Forhandlergaranti / Fabriksgaranti / Reklamationsret & brugt vs ny bil {{forumTopicSubject}}
Hej
Vi er på jagt efter ny bil - og har været rundt at kigge lidt, og vi møder følgende flere steder - bilen skal have kørt i 3 mdr og 2000 km, før vi kan overtage den til den nypris. Så kan løsningen f.eks. være, at man lejer bilen gratis i 3 mdr., og altså overtager bilen med det samme, men kører på en lejekontrakt de første 3 mdr.
Så står der på slutsedlen, at bilen er brugt, og at der ikke er forhandlergaranti. Der er jo stadig fabriksgaranti, fordi bilen er ny. Vi er blot i tvivl om hvorvidt forhandler forsøger at fraskrive sig deres forpligtigelse, ved at skrive at bilen er brugt, og at der ikke er forhandlergaranti?
Det undrer vi os lidt over, da vi netop vil købe en helt ny bil.
Er det fusk - eller hvordan forholder I jer til det?
På forhånd tak for hjælp
nov 2015
Følgere: 4 Emner: 3 Svar: 64
dec 2021
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 4
Vi har snakket med forskellige forhandlere - den ene er Autohuset Vestergaard, og mit indtryk er at det er standard procedure hos dem, vi lige har været forbi.
Jeg har på fornemmelsen, at der er en eller anden økonomisk fidus i det for forhandleren, noget afgift de kommer uden om eller lign.
Men spørgsmålet er om det stiller køber dårligere i forhold til garantien. Og her skal man nok lige holde tungen lige i munden, fordi der er både en fabriksgaranti, som jeg tænker er uberørt af det her - den gælder bare fra første indregistrering af bilen.
Men fraskriver forhandleren sig sit ansvar til at yde en nybilsgaranti ved at sælge bilen som brugt?
jan 2014
Følger: 2 Følgere: 11 Emner: 4 Svar: 2.398
en demobil behøver IKKE at have kørt mere end ca. 1000 Km. sådan var det da vi købte vores og vores søn købte til demopris med under 500 Km. på speedometeret
dec 2021
Bilen har kørt 0 måske 20 km., når vi overtager den. Så jeg har ingen problem med antallet af km. Jeg er bekymret for, hvorvidt vi er dårligere stillet i forhold til garanti. Når I købte en demo-bil med max. 500 km. - stod bilen så som brugt på slutseddel, og havde det nogen betydning for forhandlergaranti/nybilsgaranti/reklamationsret.
Som sagt er jeg med på, at det ikke har nogen betydning i forhold til garanti hos fabrikanten.
jul 2005
Følgere: 3 Biler: 2 Emner: 42 Svar: 887
dec 2021
mar 2019
Følger: 9 Følgere: 114 Biler: 3 Svar: 1.032
maj 2006
Følger: 29 Følgere: 85 Biler: 9 Emner: 14 Svar: 17.262
Jeg er i tvivl om, hvorvidt det er lovligt, men tvivler. Det er dog ikke dig, der kommer i problemer, vil jeg mene.
Jeg kan ikke se, hvorfor det skulle gå ud over din garanti. Der vil fortsat - efter min klare opfattelse - altid være både reklamationsret og fabriksgaranti.
Hvilken bil er der tale om? Hvis det tilfældigvis er en ny S-MAX kan jeg skaffe dig én hurtigt og billigt - helt ny, med garanti osv.
sep 2020
Følger: 5 Følgere: 173 Emner: 7 Svar: 850
Derefter betales der afgift af bilen som var den brugt, og den må nødvendigvis være lavere end hvis bilen er fabriksny .
Så er der spørgsmålet om forsikring : Mit forsikringsselskab sagde for 3 år siden da jeg købte min bil at de ville anbefale at jeg købte en fabriksny bil da jeg så var første ejer og derfor i tilfælde af at bilen blev stjålet eller totalskadet inden den var 12 måneder gammel få udbetalt et beløb der svarede til en tilsvarende fabriksny .
Valgte jeg derimod en demomodel der havde været indregistreret før ville den forsikringsmæssigt være brugt, og derfor kun få udbetalt dagsværdien . Jeg ved ikke om det gælder alle forsikringsselskaber, men jeg valgte en fabriksny .
jan 2021
Følger: 13 Følgere: 7 Biler: 1 Emner: 4 Svar: 439
okt 2007
Følger: 1 Følgere: 6 Biler: 2 Emner: 15 Svar: 454
Jeg tænker helt sikkert at det er noget i den stil, der er ingen logik i at den skal køre som gratis leasing/lejebil i 3 måneder uden der er en grund.
Jeg ville finde et andet sted at købe bil, har man intet problem med at snyde staten, så har man nok heller ikke et problem med at snyde dig(og straf rammen er mindre)
feb 2015
Følger: 7 Følgere: 6 Emner: 4 Svar: 582
okt 2009
Følger: 7 Følgere: 11 Emner: 4 Svar: 1.519
Men du kan være sikker på at det de gør er til fordel for forhandler, for ellers ville de ikke fortrække brugt bil.
jan 2021
Følger: 13 Følgere: 7 Biler: 1 Emner: 4 Svar: 439
okt 2009
Følger: 7 Følgere: 11 Emner: 4 Svar: 1.519
Men har formentlig stadigvæk været større fortjeneste for forhandler at gøre det på den måde, ellers ville de ikke gøre det.
dec 2021
Forhandlergaranti / Fabriksgaranti / Reklamationsret & brugt vs ny bil