{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.189 visninger | Oprettet:

Godkendelse af større ombygning {{forumTopicSubject}}

Hej!

Jeg har nogle tanker liggende vedrørende et større ombygningeprojekt. faktisk 2 forskellige. (Om de rent teknisk er muligt, er ikke noget der skal diskuteres her - det er rent juridisk)

Jeg har søgt meget på nettet, men jeg har ikke fundet noget der giver mening. synes jeg har læst snart 10 forskellige svar. smiley

Case 1:
Jeg har en ford focus MK1 2.0 uden turbo. Hvis jeg smider min RS turbomotor, RS undervgn og RS bremser på den, hvad vil det kræve juridisk? Ford vil ikke bruge tiden å at finde godkendelserne, så disse skal skaffes på anden vis. Det er ikke en ombygning der er gennemført i DK før.


Case 2:
Igen en focus - stadig en 2.0 FWD uden turbo. Disse kan "relativt nemt" dumpes med en Cosworth motor og montere sierra bagtøj og derved have en RWD bil. Hvad vil denne type godkendelse kræve, da Focus fra fabrikken aldrig er godkendt til RWD. ?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Godkendelse af større ombygning
  • #1   11. maj 2015 Begge cases kræver i alle tilfælde et stykke papir, der siger det er forsvarligt, og vil Ford ikke give dig det, så hedder det TÜV, og så hedder det a lot of money. Men muligt det skulle det nok være. Rettelse : I samme omgang skal ny afgift også betales, da du jo foretager identitetsskifte.

    Spændende projekter


  • #2   11. maj 2015 begge projekter skal igennem TÜV for at blive godkendt, og derefter skal du betale ny indregisteringsafgift på bilen.

    så nok den bedste løsning er nok at importere en ford focus rs mk.1 i stedet.


  • #3   11. maj 2015 Jep - ved godt det kræver tilladelser, men hvis jeg skal have en gang TÜV, hvor og hvordan vil det fungere? smiley
    - er nok klar over at det billigste vil være at importere en RS - men det er egentlig bare for at få reglerne og det praktiske på plads. smiley


  • Kompressor Knud
    Kompressor Knud Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    aug 2003

    Følger: 4 Følgere: 65 Biler: 1 Emner: 217 Svar: 5.892
    #4   11. maj 2015 skal det godkendes via tuv, så skal test centret i tyskland have bilen og teste den i smadder, og den får du ikke tilbage, bliver den godkendt så må du bygge en ny magen til og så få den synet, dvs du kan bygge alle dem du vil ud fra de papirer du får ved dem. Men den første ser du aldrig igen, og regningen løber nok op i millioner før du har bare 1 stk på plader, sådan har jeg forstået det de gange jeg har undersøgt rundt på nettet

  • #5   11. maj 2015 Det lyder da helt hul i hovedet? Hvorfor skal de smadre bilen først? Jeg har bare forstået det sådan at du skal teste for vridninger i chiassiet, om det kan holde til motorens kræfter, bremsekræfterne og hvad der nu ellers må været ændret?

  • #6   11. maj 2015 Man siger som en tommelfinger regel at du skal bygge 2 identiske biler, fordi de tester den til ubrugelighed. Det render nemt i 100k, så det skal satme godt nok være specielt før det nogensinde kan gå. Drop det og byg en skyline smiley

  • #8   11. maj 2015 Enig med #7 kontakt Autoconsult.. De arbejder med netop dette. De kan rådgive dig og lave visse tests for dig. Dem de ikke selv kan lave, har de aftaler med testcenter til at få lavet. Du får ikke lige så afklarede svar fra brugerne herinde, som ved dem der arbejder med det hver dag.
    Held og lykke med projektet.


  • #9   11. maj 2015 Tak for svaret alle. smiley

    Lige for at understrege det, er det ikke et projekt jeg går i gang med i dag, men er ved at samle inspiration til når nu jeg får lønnen der tillader den slags sjov. smiley


  • #11   11. maj 2015 Jeg vil også mene at del 2 er mildest talt, ambitiøst. En focus er aldrig lavet med baghjulstræk og det er dermed et sprit nyt køretøj. Jeg kender ikke reglementet for at lave et nyt type køretøj, men hvis der skal foreligge crashtest osv. på det, ja så skal du jo have lavet mere end en før du kommer ud og køre i den smiley
    Og hvordan med konstruktionen? En focus har vel ikke kardantunnel til akslen? Jeg tvivler på det bare er lige at smide noget over på.. motoren vender også den forkerte vej.

    Og jeg vil give #10 ret i at første forslag er stupid, da du mister den oprindelige afgift på bilen, samt for lov at betale afgift af en RS model selvom du reelt ikke ender med en org. RS. Det bliver i sidste ende dyrere en blot at erhverve sig en org. RS :-S


  • #12   11. maj 2015 mht case 1 var det egentligt også bare for at få en idé om hvad det vil ende op i. Har aldrig haft noget at gøre med ombygninger og tilladelser deraf at gøre før. ville bare være nærliggende, da jeg har alle delene der skal bruges liggende. smiley

    Mht nummer to har jeg skrevet til Autoconsult, som synes det lyder spændende. han vender tilbage snarrest. smiley

    Der er en del i US og ovre på den anden side af andedammen, der har lavet nogle RWD focus (både med Cosworth og V8 motor) Og det kan godt lade sig gøre mht at bruge udstødningens plads til trækaksel(kardan akslen?), og så placere udstødningen ved sidenaf. (kræver en højere frigang, da denne bliver mere udsat) smiley


  • #13   11. maj 2015 Men igen! Det er ikke et projekt jeg er ved at gå igang med nu her - det er blot for at få lovgivningen på plads! smiley

Kommentér på:
Godkendelse af større ombygning

Annonce