Spolet km tal {{forumTopicSubject}}
Har købt en bil, som er importeret til Danmark i 2019. Dengang ved 140.000 km. Nu har bilen gået 160.000 km på speedometer.
Sagen er den, at vi nu er i gang med en større motorreparation (som normalt ikke allerede skulle vise sig ved 160.000 km) og når man sætter testudstyr på, så skriver den, at fejlen er blevet lagret ved 263.000 km.
Altså bilen er spolet cirka 100.000 km tilbage.
Vi har købt bilen af en privat, som har købt den af forhandleren, der hentede den til Danmark. Faktura fra salget fra den danske forhandler ligger stadig i bilen, hvor der står at han har solgt den i 2019 ved 140.000 km.
Står forhandleren stadig på mål for det, nu hvor han har importeret den? Kilometertallet er jo tydeligvis spolet tilbage før den kom til Danmark og i forbindelse med salg skriver han jo under på km-garanti. Eller er der ikke noget at gøre, nu hvor den har haft en anden ejer i DK før mig?
okt 2006
Følger: 41 Følgere: 58 Biler: 2 Emner: 21 Svar: 9.374
jan 2007
Følger: 66 Følgere: 69 Biler: 2 Emner: 44 Svar: 578
Kan man ikke altid regne med at det km tal som er angivet for hvornår fejlen er lagt passer. Nogen gange står der helt vanvittige km tal og/eller datoer, også på de helt nye biler.
Ud over det kan det jo også være det er skiftet en styre enhed med en brugt fra en anden bil. Også selvom stel nr. i styreboksen er korrekt.
Jeg vil mene at den måde hvor man kan være mest sikker på om bilen er spolet eller ej, er hvis man har eller kan få adgang til den komplette service historik. Enten digital service bog, eller alm. fysisk bog udfyldt med stempler fra forskellige værksteder, eller udfyldt med forskellig håndskrift og kuglepinds farve
Endelig, hvis det er et vag produkt der er tale om. Er der vist ingen garanti for at man ikke skal lave store rep. På en motor der er for "ny" til den slags rep.
Kan selvfølgelig godt være at den er spolet, men derfor er det er jo slet ikke sikkert at den forhandler der har importeret den, har handlet i ond tro.
jan 2006
Følger: 12 Følgere: 46 Biler: 14 Emner: 143 Svar: 7.987
Følger: 4 Følgere: 65 Biler: 1 Emner: 217 Svar: 5.894
dec 2016
Følgere: 194 Emner: 6 Svar: 605
aug 2011
Følger: 7 Følgere: 3 Emner: 41 Svar: 1.221
Hvis alt på bilen er meget slidt så bude du da have opdaget det da du gennemgik bilen før købet?
dec 2016
Handler ikke om at jeg vil malke en forhandler for penge..
aug 2011
Følger: 7 Følgere: 3 Emner: 41 Svar: 1.221
Håber da du har købt den billigere end tilsvarende hos en forhandler med (km) garanti...
apr 2018
Følger: 2 Følgere: 14 Biler: 1 Emner: 1 Svar: 1.419
hvis du kan bevise med diverse dokumenter eller et regulært udtræk fra bilens systemer der viser der er sket en spoling, så vil du kunne få behandlet din sag som en almindelig sag efter købeloven
desværre tror jeg ikke det er nok at en fejl nu er lagret ved 263.000 km, selvom bilens speedo skriver 160.000 km
der skal du nok have fat i mercedes, og få dem til at trække alle service data og den slags ud
at din mekaniker mener den har gået mere, og at undervogns samt rat er slidt er langt fra nok
jul 2011
Følger: 1 Følgere: 4 Biler: 1 Emner: 23 Svar: 2.205
dec 2016
Jeg prøver lige at høre FDM hvad der er af muligheder inden jeg begynder på mere. Og derefter vil jeg ringe og tage en snak med forhandler og høre hvordan og hvorledes
Spolet km tal