{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Blinke til venstre i rundkørsel ?
  • #1   8. apr 2017 Ved venstre blink i en rundkørsel, gør du de andre bilister opmærksom på, at du forsat skal rundt i rundkørslen og ikke vælger den første frakørsel.

• DisConFlubberated
    VIP
    DisConFlubberated Hjælpe-administrator

Følger: 49 Følgere: 67 Biler: 2 Emner: 46 Svar: 5.741
    #2   8. apr 2017 Og hvis man blinker til højre, viser man at man skal ud af den første vej. Jeg bruger lang tid bag rattet i alle hverdage, og ser desværre flere der blinker til højre for at komme ind i rundkørslen, hvilket man ikke skal. Der er ikke krav om at man blinker når man kører ind, men der er krav om at blinke når man kører ud. At blinke til venstre når man kører ind i rundkørslen viser kun de andre, at man skal ud af den sidste vej.

• #3   8. apr 2017 Der er ingen speciel regel/lov ang. rundkørsler. Faktisk er de ikke engang nævnt i Færdselsloven.
    De skal blot behandles som en ganske almindelig del af vejen hvor du skal blinke til højre når du skal dreje fra. Og da man ikke kan dreje fra til venstre er der heller ingen grund til at blinke til venstre.

• #4   8. apr 2017 Jeg tilbringer minimum 10 timer bag rattet om dagen. og jeg blinker til venstre i en rundkørsel for at vise jeg skal ud af den sidste frakørsel. ikke fordi det er noget man skal. men det viser bare se andre trafikanter at jeg ikke skal ud af den første frakørsel

• #5   8. apr 2017 1.8t den havde jeg ikke lige set smiley men der er utroligt mange i dk er ikke har blinklys i deres biler så det tit svært at gætte hbor de skal hen.. men jeg blinker ind i rundkørslen hvis jeg skal af i første afkørsel og så ellers blink når den afkørsel jeg skal af på nærmer sig

• #6   8. apr 2017 Rasmus O

Jeg har heller aldrig hørt man skal blinke til venstre.
    Men jeg blinker os til højre hvis jeg skal m ud af første udkørsel ellers blinker jeg ud der hvor jeg skal ud:-)

• #8   8. apr 2017 der står det jo.. smiley men igen? de rundkørsler med flere spor syntes jeg til tider kan være ret forvirrende.. se evt fars fede ferie euro edit smiley

• DisConFlubberated
    VIP

#9   8. apr 2017 Det eneste forvirrende ved rundkørsler med 2 spor, er dem der ikke forstår at bruge det korrekt. Der bliver nemlig ikke andet end frustrationer og forvirring ud af det.

• #10   8. apr 2017 det helt rigtigt.. jeg har prøvet mange gange at forholde mig til hvordan de er indrettet men har gang på gang ikke rigtig fanget rytmen.. og vil da mene jeg er elite bilist eller det mener tryg smiley dog er der mange hvor de er nemme nok..

• DisConFlubberated
    VIP

#11   8. apr 2017 Det er bare ind i det venstre spor, hvis man skal ud af den 3, 4 eller 5. vej, man fletter ud i højre spor ved vejen inden man skal ud. Ret simpelt. Det forvirrende og farlige opstår, hvis der kommer en der skal ud af en af de sidste veje og kører i det højre spor. Det spærrer for at andre kan køre ind i rundkørslen og giver en langsommere afvikling af trafikken.

• #12   8. apr 2017 det er nemlig det der tit sker.. folk vil flette ud og ind og nogle kører bare ud og så har vi dem uden blinklys.. (25%) af alle biler i dk.. men hvis vi nu bare holder fast i at holde til højre ved første, venstre ved 2-3-4~ og ellers får brugt blinket så burde det jo virke.. håber man smiley

• #13   8. apr 2017 #11
    lige præcis som om at folk fatter brik af hvordan en rundkørsel er indrettet!

• DisConFlubberated
    VIP

#15   9. apr 2017 Som tidligere skrevet er det bare en god gestus at vise hvor man skal hen.

• #16   9. apr 2017 Ved FREMKØRSEL til rundkørsel:

Man SKAL blinke til højre, når man skal ud af den første vej.
    Man KAN blinke til venstre, når man skal ud af den sidste vej.
    Skal man af veje imellem de to, blinker man ikke.

Det er det, man lærer, når man tager kortet. Ved ikke, hvor I har trukket jeres henne smiley

• #17   9. apr 2017 jeg var i bonbon land

• #18   9. apr 2017 Jeg tog kortene før kørerlærene begyndte på det pjat med at blinke til venstre i rundkørsler.

• #19   9. apr 2017 hehe... nu var det i 06-07 jeg tog det og der var det begrænset hvor mange der lige var her nede.. der er kommet mange af dem de sidste par år

• #21   9. apr 2017 Jeg blinker sgu heller ikke til venstre, kun til højre når jeg skal fra.
    Tænk på alle de gryn jeg har sparret i blinklys pærer siden jeg fik kortet i 1996...!!
    smiley
    Og dengang gik man til prøve når man var klar. Ikke alle de timer som der er i dag.
    5 timer, inkl motorvej og nat kørsel smiley så op til prøve i 12 minutter, så var papirsstumpen hjemme og har ikke forladt mig een eneste gang smiley

• #23   10. apr 2017 Daniel

Jeg giver heller ikke tegn, hvis jeg skal ud og skide om morgen...?? Der er sgu da for hleve forskel på en almindelig hovedvej og en rundkørsel? Man sammenligner da ikke pærer og whatever...

Og du skal ikke sige "jamen, det er ligesom at køre på en almindelig vej"... For så er der noget galt med dine øjne smiley

• #25   10. apr 2017 Hvordan betragter du så det øjeblik, når du kører ind i rundkørslen? Som et højresving ud på en "almindelig hovedvej"? Hvorfor skal man så ikke blinke til højre under dette højresving, hvis man skal ud af anden vej?

Ikke noget som helst unikt? smiley

• #27   10. apr 2017 Ok... Du linker til sider, som understreger, hvad jeg skrev?

For det første, så kan du regne ud, at hvis de bruger en hel side på at beskrive rundkørsler, så er det nok fordi det er "mere unikt", end en almindelig landevej...? Eller ville de bare have skrevet "læs under landevej"? smiley

Og for det andet: "Det er ikke lovpligtigt at blinke til venstre i rundkørsler. Såfremt du skal ud ad sidste vej, kan det give mening at blinke til venstre i særlige situationer, fortæller kørelærer og landsformand i Dansk Kørelærer-Union, René Arnt."

Det var det, jeg skrev?? smiley

• #28   10. apr 2017 Selvom det er gode intentioner at blinke til venstre - så har det modsatte effekt i hverdagen da folk bliver forvirrede

• #29   10. apr 2017 forstår ikke hvad der er at blive forvirret over? Det er da ren logik hvad det betyder når man blinker venstre på vej ind i en rundkørsel?

• #30   10. apr 2017 1.8T "Det er da ren logik hvad det betyder når man blinker venstre på vej ind i en rundkørsel?"

Ja, det betyder at der kommer en idiot der ikke ved hvilken vej man kører ind/(rundt) i en rundkørsel smiley Det kaldes vist også en spøgelsbilist smiley smiley

• #31   10. apr 2017 Onkel

Hvor ofte har du set folk køre den anden vej rundt i rundkørsler?? Og det er ikke i UK, vi snakker om...

• #32   10. apr 2017 eller også er det bare en idiot der ikke kan lægge 2 og 2 sammen smiley ligesom de folk der vælger at ligge sig i den yderste bane selvom de skal ud af den sidste frakørsel

• #33   10. apr 2017 Jeg er skam helt med på at der er en del der gerne vil blinke til venstre når de er kommet ind i rundkørslen, for at vise at de tager en senere frakørsel. Også selv om loven ikke påbyder det.
    Men hvis man, som 1.8T skrev blinker til venstre på vej ind i en rundkørsel, så ville jeg da blive en smule betænkelig, og være i tvivl om hensigten, hvis jeg var på vej rund i rundkørslen.

• #34   11. apr 2017 I Norge bruger de meget Venstre blinket i rundkørsler... Jeg kan sagtens se logikken i det, så ved folk at man skal ud af sidste vej... At folk så ikke kan finde ud af at blinke til højre når de skal ud af rundkørslen fatter jeg ikke..

• #35   11. apr 2017 Jeg bor et sted med rigtig mange rundkørsler, og en midterrabat som ikke kan krydses.. så hvis du kommer den ene vej og skal ned af en sidevej på den anden side skal du ned i den næste rundkørsel og køre tilbage igen. -Her kommer problemet så, folk blinker til venstre hele vejen rundt, både når de skal ud af 3. vej, eller tilbage i samme retning, og det største problem er at største delen så aldrig får skiftet til at blinke til højre inden de skal ud. -Så ja for mig så skaber det blinken til venstre i rundkørsler mere forvirring end forstand da en hel del tror det så ikke er nødvendigt at blinke til højre når de så skal ud

• #37   12. apr 2017 Han skriver ikke, at blinket til venstre skaber forvirring i sig selv. Han skriver "ER DU IKKE SIKKER, så lad være...".
    Med andre ord, de evnesvage bilister, som f.eks ikke kan finde ud af at skifte blink fra venstre til højre, når de skal af, eller dem, som blinker til venstre, selvom de bare skal lige over i rundkørslen, skal bare droppe det - ellers kan de forvirre andre. Men bruger man venstre blink, som foreskrevet, giver det en god mening, skriver han...

• #39   12. apr 2017 #38 Jeg tror nærmere at der er
    - nogen der læser og holder sig til færdselsloven.
    - nogen der læser og holder sig til andres tolkning af færdselsloven.

Og det hele startede med at trådstarter spurgte om hvad reglerne er . smiley

• #41   12. apr 2017 Der er da netop ikke en regel om det,der står jo netop at man KAN vise hensyn og blinke til venstre hvis man vil ud af sidste af kørsel. Men er man i tvivl kan man lade være.

• #42   12. apr 2017 Der er jo ikke noget "halvfærdigt regelsæt". Alt hvad man møder og hvordan man placerer sig i/ved en rundkørsel er jo allerede beskrevet af de eksisterende regler/love.

• Casper K
    Casper K Tilmeldt:
    mar 2007

Følgere: 43 Biler: 8 Svar: 5.726
    #43   12. apr 2017 Personlig så jeg helst folk ikke blinkede til venstre. Der er mange rundkørsler hvor man ikke kan se dem der køre ind fra andre veje. Og jeg bliver sgu mere forvirret over når der kommet en rundt og blinker til venstre end hvis han slet ikke blinker før han skal ud til højre.

• #44   13. apr 2017 Daniel

Jeg er sgu da jævnt ligeglad om du vil høre fra mig, eller ej...

Du må bare fatte, hvordan tingene hænger sammen, så du ikke begynder at rode dig ud på dybt vand med "halvfærdige regelsæt"...

Jeg har været kørelærer i snart 18 år og fortæller dig, hvordan du skal give tegn i rundkørsler ifølge trafikstyrelsens undervisningsplan til kategori B. Det er en lovtekst, som kørelærere skal undervise deres elever efter. Det står klart og tydeligt. Det er ikke min "holdning" - det er hvad din kørelærer skulle have lært dig dengang...

• #46   14. apr 2017 Daniel det er da dig der ikke har lært det, du siger halv færdige regler, men hvor ser du halv færdige regler henne? Stop nu mens legen er god. Du kan jo ikke henvise til en halvfærdig regel her.

Kommentér på:
Blinke til venstre i rundkørsel ?

Annonce