{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.936 visninger | Oprettet:

TheBlueStingray
TheBlueStingray
Online Tilmeldt:
10. jan 2017
Følger: 3 Emner: 1 Svar: 75

Hjælp til at finde lovtekst. {{forumTopicSubject}}

Hej,

Jeg har læst i flere artikler, at det er ulovligt for parkeringsvagter at røre ved en bil for at placere en bøde.

https://www.dr.dk/nyheder/indland/saadan-undgaar-du-parkeringsboeder-i-sneen

Ifm. at jeg flere gange har oplevet, at der er blevet sat flyers under viskerne på min bil, har jeg forgæves forsøgt at finde frem til en lovtekst, der bekræfter, at det er direkte ulovligt, at røre ved andres biler / ejendele.

Jeg henviste til ovenstående link ifm. en klage til et firma, der havde sat flyers på min bil. Firmaet kontaktede Politiet for at få mere info omkring lovligheden, som gav følgende svar:

"Uddeling af reklamemateriale er omfattet af reglen i bekendtgørelse nr. 511 af 20.06.2005 (ordensbekendtgørelsen) § 9, der siger:

Stk. 1. Opsætning eller ombæring af plakater eller udstilling, salg eller uddeling af skrifter eller billeder må ikke finde sted, når det er egnet til at forstyrre den offentlige orden, eller når plakaterne, skrifterne eller billederne er af anstødelig karakter.

Stk. 2. Det er forbudt i huse at aflevere skrifter og billeder af anstødeligt indhold til andre end beboere, der har afgivet udtrykkelig bestilling herpå, såfremt indholdet er egnet til at forulempe andre eller vække offentlig forargelse.

Stk. 3. Uddeling til forbipasserende af reklamemateriale for erhvervsinteresser er forbudt.

Uddeling af reklamemateriale er således umiddelbart kun i strid med lovgivningen, hvis det er egnet til at forstyrre den offentlige orden, eller materialet er af anstødelig karakter.

Der er endvidere for så vidt ingen regler, der i sig selv forbyder, at reklamemateriale sættes under vinduesviskeren på biler, men det er klart, at man skal respektere, hvis ejeren af bilen har forbudt det – evt. ved en besked i forruden. Endvidere kan der blive tale om et erstatningsansvar efter dansk rets almindelige erstatningsregler, hvis der sker skade på bilen i forbindelse med placeringen af materialet.
"

Jeg undrer mig meget over, at det er ulovligt, at uddele reklame til forbipasserende, men at det desværre nok ikke er ulovligt at røre ved folks biler for at sætte reklamer under viskerne...

Firmaets svar var forøvrigt:

"Vi er meget kede af, at du føler dig forulempet af vores markedsføring. Vi gør altid alt, hvad vi kan for at opføre os efter reglerne, så jeg forelagde din mail for Politiet.

Du kan se deres svar nedenfor.

Min anbefaling vil derfor være, at du evt. lader en af vores brochurer ligge i forruden. Så tror jeg ikke, du får flere.
"

At lægge noget i forruden afhjælper ikke helt mit problem, da en del af problematikken er, at de møvrer sig rundt om bilerne med fare for at ridse dem. Det er muligt de står med erstatningsansvaret, men jeg står med bevisbyrden...

Svar som 'en bil er bare en brugsgenstand' frabedes.

Håber, der er nogen, der kan hjælpe. smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hjælp til at finde lovtekst.
  • #1   8. maj 2018 Stop dig selv, det er jo latterligt...

• #3   8. maj 2018 Nytter ikke noget at lede efter, for der er ikke noget at komme efter.

Hvis du træder på en flise i min indkørsel kan jeg jo heller ikke melde dig for hærværk.

Dog er jeg helt enig i at det burde være forbudt til fulde at flyers under viskerne med mindre der er skiltet om det inden man kører ind på et område.

• TheBlueStingray
    TheBlueStingray Online Tilmeldt:
    jan 2017

Følger: 3 Emner: 1 Svar: 75
    #4   8. maj 2018 @Thomas M

Jeg tænker også, at det med at parkeringsvagterne ikke må røre ved bilerne, er en politik de selv fører, så der ikke kan komme krav om erstatning for ødelagt materiel, men at det ikke er fastsat ved lov.

Det er muligt; til gengæld er boligen ukrænkelig. smiley

• #5   9. maj 2018 Mine parkeringsbøder har de sat ned i sådan et stift plastik halløj så de ikke skal løfte viskeren for at sætte den, desuden kan du egentligt smide den væk da de skal fremsendes via posten/E-boks før de kan straffe dig smiley

• #7   9. maj 2018 Næste forumindlæg:

"Er der en lov der forbyder folk at gå på en parkeringsplads?"

"der er chance for at de ridser min bil ved at gå forbi den når den holder parkeret mellem andre biler. Hvad kan jeg gøre?"

Kommentér på:
Hjælp til at finde lovtekst.

Annonce