{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.523 visninger | Oprettet:

Regler for kørsel med prøveplader.... {{forumTopicSubject}}

Hej
Har undersøgt på nettet hvordan disse regler er, og jeg har også fundet det på færdselslovens hjemmeside, men men men......

Når man nu skal transporterer sin opbyggede bil til reperation, kan man krydes af i det pågældende felt og kører afsted, MEN hvis man nu bliver stoppet, hvad siger reglerne omkring bilens stand??? Med andre ord, hvordan skal bilens stand være før at politiet ikke kan gøre noget ved bilen, og at man derfor kan kører videre???

Den bil jeg snakker om er min cab, som jo ikke er standard mere. Bremser ændret, undervogn ændret, og frem for alt, er motoren ændret så den har mange flere hk end standard.

Nogen som kan komme med et svar med tilhørende link...


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Regler for kørsel med prøveplader....
  • #1   16. jan 2011 bilen skal være i synsklar stand (lovlig)

  • #2   16. jan 2011 løfwall

    efter som at pladerne kan/skal bruges til at køre til og fra værksted så giver det jo ingen mening at den skal være i synsklar stand, hvis det netop er derfor man er på vej til værkstedet for at få den lavet lovlig.

    mig bekendt så skal den bare være i forsvarlig stand.


  • #3   16. jan 2011 Mark, kan desværre ikke finde et link. Men hvis du krydser af i "kørsel i forbindelse med reperation / syn"...Noget i den stil hedder feltet vist nok, så kan de ikke gøre noget. Du skal selvfølgelig ikke køre en tur i biffen i den, eller ligende.

    Evt spørg hos skat, de kan helt sikkert råde dig.


    Løfwall, nej det behøver den så sandelig ikke. Hvordan vil du så f.eks køre til en pladesmed, for at få lavet f.eks rust i vanger?


  • #4   16. jan 2011 det er selvfølgelig rigtigt.
    kiggede bare i det her link
    http://www.bilgalleri.dk/html/for_messageDetail.asp?MSG_ID=720916


  • #5   16. jan 2011 Kan godt se problematikken med synsklar tilstand kontra forsvarlig stand. Disse to begreber er jo en verden til forskel.....

    Traders, kan godt følge din problemstilling. Det ville være svært at køre en bil til rep , og klargøring til syn, hvis den allerede er i synsklar tilstand.... Tror jeg bliver nødt til at spørge politiet om det skal være synsklar tilstand eller forsvarlig stand, og hvad det så indebærer....

    Ser de forsvarlig stand, som HK forøgelsen og bremserne er tilsvarende eller hvad.... Jeg ved det ikke.


  • #6   16. jan 2011 Mark, det med forsvarlig stand skal du ikke hænge dig så meget i. Den skal selvfølgelig kunne bremse, styre og have lys på. Men derudover er der rimeligt frit spil.

    Men ja, giv dem et kald og lad os vide hvad de siger, så kan vi få lidt facts på bordet i stedet for rygter..


  • #7   17. jan 2011 Har snakket med færdselspolitiets færdselsafdeling i esbjerg....... Hvis bare de også kunne finde rundt i begreberne, ville det hjælpe en hel del.... Jeg brøver lige at komme med et lille referat af samtalen...

    Mig: "For at en bil må kører på kilster prøveplader, er det så ikke korrekt forstået at bilen skal være i forsvarlig stand, Lys virker, bremser virker, kan bremse, hornet virker, altså alle de mere eller mindre sikkerhedsforanstaltninger"

    Politiet: " Det er korrekt. Bilen skal leve op til de lovpligtige foranstaltninger der findes på området"

    Mig: " Nu har jeg en meget ombygget bil, som jeg skal ha transporteret til mekanikker, for at få den lavet klar til syn. Ma jeg kører på kilister plader på den??"

    Politiet: "Det må du gerne hvis den lever op til det jeg sagde før. Bilen skal også leve på til de forsikringskrav er eksisterer".

    Mig: " Nu har min bil en anden motor lagt i. Må jeg stadig kører på prøveplader??"

    Politiet: Hvis du kører bilen til syn, må den jo ikke have en effektforøgelse på over 20%."

    Mig: "Jamen jeg skal transporterer bilen til min mekanikker mhp at få lavet den klar til syn, altså et motorskift tilbage til den originale motor. Må jeg så kører med prøveplader??"

    Politiet: Hvis du transporterer bilen direkte fra din bopæl til mekanikkeren er dette lovligt. Bilen skal dog stadig leve op til de lovkrav der stilles omkring køretøjer på vejen"

    Herefter slutter samtalen.........

    Er jeg blevet klogere??? Både og.... Jeg må GODT kører i bilen, når den skal transporteres til mekanikker for at blive gjort klar til syn, men den skal leve op til de lovkrav der findes omkring køretøjer på vejen. I min verden gælder 20% reglen også her, Altså ma jeg IKKE kører i bilen. Jeg kunne ikke få en henvisning til et sted hvor disse regler står udførligt beskrevet.... Tror selv han var lidt i tvivl....

    I går var jeg sammen med en politimand, hvor vi snakkede om disse regler. Han sagde, at hvis der er plader på bilen, og den er meget ombygget, er der en mulighed for at den vil blive konfiskeret, da den er langt over 20%. Dette er så absolut et skøn fra politimandens side, og hvordan hans dag har været, og hvordan han er blevet behandlet af sin kone.
    Hvis de derimod ser en bil på prøveplader, er der mange politimænd, som siger til sig selv: "Det er godt nok en flot bil, som der er lagt mange timer og penge i, men jeg skal noget vigtigere, så jeg lader ham kører". Det de oftes gør, er at stoppe bilen, for at se om papir er i orden, og i de fleste gange vil de også gerne se på bilen... Mange politimænd kan også godt lide biler..... Hvis man overholder færdselsloven, og bilen er i en stand der gør at den kan de ting den skal. vil politiet sikkert ikke gøre noget. Man skal snakke pænt og roligt, det når man langt med sagde han. Han sagde også at der selvfølgelig findes betjente, som er uden for rækkevide, og er total ligeglad med alt... De har magten, og de udnytter den..... Som han selv sagde.... De skader politiet mere end de gavner...

    Igen er jeg blevet klogere???????

    Er I blevet klogere????



  • #8   17. jan 2011 Du må gerne køre med dem hvis køretøjet er i forsvarlig stand. Da den ikke er synet med den motor der er i lagt så fremgår den jo heller ikke f attesten.

    Skulle undre mig meget at hvis du bliver stoppet at de tager bilen, hvis du forklare dem at den er på vej til mekaniker for netop og blive gjort lovlig og klar til og kunne synes.

    Alternativet er jo og få bilen bragt på fejeblad eller trailer.

    Personligt havde jeg ikke haft nogle problemer med og køre den overhovedet. Det du skal bruge pladerne til er lige efter bogen i min verden. Du skal nok bare ikke gøre holdt på vejen lige for og købe smøger, cola osv. Det er ikke tilladt.


  • #9   18. jan 2011 Du må skarldtune din bile så meget du vil, så jeg kan ikke se der hersker tvivl,, for hvi du laver en ombygning af en bil, skal den jo synes og godkendes, å selvfølgelig må du køre den til syn med prøveplader på... du skal jo bare betale afgiftforøgelsen,,,,

    Hvis du oveni bestiller en tid i den synshal eller mekanikker du vil have bilen lavet ved, så har du ikke gjort noget forkert...

    Det ville jo være i alles interesse at du bestiller tid der hvor du skal hen...

    Tvivlsspørgsmål opstår KUN ved at man ikke har rent mel i posen, osv....

    Du må jo også godt købe en ferrai i udlandet uden afgift og leje plader til den for at få den fra grænsen til hjemmet eller synshal eller mekanikker....

    Har du andre tanker om at køre i bilen med klistermærker på, end det du oplyser,,, ja så er det ulovligt... du må ikke engang tilkøre en bil på prøveplader, da bremser SKAL virke inden du kører ud på vejen....

    Mange mener det ikke er korrekt men du må ikke tilkøre bremser på ordentlig vej, hvi de ikke virker optimalt.....


  • #10   18. jan 2011 Og hvis du krer bilen til mekanikker for at få den ordnet å bestiller du bare en tid, og når den så er klaret ved mekkeren, så kører du den derfra og til syn, og å har du jo ikke længere et problem...

    Hvis det er en hjemmemekanikker uden værksted men en indkørsel eller lign., så kan problemer opstå da det jo så bare kan være en dårlig undskyldning..

    Ligeledes er det en god ide og køre i dagtimerne da normale værksteder jo har lukket om aftenen...
    Men mange mekanikker har jo en ladbil eller plader så lad dog dem hente bilen, så er du ude over det problem.....


Kommentér på:
Regler for kørsel med prøveplader....

Annonce