{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.206 visninger | Oprettet:

Frafald af reklamationsret? {{forumTopicSubject}}

Hej!

Jeg står formodentlig overfor et snarligt bilkøb af en brugtbil. Jeg nævnte for forhandleren at jeg gerne ville have et brugtbils tjek hos FDM inden køb. Han sagde at så snart jeg medinddrager en professionel tredjepart, så frafalder min reklamationsret, fordi både jeg som køber og sælgeren da er "på samme niveau" hvad angår kendskab til bilens fejl og mangler inden køb. Passer det? Har ledt og ledt men kan simpelthen ikke finde belæg for det nogen steder? Alle steder står der at det ikke er muligt at afskrive sig reklamationsretten da den er en del af købeloven, HELLER ikke selvom at køber noterer "købt som beset".

Er det et trick? Eller har forhandleren ret i det han siger?

Mvh Diana


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Nyt amatur 900 kr.
  • Hjælp til opsætning af en svævehylde og 3 små svævehylder, samt et klapbord i køkken 1.250 kr.
  • Reparation ag opvaskemaskine 1.500 kr.
  • Ophæng af køkkenskab fra Ikea, spejl og håndtag til skuffer 1.500 kr.
  • Opsætning af 3 lamper + rep. af tændknap på lampe 900 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Frafald af reklamationsret?
  • #1   24. okt 2016 Han lyder som en fusker.
    Vælg en anden forhandler, med mindre han skriver køretøjet er 100% defekt og sælger den engros, business to business b2b, så er der (mig bekendt), ALTID en reklamationsfrist.


  • #2   24. okt 2016 Kender ikke udtrykket "business to business"? Måske er det dét han mener, at han kan gøre godt af, i denne sammenhæng? . Han har nu været meget reel omkring alt andet, udbedringen af fejl og mangler mm. så tror nu godt jeg ville kunne tale med ham om at få det gjort inden. Var bare mest interesseret i, om det var mig eller ham der havde ret, netop i forhold til at gå tilbage og sige at sådan er tjek vil jeg gerne have smiley

  • #3   24. okt 2016 Hvis man har rent mel i posen lader man folk tjekke alt.

  • #4   24. okt 2016 Du skulle over veje at købe helt ny bil.
    Så der ikke de dårlige oplevelser med brugtvogns forhandlere og du ødelægger ikke andres mulighed for at lave gode køb ved brugtvogns forhandlere fordi du har været bøvlet.
    Det win - win.

    Den nye Fiat Panda starte ufatteligt billigt og kan dække rigtig mange behov


  • #7   24. okt 2016 Der er altid 2 års reklamationsret. De første 6 måneder er der omvendt bevisbyrde, hvilket vi sige, at forhandleren skal bevise at fejlen ikke var der ved salget. Og det er da dejligt, som forhandler, at have en brugtbilsattest fra FDM, så kan man jo altid sige til kunden, "At fejlen jo ikke var der da du købte bilen, det fik du jo selv konstateret ved FDM"

    Iøvrigt, hvis der viser sig at være nogle fejl på bilen og sælger gør dig bekendt med dem og skriver dem ind i slutsedlen, så må de gerne være der og der kan ikke senere reklameres over disse fejl.


  • #8   24. okt 2016 Tak for svar! Lyder til at jeg var rigtig i min antagelse! smiley

  • #9   24. okt 2016 Det er nu alligevel en ny udlægning af reklamationsretten, men lige meget hvad han skriver kan du ikke stilles dårligere en købeloven, men for dig er det tid til at finde en anden forhandler

  • #10   24. okt 2016 Jeg vil tilføje at FDM på deres hjemmeside skriver at:

    "Der kan reklameres over fejl hvis årsagen var tilstede på købstidspunktet af bilen. Det er køberen, der har bevisbyrden for, at der er en fejl på bilen, og at fejlen også var der på købstidspunktet. Der skal være tale om en såkaldt oprindelig mangel. Dog er der også en såkaldt ”formodningsregel”. Den går ud på, at der er en formodning om at fejl, der viser sig inden for de første seks måneder efter købet er oprindelige fejl. Det skal forstås således, at der er en formodning om, at fejlen var der på købstidspunktet, medmindre sælgeren kan sandsynliggøre, at en fejl først er opstået efter leveringen af bilen. Sælger kan somme tider løfte den bevisbyrde ud fra fejlens karakter, eller hvis han har en erklæring fra en uvildig tredjepart, som viser at den pågældende komponent er undersøgt, og at der ikke var fejl på den. Hvis det ligger helt fast, at en fejl først er opstået efter købet, er fejlen ikke omfattet af reklamationsretten."

    Så jeg kan da kun se, at er tjek - såfremt bilen er fejlfri selvfølgelig - kommer ham tilgode, for uanset hvem der har bevisbyrden har man jo papir på at bilen er tip-top når den sælges, så det vil blive svært både for ham og for mig at overbevise nogen om at fejlen var der da bilen blev solgt (am I right!?). Men det er selvfølgelig klart, at hvis tjekket IKKE er tip-top, så er det ikke til hans fordel, idet han så må udbedre med reparationer eller afslag i pris.

    Så det KAN være at det er det han mener med at "reklemationsretten ryger", fordi det så netop bliver meget svært for MIG at bevise noget efter de 6 mnd, hvis jeg har papir på at bilen er tip-top ved salg.... Måske er det bare hans formulering der fejler noget...


  • #11   24. okt 2016 Reklamationsret kan ikke fraskrive ved salg af bil fra forhandler til privat..
    https://taenk.dk/raadgivning-og-rettigheder/koeb-brugt-her-er-dine-rettigheder


  • #12   24. okt 2016 Som forhandler kan han ikke fralægge sig ansvaret ved "smarte tricks" som f.eks. at påføre slutsedlen: Købt som beset og uden reklamationsret. Den vil aldrig holde en meter.
    Han kan vælge at sælge bilen engros til cvr. nummer. Så kan han undsige sig garanti, men ikke til en privat køber.
    Nogle gange kan de sælge sand i Sahara, men det fritager ikke en forhandler for ansvar. Jeg ville køre direkte til Applus og få tjekket den bil igennem, eller have fdm i ryggen, hvis jeg var i dit sted.


  • #13   24. okt 2016 Du bør kæbe en ny bil og afbetale over et par år.
    Du har penge til udbetalingen og med den Gorm for trykhed du søger så er en brugt bil nok ikke vejen frem.

    Ford Ka
    Suzuki Swift
    Fiat Panda.
    Skoda Fabia
    Er nogle.af de billige vogne fra ny og så det service en gang årligt ud over afbetaling om 6 år har den.gået 60.000km frem for 170.000km (antaget at en brugt har kørt ca110.000km ved købet)


  • #14   24. okt 2016 @10 Du har fuldstændig ret - hvis der laves en FDM gennemgang (der ikke viser nogle fejl), så er der jo dokumentation fra en trediepart for at der ikke er fejl på bilen i salgsøjeblikket. Så reelt vil det være en hjælp for forhandleren (som jeg ser det). De ting FDM finder skal jo så til gengæld udbedres, eller skrives i købsaftalen.

  • #15   24. okt 2016 Jens B

    Lige nøjagtigt.

    Tror også at de andre og ts tolker det forkert...

    FDM laver jo netop testen, og fejl de finder skal udbedres, og dermned har køber jo faktisk ikke ret meget at komme efter, når handlen indgåes efter sådan en kontrakt.
    Selvfølgelig har ts 2 års reklamationsret, og får jo en bil der skulle være tip top, men den kan bare ikke rigtig bruges til noget længere, da det jo oet dokumenteret at der ikke er fejl på købstidspunktet....

    Så man kan se det fra 2 synspunkter fra forhandleren, han kan sælge en bil hvor FDM påpeger evt. fejl, og dem kan han udbedre, og så er der ikke mere han skal udbedre, da der jo foreligger dokumentation.
    Måske han bruger en forkert formulering, eller ts opfatter det forkert.. men i reglen er det jo det samme...

    Men kan jo også se det som et råd fra forhandleren, eller at det er hans måde at åbent/skjult gerne vil undgå en handel i den form....

    Jeg syntes nu ikke det er noget galt i forhandlerens udtalelse, sådan generelt set.


  • #17   24. okt 2016 #13, hvad med at forhold dig til det som trådstarter spørger om.

    Hun spørger ikke om ny bil, formoder hun har afvejet hvad det er hun ønsker, og dermed har taget stilling til hvorvidt hun vil have en ny eller brugt!


  • #18   24. okt 2016 Søren
    Hun har før spurgt om små minibiler til 20.000-30.000 hvor hun ændre det til måske 40.000kr
    Tryghed er hendes største bekymring så derfor ville en ny bil evt med 5000-6000km på bagen være afbetalingen værd da det giver hende trykhed og en bil til 100.000kr skal man lægge 20.000kr i udbetaling og så er det muligt at afbetale over flere år med en lav månedlig ydelse. Hun ønsker at havde bilen i mange år.
    Nå hun kun køre 10.000km årligt ville en ny vogn havde gået måske 100.000km om 8år (så der plads til en demo bil og lidt ekstra km) tror ikke det kan blive meget billigere end med en ny bil.

    Men nå en forhandler siger som han gør så find en anden forhandler. Han vil med garanti blive bøvlet at danse med hvis der skulle være et problem med bilen fremover.


  • w123
    w123 Tilmeldt:
    maj 2008

    Følger: 5 Emner: 22 Svar: 294
    #19   24. okt 2016 Køb en bil et andet sted.. Du har helt sikkert reklamationsret under alle omstændigheder, men det at sælger forsøger at foregive noget andet er et stensikkert tegn på at han IKKE har tænkt sig at være særlig samarbejdsvillig hvis der er reklamationer på bilen. Så selvom du har retten på din side er det jo ikke sikkert at du gider at bruge unødig tid og kræfter på tovtrækkeri med en sælger der allerede inden handlen signalerer at han ikke er indstillet på at yde den service han er forpligtet til.

    Spend that money somewhere else!


  • #20   24. okt 2016 w128

    tror nu ikke du har fattet pointen endnu, sælger foregiver ikke noget eller er modvillig.


Kommentér på:
Frafald af reklamationsret?

Annonce