{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.953 visninger | Oprettet:

Hvad skal jeg gøre nu. Bilforhandler + reklamation {{forumTopicSubject}}

Har købt en Peugeot 307 2.0HDi Airvan fra 2004 hos en forhandler.
Dagen efter fik jeg fejlmeddelelse i displayet og jeg kontaktede forhandleren. Han ville have vi delte udgifterne da han leverede bilen med en "lille" fejl fri tilstandsattest. Hvilket jeg ikke var med på. Jeg gik med til at køre bilen de 300km der var fra min bopæl og op til ham. Han lavede bilen og jeg fik en til at hente den. Han havde så lagt en regning på 1900kr i bilen. Han havde snakket om(i tlf) at der ville blive en andel til mig på 1500-1600kr men til det sagde jeg at.. det måtte vi snakke om senere.

Jeg har snakket med nogle andre brugtvogns forhandlere der var helt enige med mig i at han skulle betale hele gildet (det var en sensor der skulle skiftes).

Men hvad skal jeg nu sige til brugtvognsforhandleren?
Jeg er villig til at gå igennem forbrugerklagenævnet, men vil da naturligvis helst undgå det. Hvad skal mit næste skridt i denne sag være?

Håber i kan hjælpe.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvad skal jeg gøre nu. Bilforhandler + reklamation
  • #1   17. okt 2011 Han skal betale sådan en sag.

Det kan du godt hilse og sige ham, men hvorfor gik du med til at betale i første omgang?

• #2   17. okt 2011 hvad står der på regningen? er det timeløn eller kun reservedele du skal delvis betale for?

• #3   17. okt 2011 Jeg er ikke gået med til at betale.. Han ringede og vi aftalte at jeg satte bilen der oppe og lagde nøglen et sted. Han sagde så der ville blive en andel til mig på 1500 - 1600 kr - Til det svarede jeg noget i stil med "Det kan vi jo snakke om når jeg henter bilen" Havde gjort ham opmærksom på at det var en reklamation.

• #4   17. okt 2011 du skal ikke betale det uanset hvad.

• #5   17. okt 2011 Den går under reklamationsretten, med mindre fejlen er skrevet i slutsedlen inden salg.

• #6   17. okt 2011 Det er 4,5 timeløn og reservedelen der skal betales for..

• #7   17. okt 2011 Der er ikke skrevet noget om fejlen nogen steder ved køb.

Skal jeg sige at jeg nægter at betale regningen da jeg er overbevist om at det er en reklamation?

• #8   17. okt 2011 Jeg fatter slet ikke at han vil have dig til at betale, da han med garanti kender reglerne.

Du skal ikke betale regningen til ham og fortæl ham at du uden problemer kan få medhold i en evt. retssag.

Når det er så tæt på overtagelsesdagen, har han intet at sige.

• #9   17. okt 2011 Enig

• #10   17. okt 2011 Polo doktoren - prøv og søg på "bil salg med moralske aftaler" og tag den første der ikke er "annonce" på google..

Det er den forhandler og fandt desværre ikke artiklen før jeg havde købt bilen..

• #11   17. okt 2011 4,5 timeløn hehe og så prøver han at tjene ekstra på dig. Jeg kunne godt forstå hvis der var kun reservedele..

P.S. hvad var der galt med bilen?

• #12   17. okt 2011 Det var en sensor "på turboen?" det gjorde at turboen slet ikke slog til og bilen kørte derfor meget sløvt! Det kom bare ligepludselig.

• #13   17. okt 2011 Er det ham der snakker om moralske aftaler så købeloven omgåes??

• #14   17. okt 2011 Ja smiley

• #15   17. okt 2011 WTF!!!????

"bil salg med moralske aftaler"
    Undskyld.. men enten er man forhandler eller også er man ikke.. sikke noget pis han fyrer af der..

• #16   17. okt 2011 Jeg er fuldstændig enig ! og havde jeg fundet artiklen før køb - havde jeg aldrig overvejet at købe der!

• #17   17. okt 2011 Nej det kan jeg godt forstå og han har jo åbenbart ikke ønsket at gøre dig bekendt med hans egen regelsæt, ellers havde han jo vist dig den skrivelse, INDEN du skrev under.

Men hvorom alt er, så bare glem den regning.
    Skriv til ham at du ikke agter at betale regningen og at du henviser til din reklamationsret.

Herefter foretager du ikke mere, og du behøver heller ikke svare ham igen, hvis han bliver ved med at skrive eller rykke dig.
    Hvis han truer med inkasso, skriver du at du synes at i skal mødes i retten, for det bliver dyrest for ham selv.

• #18   17. okt 2011 .der er helt sikkert noget i købeloven på skrift, du kan bruge imod ham .er du med i fdm så kan de vist hjælpe med at køre en sag mod ham

• #19   17. okt 2011 Så jeg bør sende ham et brev? og skrive at jeg ikke ønsker at betale regningen da den reparation han har foretaget på bilen, går under reklamationsretten og købeloven.

• #20   17. okt 2011 ja hip hurra for ham han
    har også hørt om ham før hvor folk har problemer med biler de har købt

• #21   17. okt 2011 Prøv at gøre ham opmærksom på at hvis han ikke æder regningen vi du få fat i en advokat og gå rettens vej... Hvis det ikke hjælper er det bare at køre sagen .. den er på forhånd vundet

• #22   17. okt 2011 Jeg tænkte på at melde mig ind i FDM men fik ikke gjort det smiley

• #23   17. okt 2011 Bare skriv som jeg foreslog, han kender sine rettigheder og vil sikkert prøve at true dig med inkasso, hvortil du bare siger at du synes at i skal mødes i retten og han ved godt at den ikke holder, det han har gang i.

• #24   17. okt 2011 Tak for svarene.. Når det er overstået skal der nok skrives nogle artikler med navn og så videre.. Så det bliver lettere at google sådan et resultat frem!

• #25   17. okt 2011 Brandsen biler i Randers ?

http://baad.guide.dk/Bilsalg_med_moralske_aftaler_436208

Er det den?
    Har han som han siger oplyst dig om rettighederne, og at du ikke havde nogen garanti?

Han skriver jo så også at han vil give tre måneders reklamationsret, dette ville det også falde ind under?

Alt andet lige, så skal han bare betale, og du har ingen forpligtigelser overfor ham, da han er forhandler. Hvis han nægter dette, så meld dig ind i FDM, og lad dem køre sagen. Forelæg dem slutseddel mv., og forelæg dem den artikel du har fundet...

Det kan ikke være rigtigt at han tror han kan gå udenom købeloven bare ved at fortælle dig hvilke rettigheder du har, og at du fraskriver dig rettighederne ved at handle ved ham.
    Som forhandler er han forpligtet til garanti/reklamationsret, og det kan på ingen måder fraskrives, medmindre han sælger til andre registrerede virksomheder (et firma med CVR-nummer).

• #26   17. okt 2011 Du må endelig også skrive resultatet her i tråden.

• #27   17. okt 2011 Enig Brian, ud over at hen ikke er forpligtet til at yde nogen form for garanti! Det er kun reklamationsret han er forpligtet til at yde.

• #28   17. okt 2011 Han skrev på slutsedlen "Købeloven + 3 måneders 50% tryghedsgaranti - "
    Intet andet er jeg blevet fortalt. Skal nok komme med et resultat smiley

• #29   17. okt 2011 Jeg villle sende ham en anbefalet brev
    hvor jeg skriver jeg ikke vil betalt henhold til købeloven osv osv
    og så nægte at betale noget som helst

mon ikke han dropper den fordi han taber hvis i går rettens vej

• #30   17. okt 2011 JesperS . >> Ikke i dette tilfælde, men hvis han skulle forvilde sig ud og sælge en ny vare, så har han garantiforpligtigelser. Reklamationsretten kan han dog ikke fraskrive sig.

• #31   17. okt 2011 Nope.. garanti er ikke nogen en forhandler er forpligtet til, med mindre der gælder andre regler ved bilsalg end med alle andre forbrugsvarer...

• #33   17. okt 2011 JesperS . >> Købeloven siger ellers at der på nye varer er et halvt års garanti, og i alt to års reklamationsret. Eller det vil sige, der er to års reklamationsret hvor bevisbyrden pålægges forhandleren det første halve år, det er det samme som garanti.

• #34   17. okt 2011 Brian D -> købeloven skriver ikke noget om garanti.. men om reklamationsret i 2 år, hvor det første ½ år, er der en formodningsregl om at der var fejl fra starten, og værksted skal bevise fejlen ikke var der fra start. efter ½ måneder skal man selv bevise fejlen har været der fra start.

• #35   17. okt 2011 Ken P, nemlig.

En garanti er stort set ubetinget, det er reklamationsret og formodningsreglen ikke, deri ligger forskellen.

• #36   17. okt 2011 6G, for satan du er uheldig med den forhandler, synes du skal involvere FDM eller bilklagenævnet med det samme, for ham der får du da meget glæde ud af. Regningen bør du ikke betale før der er afklaring i sagen.
    Held og lykke, nøj det er surt det der.

• #37   17. okt 2011 Fdm hjælper ikke en skid når man ikke er medlem
    har selv prøvet at melde mig inde
    da jeg stod med et problem overfor en forhandler i silkeborg

de hjalp mig i gang og så sagde de pga , jeg ikke havde været medlem i længere tid så ville de ikke hjælpe mig mere

men da jeg så selv fik løst problemet med forhandleren og jeg kom ud med heldet til min side , blev jeg ringet op af deres advokat at
    de gerne ville have min forklaring og hvordan jeg selv klaret
    den Tåber

• #38   7. jun 2013 Den forhandler har også tørret samme historie af på min kollega han endte med en regning på 11000 og så måtte han tage bilen tilbage da de ikk ku lave den

FDM gør ikk meget har selv meldt mig ind da jeg fik en skidt handel med en forhandler i Viborg men der gjorde de ikk noget så jeg står med en retsag nu pga han ikk var tilfreds med den bil jeg solgte ham selvom han ikk gad se el prøve den inden handlen

Kommentér på:
Hvad skal jeg gøre nu. Bilforhandler + reklamation

Annonce