3.811 visninger
|
Oprettet:
afgift ved motorskift??? {{forumTopicSubject}}
jeg har en e36 320i, hvor der er lagt en 2,5l motor i.
Hvordan udregner man så afgiften når den skal godkendes med motoren? er det ud fra pris forskellen på de to biler fra ny eller hvordan forgår det ?
apr 2006
Følger: 41 Følgere: 42 Biler: 3 Emner: 669 Svar: 5.153
dec 2011
Følger: 6 Følgere: 5 Emner: 3 Svar: 292
apr 2006
Følger: 41 Følgere: 42 Biler: 3 Emner: 669 Svar: 5.153
Det er nogle undtagelser for lige netop dette tilfælde er jeg 100% sikker på
sep 2005
Følger: 10 Følgere: 9 Biler: 2 Emner: 92 Svar: 270
har forsøgt at ringe til skat hele formiddagen uden held.
der er bremser og bagtøj på fra en 325ér så det er ikke noget problem at få den synet
sep 2005
Følger: 10 Følgere: 9 Biler: 2 Emner: 92 Svar: 270
dec 2011
Følger: 6 Følgere: 5 Emner: 3 Svar: 292
mar 2007
Følger: 21 Følgere: 20 Biler: 1 Emner: 7 Svar: 206
dec 2011
Følger: 6 Følgere: 5 Emner: 3 Svar: 292
apr 2006
Følger: 41 Følgere: 42 Biler: 3 Emner: 669 Svar: 5.153
-----------------
Hos SKAT har man nogle regler om afgiftsbetaling.
Grundlæggende er det sådan, at hvis man tuner på den originale motor (eller på en motor, der er helt magen til), så kan man gøre dette ubegrænset UDEN, at der skal betales ny afgift. Tuning betyder imidlertid "modificering" og "tilføjelse". Man må altså gerne tilføje f.eks. en turbo eller en kompressor.
Hvis man udskifter den originale motor til en anderledes motor, og effektforøgelsen i den forbindelse overskrider 20% (der regnes i forhold til den originale motors effekt i hk - ikke ccm eller Nm), skal der betales fornyet afgift. Tilsvarende gælder, hvis man udskifter de væsentligste ting på motoren (topstykke og krumtap), og motoreffekten i den forbindelse (inkl. eventuelt andre ændringer) øges med mere end 20%.
Uanset motoreffekten i forbindelse med udskriftning til en anderledes motor er under 20%, kan det alligevel udløse krav om betaling af fornyet afgift, hvis man samtidig har lavet en række andre ændringer (f.eks. anden gearkasse og andre bremser). Du er selv ansvarlig for at få spurgt SKAT om det lovlige ved en sådan kombination af ændringer.
Når man overskrider grænsen for tuning/udskiftning af motor, vil SKAT sige, at bilen har "mistet sin identitet", og så skal man betale fornyet afgift. Og det er ikke bare en afgift i forhold til hvor meget bilen er blevet mere værd ved ombygningen. Man skal nemlig betale afgift af HELE bilen igen. Der skal betales afgift efter helt samme princip, som når man importerer en brugt bil. Hvis bilen - i den aktuelle stand og med den aktuelle tuning - anses for at have en given handelsværdi (når den holder til salg hos en bilforhandler), skal man betale en afgift på ca. 63% af denne værdi.
Hvis SKAT vurderer, at bilen i den aktuelle stand vil kunne sælges af en forhandler fo 100.000 kr., vil der altså skulle betales ca. 63.000 kr. i afgift. Og det er helt ligegyldig, hvad der i forvejen er betalt af afgift, og altså om bilen i forvejen var en variant med en lille eller lidt større motor.
Spørgsmål om afgifter i forbindelse med udskiftning af motor og tuning m.v. skal i øvrigt rettes til et af SKAT's fire skattecentre (Høje Taastrup, Odense, Århus og Aalborg).
Regler for modelskifte som udløser ny registreringsafgift:
Hvis man samtidig med et motorskifte/-tuning (som også kan være under 20 pct.) foretager andre tekniske ændringer, fx monterer andet bremsesystem, anden forbro, gearkasse, differentiale, fjedre, støddæmpere, udstødning osv., vil køretøjet som hovedregel miste sin afgiftsmæssige identitet.
sep 2005
Følger: 10 Følgere: 9 Biler: 2 Emner: 92 Svar: 270
dec 2011
Følger: 6 Følgere: 5 Emner: 3 Svar: 292
apr 2006
Følger: 41 Følgere: 42 Biler: 3 Emner: 669 Svar: 5.153
JA mente bare med motoren...
Når de ting er skiftet skal han bare have fat i papir der siger at den hann ahr gjort er iorden og hvad afgiften er mener jeg han kan finde inde på skat hvor andre biler magen til er blevet lavet sådan, dem er der en del af..
sep 2005
Følger: 10 Følgere: 9 Biler: 2 Emner: 92 Svar: 270
apr 2006
Følger: 41 Følgere: 42 Biler: 3 Emner: 669 Svar: 5.153
Sammenligning med en anden variant af bilmodellen er i praksis det, som oftest kan lade sig gøre. Men det er jo kun et princip, som kan anvendes, hvis man ikke tuner på den største variant af en bil!
Et eksempel kunne være en BMW 320i E36 med 150 hk, som man tuner på. Her findes en 325i med samme teknik (bremser m.v.) og 192 hk. Du kan så tune på din 320i op til 192 hk, ja endda til 192 hk + 20%, altså 230,4 hk.
Ved synet skal du medbringe tilstrækkelig dokumentation til, at synsvirksomheden bliver overbevist om, at der ikke er nogen betydende tekniske forskelle på undervognen (inkl. bremser) på en 320i og en 325i. Det kan enten være i form af et brev, som er skrevet af bilens officielle importør, eller i form af relevante kopier af reservedelsoversigten (fx mikrofilmen) for de to varianter. Den sidstnævnte metode forudsætter, at du forinden aftaler dette med synsvirksomheden, hvor bilen skal synes.
sep 2005
Følger: 10 Følgere: 9 Biler: 2 Emner: 92 Svar: 270
motoren har 42heste mere og så er det stadig over 20% så der skal betales afgift uanset om jeg har skiftet bremser eller ej
apr 2006
Følger: 41 Følgere: 42 Biler: 3 Emner: 669 Svar: 5.153
apr 2006
Følger: 41 Følgere: 42 Biler: 3 Emner: 669 Svar: 5.153
apr 2006
Følger: 41 Følgere: 42 Biler: 3 Emner: 669 Svar: 5.153
Men kan se andre har fået deres bedømt mellem 25.000 og 40.000 kr sååå
okt 2007
Følgere: 80 Biler: 17 Emner: 185 Svar: 15.214
ilæg en 323i lovlig
sep 2005
Følger: 10 Følgere: 9 Biler: 2 Emner: 92 Svar: 270
apr 2006
Følger: 41 Følgere: 42 Biler: 3 Emner: 669 Svar: 5.153
Det er så også under 20% std. den levere måske lidt mere ind den må, men ikke meget.. måske 20 hk..
Talte med Færdselsstyrrelsen der i ca 2 uger prøved at dokumenter mit skift var forkert, men de fandt intet i nogle lande, så de endte med at give mig lov og sendte det til mig og synsmanden som skal syne den i sam arbejde med skat.. så den bliver godkendt som den er når den kommer hjem med kunstruktive ændringer, men om du er lige så heldig ved jeg ikke..
Men ellers er afgiften syg stor..
Hvis de ikke de godkendte min så kørte jeg også bare som om der ikke er forskel for ingen kan se der er forksel på min motor ikke en gang motor nr ha ha
Online Tilmeldt:
apr 2006
Følger: 22 Følgere: 60 Biler: 7 Emner: 1 Svar: 13.600
feb 2006
Følger: 56 Følgere: 53 Biler: 1 Emner: 26 Svar: 228
Hvornår er det blevet aendret med turbo og kompressor? finder du ikke lige det i en paragraf at trykladning ikke altid vil overstige de 20%?
apr 2003
Følgere: 30 Biler: 2 Emner: 3 Svar: 8.833
Det link der er fremme her, er fra SKAT.
Men det er FSTYR'S regler der gælder når bilen skal godkendes.
Skats regler er kun i forbindelse med afgift
dec 2006
Følgere: 23 Biler: 1 Emner: 4 Svar: 5.870
dec 2006
Følgere: 23 Biler: 1 Emner: 4 Svar: 5.870
mar 2003
Følger: 201 Følgere: 219 Biler: 27 Emner: 437 Svar: 6.649
Jeg tror dog mest artiken var skrevet udfra gamle motorcykler Harleyer osv. bygget om med nyere motorer og chopper andet/ændret stel, skivebremser istedet for tromler osv. men det er vel også det vi er ude i?
Der var der en passage der omhandlede at man godt måtte udskifte eks. motor i forbindelse med vedligeholdelse (eks. motoren sprænger i luften og eks. skifte bremsesystem og stel, hvis det skete løbende i forbindelse med vedligeholdelse.
Altå hvis man køber cyklen, og stellet er rustet op, må man godt reparere det/udskifte det og så syne den.
Går bremsen så til må den også skiftes ud HVIS der er gået 12måneder efter stellet blev ombyttet, og springer motoren så i luften næste sæson (12 hele måneder efter) må du også skifte den ud, uden at svare ny afgift af den.
Det eneste det krævede var dokumentation i form af enten regninger eller kvitteringer på reservedelene med dato på.
Men gælder det samme for biler?
De skrev nemlig også at de ville gå tilbage hvis en bil blev stoppet med ulovlig/tunet motor og finde vedkommende der havde lagt den i/fået den synet og gi bøde der også, så det ikke kun er ham der kører i bilen når den blir stoppet mere.
afgift ved motorskift???