{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.004 visninger | Oprettet:

lygte regler HJÆLP!! {{forumTopicSubject}}

Hej BG.

nu har jeg kigget og kigget på trafikstyrelsens hjemmeside hele dagen og prøve at forstå hvad de mener men er stadig lidt i tvivl så nu spør jeg jer

Spørsmål:
Skal ens bil kun ha 2 fjernlyslygter og 2 nærlyslygter
eller skal den også have bagtågelys og baklys ?
og der står ingen ting om at der skal være blinklys bag på??

Tak på forhånd BG.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  lygte regler HJÆLP!!
  • - INAKTIV -
    - INAKTIV - Tilmeldt:
    aug 2009

Følgere: 50 Biler: 3 Svar: 2.252
    #1   18. maj 2011 En bil skal have 2 nærlyslygter og 2 fjernlys ja.

Baklys og tågebaglys er ikke noget lovkrav

Der skal være blink bagpå smiley

• #2   18. maj 2011 hvad med antal af positionslys?
    hvor mange må der være af dem.. Nu hvor emnet er fremme smiley

• - INAKTIV -
    - INAKTIV - Tilmeldt:
    aug 2009

#3   18. maj 2011 Der må og skal kun være 2

• #4   18. maj 2011 Holgato Tak smiley

og emre mener jeg har læst at der skal være 2 der er fremad rettet smiley

• #5   18. maj 2011 jamen hvad med de nye mercere?
    De har jo 4..

har også bygget min bil om sådan og det skaber ikk andet end problemer.. Så ville lige høre om der var nogle der kender en regl om det..

Er det ikk bare at der skal være 2 og hvis der er flere skal det være et lige antal? altså 2, 4, 6 osv..

• - INAKTIV -
    - INAKTIV - Tilmeldt:
    aug 2009

#6   18. maj 2011 Sidder netop med lygteteorien i hånden lige nu fordi jeg er ved at tage kørekort til lastbil (ja sidder faktisk til undervisning nu) og reglerne er således at der SKAL og MÅ kun være 2 positionslys smiley

Hvordan Audi's Dayline osv. bliver tolket, det skal jeg ikke kunne sige om hele striben gælder for 1 lys smiley

I hvert fald sidder jeg lige nu med papirene og der står sort på hvidt... må/skal kun være 2 smiley

• - INAKTIV -
    - INAKTIV - Tilmeldt:
    aug 2009

#7   18. maj 2011 Nu siger du nye mercere... Jeg kom til at tænke på om der ikke er tale om kørelys? smiley Der er jo væsentlig forskel på kørelys og positionslys skal vi jo huske på... Det gælder jo faktisk for alle nyere biler fordi der er MANGE med LED kørelys

• #8   18. maj 2011 jeg bruger http://trafikstyrelsen.dk/DA/Syn-og-K%C3%B8ret%C3%B8jer/Regler-om-k%C3%B8ret%C3%B8jer/Regler-om-koeretoejer/~/media/7B0DAF66918149C7A5F5DD0AB17D9294.ashx
    men det ville være en del lættere hvis de skrev det sådan man kunne forstå det :S

• - INAKTIV -
    - INAKTIV - Tilmeldt:
    aug 2009

#9   18. maj 2011 Så den godt lige før da du lavede et indlæg med den, men synes bare slet ikke der står noget overhovedet lige om positionslys desværre...

Altså de skriver det jo 100% dansk korrekt smiley så man kan vel sige vi ikke kan dansk? xD haha

• #10   18. maj 2011 Der skal ikke KUN være 2 fjernlys. Der skal være 2, men må være op til 6. Positionslys skal og må der max være 2 af... BMW's Halo-ringe, angel eyes, LED lygter betragtes som 1 lygte, så længe de er under samme lygteglas

• #11   18. maj 2011 Lygtekonstruktioner, bestående af ét lygtehus og ét lygteglas, forsynet med to eller flere lamper, der har samme funktion (fx baglygte) og eventuelt med hver sin parabol anses som én lygte, såfremt der ikke forefindes lystæt adskillelse eller andre skillevægge mellem lamperne, og lamperne for hver lygtefunktion belyser mindst halvdelen af lygteglasset.

• - INAKTIV -
    - INAKTIV - Tilmeldt:
    aug 2009

#12   18. maj 2011 Nu skrev jeg heller ikke KUN... kære Galant smiley jeg svarede bare direkte på hans spørgsmål. At det du så skriver er helt rigtigt er noget helt andet...

Men det andet information omkring lygter giver jo ganske klar idé om det vi sidder og undrer os over smiley super info!

• #13   18. maj 2011 En bil KAN have tågebaglygte og baklys. Ikke skal....

Blinklys: Bil skal være forsynet med en forblinklygte, en sideblinklygte og en bagblinklygte i hver side

• - INAKTIV -
    - INAKTIV - Tilmeldt:
    aug 2009

#14   18. maj 2011 Og nu vi er ved det så lad os lige fluekneppe fjernlygter til døde...

Du må kun have tændt 4 af de 6 mulige fjernlygter på en gang smiley

• #15   18. maj 2011 Kære Holgato... Han skrev:

"Skal ens bil KUN ha 2 fjernlyslygter og 2 nærlyslygter"

Svaret er NEJ. Ikke KUN 2 fjernlyslygter, men gerne flere...

Men kan jo godt være, at jeg misforstod hvad han skrev:)

• - INAKTIV -
    - INAKTIV - Tilmeldt:
    aug 2009

#16   18. maj 2011 aha kære Galant - si señior smiley du har fat i den lange der. Tror misforståelsen lå hos mig et kort øjeblik smiley

Og for evt. medlyttere... NEEEJ! jeres CE mærkning af Thansen Xenon gør ikke det bliver lovligt! smiley

Samt TÜV af gevind ikke tilsidesætter at der skal være 50cm til lygten! haha

• #17   18. maj 2011 omformulere mig lige skal en bil som lov krav til at blive synet og ikke blive knallet af politiet.
    skal blilen ha bak og tågebaglys ? og svaret er nej så vit jeg har forstået på folk og læst smiley

• #18   18. maj 2011 men en ting jeg ikke forstår er at den her golf 3
    http://bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=22761
    har skrevet "Rød/hvide krystal look baglygter, hvor blinket er fjernet og fyldt ud med glasfiber spartel og lakeret sort" og kan ikke umilbart se hvor han har gemt sine bag blink henne ? også er det jo ikke lovligt ?

• - INAKTIV -
    - INAKTIV - Tilmeldt:
    aug 2009

#19   18. maj 2011 Nej disse ting er ikke underlagt et lovkrav og er derfor ikke pålagt krav om at skulle være eksisterende.
    Dog hvis det er fordi du har en bil hvor det ikke virker, så går den ikke for alt lys skal virke på en bil smiley

• #20   18. maj 2011 så det vil sige at man godt må fjerne blinklysende bag på eller hva ? bare man fjerne lygtehuset og ledningerne ?

• #21   18. maj 2011 Peter , han mener ang. baklygter. nej, blinklys må ikke fjernes

• #22   18. maj 2011 Han kunne have sat blinklyspæren istedet for baklyset

• #23   18. maj 2011 ja okay den havde jeg ikke lige tænkt over smiley men tak til alle tror jeg fik besvaret mine spørsmål meget godt smiley

• - INAKTIV -
    - INAKTIV - Tilmeldt:
    aug 2009

#24   19. maj 2011 Jesus christ Rune... Prøv da læs hvad jeg skriver! Jeg var jo nemlig selv undrende over hvordan det hang sammen med at der var flere dioder når der står der kun var tilladt at have ialt 2 positionslys.
    Det fik Galant jo noget så galant udreddet smiley

Og dernæst... du er helt forkert på den. Baglys er ikke underlagt samme regelsæt om positionslys.

Stk. 3. Motorvogn skal være forsynet med baglygter efter følgende regler:

1. Et lige antal baglygter, der viser rødt lys tydeligt synligt mindst 300 m bagud uden at blænde. Lygterne skal være anbragt højst 40 cm inden for køretøjets yderste kant og mellem 40 og 150 cm over vejbanen. De kan dog anbringes indtil 190 cm over denne, såfremt en lavere anbringelse under hensyn til køretøjets konstruktion vil medføre betydelige vanskeligheder.

2. Lygterne skal være parvis ens og anbragt symmetrisk. Anvendes flere end 2 baglygter, gælder kravene i nr. 1 om anbringelse og synlighed kun for det ene par lygter.

DÈT er reglen for baglys smiley

Kommentér på:
lygte regler HJÆLP!!

Annonce