{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.761 visninger | Oprettet:

Ole B
Ole B
Følger: 4 Følgere: 2 Emner: 27 Svar: 1.937

Anhængertræk {{forumTopicSubject}}

I forbindelse med syn ville jeg tage det aftagelige anhængertræk af - mener bestemt jeg havde de af for 2 år siden, men nu sidder det ubehjælpeligt fast.
Det går dog ikke op over nummerpladen på nogen måde - så behøver det kunne afmonteres til syn, selvom det er aftageligt?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Anhængertræk
  • #1   29. jun 2015 Defekt kuglekobling giver omsyn

• #2   29. jun 2015 Aftageligt træk bør afmonteres hver gang man er færdig med at benytte det.

Tager altid nøglen ud og sætter blændklap på når jeg monterer det, og sætter altid prop i og klap i kofangeren når jeg er færdig og afmontere det igen. Har aldrig oplevet problemer med det.

Man ser ofte at folk lader deres aftagelige træk sidde, så burde man have fået monteret et fast træk i stedet!

Måske du kan være heldig at det slipper hvis det bliver varmet op. Medmindre det er låsemekanismen der er groet sammen.

• #3   29. jun 2015 #2 der sidder sådan en stor omløber på + en split - og dem kan jeg sagtens løsne - og så burde jeg kunne frigøre selve armen ved at banke lidt på den - men den giver sig ikke en milimeter. Men om den skal drejes til en af sidderne eller lige bagud, kan jeg ikke huske - kun at den var velsmurt og nem at løsne - og nu er den fuldstændig fast.

• #4   29. jun 2015 Ofte er synsmanden mest interesset i at den er (ordentligt) montere, så han kan tjekke slør i det.
    Om du kan tage det af er han mere eller mindre ligeglad med, så længe du ikke dækker en nummerplade med den.

• #5   29. jun 2015 Der er kommet nye tiltag, og du skal kunne tage det af.. Og de er begyndt at gå rimelig meget op i det..

• #6   29. jun 2015 Aftageligt træk SKAL kunne afmonteres - ellers kan det ikke kontrolleres om låseanordning fungerer korrekt !
    polobjørn

• #7   29. jun 2015 #6 det kan vel være ligegyldigt, bare trækket ikke kan gå løst.

Nej, det er ikke derfor de går op i det - det er derimod kun et spørgsmål om at jo flere biler, de kan dumpe på ligegyldigheder - jo flere kroner i kassen.

Men må man egentlig ikke bare svejse det fast - så det er fastmonteret - det går jo ikke op over nr. pladen og behøver derfor ikke kunne afmonteres.

• #8   29. jun 2015 9.05.003 Kuglekobling
    (1)Kuglekobling skal være således udformet og anbragt,
    a) at påhængskøretøjets hjul under kørsel i sving så nær som muligt følger
    sporene for det trækkende køretøjs hjul, og
    b) at de sammenkoblede koblingsdele har tilstrækkelig indbyrdes bevægelighed.
    Kuglekobling kan være forsynet med aftagelig kugle forudsat, at koblingen
    - i samlet stand virker som en enhed uden slør mellem de enkelte komponenter,
    og
    - er forsynet med mekanisk sikringsanordning, der hindrer utilsigtet
    adskillelse.
    Kontrol for slør og af den mekaniske sikringsanordning foretages med den
    aftagelige kugle monteret (kuglen skal være monteret eller medbragt ved
    syn).
    Slør mellem de enkelte komponenter i koblingen kan dog accepteres,
    såfremt der ved syn fremlægges en godkendelse eller afprøvning af koblingen
    svarende til den i direktiv 94/20/EF eller ECE-regulativ 55-01 om tilkoblingsanordninger
    fastsatte, samt at der desuden fremlægges oplysninger fra
    koblingsfabrikanten om, hvilke slørtolerancer som kan accepteres.
    Sikringsanordningens korrekte funktion, som fastsat af koblingsfabrikanten,
    kan f.eks. være vist på kuglekoblingen med en farvemarkering, label, stift
    eller lignende. Er der tvivl, om kuglekoblingen er mekanisk sikret mod utilsigtet
    adskillelse, skal funktionen kontrolleres ved af- og påmontering af den
    aftagelige kugle.
    Kuglekobling, der delvis dækker for nummerpladen, kan accepteres,
    såfremt den del, der dækker for nummerpladen, kan fjernes uden brug af
    værktøj. Dette gælder også, selv om nummerpladen bagpå endnu ikke er
    monteret, og kuglen åbenlyst vil dække delvis for nummerpladen, se pkt.
    6.03.006 for nummerpladers størrelse.
    Den aftagelige del, som delvist dækker for nummerpladen, skal være
    afmonteret ved kørsel uden påhængskøretøj.
    Kuglekobling, der delvis dækker for tågebaglygten, se pkt. 6.03.005 (1) c).

• #9   29. jun 2015 Det er sådan at hvis det aftagelige træk ikke dækker nr plade så er det ligemeget om det ikke kan tages af. Dog hvis man prøver og løsne det så skal det os virke ellers dumper den på det

• #10   29. jun 2015 #8 dvs. at den ikke behøver kunne afmonteres smiley

>Er der tvivl, om kuglekoblingen er mekanisk sikret mod utilsigtet
    adskillelse, skal funktionen kontrolleres ved af- og påmontering af den
    aftagelige kugle. <

Ellers kan jeg vel bare svejse omløberen fast, så den ikke kan tørnes.

• #11   30. jun 2015 Fik bilen synet uden kommentarer til anhængertrækket, men jeg havde overset en knækket bagfjeder, så det blev desværre til et omsyn.

Kommentér på:
Anhængertræk

Annonce