Frafald af reklamationsret? {{forumTopicSubject}}
Hej!
Jeg står formodentlig overfor et snarligt bilkøb af en brugtbil. Jeg nævnte for forhandleren at jeg gerne ville have et brugtbils tjek hos FDM inden køb. Han sagde at så snart jeg medinddrager en professionel tredjepart, så frafalder min reklamationsret, fordi både jeg som køber og sælgeren da er "på samme niveau" hvad angår kendskab til bilens fejl og mangler inden køb. Passer det? Har ledt og ledt men kan simpelthen ikke finde belæg for det nogen steder? Alle steder står der at det ikke er muligt at afskrive sig reklamationsretten da den er en del af købeloven, HELLER ikke selvom at køber noterer "købt som beset".
Er det et trick? Eller har forhandleren ret i det han siger?
Mvh Diana
apr 2016
Følger: 11 Følgere: 4 Emner: 5 Svar: 92
Vælg en anden forhandler, med mindre han skriver køretøjet er 100% defekt og sælger den engros, business to business b2b, så er der (mig bekendt), ALTID en reklamationsfrist.
sep 2016
Følger: 1 Følgere: 2 Emner: 3 Svar: 12
apr 2016
Følger: 11 Følgere: 4 Emner: 5 Svar: 92
okt 2010
Følger: 30 Følgere: 37 Biler: 2 Emner: 137 Svar: 15.839
Så der ikke de dårlige oplevelser med brugtvogns forhandlere og du ødelægger ikke andres mulighed for at lave gode køb ved brugtvogns forhandlere fordi du har været bøvlet.
Det win - win.
Den nye Fiat Panda starte ufatteligt billigt og kan dække rigtig mange behov
okt 2004
Følger: 61 Følgere: 63 Biler: 6 Emner: 86 Svar: 1.984
Iøvrigt, hvis der viser sig at være nogle fejl på bilen og sælger gør dig bekendt med dem og skriver dem ind i slutsedlen, så må de gerne være der og der kan ikke senere reklameres over disse fejl.
sep 2016
feb 2011
Følgere: 6 Biler: 2 Emner: 6 Svar: 1.665
sep 2016
"Der kan reklameres over fejl hvis årsagen var tilstede på købstidspunktet af bilen. Det er køberen, der har bevisbyrden for, at der er en fejl på bilen, og at fejlen også var der på købstidspunktet. Der skal være tale om en såkaldt oprindelig mangel. Dog er der også en såkaldt ”formodningsregel”. Den går ud på, at der er en formodning om at fejl, der viser sig inden for de første seks måneder efter købet er oprindelige fejl. Det skal forstås således, at der er en formodning om, at fejlen var der på købstidspunktet, medmindre sælgeren kan sandsynliggøre, at en fejl først er opstået efter leveringen af bilen. Sælger kan somme tider løfte den bevisbyrde ud fra fejlens karakter, eller hvis han har en erklæring fra en uvildig tredjepart, som viser at den pågældende komponent er undersøgt, og at der ikke var fejl på den. Hvis det ligger helt fast, at en fejl først er opstået efter købet, er fejlen ikke omfattet af reklamationsretten."
Så jeg kan da kun se, at er tjek - såfremt bilen er fejlfri selvfølgelig - kommer ham tilgode, for uanset hvem der har bevisbyrden har man jo papir på at bilen er tip-top når den sælges, så det vil blive svært både for ham og for mig at overbevise nogen om at fejlen var der da bilen blev solgt (am I right!?). Men det er selvfølgelig klart, at hvis tjekket IKKE er tip-top, så er det ikke til hans fordel, idet han så må udbedre med reparationer eller afslag i pris.
Så det KAN være at det er det han mener med at "reklemationsretten ryger", fordi det så netop bliver meget svært for MIG at bevise noget efter de 6 mnd, hvis jeg har papir på at bilen er tip-top ved salg.... Måske er det bare hans formulering der fejler noget...
jul 2009
Følger: 7 Følgere: 10 Biler: 1 Emner: 61 Svar: 1.682
https://taenk.dk/raadgivning-og-rettigheder/koeb-brugt-her-er-dine-rettigheder
dec 2007
Følger: 6 Følgere: 3 Emner: 4 Svar: 859
Han kan vælge at sælge bilen engros til cvr. nummer. Så kan han undsige sig garanti, men ikke til en privat køber.
Nogle gange kan de sælge sand i Sahara, men det fritager ikke en forhandler for ansvar. Jeg ville køre direkte til Applus og få tjekket den bil igennem, eller have fdm i ryggen, hvis jeg var i dit sted.
okt 2010
Du har penge til udbetalingen og med den Gorm for trykhed du søger så er en brugt bil nok ikke vejen frem.
Ford Ka
Suzuki Swift
Fiat Panda.
Skoda Fabia
Er nogle.af de billige vogne fra ny og så det service en gang årligt ud over afbetaling om 6 år har den.gået 60.000km frem for 170.000km (antaget at en brugt har kørt ca110.000km ved købet)
jul 2005
Følgere: 3 Biler: 2 Emner: 42 Svar: 887
aug 2008
Følger: 11 Følgere: 32 Biler: 3 Emner: 59 Svar: 11.008
Lige nøjagtigt.
Tror også at de andre og ts tolker det forkert...
FDM laver jo netop testen, og fejl de finder skal udbedres, og dermned har køber jo faktisk ikke ret meget at komme efter, når handlen indgåes efter sådan en kontrakt.
Selvfølgelig har ts 2 års reklamationsret, og får jo en bil der skulle være tip top, men den kan bare ikke rigtig bruges til noget længere, da det jo oet dokumenteret at der ikke er fejl på købstidspunktet....
Så man kan se det fra 2 synspunkter fra forhandleren, han kan sælge en bil hvor FDM påpeger evt. fejl, og dem kan han udbedre, og så er der ikke mere han skal udbedre, da der jo foreligger dokumentation.
Måske han bruger en forkert formulering, eller ts opfatter det forkert.. men i reglen er det jo det samme...
Men kan jo også se det som et råd fra forhandleren, eller at det er hans måde at åbent/skjult gerne vil undgå en handel i den form....
Jeg syntes nu ikke det er noget galt i forhandlerens udtalelse, sådan generelt set.
mar 2005
Følger: 1 Følgere: 10 Biler: 8 Emner: 32 Svar: 954
Hun spørger ikke om ny bil, formoder hun har afvejet hvad det er hun ønsker, og dermed har taget stilling til hvorvidt hun vil have en ny eller brugt!
okt 2010
Hun har før spurgt om små minibiler til 20.000-30.000 hvor hun ændre det til måske 40.000kr
Tryghed er hendes største bekymring så derfor ville en ny bil evt med 5000-6000km på bagen være afbetalingen værd da det giver hende trykhed og en bil til 100.000kr skal man lægge 20.000kr i udbetaling og så er det muligt at afbetale over flere år med en lav månedlig ydelse. Hun ønsker at havde bilen i mange år.
Nå hun kun køre 10.000km årligt ville en ny vogn havde gået måske 100.000km om 8år (så der plads til en demo bil og lidt ekstra km) tror ikke det kan blive meget billigere end med en ny bil.
Men nå en forhandler siger som han gør så find en anden forhandler. Han vil med garanti blive bøvlet at danse med hvis der skulle være et problem med bilen fremover.
maj 2008
Følger: 5 Emner: 22 Svar: 294
Spend that money somewhere else!
aug 2008
Følger: 11 Følgere: 32 Biler: 3 Emner: 59 Svar: 11.008
tror nu ikke du har fattet pointen endnu, sælger foregiver ikke noget eller er modvillig.
Frafald af reklamationsret?