{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.649 visninger | Oprettet:

Matias N
Matias N
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 3

Køb af ny bil - fejl i VCDS {{forumTopicSubject}}

Hejsa.

Jeg har lige købt en ny bil, og har i den sammenhæng haft nogle problemer med bilen efterfølgende.

Bilen er en A4 fra 2012 - dog 2013 model.
Det er en 1.8TFSI 170 hestes med Multitronic..

Sagen er den at når jeg holder for rødt og skal til at accelerere så er det som om den ikke kan finde ud af hvilket gear den skal vælge / eller at den glider lidt i det.. Dette sker måske 50% af gangene, og det sker kun når man skal til at i fart. Når du først er oppe i fart skifter gearkassen perfekt.

Jeg tænkte at det burde den ikke gøre, og har derfor haft en VCDS på den hvor den kom op med nogle fejl. Heriblandt en fejl P1813, som er en trykreguleringsventil i gearkassen.. Jeg ved intet om multitronic gearkasser, men tænker da det kan være det...

Sagen er nu den at forhandleren er meget passiv - Hvordan skal jeg gribe sagen an? Deres værksted er en del af automester/mesterbiler, og han har også sagt at jeg bare kan komme over med den. Det er da også fint, men det skal jo også planlægges og bruges en masse tid på det, når værkstedet er i jylland og jeg selv er fra sjælland.

Jeg synes selv jeg har været rolig og har selvfølgelig haft kontakt til forhandleren. Han virker som sagt meget passiv, hvilket irriterer mig da jeg trods alt har brugt en del penge på bilen.

Hvordan er jeg stillet rent juridisk? Har jeg krav på de laver det gratis? Hvordan ville i håndtere sagen?

Tusinde tak for hjælpen og forsat god dag smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Køb af ny bil - fejl i VCDS
  • RSP 36
    RSP 36 Tilmeldt:
    feb 2016

Følgere: 7 Emner: 12 Svar: 1.711
    #2   10. okt 2016 Naar det er en ny bil er der jo fabriksgaranti,saa giv Audi/VW dk et ring og bed dem om at give forhandleren et ring hvor de saa passende kan fortaelle ham at han skal lave din bil da det ligesom er hans job...
    Ellers er det bare ind til den naeste forhandler,fabriksgaranti daekker ved alle forhandlere.
    Du bliver jo alligevel noed til at finde en mere ansvarsbevidst forhandler naar du skal have lavet service,det skal den foerste forhandler jo nok ikke have lov til med den holdning han har til sine kunder...

• Matias N
    Matias N Tilmeldt:
    okt 2016

#3   10. okt 2016 Beklager fejlen - det er en "ny" brugt bil :). (Deraf 2012 A4)

• RSP 36
    RSP 36 Tilmeldt:
    feb 2016

#4   10. okt 2016 Aargangen er ligegyldig,hvis den er ny,saa er der stadig fabriksgaranti.

• Matias N
    Matias N Tilmeldt:
    okt 2016

#5   10. okt 2016 Den er stadig ikke ny. Der skulle have stået at jeg havde købt en ny brugt bil smiley Beklager misforståelsen.

Forsat god dag.

• #6   10. okt 2016 hvorfor er forhandleren passiv ? for han skal da ha bilen ind for at finde ud af hvad der er galt og om det er noget han skal dække på garantien.

du har jo selv valgt at købe en bil ved en forhandler langt væk, så må du jo også forvente at hvis der bliver problemer med bilen så har du langt på værksted, hvis du forventer at få lavet det på garanti ?

så med mindre du ikke gider at køre til forhandler og får ham til at kigge på den, så er der ingen garanti.

• RSP 36
    RSP 36 Tilmeldt:
    feb 2016

#7   10. okt 2016 Jamen saa hold da op med at skrive ny og skriv brugt istedet ??? smiley
    Men ja,saa er det tilbage til den forhandler hvor du har koebt den,vil han ikke lave den saa er det vel FDM eller rettens vej.

• #9   10. okt 2016 Volvo Benny -> der er ingen krav om garanti fra forhandler.

• #10   10. okt 2016 Klassisk problem, den skal have ny mechatronic... koster nok en 15000 uden montering

• #11   10. okt 2016 Den fejl går under din reklamationsret som er det eneste du er garanteret ved køb af brugt bil hos en forhandler, og skal selvfølgelig laves af forhandleren.. men du har ikke krav på at den skal laves på et værksted tætter på f.eks...

Ved reklamationen formoder man at fejl der opstår inden for de første 6 måneder, er fejl der har været ved købs tidspunktet, med mindre forhandleren kan bevise at du evt selv er skyld i fejlen på grund af forkert brug eller misvedligeholdt osv..

• Kenneth N
    Kenneth N Tilmeldt:
    okt 2015

Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 85
    #12   10. okt 2016 Du har jo din reklamationsret og iflg forbrugerloven skal den laves på et værksted nær dig eller skal forhandleren sørge for afhentning og levering af bilen på din adresse, jeg har lige selv stået i samme situation med en Superb som jeg købte i Næstved hos aut Skoda, den blev afhentet og leveret hos mig uden beregning, dog blev turbo skiftet ved en forhandler her i jylland, jeg bor i Viborg.

Hvis du vil høre nærmere og evt have uddraget fra forbrugerstyrelsen er du velkommen til at kontakte mig i privat besked.

• Kenneth N
    Kenneth N Tilmeldt:
    okt 2015

#13   10. okt 2016 Her er lige uddrag fra forbrugerstyrelsen som jeg sendte til forhandleren og så blev problemet løst med det samme:

Jeg imødeser deres svar til ovenstående, og en tidshorisont for udbedring af fejlene, og henviser lige til nedenstående fra forbrugerstyrelsen, og som FDM har henledt min opmærksomhed på;
    Hvis der er tale om en vare, du nemt kan tage med dig, og sælgeren bor i nærheden, skal du selv aflevere den og hente den igen. Det kan fx være en mobiltelefon, en bærbar computer eller et strygejern. Hvis der derimod er tale om en større eller uhåndterlig vare, eller sælgeren bor langt væk, skal sælgeren sørge for transporten eller betale for den. Du skal blot sørge for, at sælger får varen udleveret, fx ved at sende den med posten eller være hjemme, når fragtmanden eller budet kommer.
    Hvis en vare skal sendes med posten, skal sælger betale portoen. Han kan fx sende dig en pakkeseddel, som gør forsendelsen gratis for dig, eller bagefter betale dine portoudgifter.
    Hvis sælger har brug for at sende varen til sin leverandør eller sit værksted til en nærmere undersøgelse og eventuel reparation, skal han også selv betale for den transport.
    Sælgers pligt til at betale transportudgifter gælder også, selvom du senere er flyttet langt væk fra butikken, eller fx har valgt at købe din bil i Jylland, selvom du bor i København.

Så lad være med at høre efter alle de kloge som har hørt fra en fætters kusine og blah blah blah, dette er fakta.

• Matias N
    Matias N Tilmeldt:
    okt 2016

#16   10. okt 2016 Hej alle sammen. Tak for svarene.

Jeg har været i jylland og aflevere den i dag - og de ville selvfølgelig løse det...

Gid du havde skrevet det lidt før Kenneth - Så burde de jo faktisk betale turen / hente + aflevere den for mig..

Reservedels pusheren:

Jeg havde bedt om at kunne køre den til Roskilde, men påstod han selv meget gerne ville kigge på den..... Jeg tror at han må få den over til mig på en måde.. såfremt det rent faktisk er en del af forbrugerstyrelsen

• Kenneth N
    Kenneth N Tilmeldt:
    okt 2015

• Kenneth N
    Kenneth N Tilmeldt:
    okt 2015

#18   10. okt 2016 Her er det stykke jeg kopierede og medsendte til forhandleren, så blev de pludselig rigtig medgørlige;

http://www.forbrug.dk/Artikler/Test-og-raad/Forbrugerleksikon/Transport?tc=740F1814A3D24C089538501A55EC0D6A

Moralen med dette indlæg må jo være at man skal holde sig langt væk fra vag gruppens lorteprodukter smiley smiley

Kommentér på:
Køb af ny bil - fejl i VCDS

Annonce