{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.843 visninger | Oprettet:

Tuning - regler der om ? {{forumTopicSubject}}

Hej BG smiley
Jeg har en Golf 3 1.9 TDI med 90 HK.
Den vil jeg gøre følgende ved:
Tuningsdyser
Åben luftfilter
2½" udstødning
Frontmonteret IC
Skifte turbo
Chip

Hvad siger reglerne i forhold til at tune min bil? så vidt jeg forstår gælder 20% reglen KUN ved motorskift?

Må jeg tune min bil på denne måde, uden der skal betales afgift?

Kom gerne mned nogle svar med paragraffer eller lign.

Mange tak for hjælpen smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Tuning - regler der om ?
  • #1   7. maj 2011 20% reglen gælder også ved chip, turbo og frontmonteret IC.

  • #2   7. maj 2011 Du skal ikke betale afgift af ændringerne, da bilen ikke skifter identitet - men du får det ikke igennem syn (hvis de opdager det og går efter reglerne), med mindre du ofrer en masse penge på at få den godkendt i et testcenter.

  • #3   7. maj 2011 Der er to forskellige 20 % regler, som man ikke må blande sammen. Der er SKAT's og synshallens. Det er to helt forskellige regler.

  • #4   7. maj 2011 Hvor står dette?
    chip / turbo / FMIC er jo ikke konstruktive ændringer?


    "Motortuning Motortuning er tilladt så længe det sker på den originale motor eller en senere ilagt tilsvarende motor. Der er her ingen procentgrænse for effektforøgelsen. Generelt for alle typer motortuning gælder, at når tuningen får karakter af en motorombygning, eksempelvis når der foretages væsentlig indgreb, fx ved udskiftning af topstykke, motorblok eller krumtap, vil dette blive sidestillet med et egentlig motorskifte. Dette betyder, at 20 pct.-grænsen gælder. "

    "Udskiftning af luftfilter/luftfilterkasse/indsugningsrør til anden konstruktion anses
    ikke som en konstruktiv ændring, forudsat at følere til motorstyringen ikke flyttes
    fra deres originale placering. Bemærk dog også pkt. 7.05.001 (4) om støj."


  • #5   7. maj 2011 Tak for svaret Bay, jeg er bare interesseret i SKATs 20%, og den kommer jeg vel ikke i klemme med?

    Hvis jeg bliver stoppet, så er det værste politiet kan gøre vel at give mig en synsindkaldelse for at tjekke om antal HK stemmer overens med bremseevnen?


  • #6   7. maj 2011 hvis de vurdere på stedet du har over 20 % effektforøgelse kan de konfiskere den til undersøgelse. viser det sig så at den er over de 20 % skal du betale for den ændring...

  • #7   7. maj 2011 Nej man skal ikke betale afgift, selv om det er over 20 %. Reglen hos SKAT gælder kun, hvis man ændrer bilens identitet - og det gør du jo ikke.

    Men jo, alle de ændringer, du vil foretage, er konstruktive ændringer.


  • #8   7. maj 2011 Det kræver bare - som du selv skriver - at man kender en flink synsmand, for lovligt er det ikke før man har fået det godkendt i et testcenter eller har et kit med den rigtige TÜV-godkendelse.

  • #9   7. maj 2011 Så politiet kan godt konfiskere bilen hvis tingene ikke står på attesten?
    Skal jeg så bare finde en flink synsmand og få skrevet alle tingene der på, og så kan politiet ikke røre mig? smiley


  • #10   7. maj 2011 Tvivler nu stærkt på, de vil konfiskeret den. Det plejer kun at være hvis SKAT skal have penge. Men de kan sagtens kalde dig til syn.

    Det er ikke bare sådan lige at få skrevet i attesten. De fleste synsmænd følger jo heldigvis loven. Og så skal man have dokumentation i hoved og røv først.


  • #11   7. maj 2011 Ja, det er jo også fint at synsmændene følger loven, ingen tvivl ..

    Men som jeg forstår reglerne kommer jeg jo i hvert fald ikke ud i noget afgift problem, hvilket jo er hovedsagen ..

    Så kan man altid hive alt lortet af hvis man skal have den synet ..


    Men hvis nu jeg kunne få skrevet tingene på attesten så kan politiet vel ikke gøre så meget, eller hvad?


  • #12   7. maj 2011 Problemet er jo også, at man ikke BARE får det skrevet i attesten. Hvis synsmanden bare skriver det i attesten uden dokumentation, så er det jo fortsat ulovligt.

  • #13   7. maj 2011 Det lyder satme dejligt smiley

    - Men kan politiet stadig konfiskere bilen? eller kan jeg kun få indkaldelsen?


  • #14   7. maj 2011 Men det kan politi manden vel ikke se, når man bliver stoppet og viser ham attesten? smiley

    Og så får man vel lov at køre videre?


  • #15   7. maj 2011 Jeg tror ikke på, din bil bliver konfiskeret pga. sådanne småting. Højst en indkaldelse.

  • #16   7. maj 2011 Enig. Det er mange Nm, den bliver udsat for, så det er ingen dum idé med et par forstærkninger - i hvert fald koblingen.

  • #18   7. maj 2011 Det er også lige meget, så længe de ikke kan tage bilen kan man altid hive lortet af inden syn smiley

  • #19   7. maj 2011 Men de har jo muligheden for at konfiskere bilen.. Du skal jo bare komme forbi en betjent der har viden nok omkring biler..

  • #20   7. maj 2011 Hvordan det Ulrik, kan du uddybe det?

  • #21   9. maj 2011 Hvis ikke den fourener mere end den må til syn er der ikk nogen der opdager om den har 90 eller 100hk..

  • #22   9. maj 2011 nu snakker vi jo så også 90 eller 180 smiley

  • #23   9. maj 2011 en af mine venner har en orig. 110hk som har 180+ hk... Den kan han selv omstille i 3 forskelligt programmer. Et std. til syn, et mellem og så det helt vilde. Det er Ritter Sport der har lavet det. Det var en mulighed..

  • #24   21. aug 2011 hvis du køre galt kan det da også give problemer tror jeg smiley

Kommentér på:
Tuning - regler der om ?

Annonce