{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  afgift ved motorskift???
  • #1   30. mar 2012 Du må tage motoren fra en 325i uden problemer...

  • #2   30. mar 2012 Det er ikke rigtigt, tommy p. Han må ikke overskride 20 procent.

  • #3   30. mar 2012 Har fået af afvide det er samme bremser osv. som sidder i 320 i som i 325i og derfor må man gene uden problemr selv om det så er over 20%

    Det er nogle undtagelser for lige netop dette tilfælde er jeg 100% sikker på


  • #4   30. mar 2012 den overskrider 20% så der skal betales afgift, vil bare gerne vide hvad de går ud fra der ...

    har forsøgt at ringe til skat hele formiddagen uden held.

    der er bremser og bagtøj på fra en 325ér så det er ikke noget problem at få den synet


  • #5   30. mar 2012 tommy bagtøj og bremser er ikke det samme på de to modeller...

  • #6   30. mar 2012 Det bliver spændende at se hvem der får ret. smiley mig bekendt er det ikke sådan det foregår.

  • #7   30. mar 2012 Der er ingen synlig forskel på de motore, med mindre man ved hvor man skal kigge. Politiet aner det ikke, kan godt være synsmanden kan se det, så bare smæk den i smiley

  • #8   30. mar 2012 Ud fra hvad jeg har set i andre tråde skal du betale fuld afgift af ombygningen. Det vil sige at du skal gå ind på skats hjemmeside og finde et eksempel på en tidligere afgiftsvurdering der nogenlunde passer på din bil, og så har du en fornemmelse af hvad det vil koste.

  • #9   30. mar 2012 Det simpleste er, hvis man bygger bilen (motoren) om, så den bliver identisk med en anden seriefremstillet variant, altså i praksis lægger motoren i fra en større variant, hvor motoren er indenfor den samme "Euro-normperiode". Her skal du blot overbevise synsvirksomheden om, at motoren nu svarer til den anden godkendte variant af bilen. Det kunne f.eks. være, at du i en BMW 320i E36 har lagt motoren i fra en 325i E36 (fra samme Euro-normperiode), så bilen kommer til at svare til en anden, allerede godkendt variant af E36-modellen. Det nytter altså ikke at lægge en 325i-motor i fra en ældre Euro-normperiode, og - mærkelig nok - heller ikke en motor fra en nyere 325i (f.eks. en E46). Det sidstnævnte overvejer man dog p.t. i Færdselsstyrelsen. Måske bliver det noget med, at det altid er ok, hvis den ny motor blot er "mindst én Euro-norm bedre" end den, der gælder for bilen, hvori motoren skal monteres

    -----------------


    Hos SKAT har man nogle regler om afgiftsbetaling.

    Grundlæggende er det sådan, at hvis man tuner på den originale motor (eller på en motor, der er helt magen til), så kan man gøre dette ubegrænset UDEN, at der skal betales ny afgift. Tuning betyder imidlertid "modificering" og "tilføjelse". Man må altså gerne tilføje f.eks. en turbo eller en kompressor.

    Hvis man udskifter den originale motor til en anderledes motor, og effektforøgelsen i den forbindelse overskrider 20% (der regnes i forhold til den originale motors effekt i hk - ikke ccm eller Nm), skal der betales fornyet afgift. Tilsvarende gælder, hvis man udskifter de væsentligste ting på motoren (topstykke og krumtap), og motoreffekten i den forbindelse (inkl. eventuelt andre ændringer) øges med mere end 20%.

    Uanset motoreffekten i forbindelse med udskriftning til en anderledes motor er under 20%, kan det alligevel udløse krav om betaling af fornyet afgift, hvis man samtidig har lavet en række andre ændringer (f.eks. anden gearkasse og andre bremser). Du er selv ansvarlig for at få spurgt SKAT om det lovlige ved en sådan kombination af ændringer.

    Når man overskrider grænsen for tuning/udskiftning af motor, vil SKAT sige, at bilen har "mistet sin identitet", og så skal man betale fornyet afgift. Og det er ikke bare en afgift i forhold til hvor meget bilen er blevet mere værd ved ombygningen. Man skal nemlig betale afgift af HELE bilen igen. Der skal betales afgift efter helt samme princip, som når man importerer en brugt bil. Hvis bilen - i den aktuelle stand og med den aktuelle tuning - anses for at have en given handelsværdi (når den holder til salg hos en bilforhandler), skal man betale en afgift på ca. 63% af denne værdi.

    Hvis SKAT vurderer, at bilen i den aktuelle stand vil kunne sælges af en forhandler fo 100.000 kr., vil der altså skulle betales ca. 63.000 kr. i afgift. Og det er helt ligegyldig, hvad der i forvejen er betalt af afgift, og altså om bilen i forvejen var en variant med en lille eller lidt større motor.

    Spørgsmål om afgifter i forbindelse med udskiftning af motor og tuning m.v. skal i øvrigt rettes til et af SKAT's fire skattecentre (Høje Taastrup, Odense, Århus og Aalborg).
    Regler for modelskifte som udløser ny registreringsafgift:

    Hvis man samtidig med et motorskifte/-tuning (som også kan være under 20 pct.) foretager andre tekniske ændringer, fx monterer andet bremsesystem, anden forbro, gearkasse, differentiale, fjedre, støddæmpere, udstødning osv., vil køretøjet som hovedregel miste sin afgiftsmæssige identitet.


  • #10   30. mar 2012 emil R: det er slet ikke det, det drejer sig om...

  • #11   30. mar 2012 I og med at der er monteret bremser og bagtøj fra en 325 skal han altså betale afgift. Det står nederst i det du har sendt.

  • #12   30. mar 2012 Nicolai B

    JA mente bare med motoren...

    Når de ting er skiftet skal han bare have fat i papir der siger at den hann ahr gjort er iorden og hvad afgiften er mener jeg han kan finde inde på skat hvor andre biler magen til er blevet lavet sådan, dem er der en del af..


  • #13   30. mar 2012 jeg kom faktisk lige igennem til skat, fik ikke noget konkret svar, men fik at vide at jeg skal udfylde blanket 21.014 og sende ind, den vil min computer dog ikke hente, så jeg må på motorkontoret og hente den

  • #14   30. mar 2012 Vmax guide:

    Sammenligning med en anden variant af bilmodellen er i praksis det, som oftest kan lade sig gøre. Men det er jo kun et princip, som kan anvendes, hvis man ikke tuner på den største variant af en bil!

    Et eksempel kunne være en BMW 320i E36 med 150 hk, som man tuner på. Her findes en 325i med samme teknik (bremser m.v.) og 192 hk. Du kan så tune på din 320i op til 192 hk, ja endda til 192 hk + 20%, altså 230,4 hk.

    Ved synet skal du medbringe tilstrækkelig dokumentation til, at synsvirksomheden bliver overbevist om, at der ikke er nogen betydende tekniske forskelle på undervognen (inkl. bremser) på en 320i og en 325i. Det kan enten være i form af et brev, som er skrevet af bilens officielle importør, eller i form af relevante kopier af reservedelsoversigten (fx mikrofilmen) for de to varianter. Den sidstnævnte metode forudsætter, at du forinden aftaler dette med synsvirksomheden, hvor bilen skal synes.


  • #15   30. mar 2012 Hvis man udskifter den originale motor til en anderledes motor, og effektforøgelsen i den forbindelse overskrider 20% (der regnes i forhold til den originale motors effekt i hk - ikke ccm eller Nm), skal der betales fornyet afgift. Tilsvarende gælder, hvis man udskifter de væsentligste ting på motoren (topstykke og krumtap), og motoreffekten i den forbindelse (inkl. eventuelt andre ændringer) øges med mere end 20%.

    motoren har 42heste mere og så er det stadig over 20% så der skal betales afgift uanset om jeg har skiftet bremser eller ej


  • #16   30. mar 2012 Ja men motoren er jo ikke anderledes. Motoren er jo magen til smiley Altså sammemotor kode.. mv. det er kun inde i motoren der er problemer og det kunne principet være din org. motor med selv samme opsætning..

  • #17   30. mar 2012 Et eksempel kunne være en BMW 320i E36 med 150 hk, som man tuner på. Her findes en 325i med samme teknik (bremser m.v.) og 192 hk. Du kan så tune på din 320i op til 192 hk, ja endda til 192 hk + 20%, altså 230,4 hk.


  • #18   30. mar 2012 umiddelbart er der 90.000kr ti forskel på de 2 biler fra ny af så hvis det er de andre mener du skal betale så er det 90.000kr

    Men kan se andre har fået deres bedømt mellem 25.000 og 40.000 kr sååå


  • #19   30. mar 2012 fuld reg. afgift til en 325 i

    ilæg en 323i lovlig


  • #20   30. mar 2012 hvis det ender med at koste en formue, så lader jeg sku som ingenting ligesom nu, og så må jeg droppe planerne om yderligere tuning

  • #21   30. mar 2012 Min motor blev godkent selv om det er en anden motor, men alligevel samme motor..

    Det er så også under 20% std. den levere måske lidt mere ind den må, men ikke meget.. måske 20 hk..

    Talte med Færdselsstyrrelsen der i ca 2 uger prøved at dokumenter mit skift var forkert, men de fandt intet i nogle lande, så de endte med at give mig lov og sendte det til mig og synsmanden som skal syne den i sam arbejde med skat.. så den bliver godkendt som den er når den kommer hjem med kunstruktive ændringer, men om du er lige så heldig ved jeg ikke..

    Men ellers er afgiften syg stor..

    Hvis de ikke de godkendte min så kørte jeg også bare som om der ikke er forskel for ingen kan se der er forksel på min motor ikke en gang motor nr ha ha


  • Bjerggaards
    Bjerggaards Hjælpe-administrator
    Online Tilmeldt:
    apr 2006

    Følger: 22 Følgere: 60 Biler: 7 Emner: 1 Svar: 13.600
    #22   30. mar 2012 Er som er skrevet af et par personer, fuld afgift, da du tuner bilen med mere end 20%.. Længere er den desværre ik, men i med 323 motoren, og på med 25 toppen smiley Så har du samme hk hjemme.. Og tjekker de motoren, så er det stadig kun en 323 motor.. Som i sidste ende, stadig er 2,5liter

  • #23   30. mar 2012 "Grundlæggende er det sådan, at hvis man tuner på den originale motor (eller på en motor, der er helt magen til), så kan man gøre dette ubegrænset UDEN, at der skal betales ny afgift. Tuning betyder imidlertid "modificering" og "tilføjelse". Man må altså gerne tilføje f.eks. en turbo eller en kompressor."
    Hvornår er det blevet aendret med turbo og kompressor? finder du ikke lige det i en paragraf at trykladning ikke altid vil overstige de 20%?



  • #24   30. mar 2012 Det er heller ikke ændret, det med turbo og kompressor.

    Det link der er fremme her, er fra SKAT.

    Men det er FSTYR'S regler der gælder når bilen skal godkendes.

    Skats regler er kun i forbindelse med afgift


  • #26   30. mar 2012 Hvis man samtidig med et motorskifte/-tuning (som også kan være under 20 pct.) foretager andre tekniske ændringer, fx monterer andet bremsesystem, anden forbro, gearkasse, differentiale, fjedre, støddæmpere, udstødning osv., vil køretøjet som hovedregel miste sin afgiftsmæssige identitet.

  • #27   2. apr 2012 Nu vi er igang, så læste jeg en artikel i Veteranposten, angående at de netop fra 1. april vil håndhæve dette endnu mere.
    Jeg tror dog mest artiken var skrevet udfra gamle motorcykler Harleyer osv. bygget om med nyere motorer og chopper andet/ændret stel, skivebremser istedet for tromler osv. men det er vel også det vi er ude i?

    Der var der en passage der omhandlede at man godt måtte udskifte eks. motor i forbindelse med vedligeholdelse (eks. motoren sprænger i luften smiley og eks. skifte bremsesystem og stel, hvis det skete løbende i forbindelse med vedligeholdelse.
    Altå hvis man køber cyklen, og stellet er rustet op, må man godt reparere det/udskifte det og så syne den.
    Går bremsen så til må den også skiftes ud HVIS der er gået 12måneder efter stellet blev ombyttet, og springer motoren så i luften næste sæson (12 hele måneder efter) må du også skifte den ud, uden at svare ny afgift af den.
    Det eneste det krævede var dokumentation i form af enten regninger eller kvitteringer på reservedelene med dato på.

    Men gælder det samme for biler?

    De skrev nemlig også at de ville gå tilbage hvis en bil blev stoppet med ulovlig/tunet motor og finde vedkommende der havde lagt den i/fået den synet og gi bøde der også, så det ikke kun er ham der kører i bilen når den blir stoppet mere.


Kommentér på:
afgift ved motorskift???

Annonce