deres dæk vel, og på denne hjemmeside er der folk som er glade for deres bil, men som ikke vil ofre vinterdæk på den, det er da for dumt. Og andre tror at de har styr på det og kan nemt køre på sommerdæk om vinteren.

    Når man bliver ældre og får børn, så er der mange der pludselig tænker på sikkerhed, og så kommer vinterdækene på, men så kommer Brian på 18 med sommerdæk, som pludselig skrider ud i et sving og køre fontalt ind i den fornuftige familie med vinterdæk. Nu er Brian forhåbentlig død fordi han kørte uden sele, det mente Brian var unødvendigt at have på for Brian kørte i et land hvor det ikke var lovpligtigt, det var op til bilisten selv at vurdere om man skulle have sele på, men hvad med familien ?

    Hvorfor skal samfundet pøse salt på vejene pga. tumper som kører på sommerdæk om vinteren og er ligeglade med dette ?

    Hvorfor har samfundet bestemt at man skal have hjem på når man kører på en lovlig knallert med max 30 km i timen ? Men cykellisten skal ikke ?

    Hvorfor er det lovpligtigt at kører med sele ? Det er kun en selv det går ud over.

    Måske fordi det er et gennemsnit af befolkningen som sider i folketinget og skal lovgive. Dette giver ikke de mest optimale betingelsen for intelligente love.


  • #101   7. jan 2015 #100 Jeg forstår slet ikke hvordan du kan udlede det du skriver ud af det skrevne - eller vil du indføre en lov, der påbyder folk at tage vinterdæk på om morgenen fordi der er temperaturen til vinterdæk og af igen om eftermiddagen, når de skal hjem, for da er vejtemperaturen så høj at det er mere fornuftigt at køre med sommerdæk *popcorn*.

  • #102   7. jan 2015 Ole, det skriver jeg da heller ikke. Jeg syntes bare at det burde være lov at kører på vinterdæk om vinteren, hele vinteren, fordi at jeg ikke kan lide salt, fordi bilen ruster.

    De stoppe ikke med at salte, men de kunne salte efter at alle skal kører på vinterdæk og derved måske holde op med præventiv saltning og vente med at salte til det var nødvendigt.


  • #103   7. jan 2015 #97 Jeg har oplevet at få en bil kasseret/omsyn pga. et hul på størrelse med en 5-krone - i en travers ud mod vangen, henne midt under bilen og en anden bil, som havde et endnu mindre hul oppe midt over bagbroen (tog også ca. 10 min. at finde) - der var måske nogle andre småting, men det var de små rusthuller, der var udslagsgivende for omsynet.

    Nu er diskussionen desværre kørt over i om bilerne skal synes hvert 2, 3 eller 4. år, fremfor en diskussion om at inddrage folks kørekort, hvis de ikke hvert 10. år består en teori- og køreprøve - den diskussion synes jeg er mere væsentlig - jeg har bare nævnt det med syn, for at politikerne så havde noget at forhandle med - men det er åbenbart ikke velset.

    Det er ellers sikkert at det er bilfabrikantlobbyen, der har haft en finger med i spillet om at få indført tvungne bilsyn hvert 2. år for at kunne sælge flere nye biler og ikke behøve lave dem så gode at de kan holde mere end nogle få år smiley


  • #104   8. jan 2015 Ole. Forøvrigt er det lige det som trafikstyrelsen skriver til mig at nogen gange er tem. så høj at sommerdæk er bedre og jeg tænkte det samme som du skrev med at man så skulle skifte dæk efter temp. som om det er en formel 1 bane.
    Trafikministeren har svaret mig at han vil tage det op med de andre trafikpolitiske ordførere.


Kommentér på:
Vinterdæk/salt

Annonce