{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.195 visninger | Oprettet:

Solgt bil med forkerte synsoplys! {{forumTopicSubject}}

Halløjsa.

Jeg har d. 29sep solgt en bil som jeg 2uger forinden havde købt, i købet tjekkede jeg sidste godkendelses dato på køretøjet på biltorvet.dk, og der blev oplyst d. 18feb 2010. Da jeg kommer ud og kigger på bilen, følger der et syns godkendelses papir med, hvor selv samme dato er skrevet, så jeg må jo formode at bilen sidst er godkendt ved syn d. 18 feb 2010 og har 2år til syn fra den dato.

Jeg omreg bilen 1uge efter, og vælger så at sætte bilen tilsalg. der kommer en køber d. 29sep og henter bilen til en sum af 6000kr. ved salg oplyses at bilen sidst er synet d. 18feb 2010, og han får synspapir med.
dagen efter tjekker jeg postkassen, og der ligger en indkaldelse til syn senest d. 22 nov 2011.

Nu truer køber med at køre en civil sag mod mig, for at have snydt ham, men jeg mener at jeg har handlet i god tro om at bilen sidst er synet d. 18feb 2010, og at køber er oplyst derved, hvilket også fremgår af slutseddlen.

Hvordan skal jeg forholde mig?
Og hvem er sorteper?

Jeg takker på forhånd for svar.
Og vær sød kun at komme med relevante svar,.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Solgt bil med forkerte synsoplys!
  • #1   13. okt 2011 Det ville jeg ikke tage så tungt.

• #2   13. okt 2011 Altså i teorien kan bilen også godt være synet den dato, men hvis ikke det var et periodisk syn, og man ikke har ændret det til at være udgangspunkt for næste syn, så kommer indkaldelses jo på vanlig vis i forhold til 1. registrerings dato.

• #3   13. okt 2011 Jeg stod i samme situation, at jeg havde købt en bil, hvor der stod den var synet, og det var den også men havde ikk overholdt den periodiske.

Men jeg kontaktede trafikstyrrelsen og fik at vide at tidligere ejer godt vidste det der med at den skulle synes når jeg omreg. for de kunne se han havde ringet derind. Og derfor skrev jeg pænt tilbage til ham der, at jeg ville have nogle penge retur for den skulle synes her og nu, og det ville han ikk gå med til da jeg havde skrevet under på ingen garanti og købt som beset. Men jeg ved at jeg har retten med mig, da han har givet falske oplysninger, så sagde til ham enten er det i retten eller du kan give mig 3000kr, og det fik jeg så.

Men din situation er så lidt en anden, da du ikk vidste det, så ved ikk helt hvordan du skal forholde dig, måske i kan indgå et kompromi?

• #4   13. okt 2011 Civil sag vil jeg nu ikke være bange for hvis det kun er 6000 kr vi snakker om..

Men der må vel stå på papirerne hvad slags syn det er.. Eller hvis pladerne har været pillet af skal den jo synes igen?

• #5   13. okt 2011 HVis bilen er i ordentlig stand, så tilbud at betale for synet for ham.. Så er den skid slået, medmindre den selvfølgelig fejler en masse.

• #6   13. okt 2011 Hvis det er privat til privat, så bed ham rende og hoppe.

Et civilt søgsmål for 6000 kr kommer ikke til at ske.

• #7   13. okt 2011 Du har to muligheder iflg købeloven.. syne bilen for køber... du lovede ved salg at den var så godt som nysynet eller tilbyde at tage bilen retur. Du kan osse være en lort og lade som ingen ting... som mange herinde nok vil anbefale dig... Helt sikker den samme behandling du ville ønske i samme situation ;O)

Godkendelse dato og reg dato er ikke det samme. godk dato er den dag synsmanden sætter sin stempel reg dato er den reelle dato for syn.

Jeg har ved mine egne biler kunne trække syn op til 6-7 mdr men det betyder ikke at jeg ved salg har skubbet syns dato 6 mdr frem.

Man kan altid sige "helt ærlig, en bil til 6000kr" men der er nogle der ikke er klogere, og havde du kikket reg attesten efter både ved køb og salg havde du vist det her...

Så medmindre du har lavet en salgs slutseddel man kan hente på nettet og skrevet at bilen er synet og skal synes næste gang iflg reg attest.

Så må du syne bilen eller tage den retur. for det blir helt sikker afgørelsen ved forbrugerklagenævnet og den afgørelse danner præsedens ved en evt sag der går i retten.

• #8   13. okt 2011 Den er lidt tricky for bilen er jo synet som du oplyser, periodesynsdatoen er blot ikke ændret og derfor bliver den indkaldt. Problemet er jo at I begge har troet at synet gjaldt to år, men det er der jo rent faktisk aldrig nogen der har lovet. Du har derfor ikke gjort noget forkert, det er køber har haft nogel forkerte antagelser, så tag det emd søgsmålet helt roligt.

• #9   13. okt 2011 Som xxx skriver har du vel ikke givet falske oplysninger. Bilen er synes i 2010 uanset hvordan man vender og drejer det, og hvis det er det der står på slutsedlen er der jo ikke noget forkert i det

• #10   13. okt 2011 Bolten.... Læs nu hvad der står , han har da aldrig lovet at bilen er så godt som nysynet.
    Sælger har oplyst og dokumenteret at bilen senest er godkendt 18 februar 2010. Altså for 1 år og 7 måneder siden. DVS. på salgsdatoen var der efter hvad sælger troede under 5 måneder til den skulle synes igen, så da sælger både har handlet i god tro og at det drejer sig om en forskel på under 3 måneder, skal han da under ingen omstændigheder tilbyde at nysyne bilen...

Altså vil mene at du har handlet i god tro og ikke vidst bedre, for det andet så er det kun 3 måneder det drejer sig om, den nye syns indkaldelse er 22 nov. og hvis det havde været efter sidste godkendelses dato, ja så var det jo 18 feb 2012.
    Så det er under 3 måneder i forskel. kunne forstå sælger hvid det drejede sig om over et år i forskel.

• #11   13. okt 2011 @ Milo R

For at gøre sagen lidt kort.

> Hvad står der i slutsedlen mellem dig og køber?

Hvis du ikke i slutsedlen har anført at bilen sælges som "synet", men alene som "godkendt" så har du ikke så meget at tænke over.

Hvad der ikke står i slutsedlen kan din modpart (køberen) heller ikke bevise hvis han slæber dig i retten.

> Du kunne også mundtligt havde lovet ham at give ham din kone med i købet, men det er jo ikke noget han kan bevise, da der er tale om påstand mod påstand og i øvrigt har du givet ham synspapirerne og muligheden for at undersøge tingene selv.

• #12   13. okt 2011 mr. b

Der står kun anført at bilen sidst er synet 18. feb 2010, og det gør der også på reg attesten.
    Der står ydermere at køber er informeret om de fejl jeg har kendt på køretøjet. "bærekugle, baghjulsleje og nogle huller i bunden".
    der står flueben i nej under "bilen skal synes:" da den jo har syn på.
    Slutseddlen er fra bilbasen.dk.

• #13   13. okt 2011 DanniE M. han skrive godt nok:

Nu truer køber med at køre en civil sag mod mig, for at have snydt ham, men jeg mener at jeg har handlet i god tro om at bilen sidst er synet d. 18feb 2010, og at køber er oplyst derved, hvilket også fremgår af slutseddlen.

Så har han lovet og givet underskrift på at den først skal synes d 18/2-2012...

Helt enig.. det drejer sig om fucking 3 mdr.

MEN HVORDAN VILLE DU GERNE SELV BEHANDLES HVIS DET VAR DIG.

• #14   13. okt 2011 Du har din ryg ren.. Det er ikk din fejl.. Han må æde den..

Kontakt evt din advokat eller spørg en online advokat.. smiley

• #15   13. okt 2011 Bolten..
    Hvis der er en ting jeg har lært her i livet, så er det at hvis du vil være sikker på noget, så skal man selv chekke op på tingene...
    Der er for mig en himmel vid forskel på om en sælger som her har oplyst det han selv ved og det i god tro og så alle dem der bevist snyder og bedrager.
    Jeg har selv handlet på både nettet og face to face i mange år, jeg har aldrig snydt eller forfalsket noget og har "næsten" altid også fået det jeg har betalt for og fået det som det var beskrevet....

• #16   13. okt 2011 Man har overhovedet ikke nogen rettigheder i en privat handel, og det gælder både køber og sælger. Så det er op til ens egen morale hvordan man vil tackle div stridigheder.

• Clegg !
    Clegg ! Tilmeldt:
    feb 2009

Biler: 1 Emner: 51 Svar: 919
    #17   13. okt 2011 Hvorfor skulle køber ikke køre et civilt søgsmål?

Så længe du har handlet i god tro, så har du en god sag.

Kommentér på:
Solgt bil med forkerte synsoplys!

Annonce