Forsikrings uenighed (HJÆLP) {{forumTopicSubject}}
Hej.
Nu er der kommet uenighed omkring hvem der et skyld i et trafik uheld som jeg var indblandet i for to uger siden. Jeg skriver nedenunder hvad der skete.
<b>Episode</b>
Jeg kommer i overhalings banen i en tunnel (limfjords tunnelen) i sydgående retning. Motorvejen er 3 sporet og jeg i det yderste overhalings spor og den anden mand i det midterste spor. Jeg kommer op på siden af ham og pludselig skifter han vognbane og rammer man side og bliver derefter presset op i mod en stor kantsten så mit dæk og fælg bliver ødelagt. Han får en bule på siden hvor hans tankdæksel sidder. Vi holder ind til siden lige efter og får udvekslet telefon nummer, personlige oplysninger. Jeg tager en del billeder af bilernes skader. Hvis det skulle blive noget. Politiet bliver ikke blandet ind i det da han siger det er hans skyld.
<b>efterfølgende</b>
Jeg ringer til hans forsikrings selskab som er alka og siger deres kunde har påkørt min bil og han taget skylden. Bliver bedt om at køre bilen på nærmeste værksted. Da han så opgiver hans forklaring som pludselig ændre sig. Jeg ringet og høre hans forsikring igen og får pludselig afvide at han siger jeg har kørt op bag i ham. Jeg nævner så min sag igen og siger han pludselig foretager vognbane skift og hvis jeg havde ramt ham bag i var bilerne jo skadet bag i og ikke på siderne.
Jeg siger så jeg har billeder af skaderne men blankt afviser de dem og faktisk giver ham ret!
<b>Politi</b>
Jeg kontakter selvfølgelig politiet omgående og anmelder personen. Den flinke politi betjent ringer derefter til manden det påkørte mig og pludselig lyder en anden forklaring af en mand som er fuldstændig kold. Han siger så han havde blinket i langtid og jeg burde holde tilbage. Men der er hverken sammen fletning af vejen og han holder jo ikke sin vigepligt og der er ikke påkørselsret i Danmark. Men heldigvis er det i en video-overvåget tunnel og forsikringen kræver nu video optagelse.
<b>Værksted</b>
Jeg får besked på at indlevere den på et værksted T
af hans forsikring. Men nu er bilen klar til afhentning. De vil naturligvis ikke udlevere bilen uden at få pengene. Men nu står jeg uden bil og har 160km på arbejde hverdag og ved jo denne sag desværre bliver trukket i langdrag Jeg har kun ansvars forsikring på min bil
Hvad bør jeg gøre?
okt 2005
Følger: 140 Følgere: 135 Biler: 56 Emner: 130 Svar: 438
okt 2006
Følger: 97 Følgere: 96 Biler: 6 Emner: 697 Svar: 13.335
De prøver helt sikkert at presse dig da du ikke er kasko forsikret. Var du det så slåsset din forsikring for din sag. Men nu må du selv til at gøre det. Det er da godt du har billeder af det.
sep 2004
Følger: 17 Følgere: 15 Biler: 2 Emner: 17 Svar: 8.488
Men hvis ikke du kan få bilen, så er der flere valgmuligheder:
1. betal pengene og tag sagen op med forsikringen.
2. kør i en af de andre biler du har til salg.
3. tag en snak med værkstedet, og få lavet en aftale med dem.
4. tag en snak med forsikring og find ud af hvad der foregår.
Umiddelbart lyder det mærkeligt hvis de beder dig om at køre på værksted for at få bilen lavet, og så ikke vil betale. Har du talt med hans forsikring om det?
Men jeg vil sige det er jo en risiko at løbe, hvis man kun har ansvarsforsikring. I den situation ville det nok have været fornuftigt at få politiet med fra starten... men det er så dejlig nemt at være bagklog...
maj 2009
Følger: 7 Følgere: 13 Biler: 2 Emner: 72 Svar: 2.641
Men altså, ring altid efter strisserne, hvis det alligevel ikke er din skyld..
nov 2004
Følger: 81 Følgere: 85 Biler: 9 Emner: 575 Svar: 3.385
sep 2004
Men også for dem der er forsikret kan det være noget l**t, min bror havde en skade hvor han holdte i kø op mod en rundkørsel, hvor den forankørende slipper bremsen og triller lidt tilbage, så han rammer ham.
Det er min bror der får skylden, fordi han ikke holder nok afstand. Fair nok, det er sådan loven er skruet sammen.
Min bror meddeler det så til Alka, at der nok kommer en anmeldelse, men alt efter størrelsen på skaden, så ønsker han selv at betale. Min bror havde kasko på bilen, men der var ikke sket noget med hans egen bil.
Straks sender Alka en regning til min bror, den lyder på selvrisikoen, samt en præmieforhøjelse der svarer til at han mister alt anciennitet. De sender den selvfølgelig bare over PBS, så det er muligvis ikke alle der ville opdage den, inden den var betalt.
Min bror ringer til dem og hører hvorfor han skal betale for noget der ikke er anmeldt endnu, og hvis han ønsker selv at betale, så ville de skulle give pengene tilbage.
Han får at vide at det er normal procedure, og de står fast ved deres krav.
Jeg hjælper så, og få ringet til Alka, og kommer til at tale med lidt højerestående personer derinde, og det ender med de godkender at vi annullerer betalingen. Med den besked om at han vil få regningen på præmieforhøjelsen fra skadesdato, og så vil han begynde at optjene igen derefter.
Der går 9 måneder, så kommer anmeldelsen, og det koster omkring 2.800 kr, for det var bare en lakering af kofangeren på den forankørende. Min bror betaler dette, og får derfor ikke en opkrævning. Hvis ikke han havde brokket sig, så havde han betalt præmie til forhøjet sats to gange, samt selvrisiko. Og selvrisikoen var omkring 5.000 kr, jeg kan lige forestille mig det bøvl det ville have givet, hvis han skulle have pengene tilbage fra Alka...
Alka er blevet meget bedre, men de har stadig nogle underlige metoder.
Så jeg tror umiddelbart i dette tilfælde, så skal du bare betale værkstedet, og så må du slås med Alka bagefter...
okt 2009
Følger: 12 Følgere: 11 Biler: 1 Emner: 69 Svar: 441
okt 2005
Følger: 140 Følgere: 135 Biler: 56 Emner: 130 Svar: 438
Jeg vil prøve at tage fat i FDM og høre dem af. Politiet gav mig også ret udfra billederne og sådan. Men ved bare hvis jeg betaler de 15.000kr som skaden på min bil løb op i så gnider alka sig i hænderne og lader den trække ud og håbe på at jeg opgiver.har også lidt dårlig samvittighed overfor SMC de har lavet bilen men nu kan de ikke få deres penge. Kan sagtens forstå hvorfor de ikke vil udlevere bilen. Oven i hatten vil alka ikke betale for mine ekstra udgifter som jeg nu får og har
mar 2007
Følger: 2 Følgere: 1 Biler: 1 Emner: 10 Svar: 866
vh
mar 2007
Følger: 2 Følgere: 1 Biler: 1 Emner: 10 Svar: 866
vh
jan 2012
Følger: 1 Følgere: 1 Biler: 1 Emner: 7 Svar: 607
sep 2004
Men du kan nok ikke andet end betale, hvis du vil have bilen nu...
nov 2005
Følgere: 163 Biler: 5 Emner: 172 Svar: 12.043
da det er for let for den skyldig ( en selv eller modparten)
at snyde sig uden om, i sådanne sager,
har selv prøvet at modparten, prøvede og få det til at bliver min skyld,
at han bakkede ind i min bil, da han er på vej ud af sin indkørsels,
han havde jo kigget inden han satte sig ind i bilen, og bakkede så bare ud, hvor jeg i mellemtiden, var kommet hen og holdt stille , ud for hans indkørsels,
det ville han have tii, at jeg havde skylden, fordi jeg kom "ræsen" som han sagde, selv om det var ham der kørte ind i mig.
det var først da jeg blandede politiet ind i det, han kom på andre tanker
så man skal søge for og få alle de beviser man kan
okt 2010
Følger: 29 Følgere: 36 Biler: 2 Emner: 137 Svar: 15.854
jul 2008
Følgere: 21 Biler: 2 Emner: 156 Svar: 6.382
http://www.forsikringogpension.dk/forsikring/bil-motor/faerdselsuheld-bilens-skader/Sider/faerdselsuheld-bilens-skader.aspx
dec 2006
Følgere: 23 Biler: 1 Emner: 4 Svar: 5.870
Forsikrings uenighed (HJÆLP)