1.937 visninger
|
Oprettet:
Brugt bil bil, stævnet af køber {{forumTopicSubject}}
En bekendt jeg har sælger en særdeles velholdt liebhaverbil fra 2001 med lidt over km 300.00 på klokken, køber prøvekører, spørger ind til defekter og mangler, der er ingen mangler, tester viser ingen fejl dagen før salget, bilen har været i min bekendts eje et par år, været syd på i sommerferien og kørt km 3.000 uden problemer, men nu en månedt tid senere har køber stævnet sælger for kr 40.000 for en bil der har kostet 45.000, der er ikke skrevet nogen kontrakt.
Der er arrangeret et telefonmøde med en dommer og de 2 involverede parter.
Hvad kan min bekendt forvente sig af sådan en sag?
okt 2014
Følger: 4 Følgere: 14 Emner: 31 Svar: 3.025
okt 2006
Følger: 41 Følgere: 58 Biler: 2 Emner: 21 Svar: 9.376
Det kan en advokat nemt forklare, så sådan en skal han nok tage kontakt til.
apr 2004
Følger: 1 Følgere: 46 Biler: 12 Emner: 2 Svar: 3.557
Men nu er det sådan at man som privat sælger “ikke er ekspert”, så det er køber der skal bevise at sælger skjulte eller undlod at oplyse fejl.
Det er jo nærmest umuligt - hvis vi snakker en motor der har knækket sig på en 23 år gammel bil. Så man skal bare fortsætte som uvidende, og holde fast i at bilen har kørt godt og stabilt, og i øvrigt også gjorde det under prøve kørslen.
nov 2007
Følger: 7 Følgere: 6 Biler: 1 Emner: 5 Svar: 130
mar 2012
Følger: 3 Følgere: 2 Svar: 319
apr 2004
https://www.domstol.dk/media/2132/telefonretsmoeder-brochure-dk.pdf
I en sådan en sag, skal skal man som stævnet blot forholde sig særdeles passiv, det er jo her sagsøger der har bevis byrden - og den kan med stor sandsynlighed ikke løftes, og sagen falder til jorden. Nu ved vi ikke hvad defekter der påstås der er ved bilen godt nok.
nov 2005
Følgere: 163 Biler: 5 Emner: 172 Svar: 12.156
Tyder på køber er af den type, der vil have en billig bil
Som skal være ny
Og biler med mange km og til billig penge er ikke ny
Men hold os opdateret på hvad der sker i sagen
Bliver spændende og se hvad dommerne siger.
maj 2009
Følger: 5 Følgere: 3318 Biler: 7 Emner: 184 Svar: 6.255
nov 2009
Følger: 71 Følgere: 616 Annoncer: 1 Emner: 570 Svar: 15.672
Jeg er lidt overrasket over man bare sådan kan få sådan et møde i stand.
Køber er en der flere gange har fusket med handler og er også gået konkurs.
Kan jo være køber har været ved Skorstensgaard med den og fået "fremtidssikret" bilen, det er jo det de kalder det når de laver en masse unødvendigt
mar 2012
dec 2009
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 3 Svar: 207
mar 2010
Følger: 2 Følgere: 18 Emner: 20 Svar: 1.258
Og ja man skal være opmærksom og jeg kan kun anbefale FDMs slutseddel. Og både markere og skrive at det er købt som beset.
feb 2007
Følger: 15 Følgere: 16 Biler: 1 Emner: 39 Svar: 2.942
Så sådan en sag mere mindre dødsdømt, Konkurrence og Forbrugerstyrelsen er stadig ret klare i spyttet når det gælder privat handler med biler.
https://forbrug.dk/emner/biler/koeb-af-brugt-bil-fejl-og-rettigheder/
Som privat sælger er man ikke ekspert, og med mindre din "bekendte" har fusket med km, så der ikke meget og komme efter i den sag.
nov 2009
Jeg snakker med ham i løbet af ugen, så må vi høre hvad der er sket siden sidst.
mar 2012
jul 2016
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 3
Det er et problem. For det lyder ikke længere som en handel mellem 2 privat personer.
Og så gælder købeloven som en handel mellem en kunde og en virksomhed.
apr 2004
Følger: 4 Følgere: 65 Biler: 1 Emner: 217 Svar: 5.896
nov 2009
Jeg har ingen steder skrevet at bilen er solgt over telefon, læs nu alle indlæg, der er så vidt jeg ved handlet hjemme i sælgers indkørsel, privat handel.
Ved ikke hvor alt det vås kommer fra.
jan 2008
Følger: 1 Biler: 1 Emner: 4 Svar: 85
Men hvorfor er det hemmeligt hvad årsagen er til at køber stævner sælger ??
Hvad mener køber der er galt med bilen ??
Du kan jo ikke forvente relevante svar når du ikke kommer med hele historien.
mar 2012
okt 2014
Følger: 4 Følgere: 14 Emner: 31 Svar: 3.025
sep 2016
Følgere: 2 Svar: 695
Er i bange for, at det bare er et hjulleje der er defekt.
nov 2009
Jeg ved ikke hvad den fejler, jeg har ikke spurgt sælger, da det egentlig er sagen uvedkommende, men hvis den skal laves for 40.000 så er det da en del.
Jeg tilbageholder ikke noget, men det er ikke min bil, og jeg hører nok nærmere på et tidspunkt i løbet af ugen.
nov 2009
Der er nu kommet en ny lyd under start som han ikke har hørt før
Han har fundet en masse fejl med en original tester, tester havde han før købet, han brugte dog ikke tester før købet.
Han mener sælger har garanteret at den kunne synes som den står, men nu er der noget rust i bunden, der skal laves.
Den drypper olie et sted på motoren.
Gearkassen er ikke den rigtige til bilen, men den er monteret og virker og sælger af gearkassen bekræfter at det er den korrekte gearkasse.
Han forlanger i nærheden af 100.000 i kompensation for en bil han har givet 50 for.
Han har prøvekørt bilen og der var 0 fejl under og efter prøveturen.
Der har været mæglingsmøde, det med gearkassen er så kommet til siden stævningen, nu skal der laves svarskrift fra sælger, min bekendt.
Det her er hvad jeg ved, men hele bevisbyrden omkring urent trav skulle ligge på køber, og jeg ved sælger ikke er ret klog på teknik i gamle biler, handelsuddannet, han er IKKE MEKANIKER.
Køber ved en del om biler, han er i besiddelse af original tester, så han burde være den kloge af de 2, men han valgte altså IKKE at sættet tester på inden købet. Der havde været universal tester på bilen dagen før salget, NUL FEJL.
God weekend gutter
mar 2012
nov 2009
Jeg har selv engang købt en motor til en BMW jeg ville have afgiftet, men prisen blev så høj at jeg droppede projektet, havde dog allerede fået motor hjem, men solgte den så videre til en gut hvis motor var stået af, han fik et værksted til at sætte den i og den kunne knap slæbe sig igang, fååk han var sur, men jeg var jo i god tro, havde bare videresolgt en palle med en motor, hvilket hans far også ringede og konstaterede, han var betjent, de var ude ved ham der oprindeligt havde solgt motoren, men han var aldrig til at få fat i, boede hjemme ved sine forældre, og han var godt klar over den var gal, derfor gemte han sig.
Den kostede 10.000 dengang for 30-35 år siden, det var mange penge.
Der var kun en taber i den handel, og jeg var noget led ved det, men havde jo handlet i god tro, hvilket købers far også konstaterede.
God lørdag
feb 2007
Følger: 15 Følgere: 16 Biler: 1 Emner: 39 Svar: 2.942
Læs mit link fra konkurrence styrelsen.
Uagtet dit arbejde kan du ikke betragtes som prof når du handler privat.
Køber er helt sikkert bare en idiot der har en advokat der gerne vil tjene penge.
Hvis ellers bilen står uden fejl når man køber den, kan man ikke komme bagefter og kræve alverdens ting.
Det er købers ansvar og bevise at der var fejl da han købte bilen.
Og et enkelt rust hul gør jo ikke bilen usælgelig.
Desuden kan man på en 23 år gammel bil forvente rust.
nov 2009
Dit link kom ikke med, det vil jeg gerne læse?
Brugt bil bil, stævnet af køber