Beslaglæggelse af køretøj pga tuning {{forumTopicSubject}}
Hej BG,
Der er en del som har spurgt ind til hvordan og hvorledes med konfiskering af min BMW 530d fra 2012. Her er en kort fortælling omkring politiets metoder/konsekvensen ved og have tunet sin bil.
Jeg fik konfiskeret min BMW torsdag inden påske af 2 mc betjente fra Nordsjælland politi. De stod og lavet fartkontrol med laser, modsat retning af hvor jeg kom kørende (det vil sige, de målte fart af de biler som kørte mod mig)
Den ene betjent høre så min bil 200 meter ca bag fra, hvor han med det samme løb over på modsatte side og ventet på jeg kom op til ham så han kunne
vinke mig ind. (Jeg kørte pænt uden støj osv) Han vinker mig så ind til siden og beder om kørekort, hvor efter han så går om bag i bilen - og stikker fingeren ind i udstødningen og drejer fingerne rundt også er hans finger helt sort. Han ligger sig så ned under bilen og kigger pg beder mig efterfølgende åbne front klappen, og der ser han der er sat Down pipe på bilen og siger med det samme - vi beslaglægger din bil og skal have den ind til undersøgelse hos BMW. Jeg står og ligner et stort spørgsmåls tegn, og prøver virkelig og snakke min sag - men der er intet at gøre. Falck kommer og henter bilen og den bliver kørt til BMW.
BMW finder så frem til at bilen er chippet, og der er sat Down pipe på og komplet M5 udstødning. Jeg får så et opkald fra den ene betjent om jeg kan erkende dette og om jeg vil have den bliver bragt tilbage til standart eller om de skal skrotte den.
Jeg vælger self og få den lavet tilbage til standart så jeg kan få bilen igen. Jeg havde en god dialog med den ene betjent og fik lov og afleverer mit eget partikel filter og komplet udstødning, så BMW kunne monter dette. Så BMW har sat ny motorstyring i også lavet komplet standart udstødning på den, inden jeg fik den tilbage. Dette er kort fortalt om hvordan og hvorledes de takler disse situationer hos Nordsjælland Politi. Del meget gerne denne historie og pas på derude. I er velkommen til og skrive hvis i har spørgsmål.
beslaglægger din j
jun 2007
Følger: 12 Følgere: 16 Biler: 1 Svar: 176
okt 2006
Følger: 41 Følgere: 58 Biler: 2 Emner: 21 Svar: 9.375
Det kan umuligt komme som en overraskelse, at der bliver slået ned på det.
Det er ikke det samme som at jeg synes det er ok, at beslaglægge en bil. Jeg synes det er dybt forkasteligt. Men det er sådan situationen er i øjeblikket, og så må man enten rette ind eller tage konsekvensen af det.
Super ærgerlige penge.
nov 2005
Følgere: 163 Biler: 5 Emner: 172 Svar: 12.151
Som landet ligger lige nu
Jeg turde ikke gøre det
maj 2009
Følger: 7 Følgere: 13 Biler: 2 Emner: 72 Svar: 2.642
Chiptuning er nu ikke ulovligt i sig selv, men det er så nok også de færreste der får det gjort lovligt, for det er en hel anden prisklasse
okt 2006
Og den dokumentation er der vist ingen der kan fremvise - ergo er det ulovligt efter gældende lovgivning.
maj 2009
okt 2006
Kan du ikke lige vise mig hvem af de danske chiptunings firmaer, som tilbyder det som en service, som tilkøb til en chiptuning af en moderne bil?
Husk på det er en komplet emissions rapport vi leder efter, på et specifikt køretøj.
Det er ikke nok at de skriver "100% lovligt" på deres hjemmeside. Det gjorde de sgu allesammen før i tiden, men den holder vist ikke helt i retten, kan vi se nu.
Jeg håber ikke folk lytter til dine "råd" på regelmæssig basis, for du har sådan set ikke ret meget styr på hvad du skriver.
maj 2009
Jeg ved åbenbart mere om det end du gør, så tror du skal se lidt indad inden du siger noget om folk skal lytte til hvad nogle skriver.
Vil man have gjort lovligt og betale, så er det muligt, men rigtigt nok, så ved jeg ikke hvor mange af de tuninger der laves reelt vil bestå testen. Det kan blive et problem og også derfor tuningsfirmaerne ikke gider tilbyde det.
Kunne vi lave sådan en test i dk, så tror jeg også nogle tuningsfirmaer ville tilbyde det hvis der reelt var en efterspørgsel, men prisen ville være en helt anden.
Jeg tvivler dog på de fleste der får lavet sådan en chipning går op i det og vil betale prisen det koster.
Jo nyere bil, jo sværere er det også at overholde emissionerne.
Det var nok forkert at skrive sagtens, men min pointe var bare, at det ikke pr. definition er ulovligt.
okt 2006
Men du kommer stadig med en påstand om at der kan laves dokumentation for de nye emissionstal bilen har efter chiptuning, for et beløb på 10.000 kroner.
Konsekvensen ved at køre rundt i en bil som ikke overholder fabrikkens opgivelser, er at den bliver beslaglagt og potentielt skrottet, hvis ikke man har råd til at få den bygget tilbage til standard.
Dvs enten betaler man 10.000 kroner og så er bilen lovlig, eller også er der stor risiko for at den ryger i knuseren før eller siden, med potentielt større tab til følge.
Men du glemmer noget her.
Selv om man HAR den dokumentation, så skal man jo sådan set svare ny afgift af køretøjet, hvis de tal er over nogle grænseværdier ud fra fabrikkens opgivelser.
Så det er jo ikke gjort med de 10.000 kroner - de er bare startgebyret for overhovedet at vide, om du KAN få lov at køre lovligt i bilen på offentlig vej, EFTER den har været til syn og fået en ny afgift vurdering. Er bilen for ny, kan du slet ikke få lov at betale dig fra det - så det er en helt ny problemstilling.
Vores komplet tåbelige afgift system, er jo ikke indrettet sådan at hvis bilen (som eksempel) forurener 10% mere, så kan man bare betale forskels beløbet. Næ nej - det er HELT NY afgift som om bilen slet ikke eksisterede i det danske system, i forvejen.
Så chiptuning... Det er pr definition ulovligt, på biler der skal køre på offentlig vej. Overvej om det er årsagen til at tuningsfirmaerne skriver "kun til banebrug"........
Du er velkommen til at vise mig noget dokumentation på hvad du siger, og inden du siger "det kan du selv finde", så husk på at DU kommer med påstanden - ikke mig.
Husker jeg ikke meget galt, er det "merkblatt 751" du leder efter - men der er priserne liiiiidt anderledes.
okt 2010
Følger: 29 Følgere: 36 Biler: 2 Emner: 137 Svar: 15.854
Det er selfølig træls for sig at de hover bilen med med.det samme. Men der er for mange der bare ville køre hjem montere deres DPF og fremvise bilen til syn. For så at køre hjem og afmontere det igen. Derfor har politiet valgt at være mere ubelejelige for folk.
Om de juridiske må tvinge dig til at få udbedret fejlene ved værksted eller skrotte den TROR jeg er en gråzone. De burde havde værktøjet til at sortliste din bil så der ikke kan komme plader på før du har dokumentation for at du køre med orginal software og har monteret DPF igen.
Men helt ærligt en BMW 530D har rigeligt med effekt. Brug dog pengene på en racerbil du kan trække rundt efter din lovlige BMW så der nemlig dømt fri leg hvis ikke du vælge en restriktiv klasse.
apr 2004
Følger: 1 Følgere: 46 Biler: 12 Emner: 2 Svar: 3.531
Det er vel foregået lige efter bogen, og faktisk bedre end forventet da de kunne bruge nogle af dine dele.
nov 2007
Følger: 18 Følgere: 40 Biler: 2 Emner: 1 Svar: 236
jan 2013
Følgere: 81 Biler: 28 Emner: 1 Svar: 82
De starter på 97.000kr hvis det skal være med nyt partikel filter og udstødning fra bmw.
maj 2009
Følger: 5 Følgere: 3319 Biler: 7 Emner: 184 Svar: 6.289
jan 2013
maj 2009
Det siger han lidt om her
https://fb.watch/dj3zP3XX48/
nov 2007
maj 2009
nov 2007
jan 2013
jan 2013
nov 2009
Følger: 71 Følgere: 616 Annoncer: 1 Emner: 570 Svar: 15.661
maj 2006
Følger: 29 Følgere: 85 Biler: 9 Emner: 14 Svar: 17.262
Jeg mener... Én ting er, hvis den har fået fjernet katalysator, DPF, er blevet chiptunet osv. Men vil det også være tilfældet, hvis der er tale om ganske små ændringer, som vi alle gik og foretog i vores helt unge dage, såsom åbent luftfilter, ny bagpotte osv.? Hvordan er praksis for det? Og hvad skal der til for, at mistanken er tilstrækkeligt begrundet til, at den i det hele taget kan beslaglægges?
Nu er jeg efterhånden selv blevet for gammel til at lave sådan noget på mine biler, men jeg synes alligevel fortsat, det er noget voldsomt, hvad der foregår - også selv om jeg går ud fra, det aldrig vil ramme mig...
jan 2013
Betjentene som stoppet mig - sagde ordret: Vi vil heller tage en for meget end og misse en, og det er ligemeget om det så kun er en chip eller et filter der gør at den larmer. Det koster ikke politiet noget og beslaglægge pga mistanke.
maj 2006
Følger: 29 Følgere: 85 Biler: 9 Emner: 14 Svar: 17.262
Men jeg kender som sagt ikke deres praksis for, hvornår de gør det.
apr 2008
Følger: 23 Følgere: 30 Biler: 7 Emner: 38 Svar: 700
Som jeg har forstået, kan de ikke tvingen noget igemmen, på et autosiret værksted??
jan 2013
Man kan self os lade den køre i retten. Men det kan tage flere måneder og måske år, hvor ens bil så bare står og rødner op på et utæt lager.
nov 2009
apr 2008
Følger: 23 Følgere: 30 Biler: 7 Emner: 38 Svar: 700
mar 2012
Følger: 3 Følgere: 2 Svar: 316
Hvis du har foretaget konstruktive ændringer på bilen, skal den altid til et efterfølgende registreringssyn.
sep 2014
Følger: 5 Emner: 1 Svar: 85
Det er jo et spørgsmål om både afgift og tilsvining af vores jord - og ikke om du har 170 eller 500 heste at sparke røv med. Følg dog lovgivningen i første omgang og lad være med at brokke dig bagefter når du har været uheldig at blive stoppet.
apr 2004
John du skulle hellere hælde en øl mere op, og oprette din bil.
sep 2016
Svar: 42
maj 2014
Følger: 11 Følgere: 23 Emner: 61 Svar: 446
nov 2007
okt 2006
Det er et køretøj som har mulighed for at kunne køres på offentlig vej - og med den mulighed følger nogle forpligtelser, som f.eks er at lys, blink, horn, dæk, bremser, strukturel integritet osv skal være iorden, og køretøjet (bemærk - ikke "hus") må heller ikke modificeres på en måde så det forurener mere end fra fabrikken, plus nogle procent i tolerance.
Så intet til fælles med et hus.
jan 2013
sep 2016
Svar: 42
apr 2004
Er noget af en regning, både høj fart, promille kørsel osv. vil være betydeligt billigere jo.
jan 2013
sep 2004
Følger: 31 Følgere: 34 Biler: 4 Emner: 4 Svar: 75
Kan ikke lade være at tænke på, om man ikke en anden gang, kan vælge at få taget pladerne, fordi køretøj ikke overholder lovgivning, de må vel ikke bare tage bilen og "klippe" den til skrot.. Hvad vil det næste blive, hvis man kører med en utæt udstødning? , eller har købt bilen uden at vide den ikke var lovlig.. Kære lille DK er da ved at køre helt af sporet.. Vi skal passe i en EU flyttekasse..
nov 2009
Transport over kr 10.000,- det er jo en tur rundt i Danmark i 8-10 timer.
Andet??? Over kr 40.000,- den må de satme længere ud på landet med, protest sgu.
Når man får den chippet, så bibehold alle de ting som er forureningsbegrænsende, så er chancen for bøde minimal.
nov 2009
apr 2003
Følger: 54 Følgere: 60 Biler: 9 Emner: 58 Svar: 2.862
Man kan vel ikke blive taget for "Andet", de må da skrive hvad det er, såfremt det ikke er for at få lavet bilen ?.
mar 2012
Følger: 3 Følgere: 2 Svar: 316
nov 2009
Beslaglæggelse af køretøj pga tuning