{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Er dette markeringslys lovligt?
  • DisConFlubberated
    VIP
    DisConFlubberated Hjælpe-administrator

Følger: 49 Følgere: 67 Biler: 2 Emner: 46 Svar: 5.741
    #1   1. nov 2017 Det kommer an på hvad de monteres som. Altså om det monteres som positionslys osv.

• #2   1. nov 2017 hvis det er som pos lys så nej er det ikke ulovligt

• #3   1. nov 2017 Men hvis jeg montere det som positionslys skal jeg så fjerne det org. positionslys i forlygterne eller må man gerne have "4" positionslygter??

• #4   1. nov 2017 du skal ikke fjerne dem. hvor har du tænkt dig at placere dem. det vil være lidt bedre for at rådgive

• #5   1. nov 2017 Havde tænkt mig at montere dem tæt på bunden af kofangeren, lidt ligesom tågelys, min bil har ikke tågelys, og disse skal ikke erstatte tågelys, men vil gerne have noget som kan være tændt hele tiden, og samtidigt ikke blænde andre.

• Kompressor Knud
    Kompressor Knud Hjælpe-administrator

Følger: 4 Følgere: 65 Biler: 1 Emner: 217 Svar: 5.920
    #6   1. nov 2017 markeringslygter er til siden af køretøjet, så du må hverken montere dem foran eller bagpå, kun på siderne

• #7   1. nov 2017 ^^^^ som skrevet kun i sider.
    men du kan da købe LED lygter i t-svansen som du kan placere som du skriver

• #8   1. nov 2017 Ja man kan jeg så køre med dem tændt hele tiden? eller skal de fungere som tågelygter som så kun må kunne tændes med pos lys?

• #9   1. nov 2017 du kan køre hele tiden. men jeg kører nu med mine tågelygter tænd konstant.. jeg mener ikke at der er lov om hvornår du må tænde eller ikke

• DisConFlubberated
    VIP

#10   1. nov 2017 Positionslys skal desuden være hvidt eller gulligt. Sidemarkeringslys er til montering på siderne.

• #11   1. nov 2017 de har da noget lingende i biltema i hvid dem må du gerne sidde foran som markeings lys

• #12   1. nov 2017 Det jeg egenligt var ude efter var gule lygter som jeg kan montere foran på bilen, de skal placeres der hvor man normalt ville placere tågelygter, men skal lovligt kunne lyse sammen med nærlys, altså i lygtetændningstiden. Kan det overhovedet lade sig gøre?

• #13   1. nov 2017 #9
    Du må ikke have tågelys tændt sammen med nærlys hvis det ikke er nedsat sigtbarhed. Du må bruge dem som kørelys sammen med positionslys uden for lygtetændingstiden. Når det så bliver lygtetændingstid skal du slukke tågelygterne og tænde dit nærlys istedet smiley

• #14   1. nov 2017 #13 også det jeg er kommet frem til, men vil gerne have nogle gule lygter foran som må lyse hele tiden, og de skal bare kunne ses, og ikke lyse vejen op/blænde nogen, kan det laves lovligt?

• DisConFlubberated
    VIP

#15   1. nov 2017 Nej.

• DisConFlubberated
    VIP

#16   1. nov 2017 "US-lys" er heller ikke lovligt.

• #17   1. nov 2017 Reglern er:
    6.03.004 Markeringslygter
    e- eller E-godkendt fremadrettet/bagudrettet markeringslygte er funktionsmærket henholdsvis »A« og »R«.
    (1) Fremadrettet markeringslygte skal afgive lys af hvid farve, og bagudrettet markeringslygte skal afgive lys af rød farve.
    (2) Markeringslygte:
    a) Skal have lysstyrke som foreskrevet for positionslygte henholdsvis baglygte.
    b) Skal være anbragt så tæt ved køretøjets yderste kant som muligt. Bestemmelsen anses for opfyldt, såfremt lygten er anbragt højst 0,40 m fra køretøjets yderste kant.
    c) Skal på køretøj med høj, fast opbygning være anbragt så højt, som det er
    foreneligt med kravene om placering i forhold til bredden og om lygternes
    symmetri.
    d) Skal være synlig mindst 80° udad samt mindst 5° over og 20° under vandret.
    (3) Ikke-påbudt markeringslygte:
    a) Kan, såfremt den er fremadrettet, afgive lys af gul farve.
    b) Skal ikke opfylde bestemmelserne om placering og synlighedsvinkler.
    c) Skal være anbragt symmetrisk i forhold til køretøjets midterplan i længderetningen.

6.03.008 Sidemarkeringslygter
    e- eller E-godkendt sidemarkeringslygte er funktionsmærket »SM«.
    (1) Sidemarkeringslygte:
    a) Skal afgive lys af gul farve. Den bageste sidemarkeringslygte kan dog afgive
    lys af rød farve.
    b) Skal være rettet til siden og være tydeligt synlig mindst 300 m uden at blænde.
    c) Skal være anbragt mindst 0,25 m og højst 1,50 m over vejbanen. Hvis karrosseriets form gør det påkrævet, kan sidemarkeringslygte dog anbringes i
    en højde af indtil 2,10 m over vejbanen.
    d) Skal være synlig mindst 45° til hver side og mindst 10° over og under vandret. Vinklen under vandret kan dog nedsættes til 5°, såfremt sidemarkeringslygtens højde over vejbanen er mindre end 0,75 m.
    e) Skal have lysstyrke som foreskrevet for positionslygte.
    f) Skal i køretøjets længderetning være anbragt således,
    – at der på hver side er mindst en sidemarkeringslygte på køretøjets midterste
    tredjedel, – at den forreste sidemarkeringslygte er højst 3,0 m fra køretøjets forreste punkt, dog 4,00 m, hvis køretøjets form gør det påkrævet,
    – at afstanden mellem to på hinanden følgende sidemarkeringslygter ikke
    er større end 3,00 m, dog 4,00 m hvis karrosseriets form gør det påkræ-
    vet, og
    – at den bageste sidemarkeringslygte er højst 1,00 m fra køretøjets bageste
    punkt.
    Ved påhængskøretøjer skal tilkoblingsanordningen medregnes i køretøjets
    længde.
    (2) Ikke-påbudt sidemarkeringslygte skal ikke opfylde bestemmelserne i pkt. (1) c), d) og f).

6.03.021 Personbil M1
    (1) Personbil M1 skal være forsynet med:
    a) To positionslygter.
    b) To baglygter.
    c) En eller flere nummerpladelygter.
    d) To fremadrettede og to bagudrettede markeringslygter, såfremt køretøjets
    bredde overstiger 2,10 m.
    Før 01.04.90: Personbil M1 skal være forsynet med to fremadrettede
    markeringslygter, såfremt køretøjets bredde overstiger 2,30 m.
    e) Sidemarkeringslygter, såfremt køretøjets længde overstiger 6,00 m.
    (2) Personbil M1 kan være forsynet med:
    a) Fire baglygter.
    b) En eller to tågebaglygter.
    c) Parkeringslygter, såfremt køretøjets bredde ikke overstiger 2,00 m, og dets
    længde ikke overstiger 6,00 m.
    d) Mindst to fremadrettede og bagudrettede markeringslygter, såfremt køretøjets bredde er mindst 1,80 m.
    Før 01.05.77: Personbil M1 kan være forsynet med et lige antal
    fremadrettede og bagudrettede markeringslygter, uanset køretøjets bredde.
    e) Sidemarkeringslygter.
    f) Tagreklameskilt.

så det er blot disse krav der skal opfyldes smiley

• #18   1. nov 2017 så køb nogen gule tågelygter og montere dem,
    så de tænder sammen med positions lyset, og brug det som kørelys

• #19   1. nov 2017 Det er heller ikke US lys som jeg vil lave, det skal se sådan her ud, det gule lys skal bare være meget svagere.

profilbillede
  • #20   1. nov 2017 #17

udfra dette virker det da som om at det er lovligt at lave det som jeg vil? eller tager jeg helt fejl?

(3) Ikke-påbudt markeringslygte:
    a) Kan, såfremt den er fremadrettet, afgive lys af gul farve.

• #21   1. nov 2017 dem du linker til er orange
    så de er ikke gule,

så skal du finde nogen der afgiver gul farve

• #22   1. nov 2017 #21

Ja det er min fejl, sorry. Hvis jeg fandt et par som var gule, eller hvide, så ville det være lovligt at have dem tændt sammen med alt andet lys på alle tidspunkter?

• #23   1. nov 2017 Hvis man følger den regler:

(2) Personbil M1 kan være forsynet med:
    d) Mindst to fremadrettede og bagudrettede markeringslygter, såfremt køretøjets bredde er mindst 1,80 m.

kan der vel kun monteres ekstra markeringslygter hvis bilen er mindst 1,80 m bred.

• #24   1. nov 2017 sæt en kontakt på og kald dem for arbejds lys, så er du ude over de andre lygteregler smiley

• #25   1. nov 2017 Og har du så arbejdslyset fremadrettet og tændt under kørsel kaldes det pludselig for fjernlyslygter. Så måske ikke så smart alligevel.

• #26   1. nov 2017 tja det ved jeg nu ikke, du kommer da ikke ligefrem over lys styrke grænsen ? smiley

• #27   1. nov 2017 Så vidt jeg ved er der ikke nogen krav til mindste lysstyrke. Hvad vil du så kalde dem når de er tændt under kørsel?

• #28   1. nov 2017 hmm ja det er faktisk et godt spørgsmål smiley

• #29   1. nov 2017 De eneste lygter der kan opfylde den lygtefarve (gullig (selektiv gul)) som TS ønsker er fjern/nærlyslygter og tågeforlygter. Og hvis der ikke er tåget må man ikke bruge de to lygtepar sammen.

• #30   1. nov 2017 Er din bil ikke født med tågelygter? Altså er der ikke plads til tågelygter? Det er der på nogle biler. Køb og montere dem?

• #31   1. nov 2017 jo der er, men ville ha nogle som må være tændt sammen med nærlys

• #32   1. nov 2017 Det kan du som sagt ikke få i den ønskede farve.

• #33   2. nov 2017 Du må ha nogen brede skærme på så du kan komme op på de 1.80 i bredden hvis ikke din bil er bred nok nu. Så går du bare amok i gule markeringslygter smiley

• #34   2. nov 2017 -kan lige se på typegodkendelsen at vores Galaxy er 1.81 mtr bred... smiley så det kan da være den sku plastres til i lygter smiley

• #35   2. nov 2017 hehe ja, men min mangler lige 10 cm, og det ville se dumt ud hvis hjulene kom så lang ind hehe.

dog læste jeg lige efter igen, nogle som kan forklare hvad "parkeringslygter" er? og hvornår de må være tændt? fordi så længe bilen er under 2m bred og 6 m lang må der gerne monteres parkeringslygter

• DisConFlubberated
    VIP

#36   2. nov 2017 Parkeringslygter er det samme som positionslygter er jeg ret sikker på. Så det vil sige hvidt eller gulligt lys fremad

• #37   2. nov 2017 “(1) Fremadrettet parkeringslygte skal afgive lys af hvid farve, og bagudrettet par- keringslygte skal afgive lys af rød farve.
    Parkeringslygte, der er indbygget i sideblinklygte, skal afgive lys af gul farve.”

Så den går ihvertfald ikke som gul lygte foran

• Qashtruck
    Qashtruck Tilmeldt:
    jan 2016

Emner: 2 Svar: 19
    #38   5. nov 2017 Du klistre bare til.

Den korte og enkle regel at bruge er ikke påbudt markeringslygte.

Gå på Facebook og ind i gruppen exterior/interior gejl på hjul der kan du få meget mere hjælp

• #39   7. nov 2017 Man må undre sig over svarene i dette indlæg, kun 2 forholder sig til regler, alle andre gætter og synes at have en mening, og Paddy mener slet ikke der er regler for tænding af tågelys!
    Alt dette har I altså lært da I tog kørekort!

Tjeoo
    Læs det Onkel Per og Henrik har svaret, da de forholder sig til reglerne, eller kør hen og spørg i en synshal!

• #40   8. nov 2017 #39 Lars H > Hvis du er skuffet når du læser denne tråd, så vil jeg ikke anbefale at du følger den henvisning i tråden til en side på FB.

• #41   9. nov 2017 Onkel Per

Hvad er det for en henvisning til FB?

• DisConFlubberated
    VIP

#42   9. nov 2017 Se kommentaren over din egen. Der står navnet på en gruppe på facebook

• Qashtruck
    Qashtruck Tilmeldt:
    jan 2016

#43   9. nov 2017 Onkel per.

Hvorfor vil du ikke anbefale den gruppe.?

Kan supplere med der er en fin forklaring og fortolkning af detailforeskrifter for 2017 under filer, som er lavet i samarbejder med synshaller smiley

• Qashtruck
    Qashtruck Tilmeldt:
    jan 2016

#44   9. nov 2017 Onkel per. Jeg læste lige dine kommentere igennem. Og det du skriver er jo ganske lig det du finder i den førnævnte gruppe, forskellen er dog at der kan man også få fortolkningen forklarer smiley

• #45   9. nov 2017 Qashtruck. Jeg kikke lidt i gruppen, og en stor del af det man kunne se i den gruppe var da fuldstændig i tråd med det Lars H skrev i #39.

• #46   9. nov 2017 Nå for søren, kunne den omtalte gruppe ikke tåle kritik, siden den nu optræder som en lukket gruppe?
    Så var det jo sikkert ikke helt forkert det jeg skrev!

• Qashtruck
    Qashtruck Tilmeldt:
    jan 2016

#47   9. nov 2017 Den har været lukket af et par dage nu. So. Du ser den 7 november blev indstillingen ændret.

profilbillede
  • Qashtruck
    Qashtruck Tilmeldt:
    jan 2016

#48   9. nov 2017 Onkel per. En stor del af der man ser i gruppen er køretøjer der er gejlede. Flere af dem har været forbi synshaller, for at blive vejledt omkring for at placere osv så køretøjet følger detail forskrifter.

Der er også enkelte gejl som ikke følger detail forskrifter. Det er korrekt. Men det er pisse fedt smiley

• Qashtruck
    Qashtruck Tilmeldt:
    jan 2016

#49   9. nov 2017 Du kan jo også ansøge om medlemskab i gruppen. Så kan du se hvad du vil smiley

• #50   9. nov 2017 Jeg fik set rigeligt den anden dag. smiley smiley

Kommentér på:
Er dette markeringslys lovligt?

Annonce