{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Reklamation brugtvogn køb?
  • #1   19. feb 2011 mener da altid man har 14 dages retur rat. mener jeg .

• #2   19. feb 2011 da jeg købte min golf 4 var der 3 mdr reklamation ret på alt mekanisk ? smiley

• #4   19. feb 2011 ved køb hos forhandler har du 1 års garanti. Og det er ligemeget om han skriver købt som beset eller hva de ellers kan finde på at skrive

• EMIL G
    EMIL G Tilmeldt:
    maj 2009

Følger: 2 Emner: 13 Svar: 1.061
    #5   19. feb 2011 Henrik P

Du har ikke krav på garanti ved hverken brugte eller nye biler.

styreboksen

Du har 24 måneders reklamationsret og ikke tre måneder som du skriver på brugtbilskøb

• #6   19. feb 2011 Du har 24 måneders reklamationsret, men ingen garanti medmindre han har givet dig det ekstra.

• #7   19. feb 2011 Garanti:
    Vi følger Købelovens bestemmelser i forbindelse med salg af brugte biler.

Derfor vil der på alle detailhandler være 3-6 mdr. garanti, og 2 års reklamationsret ifølge købeloven. Vi lægger meget vægt på vores kundeservice.

Vi giver 6 mdr 100% garanti på biler som er under 5 år gamle, og kørt maks 150 tkm. Vi kan også tilbyde garanti helt op til 2 år på de samme biler mod en lille merpris. Biler som er er over 5 år, eller kørt mere end 150 tkm giver vi 3 mdr 100% garanti.

sakset fra en brugtvognsforhandlers hjemmeside...
    -------------------------------------------------------------------------------------

Og jeg sad og kiggede på et opslag fra Dansk automobil forhandler union, eller hvad de nu hedder. Og det er sku rigtig nok, der er en skala for hvor meget garanti de skal yde, alt efter alder og km-stand på bilen.

Så alle dem som jabber løs om to års garanti og sådan, har åbenbart ikke forstået hele købeloven korrekt.

For det med to års garanti er kun på NYE varer. Brugte biler er jo ikke nye, og derfor kører de med særskilte regler.

• #8   19. feb 2011 Jeg tror dem der taler om 2 år, de tager fejl af garanti og reklamationsret.
    Man har altid 2 års reklamationsret - og det er ikke det samme som garanti.

• #9   19. feb 2011 Bigfoot
    Det er fordi der er forskel på garanti og reklamationsret. Man har altid - uden undtagelser - 2 års reklamationsret.

Det eneste, der varierer med bilens alder, er de skader, der dækkes under reklamationsretten.

• EMIL G
    EMIL G Tilmeldt:
    maj 2009

#10   19. feb 2011 styreboksen .

Du tager nu fejl, der er 24 og IKKE tre måneder på brugtvognskøb.

Og ja det er åbenbart for svært for dig, og hva mener du helt præcist med at reklamation intet er værd??

• #11   19. feb 2011 styreboksen .
    Flere af dine udsagn er forkerte...

2 års garanti er normalt på nye biler, hvis ikke producenten giver endnu mere. Det er rigtigt.

På brugte biler er der <b>altid</b> 2 års reklamationsret i forbrugerkøb.

3 måneder er der ingen lov om - hverken med garanti eller reklamationsret. Forhandleren må gerne vælge at give 3 måneders fuld garanti oven i reklamationsretten, hvis han vil.

Det passer desuden ikke, at reklamationsretten ikke er noget værd. Specielt de første 6 måneder er reklamationsretten - pga. formodningsreglen - principielt lige så meget værd som en garanti.

• #12   19. feb 2011 Du har to års reklamationsret i følge købeloven. Det gælder også, når du køber brugt bil.
    Når du køber brugte ting hos en forhandler, har du altid to års reklamationsret. Sælgeren kan ikke omgå denne regel ved at skrive "Uden garanti", "Købt som beset" eller lignende. Hvis sælger har givet garanti i en kortere periode, f.eks. 3 mdr., gælder reklamationsretten alligevel i to år.

Hvad betyder reklamationsretten
    Reklamationsretten betyder, at du som køber har krav på gratis at få repareret de fejl, der er ved en vare. Hvis sælger ikke kan reparere, kan køber kræve at få sine penge igen, mod at levere varen tilbage.

Hvad kan du reklamere over?
    Ved brugte ting skal fejl og mangler vurderes i forhold til bl.a. alder og pris. Det har også betydning, hvordan varen har været beskrevet i annoncer m.m. Der er forskel på, om en brugt bil er omtalt som "Perfekt mekanisk stand, fremtræder som ny" eller der er skrevet "Bilen kræver nogen istandsættelse, skal synes af køber".

Hvis de enkelte fejl og mangler er tydeligt beskrevet før købet, kan du naturligvis ikke reklamere senere. Står det udtrykkeligt, at bilen skal have nye bremser, kan du ikke senere kræve at sælger betaler for dem. Du kan heller ikke reklamere over mangler, som umiddelbart kan ses ved købet, f.eks. ituslåede ruder.

Fejl der opstår som følge af almindelig slid på bilen er ikke omfattet af reklamationsretten.

Hvis du ikke kan blive enig med forhandleren, kan du i mange tilfælde klage til Forbrugerklagenævnet

Læs mere om køb af brugt bil på FDM's hjemmeside

• EMIL G
    EMIL G Tilmeldt:
    maj 2009

#13   19. feb 2011 Mener ikke der nødvendigvis er garanti på nye varer

• #14   19. feb 2011 Nej, som jeg skrev, er det bare normalt. Det er jo coutume i branchen (og i så mange andre brancher) at give et par års garanti.

• #15   19. feb 2011 Javel, det er en jungle -tænkte jeg nok.
    Syntes bare det er surt at købe en bil til ca 90.000,- og så er der lys i instrumenteringen der er gået og højtalere (Bose) der skrætter.

Jeg vil bruge min såkaldte reklamations ret på mandag.

• #16   19. feb 2011 lyset i instrumenteringen virkede det, da du fik bilen.?

Højtaleren virkede den da du fik bilen ?

Hvis ja, har du ikke noget at komme efter.

Du har en dårlig sag og forhandleren vil kunne sige at det virkede, da du fik bilen og selv har spillet for højt.

Du havde ikke fået det dækket hos mig, måske ville man lige se om pæren i instrumenterne kunne skiftes på 5 min, men ikke højtaleren.

• #17   19. feb 2011 Rasmus K
    Forhandleren vil i så fald tabe sagen, hvis det kommer til en retssag. De første 6 måneder af reklamationsretten formoder man, at manglen allerede var der ved køb. Derfor skal forhandleren udbedre manglerne eller alternativt lade handlen gå tilbage.

Se evt. Købelovens § 77 a, stk. 3, hvoraf ovennævnte fremgår.

• #18   19. feb 2011 Rasmus K--> Selvfølgelig virkede det ikke da jeg fik bilen.
    Ved godt at at er udbredt at hustle og snyde sig til alt og alle, men dette er en ærlig sag, og at DU ikke vil dække dette siger da noget om hvilken foretningsmand du er...
    Mht. pæren så tager dette altså IKKE 5 min at skifte, det er til mit fuld aut. klima og man skal desuden også have en kode til anlægget da dette skal afmonteres også, denne har jeg pt. heller ikke.
    Hvis det var peanuts at skifte pæren havde jeg da gjort det, er da ikke en hykler og plejer selv at ordne mine biler.

Bose højtaleren koster en spidsen af en jetjager, behøver jeg fortsætte?
    Pris og kvalitet samt stand skal da hænge nogenlunde sammen, og det gør det så IKKE i dette tilfælde.

• #19   19. feb 2011 Jeg er helt enig med dig, Mikael. Det er uden tvivl væsentlige mangler. Det skal bare laves hurtigst muligt.

• #20   19. feb 2011 Ja ik? Føler mig da lidt snydt, jeg ville da som bilsælger gøre alt jeg kunne for at granske bilerne ordenligt, og gøre en evt. kunde opmærksom på fejl og mangler. Det er da deres job!?
    Man kan ikke sælge noget man ikke ved noget om... Ihvertfald ikke uden at snyde sig selv eller køber.
    Rene linjer og dette er ment for begge siders skyld.

• #21   19. feb 2011 Det er så heller ikke sikkert, der kommer problemer ud af det. Det kan være, det bare ikke er nogle fejl, de har bidt mærke i.

Prøv at tage en stille og rolig snak til at starte med. Mon ikke I nok finder frem til et kompromis af en art?

• #22   19. feb 2011 Jo forhåbenlig, det er da et firma man kun har hørt godt om. Ikke et ondt ord der.

Det er nok som du siger noget de har overset, da det ikke ligefrem springer en i øjnene.

• #23   19. feb 2011 Jeg kunne da i hvert fald godt forestille mig, at når de tjekker anlæg osv. igennem, så tjekker de bare lige, om det spiller - og så videre til det næste.

Det skal nok ende lykkeligt smiley

Kommentér på:
Reklamation brugtvogn køb?

Annonce