{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.413 visninger | Oprettet:

Renault: Medfødt softwarefejl - kræver 6.000 for opdatering? {{forumTopicSubject}}

Hej

Jeg købte for 1 år siden, en brugt Renault Fluence El-bil (den var 3 år gammel ved køb).

I det år jeg har haft den, har jeg 3 gange oplevet at starter bilen, hvor den så står og "hakker/ryster" og viser "Electric motor fault" i displayet når man sætter den i gear.
Problemet er gået i sig selv igen, hvis jeg ventet lidt (nogle gange bare 10 minutter) og så har den igen kørt fint i flere måneder.

Da det kun er sket så få gange, har jeg ikke gjort mere ved det - men da den alligevel skulle på værksted nu, bad jeg dem søge efter den fejl også. Deres svar er at det sandsynligvis skyldes en fejl i softwaren, og den kan de opdatere for 6.000,-

Han medgiver at det ikke er en fejl jeg selv kan være skyld i, og at den ligger i softwaren på selve bilen - som Renault har produceret bilen med. Alligevel mener han ikke at der er noget forkert i at jeg selv skal betale for opdateringen (det er ikke dækket af garantien - det er kun de fysiske dele der er dækket i 5 år).

Er jeg alene om at synes, at det er helt vanvittigt? - Min mobiltelefon, min windows computer osv. osv. får løbende opdateringer og det er helt naturligt og aldrig noget man betaler for .. og her er der endda tale om en fejl i deres egen software som gør at bilen en gang imellem ikke kan køre ...

Kan jeg gøre noget?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Renault: Medfødt softwarefejl - kræver 6.000 for opdatering?
  • #1   1. feb 2016 Du skal have fat i importøren i sådan en sag.. Forhandlerne på billige mærker som Renault kender ikke altid til ordet kulance og fremtidig salg til kunder..

    Personligt mener jeg at Renault selv kvit og frit skal hjælpe dig - Juridisk er jeg langt fra sikker.


  • #2   1. feb 2016 at kalde en renault for et billigt mærke er da bare lidt forkert, for så meget billigere er de altså ikke.
    syntes det er lidt sjovt at du skal give 6000 kr for en opdatering.
    jeg skal have min 4 år gamle scenic til service i denne uge og den service koster 1600 kr og det er incl opdatering af software


  • #5   1. feb 2016 Renault er en billig gang blik på dåse. Intet andet.. Jeg mangler stadig at få en tur i en Røvnot hvor jeg tænker "Aaah - det er komfort og kvalitet der mødes"..

  • #7   1. feb 2016 Testiklerne var formentlig allerede røget da manden valgte i en psykose at købe en Dacia Logan.. Tvivler på der har været meget mere end en halv nød tilbage i den pung..:D

  • #8   2. feb 2016 Tommy A.
    Tjah han gik fra noget der var meget lort til noget der var lidt mindre lort. Det kan der ikke være noget galt .


  • #9   2. feb 2016 Værkstederne skal ikke opdatere software.
    De kan gøre det som kunde service.

    Min gode ven køre Ford og bruger altid samme fordforhandler til service han få gratis updateret vognen.
    Han var der en dag hvor en anden kunde meget højlydt råbte op om at det var dårlig service og alt sådan noget hvor på indskriveren sagde " ja hr. Det meget for dårligt vi ikke yder en gratis service til en uloyal kunde som dig der har brug autopartner og merkonomen til dine service."
    Han måtte enten betale computeren sin løn eller køre der fra uden opdateringer.


  • #10   2. feb 2016 Kan sgu ikke se, hvorfor alle forventer, at værksteder skal arbejde gratis?? Hvad får de ud af det? Kulance?! Han har ikke engang købt bilen hos dem... Er der garanti på softwaren? Nej.

    Når biler går i stykker, så er det da ret ofte ikkeens egen fejl. Det betyder vel ikke, at andre skal betale for det...


  • #13   2. feb 2016 Hør lige engang.. Al den snak om hvad de skal og ikke skal.. Kulance osv..

    Når en bil som denne har defekt software FRA fabrikken, som fabrikken er vidende om så SKAL importøren både etisk og juridisk hjælpe med løsning til gavn for kunden så længe det ikke kan bevises at ejeren af bilen er direkte årsag til problemet.

    BMW har altid gjort det, Mercedes har altid gjort det og der findes så mange andre. Jeg er sikker på at hvis man retter henvendelse til importøren, så hjælper de. Ikke fordi de nødvendigvis gider bruge tiden på det, men fordi at deres udgifter til det er små, i forhold til dårlig omtale i fremtiden.

    -Det er også derfor det undrer mig at en forhandler ikke træder lidt i karakter og prøver at hjælpe med en løsning der ikke koster 6000 Kr. Var den person ansat i mit firma, var han fyret med det samme hvis han ikke har søgt en mere kreativ løsning for at yde service.


  • #14   2. feb 2016 Hvis det er en periodisk fejl som ikke er en fejl alle fluence er født med så det ikke Fiar man skal betale for år få opdateret sin bil.

    Men er det en software fejl alla VAG diesel gate så det en anden sag.

    6000lyder af meget i mine øre men ved at BMW kan tage op til 1-2arbejdsdage at opdatere da alle data skal ud og oploades ny data samt en special lader der holder spændinger. Fuldstændig jævn. Og gå der noget galt så bilen i teorien død. Og så det vel enlig en meget fiar pris

    Der sælger er ikke blevet kontaktet om problemet før den skal til service og syntes ikke det er direkte beskrevet om værkstedet er samme sted som købet er ind truffet.


  • #16   2. feb 2016 Så har du købt en brugt VAG der er med i diesel sagen så skal brugtvogns sælgeren dække opdateringen og ikke VAG koncerne?
    Hvis det ikke er en generel fejl og en fejl som kommer i ny og næ så der nok ikke eget at gøre. Da en normal bil så som min kan lave fejl på diverse følere hvis spændingen er lav og en fartpilot der ikke altid er til at aktivere under kørsel. (sket 4-5 gange på 18måneder) sådan nogle fejl kan en opstå ligesom ens computer kan finde på at fryse. Sender du også den til repration ?



  • #17   2. feb 2016 Er der fabriksfejl på bilen, skal ALLE biler af den pågældende model og årgang tilbagekaldes for at udbedre fejlen. Dette er IKKE tilfældet her. Umiddelbart lyder det til at være en fejl på netop denne bil og ikke alle Fluence. Derfor skal han da selv betale for reparationen.

  • #18   2. feb 2016 Hvis det var en fejl der kom hver dag ville det være et problem. Som forhandleren/mærke importøren skulle udbedre men hvis det er en sjældenhed man har slået hen og ikke kontaktet sit købs sted før den skal serviceres så det lidt noget andet i min verden. Da elektronik er en løjerlige størrelse og i de fleste tilfælde virker det jo på bilen men en gang imellem driller den. Ligesom en pc og meget andet elektronik

Kommentér på:
Renault: Medfødt softwarefejl - kræver 6.000 for opdatering?

Annonce