{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.217 visninger | Oprettet:

Opstart af bilforhandler {{forumTopicSubject}}

hej gutter, jeg har et spørgsmål ang opstart af en bilforhandler.
nårh det ligger sådan at mig og en ven har opsparet 500.000,- som vi vil skyde ind i en virksomhed der sælger brugte biler, vi har værksted ( ikke et fancy et) men den kan klare jobbet til at lave biler.
jeg kender også til regler for reklamation osv.

men jeg kan ikke få mit hoved rundt om skat og moms.
hvis jeg fx køber en bil fra fru Hansen for 20.000 og fikser nogen ting for 3000 og så sælger den for 30.000. så har jeg en + på 7000.
men hvordan er det med trække moms fra købet og tillæg moms fra salget, og af hvilken beløb trækker jeg skat? eller er skat af samlet overskud på året, af alle biler der blevet solgt?`for man kan jo stå i samme situation med 20.000 indkøb 3000 for rep og så sælger man bil for 22.000 med 1000 i tab.

andet eksempel er man køber biler fra andre forhandler, er det med moms eller er det uden moms? med hensyn til at fratrække momsen af købet.

sys ikke jeg bliver klogere på nettet, for noget siger det ene og så noget andet.

tak for hjælpen

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Opstart af bilforhandler
  • #1   7. feb 2019 Du bør tilmelde dig dinero.dk (Online regneskabsprogram) der er indbygget rigtig mange hjælpe funktioner. Jeg kan kun siger det virker rigtig godt og kan hjælpe dig rigtig meget.

• #3   7. feb 2019 Ærligt, så vil jeg anbefale dig, at lave en aftale med en revisor, om ikke andet så i starten, for at sikre dig, at du ikke bliver kneppet i røven af skat og andre instanser om et års tid, som ender med at knække halsen på jer.

• #6   7. feb 2019 Nogle regioner har også tilbud hvor man kan få adgang til billig rådgivning ifm. opstart, eks. ved en revisor (man betaler for en time og får tre gratis, eller noget i den stil).

Undersøg hvad det lokale erhvervskontor kan tilbyde. Jeg har selv brugt disse ordninger i Nordjylland. Det kan være et godt supplement til Skat's kurser.

• #7   7. feb 2019 På hvidpladebiler med afgift har du ikke fradrag for moms når du køber dem.

Du betaler tilgengæld kun moms af fortjenesten, når du sælger dem.

Prøv at google brugtmoms, så bliver du meget klogere.

• w123
    w123 Tilmeldt:
    maj 2008

Følger: 5 Emner: 22 Svar: 294
    #8   8. feb 2019 Mener at der skal betales brugtmoms af fortjenesten da der jo ikke er moms på en brugt bil, den er betalt en gang ved første indregistrering.

Du skal helt sikkert have fat i en revisor der kan reglerne, snak med en brancheforening, DAF eller hvad de nu hedder, de må kunne guide dig til nogle regnskabsfolk der kan stoffet, ellers tag en snak med nogle lokale forhandlere der virker reelle og spørg dem om de kan anbefale nogen..

• #9   8. feb 2019 Som andre skriver så tag til et af skats informations møder, og klargør gerne de spørgsmål i har.
    Men lige for at slå det fast så når i får jer et cvr nummer, så er i moms og skatte pligtige.
    Momsen er jo 25 % og den skal i jo betale når i køber reservedele, det samme med miljø tillæg, i skal jo også betale moms af jeres drifts omkostninger, og generelle fortjeneste.
    Når i er to, så vil i vel lave jer et a/s eller lign. da i jo begge skyder penge i det, da det jo vil være ret dumt for den ene at det bliver et enkeltmands virksomhed
    Samtidig vil i sikkert få besøg af miljøstyrelsen eller andre for at tjekke om alt er inden for reglerne, og om jeres værksted er, eller kan godkendes som den type virksomhed i vil drive.
    Der vil være diverse krav om forsikringer og hvad de dækker osv.
    I skal også kunne fremvise hvem der afhenter jeres skrald, olierester, filtre, dæk osv. og at de er godkendt til at behandle det de henter ved jer miljørigtigt.
    Jeres udstyr skal jo også sikkerheds godkendes jævnligt.
    Ved virkelig ikke hvorfor nogen stadig tror at man ikke skal betale moms i Danmark, det er jo ikke et nyt fænomen, vi betaler jo moms alle sammen, men som virksomhed kan man bare modregne den moms man betaler, op imod dem man opkræver, og skat skal jo bare have differencen på plussiden hvis man har en.
    Som virksomhed bliver man jo i reglen bare moms opkræver for staten.
    Så det gode ved det, er jo kun under opstart, at alt det man indkøber til værkstedet altså ungifter til udstyr, forbrug / drift osv. det kan man jo i reglen trække fra, da man jo ikke rigtig kan sælge det man selv skal bruge.
    Jeg vil sige at i også skal ud og snakke med en revisor inden i bruger jeres penge, og få lagt en forretningsplan.
    Da i jo som to ejere jo også skal betale skat af jeres fortjeneste til staten, men i skal jo også selv have løn, og derfor også betale skat der.
    Der er mange ting der kan fratrækkes, men på udstyr osv. kan man ikke trække det hele fra på en gang, hver gang, det er meget forskelligt, dette kaldes afskrivning på værdier osv.
    Der er meget at lære og gøre, hvis man da ikke bare vil tjene 7000 sort, på hver bil man sælger, da reklamation jo også kan trække en del i regnskabet.
    Dummefejl ved reperationer kan man ofte forsikre sig imod, ligeledes imod tyveri og hærværk på egne biler og kunders, og der vil for at få en billigere forsikring, evt. være krav om bla. nøgleboks til kundebiler og at bilerne er sikret via hegn eller andet når i har ansvaret for dem.
    Ja der er mange ting i skal have styr på, men jeg syntes at 7 eller 10.000 lyder for tyndt pr. bil hvis i er to der skal leve af det.
    Men held og lykke med det. ??

• #10   8. feb 2019 Hej alle sammen. Tak for alle indputs. Som det er nu, har vi et værksted med to lifte og masser af værktøj til de fleste rep på biler. Vi har også en indhegnet "bilariel" samt gode kunde parkering. Værkstedet vi har, har været et tidligere bilværksted, hvor der er olieudskiller osv.

Vi ved godt at der skal betales moms og skat, jeg har siddet og leget med et regnskabsprogram, men Sys ikke er blevet klogere på det punkt rep af biler. Hvis man tager fx brugtvogns moms, skal man betale momsen af fortjenesten, men men der står ingen steder om rep af bilen, ex bil koster 20000 i indkøb indkøb af reservedele fra FTZ 10.000 i kl moms nu står bilen mig i 30.000. Bilen bliver solgt for 40.000. Så det her jeg er i tvivl er fortjenesten på bilen 20.000 eller er det 10.000. Hvis det er 20.000 købspris - salg, hvor trækker vi så udgift til reservedele fra på den pågældende bil?

Men ja jeg tror vi skal lige have en snak med en revisor, eller have nogen kurser før vi går All ind og smider rundt med penge ??

• #11   8. feb 2019 Du betaler først skat når regneskabsåret er omme og alle dine udgifter er trukket fra, du har jo ikke tjent hverken 10 eller 20.000kr... du har brugt husleje, strøm, reklamer mm i det år for at sælge den bil...

• #12   8. feb 2019 Det ikke skat. Men moms

• #13   8. feb 2019 Med moms er der købsmoms og salgsmoms. Differencen skal betales i moms.
    Hvordan du får dine udgifter til husleje, strøm, internet og alt andet trukket rigtigt fra vil jeg foreslå en revisor som de andre skriver.

Men selve skatten har intet med momsen at gøre.
    Hvis I bliver ansatte i jeres firma med lønsedler er der nogle regler, får I del i overskuddet er der andre regler - igen revisor kender reglerne

• w123
    w123 Tilmeldt:
    maj 2008

Følger: 5 Emner: 22 Svar: 294
    #14   8. feb 2019 I får vel fuldt momsfradrag fra indkøb af dele og alle andre nødvendige udgifter i firmaet. Brugtmoms er vel kun gældende på køb og salg af det enkelte køretøj, og fortjenesten beregnes vel efter at du har trukket reservedele osv. Fra i regnestykket. Reservedelene er der vel fuldt momsfradrag for? Sådan ville jeg tro det skal stilles op. Men jeg er hverken bilhandler eller revisor..

Men igen, få en snak med nogen der ved hvad det handler om, og del gerne svaret herinde! Tænker man har en dårlig sag hvis man begår fejl og forklarer til skat at man har baseret sin regnskabspraksis på forumsvar fra noget på en bilside..

• #15   26. feb 2019 Hvis du skal holde øje med hvad du "tjener" reelt på en bil. På den nemme måde:
    Indkøb 80.000,- hvidpladet personbil = ingen momsfradrag på købsbeløbet.
    Rep. / istandsættelse excl. moms 5.000,- (6250 inkl.)
    Kostpris derfor i alt: 85.000,-

Sælges til 105.000,- og giver en difference på 20.000,-

Her kan du tage de 20.000kr. og gange med 0,8, hvilket så giver dig 16.000kr. i fortjeneste og de 4.000kr. skal du betale i udgående moms til staten.

Hvis bilen derimod giver underskud i forhold til kostpris og salgspris differencen, så få du ingen moms tilbage. Det er ren tab.

Men anbefaler at snakke med en revisor eller bogholder.

Mvh.

Kommentér på:
Opstart af bilforhandler

Annonce