{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.047 visninger | Oprettet:

Vw frasiger sig garanti {{forumTopicSubject}}

Egentlig en forlængelse til https://www.bilgalleri.dk/forum/teknik/1614113-golf_1_4_tsi_160hk_stempel_pris_?t=1551721188&unread=1#lastViewed

Kort. Har fået lavet motor ved VW for små 100.000, de skriver så at der ikke gives garanti på motor/arbejde da der sidder tuningsdele på motoren. Den tuningsdel er monteret af tidl. Ejer og VW beskriver det som en afstandsring i alu ved kompressoreb. På intet tidspunkt under den uge lange reperation bliver jeg kontaktet af VW om der sidder en tuningsdel på bilen, først da de klarmelder den og jeg får nøglerne i hånden står det i bunden af fakturaen. Nogen der har styr på om de bare kan frasige sig garanti på den måde?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Vw frasiger sig garanti
  • rene L
    rene L Tilmeldt:
    dec 2013

    Følgere: 6 Emner: 33 Svar: 2.416
    #1   4. mar 2019 hvis den er tunet er garantien væk
    siger sig selv
    men de burde have oplyst dig om det inden rep


  • #2   4. mar 2019 De kan vel godt frasige garantien, men burde have oplyst dig inden rep. af bilen tænker jeg?

  • #3   4. mar 2019 Det også fair nok man frasiger sig garanti, men burde de så ikke have sagt at vis de laver bilen med den del så var det uden garanti. Da jeg spurgte om en pris til at fjerne den, fik jeg bare afvide det kunne ikke lade sig gøre.

    Hvad vis jeg får fjernet den ring hos et andet værksted med regning og dato osv. Og bilen går i stykker om 1 mdr, men jeg har bevis for den ring ikke har værer monteret?


  • #4   4. mar 2019 Det er vel en slags svindel at håndtere det sådan med en anden mekanikker.
    Garantien røg jo da den ring blev monteret.

    Vidste du ikke den var monteret eller hva?


  • #5   4. mar 2019 Ringen er monteret af tidl. Ejer. Stemplerne er så gået i stykker. Så VW har nu haft motoren ud af bilen sat nye stempler i, samt monteret en ny motorblok, alså har de haft turbo, kompressor osv af. Så har de så monteret kompressoren med tuningsdel igen, uden at informere mig om at der sad en tuningsdel på.

  • #6   4. mar 2019 der til spørger jeg så... vidste du den sad der?

  • #7   4. mar 2019 Har ikke selv monteret den, så anet ikke den var der før VW sagde til mig at den ikke gav garanti fordi den sidder der

  • #8   4. mar 2019 Jamen set fra vw's side så giver det fint mening, og det er de også i deres fulde ret til.
    Men du skulle nok have fået besked af den tidligere ejer om hvad der var monteret på din bil, for så var du nok ikke kørt på værksted.
    Men generelt ydes der da ikke motorgaranti, det er noget man tilkøber.
    og det kan ikke tilkøbes til en tunet motor


  • #9   4. mar 2019 hvor gammel er bilen - er det garanti eller kulance

  • #10   4. mar 2019 Bilen er fra 2010. Det er garanti på den reperation de har lavet/nye motordele

  • #12   4. mar 2019 Har kontaktet FDM's jurdiske/tekniske afd. Jeg syntes ihvertfald det er frækt at først fortælle mig om denne del efter bilen er klarmeldt.

    Lige for at gøre det klart, dette opslag handler ikke om ny garanti eller kulance. Dette handler udelukkene og dem reperations garanti. Bilen er fra 2010. Kørt 145.000 så den nye bil garanti er for længst udløbet


  • #13   4. mar 2019 Omvendt piller de den af, gælder deres garanti så?




  • #14   4. mar 2019 Godt spørgsmål

  • #15   4. mar 2019 Spurgte om de ikke kunne pille den af det sekund jeg fik det afvide, men det kunne de ikke da de heller ikke vidste om den var chippet. Den er dog ikke chippet

  • #16   4. mar 2019 måske dumt spørgsmål
    men har det overhovedet kunne betale sig at smide 100000 i den bil?


  • #17   4. mar 2019 Delte meninger. Både ja og nej smiley

  • #18   4. mar 2019 Kunne man ikke have fået en ny motor for de penge? Spørger bare smiley

  • #19   4. mar 2019 Synes da det var oplagt. Havde taget denne sag med en advokat eller fdm under alle omstændigheder. 100k i motor og så prøver de at slippe garantien.

    Omvendt er bilen jo intet værd uden motor smiley


  • #20   4. mar 2019 De skal fortælle dig om det, FØR de går videre med projektet. Dvs. så snart de opdager delen.

    Du har 24 mdr. reklamationsret på en reparation. Den kan de ikke bare slette. Heller ikke pga en "tuningsdel". Der kan gå noget i stykker, som er fuldstændigt uafhængigt af delen. Det har du krav på dækning af ifølge de 24 mdr reklamationsret ifølge købeloven. De første 6 mdr. ligger bevisbyrden hos sælger. Dvs. de skal bevise, at et evt opstået problem skyldes delen. Efter 6 mdr. er bevisbyrden hos dig som forbruger.


  • #21   5. mar 2019 Tidliger ejer skal oplyse dig om konstruktive ændringer så hvis ikke det er oplyst at vedkommende har monteret en sådan ring så vil jeg mene at du ville kunne komme efter sælger, men det kan blive en bekostelig affære og du skal kunne bevise din påstand (hvilket kan blive svært) sælger vil nok påstå at du selv har monteret ringen..

    Mener heller ikke værkstedet bare kan udføre en rep til 100k uden at informer dig om at der er fortaget konstruktive ændringer og der derfor ikke er garanti.
    Har selv prøvet noget lignende hvor mekanikeren skulle skifter bremseklosser på en Audi RS6, han skiftede så lige alle skiver også trods det at de langt fra var på min mål.. så den fik han lige lov til at æde selv.


  • #23   5. mar 2019 God service havde i min optik været, at ringe til kunden da man opdagede det og hørt om det skulle fjernes / skiftes til original, i stedet for at snige sådan en formulering ind i fakturaen.

    Men under alle omstændigheder, så kan de ikke frasige sig de 24 mdrs reklamationsret. De første 6 mdr skal de bevise at en evt. fejl skyldes denne ring, hvor det de resterende 18 er dig som forbruger.


  • #24   5. mar 2019 Martin p.

    Under fejlsøgningen havde de hele topstykket af, under reperationen, har de haft hele motoren ude af bilen der der også er skiftet blok, dvs, alt har været splittet ad. Så selvfølgelig ser man det


  • #25   5. mar 2019 Hvad kan eller skulle den ring kunne gøre? Er det en bil du har købt privat?

  • #26   5. mar 2019 Ja bilen er købt privat. Og aner ikke hvad den ring skulle gøre, VW oplyste mig bare da jeg hentede bilen, at der sad en afstandsring ring i eloxeret alu ved kompressoren , som de ikke mente hørte til der

  • #27   5. mar 2019 Her fået denne mail tilbage fra VW..

    Tak for din mail.



    Jeg har talt med Bjarke som har stået for reparationen af din bil.

    Denne ændring af motoren ved vi ikke om kan forsage skader på din motor i det lange løb, da det er en eftermonteret uoriginal reserve del.

    Er den/de eftermonteret dele eller har motorstyreenheden været omkodet/åbnet og årsag til skade på motor er der ingen garanti som dække omkostninger.

    Denne ændring på bilen kan vi ikke se før bilen er komplet adskilt og nye dele bliver monteret og bilen samlet.



    Det bedste er, at du besøger dem der har tuning af eller har kendskab til tuning, for at hører hvad der er gjort ved bilen.

    Disse ændringer har vi nemlig ikke kendskab til.



    Det eneste vi kan se på nuværende er at.



    Den ring bør erstattes af en original og KN-filter skiftes ud med original.



    Den kan umiddelbart godt afmonteres, men kan ikke garantere hvordan den kører efterfølgende. Det kan forsøges ,for at være bedre stillet imod slid på din motor. Du vil selv stå for udgifter til dette. Vil det dog give dårligere motorgang efter afmontering kan det kræve yderligere reparation og kontrol arbejde, som også er for egen regning.



    Ud fra vores køretur i bilen kørte den som den skal og derfor kræver det måske ikke yderligere, vi er dog nødsaget til at oplyse dig om ændringerne på bilen og fortælle dig hvordan du er stillet.


  • #28   5. mar 2019 Han kan ikke henføre noget på den kn filter i original filterkasse, det er for langt ude..
    For en del år siden købte jeg en Clio hvor koblingen stod af i løbet af den første måned, bilforhandleren sagde til mig at det var fordi jeg havde monteret alufælge da de vejede mere end de originale stålfælge smiley
    Og vil mene at hvis den alu ring der er monteret har samme dimensioner som den originale så kan han heller ikke give den skylden.

    Men du bør kontakte tidliger ejer, hvis det nu viser sig at bilen er chippet o.s.v uden det blev oplyst til dig, så ville du kunne komme efter ham (men det kan blive dyrt at få ret)


  • #29   5. mar 2019 Søren

    Min plan er at køre bilen til palms auto/tuning få bilen på felt og få dem til at tjekke den ring


  • #30   5. mar 2019 Der er en god ide, hvis du kan bevise at bilen fks. er chippet så vil jeg mene du har en god sag, MEN systemet her hjemme er skruet sådan sammen at det kan blive yderst svært at få penge ud af sælger og det kan blive meget dyrt.
    Men der må være nogle der kan svare dig på den alu ring og hvilke betydning den har, kn filteret har intet med dit motorhavari at gøre.


  • #31   5. mar 2019 Den er ikke chippet det 100% min kammerat har en passat med 150hk om min golf har de 160. Vis den var chippet ville den have de 190 og det har den bestemt ikke.

  • #32   5. mar 2019 okay, men mon ikke der er nogle her inde der ved hvad den alu ring har af betydning.
    Men som jeg læser det så antyder værkstedet jo at den måske er chippet.


  • #33   5. mar 2019 Jep men de antyder også at den ring kan være skyld i stemplerne smeltet, toppakningen var også lidt utæt og havde dryppet ned i cylinderen som de også sagde kunne være årsag. Så i bund og grund aner jeg ikke hvad årsagen i virkeligheden var

  • #34   5. mar 2019 ...Hvorfor hulen har de så genmonteret den ring og ikke monteret en original ? brugte bilen vand før?

  • #35   5. mar 2019 Uden vi ved hvad den ring er, ja så kan folk jo udelukkende gætte.

  • #36   5. mar 2019 Nope intet vandforbrug.

    Men ja, må få en klarhed over hvad den ring er


  • #37   5. mar 2019 Bare en tanke, du kunne jo smide et billede her ind...

  • #39   5. mar 2019 Søren men så skal jeg ud at lede efter den ved kompressoren og der sidder en masse lort for at komme frem til den smiley

  • #40   5. mar 2019 Ja en krystal kugle kan jo ikke fortælle os hvad det er vi taler om.

  • #41   5. mar 2019 Jeg kan hellere ikke fortælle mere end hvad VW har sagt. Kompressoreb sidder på bagsiden af motoren, og jeg tænker det er noget rigtig lort at komme til, så derfor kan jeg ikke "bare" tage et billed smiley

  • #43   5. mar 2019 Martin P jep. Men de skildte stadig motoren ad imens de ventet på ny blok fra tyskland, så kunne man ha ringet der?

  • #44   6. mar 2019 OPDATERING.

    Jeg havde fat i semler/importøren af VW. De må have haft fat i VW forhandleren, for deres værkstedchef ringet til mig idag, og sagde at der selvfølgelig er 2 års garanti på reparationen, og indrømmet det var en fejl fea deres side at de ikke kontaktet mig om den tun del og tilbudt at gøre bilen original.
    Han indrømmet også at det var en fejl at der i bunden af min faktura står "ingen garanti da der er eftermonteret tun dele" og jeg får sendt en ny fakture hvor denne del er slettet


  • #45   6. mar 2019 Han hiver også fat i teknikere og får enten billed eller beskrivelse af hvor denne tun del sidder.

    For jeg var på 2 værksteder idag, og ingen kunne se denne alu ring VW snakket om


  • #46   10. mar 2019 Fantastisk hvad lidt skriveri i et forum kan gøre for en sag smiley

Kommentér på:
Vw frasiger sig garanti

Annonce