4.125 visninger
|
Oprettet:
U-vending vs. spirituskørsel uden kørekort {{forumTopicSubject}}
Jeg har foretaget en u-vending, hvor modparten antageligt tolker det som en højresving, hvorfor han forsøger at overhale mig med kraftig acceleration.
Det resulterer i, at han rammer ind i siden på min bil (ingen kommer dog alvorligt til skade).
Efterfølgende bliver han sigtet for spirituskørsel og at køre uden kørekort, mens jeg ikke har hørt noget fra politiet om min andel (udover at jeg var "appelsinfri").
Bærer modparten skylden her pga. sprut + manglende kørekort, eller får jeg "automatisk" skylden, da jeg laver u-vendingen?
jan 2008
Følger: 40 Følgere: 47 Biler: 3 Emner: 81 Svar: 1.039
okt 2010
Følger: 29 Følgere: 36 Biler: 2 Emner: 137 Svar: 15.854
nov 2007
Følger: 27 Følgere: 25 Biler: 1 Emner: 47 Svar: 1.347
nov 2007
Stk. 2. Kørende skal før igangsætning fra kanten af vejen, ved vognbaneskift eller anden ændring af køretøjets placering til siden sikre sig, at manøvren kan udføres uden fare eller unødig ulempe for andre. Det samme gælder, når den kørende vil standse eller hurtigt nedsætter hastigheden.
jul 2010
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 2
okt 2010
Følger: 29 Følgere: 36 Biler: 2 Emner: 137 Svar: 15.854
Det sker også tit om sommeren at motorcykler bliver plukket på den måde og der mener jeg det er MC bilistens skyld så kan ikke se hvorfor det skulle ændre sig
maj 2017
Jo, jeg blinkede til venstre, og han var langt væk, da jeg begyndte at dreje, men så virker det til, at han vil overhale, for pludselig holder han i siden af min bil.
Politi og forsikring er indblandet, og jeg har intet hørt fra politiet, men af døgnrapporten fremgik det, at han var sigtet for spirituskørsel samt at køre uden kørekort (det sidste er vel heller ikke ligefrem til hans fordel? Ved en u-vending kan man vel ikke forventes at skulle tage højde for stive mennesker uden kørekort?!)
nov 2007
"Selskabet har pålagt "dig" den fulde skyld for uheldet med henvisning til færdselslovens §§ 16 og 18, idet "du" som den svingende/vendende part har pligt til at sikre sig, at svingning/vending på ingen måde er til ulempe eller fare."
mar 2007
Følgere: 5 Emner: 39 Svar: 1.382
En cyklist kører over for rødt. Han bliver påkørt af en bil.
Der er vidner.
Bilisten er alkoholpåvirket, dog inden for det tilladte. Bilisten får skylden, da man mener han kunne have undviget, så fremt han ikke havde været påvirket.
Jeg gætter på modparten får hele skylden.
feb 2015
Følger: 14 Følgere: 64 Biler: 2 Emner: 15 Svar: 814
nov 2007
Spørgsmålet er om tvistet i sagen er nok til at ændre udfaldet. Jeg kan ikke finde ankesager der underbygger hverken det ene eller det andet.
aug 2008
Følger: 4 Følgere: 17 Emner: 55 Svar: 680
En mand(på det hold, hvor jeg selv generhvervede pga. fart) kørte ud af en lige landevej, en (ædru) kvinde kører ud fra en sidevej for ubetinget vigepligt lige ud foran ham.
Han havde en promille på 0,7 og fik derfor fuld skyld.
jul 2005
Følger: 78 Følgere: 97 Biler: 8 Emner: 400 Svar: 5.087
kom kørende bag en e46 cab, han svinger ind til højre hvor der var en indkørsel til en parkeringsplads, da hans bil var så langt inde på cykelstien der krydsede indkørslen så vejbanen var åben nok til at jeg kunne komme forbi, forsætte jeg med den fart jeg havde på, ca 55 km/t, i det jeg er ved at være ved ham, svinger han pludselig rundt til venstre for at lave en u-vending, og jeg knalder direkte ind i siden på ham! hans bil er fuldstændig færdig.
der sad 2 udenlandsk mænd som sprang ud af bilen og råbte og skreg, det viste sig at de var til et muslimsk bryllup lige over for, så de havde jo ca 5000 vidner "i ved hvordan det er" -.-
politiet kom ret hurtigt på pletten og jeg blev kørt væk.
Det hele endte med at jeg fik papir på at pga. Det manglende kørekort var det alligevel ikke min skyld at ulykken skete, personen i bmw'en, for tog en ulovlig handling ved at lave sådan en u vending uden at orientere sig ordentligt samtidig var det over dobbelt trukne overflader.
da jeg manglede min køreprøve for at få kørekort fik jeg alt i alt en bøde på 2500,-
aug 2008
Følger: 11 Følgere: 33 Biler: 3 Emner: 59 Svar: 11.050
Om han blinkede eller ej ændre ikke på at han har skylden, netop fordi han ændre færdsels retning.
Ej heller om hvad modparten har gjort eller ej.
Hvis forsikringerne kan give flere skylden så gør de det, og nok fordi de så har flere til at dele udgifterne.
nov 2007
nov 2007
nov 2007
mar 2009
Følger: 1 Svar: 3
apr 2015
Følger: 2 Følgere: 1 Biler: 1 Emner: 4 Svar: 10
feb 2015
Følger: 14 Følgere: 64 Biler: 2 Emner: 15 Svar: 814
nov 2007
Det ville være rart om folk kunne vedlægge noget belæg for deres påstande, i stedet for "jeg har engang hørt", som jo mildest talt er en uduelig kilde - kørelære eller ej. Jeg har oplevet mange kørelærere der ikke kender selv helt simple regler.
Jeg har et håb om at trådstarter følger op med en konklusion.
sep 2005
Følger: 14 Følgere: 15 Biler: 4 Emner: 25 Svar: 129
Har en kammerat der kørte en synligt påvirket person ned på knallert. Han stank som et værtshus, kørte 70-80 km/t og så på en mørk cykelsti. Alligevel fik min kammerat skylden og en betinget frakendelse, han han uanset hvad skulle holde tilbage for knallerten.
apr 2015
Følger: 2 Følgere: 1 Biler: 1 Emner: 4 Svar: 10
feb 2009
Biler: 1 Emner: 51 Svar: 919
jan 2012
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 12 Svar: 54
Hvordan ser forholdende ud, dvs. stedet hvor det udføres.
maj 2016
Følger: 18 Emner: 5 Svar: 98
Hvis du selv har overholdt reglerne ang. u sving, vil enhver, der efterfølgende har forsøgt at overhale dig blive tiltalt for manglende overblik. Har vedkommende herudover en alkohol promille, vil hans evt. forsvar ikke være meget værd, da retssystemet jo netop anerkender, at højere promille (udover at være ulovligt) også nedsætter både overblik samt reaktionsevne!.
Har du imidlertid ikke selv overholdt reglerne vil/kan du selvf. selv blive tiltalt for uagtsomhed og til fare for øvrige trafik - uanset de måtte være berusede eller ej
Disse problemer kommer jeg heldigvis ikke selv ind i foreløbig, da min bil står på værksted med en kommende regning på mellem 20 - 25K øv/snøft og så videre
maj 2017
P.t. har mit forsikringsselskab sendt en standardskrivelse om, at de er i færd med at indhente yderligere oplysninger i sagen, men at de skal oplyse mig om, at når jeg foretager en (u-)vending, er retspraksis at skylden påfalder mig.
Så nu får vi at se, hvad politirapporten tilføjer til sagen. Vi er "heldigvis" i 2 forskellige selskaber, så det giver da håb om, at mit selskab kæmper lidt hårdere for, at han skal have skylden.
nov 2017
Følger: 1 Svar: 5
Vedrørende hvem har skylden er nok dommeren som afgør
Venligst
Bergur
Www.beståteori.dk
U-vending vs. spirituskørsel uden kørekort