1.965 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 12 Svar

Returnering pga motorfejl Returnering pga motorfejl

Hej
Vi købte en bil sidste år ved forhandler. Vi har 1 års garanti og selvfølgelig 2 års reklamationsret.

Sagen er den at den har været på deres værksted nu 6 gange grundet UREA fejl.
Det har været forskellige ting i systemet der går i stykker.

Vi vil gerne have handlen returneret, men hvordan står vi stillet?

Vi har 1 mdr tilbage på garantien, men historikken er at bilen laver fejl ca hver 2-3 mdr og det har vi ikke lyst til at stå med videre.

Vh

RENAULT SCENIC E-TECH ELECTRIC - DIT VALG!
Slå lyden til
00:00
/
14:20
LIVE

NOW PLAYING

TOYOTA LANCERER SEKS NYE ELBILER!

NOW PLAYING

VW ID.4 GTX - OVERRASKER!

NOW PLAYING

TIL WAGRAIN OG HJEM I HALLES MINIBUS!

NOW PLAYING

MIN BMW E30 FÅR NY CHANCE

NOW PLAYING

NOW PLAYING

BYD TANG ER IKKE HELT FÆRDIGBAGT!

NOW PLAYING

NOW PLAYING

STATUS PÅ MIN BMW E30!

NOW PLAYING

NOW PLAYING

TOPFART I VW ID.3 GTX!

NOW PLAYING

ALFA ROMEO JUNIOR - NOGET ER GALT!

NOW PLAYING

BYD ATTO 2 - OVERRASKER STORT!

NOW PLAYING

NOW PLAYING

AT ANMELDE EN SPRITBILIST!

NOW PLAYING

NOW PLAYING

NOW PLAYING

MERCEDES-BENZ G 580 - 100% ELEKTRISK G-KLASSE!

NOW PLAYING

NOW PLAYING

NY TESLA MODEL Y

NOW PLAYING

NOW PLAYING

POLESTAR 4 MED 1900 KG PÅ KROGEN!

NOW PLAYING

I AUDI A5 AVANT TIL ST. ANTON!

NOW PLAYING

KAN MIN BMW E30 REDDES?

NOW PLAYING

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Rens Terrasse+ olie 7.000 kr.
  • Se på strøm til komfur - flytte ledning til ny gruppe? 2.000 kr.
  • Fejl på opvaskemaskine 870 kr.
  • Spørgsmål 400 kr.
  • Tømrer skotrende 2.599 kr.
  • Elektriker 850 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Returnering pga motorfejl
  • #1   19. apr 2023 Ta en snak med forbrugerstyrelsen og få vejledning heromkring. Det er nok det nemmeste, inden garantien udløber.

• #2   19. apr 2023 Altså det er da set før at der er taget biler tilbage fordi der var mange fejl, men at der selvfølgelig trækkes KM og brug af den fra ved retur.

Juridisk set er det en gråzone med sådanne sager, og håbet er nok mest at forhandler selv er villig til at lave en aftale.
    Sakset fra købeloven om brugte biler købt ved forhandler:

"Du er dækket af købelovens regler om forbrugerkøb, når du køber brugt bil af en forhandler. Blandt andet har du 2 års reklamationsret, der løber fra leveringen.

Er fejlen på den brugte bil dækket af købeloven, kan du have krav på at få manglen afhjulpet eller at få pengene tilbage. Købelovens regler gælder for mangler, der var til stede på leveringstidspunktet, eller hvor årsagen til manglen var til stede på leveringstidspunktet. Også selvom manglen først viser sig senere.

De krav, du kan stille til bilen, vil dog fx afhænge af bilens alder, pris og kilometerstand. Er der tale om en nyere og dyrere bil, kan du stille større krav, end hvis der er tale om en meget gammel og billig bil, som har kørt mange kilometer.

Er du blevet lovet en garanti, vil garantien ikke erstatte reklamationsretten, men løbe samtidig med. Brugtbilsgarantier er ofte kortere end din reklamationsret efter købeloven. Garantien kan også være begrænset til kun at gælde bestemte dele af køretøjet fx motor og gearkasse. Bilforhandleren må kun bruge ordet garanti, hvis garantien stiller dig bedre end købeloven."

• #4   19. apr 2023 så husk at når du hælder add blue på ,så tjek der ikke sidder hvide krystaller omkring tank hullet som kan glide med og ned i tanken og lave pokkers masse fejl og altid tøm dunken helt ,for igen krystal risiko på hælde tuden ved at feks hælde 1/2 dunk og gemme resten ,så krystaliceres det på hælde tuden.
    Det er min søns erfaring med Vag biler ,som har kostet mega mange besøg på værksted indtil han blev klar over det .
    Ved ikke om det samme er ved andre bilmærker

• #6   20. apr 2023 Som udgangspunkt skal i ikke forvente at forhandleren vil tage den tilbage uden videre. De fejl du beskriver er ikke alvorlige nok til at han er tvunget til det. Og hvis de vil så bliver der trukket en del fra for km og slid mens i har haft den.
    Det kommer også an på årgang og kilometertal på bilen. Hvis det er en 5-6 år gammel bil der har kørt over 100.000 må man forvente at der er nogen fejl. Og det tager købeloven også højde for.

• #7   20. apr 2023 Jeg tænker bare at de har haft 6 gange til at udbedre systemet. Så jeg synes nu de har haft muligheden rigeligt.

Men hvad kan jeg bruge reklamationsretten til nu garantien udløber?

• #8   20. apr 2023 man kan altid forsøge at snakke med forhandleren om det. Måske vil han godt tage den retur med fradrag for slid. Hvis han ikke vil er den eneste mulighed at tage den i retten. Men det er både dyrt, langsomt og tidskrævende. Og vil formentlig ikke ende til jeres fordel.

Reklamationsretten er til at få lavet fejl på bilen, dog med forbehold. Fejlen skal have været på bilen da i købte den. Nogen fejl kan være der i længere tid inden man opdager det. Når det er så lang tid siden i købte bilen er det jer der skal kunne bevise at fejlen var der på købstidpunktet. Igen er der det forbehold at der tages hensyn til bilens alder og km og hvad man derfor kan forvente af fejl. Hvis han ikke vil udbedre en fejl i mener er omfattet af reklamationsretten er det igen rettens vej.

Kort sagt, i står ikke ret godt. Jeg ville nok vælge at få den til en anden mekaniker og se hvad de kan finde ud af og så bare acceptere at det var trælse lærepenge at komme af med.

• #9   20. apr 2023 Hvilken bil?
    Min Renault firma øse laver også sjov med Ad blue.
    Man skal på værksted hver gang der er fyldt på, nogle gange endda mere end en gang.
    Fransk når det er bedst.

• #11   21. apr 2023 Ulovligt men én løsning på problemet - kode skidtet helt fra smiley

• Brian S
    Brian S Tilmeldt:
    dec 2019

Følgere: 1 Emner: 3 Svar: 317
    #12   21. apr 2023 #11 Uhh huu hvis banana republic denmark opdager det, scheisse.

• #13   25. apr 2023 Først: Sig til forhandleren, at han skal tage bilen tilbage, og få bevis på at du har sagt det; hans underskrift. Vil han ikke bevidne, at du har krævet det, er han mistænkelig, og så må du hurtigt videre:
    Dernæst må du bruge energi på at finde ud af, hvordan du står juridisk. FDM er nok for sent. Der er en forbrugerklage - et eller andet for bilhandel; ellers er der anden klageret, du kan henvende dig til, og endelig kan du kontakte en advokat og spørge ind til, hvad advokathjælp vil koste.
    Mit gær er, at du har en god sag, når der er sket mange fejl med bilen og især, når det er omkring samme område på bilen.

• Anders B
    Anders B Tilmeldt:
    aug 2019

Følger: 1 Svar: 27
    #14   25. apr 2023 Disse UREA fejl kommer tit og ofte på Peugeot og Citroën.
    De er kendt for disse fejl og ofte skal der ny tank (addblue) med indbygget måler, NOX sensor eller andet til for at få den til at kører ordentligt igen.
    Det er svært at svare på hvad problemet lige er og om det måske er løst (eller bilen blot bliver nulstillet) når du ikke har skrevet flere oplysninger?
    Bilen model?
    Årgang?
    Hvad er der præcist lavet?
    Hvilken fejl skriver den ?

• #15   25. apr 2023 Good F´ing luck! Jeg havde lign sag, dog ikke med urea, men partikelfilter. slåsede i 1 1/12 år sammen med FDM. De konstaterede fejlen, men kunne ikke sige den havde været der fra start. Jeg var (u)heldig, at blive påkørt og totalskadet. men ja, for at sige det mildt, i står ikke særlig godt. bilsælgere, advokater og politikere, de er ikke til at stole på

Kommentér på:
Returnering pga motorfejl

Annonce