2.341 visninger
|
Oprettet:
Reklamation brugtvogn køb? {{forumTopicSubject}}
Har desværre fundet nogle fejl på min ny indkøbte bil som jeg ikke opdagede til at starte med.
Hvordan hænger det sammen med reklamation af brugtbil hos forhandlere?
dec 2006
Følger: 94 Følgere: 91 Biler: 15 Emner: 65 Svar: 432
jun 2009
Følger: 43 Følgere: 44 Biler: 5 Emner: 24 Svar: 177
jun 2006
Følger: 5 Følgere: 4 Biler: 1 Emner: 17 Svar: 125
maj 2009
Følger: 2 Emner: 13 Svar: 1.061
Du har ikke krav på garanti ved hverken brugte eller nye biler.
styreboksen
Du har 24 måneders reklamationsret og ikke tre måneder som du skriver på brugtbilskøb
jul 2005
Følger: 33 Følgere: 32 Biler: 5 Emner: 5 Svar: 1.189
jun 2003
Følger: 72 Følgere: 72 Biler: 7 Emner: 18 Svar: 2.149
Vi følger Købelovens bestemmelser i forbindelse med salg af brugte biler.
Derfor vil der på alle detailhandler være 3-6 mdr. garanti, og 2 års reklamationsret ifølge købeloven. Vi lægger meget vægt på vores kundeservice.
Vi giver 6 mdr 100% garanti på biler som er under 5 år gamle, og kørt maks 150 tkm. Vi kan også tilbyde garanti helt op til 2 år på de samme biler mod en lille merpris. Biler som er er over 5 år, eller kørt mere end 150 tkm giver vi 3 mdr 100% garanti.
sakset fra en brugtvognsforhandlers hjemmeside...
-------------------------------------------------------------------------------------
Og jeg sad og kiggede på et opslag fra Dansk automobil forhandler union, eller hvad de nu hedder. Og det er sku rigtig nok, der er en skala for hvor meget garanti de skal yde, alt efter alder og km-stand på bilen.
Så alle dem som jabber løs om to års garanti og sådan, har åbenbart ikke forstået hele købeloven korrekt.
For det med to års garanti er kun på NYE varer. Brugte biler er jo ikke nye, og derfor kører de med særskilte regler.
jul 2003
Følger: 169 Følgere: 126 Biler: 17 Emner: 67 Svar: 11.453
Man har altid 2 års reklamationsret - og det er ikke det samme som garanti.
maj 2006
Følger: 29 Følgere: 85 Biler: 9 Emner: 14 Svar: 17.262
Det er fordi der er forskel på garanti og reklamationsret. Man har altid - uden undtagelser - 2 års reklamationsret.
Det eneste, der varierer med bilens alder, er de skader, der dækkes under reklamationsretten.
maj 2009
Du tager nu fejl, der er 24 og IKKE tre måneder på brugtvognskøb.
Og ja det er åbenbart for svært for dig, og hva mener du helt præcist med at reklamation intet er værd??
maj 2006
Flere af dine udsagn er forkerte...
2 års garanti er normalt på nye biler, hvis ikke producenten giver endnu mere. Det er rigtigt.
På brugte biler er der <b>altid</b> 2 års reklamationsret i forbrugerkøb.
3 måneder er der ingen lov om - hverken med garanti eller reklamationsret. Forhandleren må gerne vælge at give 3 måneders fuld garanti oven i reklamationsretten, hvis han vil.
Det passer desuden ikke, at reklamationsretten ikke er noget værd. Specielt de første 6 måneder er reklamationsretten - pga. formodningsreglen - principielt lige så meget værd som en garanti.
dec 2006
Følgere: 23 Biler: 1 Emner: 4 Svar: 5.870
Når du køber brugte ting hos en forhandler, har du altid to års reklamationsret. Sælgeren kan ikke omgå denne regel ved at skrive "Uden garanti", "Købt som beset" eller lignende. Hvis sælger har givet garanti i en kortere periode, f.eks. 3 mdr., gælder reklamationsretten alligevel i to år.
Hvad betyder reklamationsretten
Reklamationsretten betyder, at du som køber har krav på gratis at få repareret de fejl, der er ved en vare. Hvis sælger ikke kan reparere, kan køber kræve at få sine penge igen, mod at levere varen tilbage.
Hvad kan du reklamere over?
Ved brugte ting skal fejl og mangler vurderes i forhold til bl.a. alder og pris. Det har også betydning, hvordan varen har været beskrevet i annoncer m.m. Der er forskel på, om en brugt bil er omtalt som "Perfekt mekanisk stand, fremtræder som ny" eller der er skrevet "Bilen kræver nogen istandsættelse, skal synes af køber".
Hvis de enkelte fejl og mangler er tydeligt beskrevet før købet, kan du naturligvis ikke reklamere senere. Står det udtrykkeligt, at bilen skal have nye bremser, kan du ikke senere kræve at sælger betaler for dem. Du kan heller ikke reklamere over mangler, som umiddelbart kan ses ved købet, f.eks. ituslåede ruder.
Fejl der opstår som følge af almindelig slid på bilen er ikke omfattet af reklamationsretten.
Hvis du ikke kan blive enig med forhandleren, kan du i mange tilfælde klage til Forbrugerklagenævnet
Læs mere om køb af brugt bil på FDM's hjemmeside
maj 2009
maj 2006
mar 2009
Følger: 33 Følgere: 33 Biler: 7 Emner: 70 Svar: 1.014
Syntes bare det er surt at købe en bil til ca 90.000,- og så er der lys i instrumenteringen der er gået og højtalere (Bose) der skrætter.
Jeg vil bruge min såkaldte reklamations ret på mandag.
feb 2010
Følger: 4 Følgere: 1 Biler: 1 Emner: 4 Svar: 202
Højtaleren virkede den da du fik bilen ?
Hvis ja, har du ikke noget at komme efter.
Du har en dårlig sag og forhandleren vil kunne sige at det virkede, da du fik bilen og selv har spillet for højt.
Du havde ikke fået det dækket hos mig, måske ville man lige se om pæren i instrumenterne kunne skiftes på 5 min, men ikke højtaleren.
maj 2006
Forhandleren vil i så fald tabe sagen, hvis det kommer til en retssag. De første 6 måneder af reklamationsretten formoder man, at manglen allerede var der ved køb. Derfor skal forhandleren udbedre manglerne eller alternativt lade handlen gå tilbage.
Se evt. Købelovens § 77 a, stk. 3, hvoraf ovennævnte fremgår.
mar 2009
Ved godt at at er udbredt at hustle og snyde sig til alt og alle, men dette er en ærlig sag, og at DU ikke vil dække dette siger da noget om hvilken foretningsmand du er...
Mht. pæren så tager dette altså IKKE 5 min at skifte, det er til mit fuld aut. klima og man skal desuden også have en kode til anlægget da dette skal afmonteres også, denne har jeg pt. heller ikke.
Hvis det var peanuts at skifte pæren havde jeg da gjort det, er da ikke en hykler og plejer selv at ordne mine biler.
Bose højtaleren koster en spidsen af en jetjager, behøver jeg fortsætte?
Pris og kvalitet samt stand skal da hænge nogenlunde sammen, og det gør det så IKKE i dette tilfælde.
maj 2006
mar 2009
Man kan ikke sælge noget man ikke ved noget om... Ihvertfald ikke uden at snyde sig selv eller køber.
Rene linjer og dette er ment for begge siders skyld.
maj 2006
Prøv at tage en stille og rolig snak til at starte med. Mon ikke I nok finder frem til et kompromis af en art?
mar 2009
Det er nok som du siger noget de har overset, da det ikke ligefrem springer en i øjnene.
maj 2006
Det skal nok ende lykkeligt
Reklamation brugtvogn køb?