{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.592 visninger | Oprettet:

Koebben
Koebben
Følgere: 21 Emner: 44 Svar: 71

Anvende handicapbil privat - Betale afgift? {{forumTopicSubject}}

Er her nogle som ved, hvordan man nogenlunde afgør hvor meget der skal betales i afgift for at måtte anvende en bil, som er registreret som handicap bil, som privatbil?

Nogle her, som kender til processen?

Bilen er registreret som "særlig anvendelse", og er dermed på en lavere afgift. Det er dog en ældre bil fra 2005, så måske vil det ikke være så dyrt?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Anvende handicapbil privat - Betale afgift?
  • #1   5. jan 2023 hvordan registreret som handikap bil,
    mig bekendt så dem der få en handikap bevilliget af kommunen der er betalt afgift af den,
    men nogen der er bevilliget handikap bil kan blive fritaget for og betale vægtafgift så mon ik bare det er det der menes med registreret som handikap bil
    (jeg har selv dårligt knæ og handikap skilt men kun biler jeg selv har betalt og normal vægtafgift men kender til reglen med og blive fritaget for og betale vægtafgift)
    det kan måske os være pga den er bygget om så gas og kobling styres med hænderne af den er registreret til handikap kørsel

• Koebben
    Koebben Tilmeldt:
    okt 2003

#2   5. jan 2023 Handicapbiler kan vare afgiftsfritaget, ligesom at biler på gule plader er. Hvis du vil købe en sådan bil, som er særligt registreret, og vil anvende den privat, så vil der skulle betales afgift af den. Det er typisk, hvis du har fået hjælp til at købe din handicapbil med større fra fx. kommunen.

På skats hjemmeside kan jeg læse mig til, at man kan indsende en formular vedrørende det køretøj der gælder - men der er altså ikke nogle konkrete svar på, hvordan sådan en afgiftsberegning ser ud, og hvad man nogenlunde kan regne med. Jeg ringer til dem i morgen smiley

• #3   5. jan 2023 Hmm jeg troet der var betalt normal afgift af dem c",)
    jeg troet kun det mere eller mindre var politi biler og ambulancer og brandbiler og militær køretøjer som var direkte stats ejet der ik var betalt afgift af
    det er kun ligbiler jeg ellers kender til som der ik er betalt afgift af og så taxaer som bliver kørt fri men på dem er der vist nok betalt 20% i afgift,
    men på skat´s side har de da en afgifts beregner hvor jeg så vil tro den skal beregnes som værende en brugt impoteret bil,
    men det er så kun et gæt
    (vær forberedt på at medarbejderne hos skat ik nødvendigvis ved hvad de udtaler sig om så sørg for og få det tilsendt på skrift så du har bevis på hvad du har fået afvide)

• Allan R
    Allan R Tilmeldt:
    apr 2005

Følger: 1 Svar: 1
    #4   5. jan 2023 Vi står for at skal have en handicap bil i foråret.
    Ford stor skrummel.
    Bilen er uden afgift, pris 360.000
    Skulle bilen være købt på ordinære vilkår, ville den koste 860.000, dvs en halv million i afgift

Handicap busser er afgiftsfri hvorimod en handicap personbil skal svare afgift.

Men skal du købe en brugt handicapbus så skal du betale reg afgift på lige vilkår med en "tysker" hentet udenlands. Og der må SKAT være mere kvalificeret end jeg er ifht afgiften

• #5   5. jan 2023 Allan R
    okay så var jeg ik helt gal på den

• Koebben
    Koebben Tilmeldt:
    okt 2003

#6   13. jan 2023 Tak, så forstår jeg. Har talt med SKAT, og denne bil har været en handicap bus, skønt det er en mindre minibus.
    10 sæder i denne bil har været meget klemt, og den har kun 5 sæder, men åbenbart er denne bil "nedstolet", som det hedder. Altså den har fået dispensation fra de 10 sæder, da der i stedet er plads til en kørestol bagi. Rigtig nok skal der betales afgift af denne, hvilket ikke ville gælde hvis den blot havde været registreret som personbil.
    Derfor er bilen ikke længere interessant for mig.

Så blev jeg så meget klogere smiley

Kommentér på:
Anvende handicapbil privat - Betale afgift?

Annonce