{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
727 visninger | Oprettet:

Nicolaj H
Nicolaj H
Tilmeldt:
20. mar 2022
Emner: 4 Svar: 13

Parkeringsafgift, beviser og mere. {{forumTopicSubject}}

Jeg er lidt nysgerrig på om der nogle kloge hoveder herinde.

I forbrugerloven står der.
"Det er det private parkeringsselskab, der skal bevise, at du har brugt parkeringspladsen og derfor skal betale for brugen. Det er ikke dig som bilist, der skal bevise, at du ikke har brugt parkeringspladsen..."

Så når et selskab tager et billede af ens bil der køre ind i et område, og et billede når den forlader området. Så er der jo ikke et egentligt bevis for at der har foregået en parkering. Man kunne have lagt og kørt i cirkler, el. brugt lang tid på at finde en plads.
Hvad hvis systemet fejler, og man besøger området 2 gange samme dag, men der stadig kun kommer 2 billeder ud af det.

Skal man betale afgiften uanset og så tage den med p-nævnet, el. er der tidspunkter hvor man kan erklære afgiften for ugyldig pga. manglende bevis og el. grundlag for afgiften.

Jeg er nysgerrig efter hvad loven siger, hvilke rettigheder du har. Eller om svaret altid er, betal og tag den med p-nævnet.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Parkeringsafgift, beviser og mere.
  • Torpedo
    Torpedo Online Tilmeldt:
    okt 2014

    Følger: 4 Følgere: 13 Emner: 31 Svar: 2.912
    #1   19. apr Jeg har engang fået fortalt at man har 15 minutter til at komme ind og ud, uden at du skal betale, gælder både ved bom og kamera overvågning, men det gælder helt sikkert ikke alle steder, du skal tænke at du kører ind på et privat firmas parkeringsplads og at du ved din indkørsel har underlagt dig deres bestemmelser. De skal ikke overholde det offentlige parkeringsbestemmelser.
    Ville klage over eventuelt bøde, men ikke betale den. Før den har været hele turen igennem de forskellige instanser.


  • Nicolaj H
    Nicolaj H Tilmeldt:
    mar 2022

    Emner: 4 Svar: 13
    #2   20. apr Hvad siger loven, er der nogle paragraffer så man kan læse præcis hvordan og hvorledes?

  • #3   20. apr Hvad er det lige det konkrete problem er her? Vil du kværulere for at parkere gratis?
    Loven? Du kører ind i det vi formoder er et privat p hus, så er det jo stedets regler der gælder omkring parkering.


  • Nicolaj H
    Nicolaj H Tilmeldt:
    mar 2022

    Emner: 4 Svar: 13
    #4   21. apr Start med at læse OP, så er det måske også nemmere at svarer på.

  • #5   21. apr Kværulant altså så.

  • #6   22. apr Du har ikke skrevet hvad du har gjort.
    Har du parkeret? Kørt rundt? Eller noget andet?
    Er det overhovedet dig, der har modtaget bøden/afgiften?


  • #7   22. apr Du skal være parkeret i minimum 10 minuter før de kan udstede en bøde med mindre du står til fare for andre eller decideret holder hvor du bare ikke må holde.


  • Nicolaj H
    Nicolaj H Tilmeldt:
    mar 2022

    Emner: 4 Svar: 13
    #8   22. apr Ok, jeg prøver at omformulere.

    "Så når et selskab tager et billede af ens bil der køre ind i et område, og et billede når den forlader området. Så er der jo ikke et egentligt bevis for at der har foregået en parkering. Man kunne have lagt og kørt i cirkler, el. brugt lang tid på at finde en plads.
    Hvad hvis systemet fejler, og man besøger området 2 gange samme dag, men der stadig kun kommer 2 billeder ud af det. "

    Her er der tale om tilfælde hvor systemet laver en fejl.
    Måske kan det ikke betragtes som en fejl hvis man har brugt 11 min på at finde en plads uden held, og derfor får en afgift når du forlader området, da de registrerer at du har været der i 11 min. 11 er mere end 10, så teoretisk set har du jo brudt reglen. Men du har jo ikke parkeret.

    Hvis du køre ind på en parkeringsplads kl.10, tager noget ud af bagagerummet og derefter køre igen. Du kommer tilbage kl.14 og gør det samme. Nu modtager du en afgift fordi deres system har registeret du køre ind kl.10 og køre ud kl.14.05.

    I begge tilfælde, så vidt jeg kan se, uanset hvad du siger, så kommer du til at betale.
    Derfor er jeg nysgerrig efter hvad loven siger. På forbrug.dk står der jo at de skal bevise du har brugt parkeringspladsen. Det de gør, er at insinuere, at du måske har brugt pladsen. Det lyder til at det er nok til at så kommer du til at betale.

    Selvom der står at selvskabet har bevisbyrden, så virker det til at, det faktisk er dig som bilist, der ender med at stå med bevisbyrden.

    Derudover, scenariet med kl.10 og 14. Så vidt jeg kan se, så står selvskabet på ingen måde til regnskab for at, systemet laver en fejl. Det er altså en taktik, der kan misbruges.


  • #9   22. apr #8
    Du er stået ud af bilen i begge tilfælde et par minutter af gangen eksempelvis, så har du i deres øjne også lavet en parkering.. Sorry men længere er den egentlig ikke.
    Du kan selvfølgelig altid gp rettens vej men tror du ville tabe den sag.


  • #10   22. apr #7
    Det er ikke rigtigt når det gælder PRIVATE områder.
    Her er det ejers bestemmelser der gælder også hvad tiden angår.

    Og har de skiltet med at der KUN må holde lyserøde biler og du kommer i en gul bil, så kan de også give dig en p-bøde fordi du ikke har overholdt reglerne.


  • #11   22. apr #8
    Så snart du kører ind på området / pladsen eller hvad du vil kalde det for så har du accepteret at det er områdets regler der gælder.
    At de muligvis vælger at betegne det som en parkering der skal betales for er i og for sig ligegyldigt - det er dit ophold på deres område du betaler for og der er uanset om du bliver i bilen eller cruiser rundt på området.

    I §122 C står der lidt om de private selskaber og ellers er det nok transportministeren eller justitsministeren du skal have fat på for at få præciseret hvordan deres ret og bevisførelse, i det du nævner med fejl i tiderne, skal udøves.

    https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2023/168


  • #12   22. apr #10 okay mente der var et regelsæt ift. Tiderne.. Så lærte jeg noget nyt

  • #14   23. apr Klag til justitsministeren, ombudsmanden, ham fra kommunen der bringer mad ud, lav en shitstorm, fakkeloptog i p- kælderen, fællessang med banjo og sækkepibe.
    Det er jo en ond verden, og du burde altså have lov at parkere gratis.

    Sæt en dato, så kommer far her med forårsruller og risvin - så skal vi vise den parkerings mafia, at det er os der bestemmer her.


  • #15   24. apr Jeg tænker at når du vælger at køre ind på privat område hvor der, på forhånd, er oplyst om regler for området, så accepterer du reglerne med din blotte tilstedværelse. Skulle du så bryde de regler og de har bevis for det… så er der ikke en fis de kan gøre, er deres bevis omvendt ikke fyldestgørende kan du vælge at gøre indsigelse, og så er det i sidste ende en dommer der skal afgøre hvem der har ret(hvis du vælger at tage den så langt) p-selskabet skal nok gå hele vejen så længe de mener de har en god sag.

Kommentér på:
Parkeringsafgift, beviser og mere.

Annonce