{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.542 visninger | Oprettet:

Hva er loven om brede fælge/dæk? {{forumTopicSubject}}

Godmorgen alle..

Hva siger loven egentlig mht. fælge der stikker udover skærmkanten, og er det dækmønsteret der ikke må stikke ud eller?

Man har hørt folk sige det ene og det andet, men hva er det gældende?

Ved Politiet overhovedet noget om det?

På forhånd tak.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hva er loven om brede fælge/dæk?
  • #1   30. apr 2012 Intet må stikke uden for..og du må ikke forøge din sporvide mere end 10mm..

• #2   30. apr 2012 I danmark skal både mønster og fælge være inden for skærmkantens yderste punkt.

I tyskland derimod, der er det kun mønsteret der skal være det.

• #3   30. apr 2012 Kim m
    Sådan er det ikke mere i tyskland heller..nye regler pr 01/01-2012 er nærmest lige som de danske..

• #4   30. apr 2012 sporviden må ikke ændres med over 20 (dvs. 10mm i hver side)

• #5   30. apr 2012 ja de har fået nye regler i tyskland,

så det erogså blevet svære og købe nye fælg, med strukket dæk,
    da det åbenbart ikke er lovligt længer

• #6   30. apr 2012 Gm-Gangster _

Man må vel gerne strække dækket, fælgen skal bare stadig være inden for skærmen.

• #7   30. apr 2012 Lorte land smiley

• #8   30. apr 2012 min bror vill købe nogen 8 og nogen 9* * 14 fælg
    med 175/51-14 for og 195/45-14 bag,
    men det ville de ikke sælge,da det ikke var lovligt og køre med fælget uden for skærmkanten,

men det havde de heller ikk egjort på hans corsa a, da den var en 50-70mm breder ved skærmene som standart,

og han havde ekspedientenmed ude og kigge på bilen,

men han fik at vide det ikke var lovligt, da "hvis dækket er strukket for meget" kan hoppe af fælget,

det er der åbenbart sket flere gange, også en af de grunde til det er gjort ulovligt.

han var 2 forskellige steder omkring Flensborg
    men om han bare har mødt nogen udvidene ekspedienter, ved jeg ik

• #9   30. apr 2012 Ninja smiley yeps!! Haha

• #10   30. apr 2012 Man kammerat har snakket med den lokale synsmand, og han fortalte det kun var dæk mønstret som skulle være inden for skærmkanten, men om det er lovligt ved jeg ikke:-)

• #11   30. apr 2012 Køb følge og dæk hver for sig..så er det problem løst..jeg har altid kørt efter at mønstret skal være indenfor og det ikke må gå på nogle steder..ved det er ulovligt men har dog aldrig fået bøde for det..

• #12   3. maj 2012 Det er alt der sikker ud.... om det er dæk eller fælg kommer ud på et.

Tag en retteskinde mod hjulet (dæk eller fælg) og mål fra lodret op fra center. Alt inden for 30grader foran og 50grader bag dette punk skal være afskærmet. Resten er ligemegt.

Med hensyn til om man må strække dæket.:
    Dækket skal passe til fælgen j.f. STRO's datø bøger.

GM-Gangster nævnte sin bros dæk/fælg ønsker.:
    Brede forholdet mellem for og bag hjul skal forblive uændret.
    Det vil sige, at er for- og baghjul (type-godkent) lige brede, Så skal de forblive lige brede. Eller er baghjulene f.eks 15% brede end forhjulene (type-godkent) Så skal de forblive 15% breder.
    Ændres dette er det en konstruktiv ændring der kræver syns-godkendelse med dertil hørende dokumentation.

• #13   3. maj 2012 jeg ved for 2-3 år siden, var der ingen problem med

at købe 8*14 med 175/50-14 for og 9*14 med 195/45-14 bag
    og de holder sig inden for det lovlige med diameter og omkreds,

det ville man kunne køre med selv om man har abs uden problem,

men da ET´et temmelig lavet, ville de ikke sælge det til ham , som det er i dag

• #14   3. maj 2012 og på hans corsa a,(som jeg har bygget) der sad alle hjule og dæk inden for skærm kanter,

med ET 23 for og ET 14 Bag ellers sådan noget

Kommentér på:
Hva er loven om brede fælge/dæk?

Annonce