{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Autotrailer med kørekort B
  • #1   26. jul 2012 Du kan jo starte med at se om din bil overhovedet må trække omkring 3500kg smiley

  • #2   26. jul 2012 Når du ikke har hænger kort så tager man efter bilens tilladte total vægt + trailerns tilladte total vægt er disse tilsasmmen mere som 3500 så må du ikke køre med det

    Og har du kun haftr kortet et par år er det nogen andre regler som er endnu værre


  • #3   26. jul 2012 Har man haft kortet under et par år, så er reglerne faktisk meget nemmere. Max 750 kg uanset hvad.

  • #5   26. jul 2012 Okay, så dropper jeg det bare.. må prøve at finde en som vil tjene lidt nemme penge

  • #7   26. jul 2012 Reglen med de 750kg træder først i kraft næste år.

    Indtil da, der er reglen at hvis du har taget dit kørekort før 1. maj 2009 så er det faktisk totalvægt du går efter, dvs, du må godt spænde en trailer bagefter der har en større tilladt totalvægt end bilen må trække, den må bare ikke veje mere end bilens egenvægt + 50kg når den er læsset op. Dog ikke mere end registreringsattesten den tillader. Så hvis din bil vejer 1200kg, men den kun er godkendt til at trække 1100 m/bremser, så er det det tal du skal gå efter.

    Har du taget dit kørekort efter 1. maj 2009 så er det den tilladte totalvægt du skal gå efter, og der må trailerens tilladte totalvægt ikke være højere end bilens egenvægt + 50kg. Dog ikke mere end registreringsattesten den tillader. Så hvis din bil vejer 1200kg, men den kun er godkendt til at trække 1100 m/bremser, så er det det tal du skal gå efter.


    Har du trailerkørekort og din bil er godkendt til at trække mere end bilens egenvægt + 50kg så må du trække det som din registreringsattest den siger du må trække med bremser.


  • #8   26. jul 2012 I gør de regler meget sværre end de er smiley

    Når man kun har B kort som trådstarteren har, er reglerne sådan:
    Som Jesper skriver, har man taget sit kørekort EFTER 1 maj 2009 hedder det MAX 750 kg uanset hvad.

    Har man taget kørekort FØR 1 maj 2009, så hedder det bilens køreklar vægt minus 75 kg er hvad total vægten må være på traileren - man må selvfølgelig aldrig trække mere end bilen er godkendt til.

    Ex.:
    Min Swift vejer 1.035 kg køreklar.
    Bilen er godkendt til at må trække 1.000 kg m. bremser.
    Hvis man kun har B kort og det er taget FØR 1 maj 2009, hedder det 1.035 kg minus 75 kg = 960 kg.
    Hvis man kun har B kort taget EFTER 1 maj 2009, så hedder det MAX 750 kg.


    Ang. det Henrik T taler om, så er det et EU direktiv der træder i kræft pr. 19 Jan 2013 - det er efter hvad ved ikke helt ud arbejdet endnu. Grundprincippet i det EU direktiv, er ALT over 750 kg skal der trailer kort til.
    Jeg har læst der arbejdes bl.a. med hvordan det skal være for sådan nogle folk som mig, der har kørt med trailer i 30 år, skal de have lov til at forsætte eller skal der være en overgangs periode for de folk osv.


  • #9   26. jul 2012 Læs nu lige den her fra FDM så, de må da om nogen vide hvad det er de skriver.

    http://www.fdm.dk/trailer-og-campingvogn/saa-meget-maa-du-koere-med


  • #11   26. jul 2012 Nu er det ikke så længe siden ejg selv tog stort kørekort, og gennemgik alle regler med hensyn til hænger både på bil og lastbil, så jeg burde da for den sags skyld om nogen også være nogenlunde inde i de forbandede regler...
    Det var faktisk et temmelig stort samtaleemne med kørelærerne..


  • #12   26. jul 2012 Her står det rigtig godt beskrevet samt der er en beregner også så du kan regne ud om du må køre med traileren eller ej.
    http://www.sikkertrafik.dk/Raad-og-viden/I-bil/Anhaenger/Regler-for-koersel-med-anhaenger.aspx


  • #13   26. jul 2012 Såvidt jeg kan se, bekræfter det jo bare hvad jeg har skrevet.

    Der står at du altid må køre med en trailer på 750 kg, uanset om 3500 kilos reglen er overholdt eller ej.

    Har du erhvervet kørekort før 1. maj 2009 må du bruge reglen om bilens egenvægt plus 50kg, eller koblingsvægten som beskrevet på din registreringsattest. Så længe du bare kan holde dig under de 3500 samlet totalvægt. Så igen, den side bekræfter igen bare hvad jeg har skrevet.

    "Hvis du har erhvervet kørekort 1. maj 2009 eller derefter må du ved beregning af 50 kg-reglen og 3500 kg-reglen ikke længere benytte bilens "koblingsvægt". "

    Dette betyder at du efter 1. maj 2009 skal benytte dig af tilladt totalvægt på både bil og påhængskøretøj...



  • #14   26. jul 2012 Synes virkelig de regler er forvirrende med.om man har taget kortet efter 2009. Må jeg spørge om mit tilfælde. Jeg tog kortet maj 2007 Der står på attesten at min golf må trække 1200 kg med bremser. Min far har en trailer med en total vægt på 1300 . Må jeg trække den hvis den ikke vejer mere end de 1200 som min bil må trække?

  • #16   26. jul 2012 På reg attesten står der den vejer 1075 og på bagsiden står der den må trække 1200 med bremser. hvilket tal skal jeg gå efter så? Men de 1200 den må trække, er de mon så sat efter det man kalder køreklar vægt. Det er jo 125 kg man regner med det også går det op med bilens vægt på 1075 kg og de 1200 den må trække. BIlen er bare så gammel at køreklar vægt ikke er skrevet på reg. attesten. Har haft bilen på en vægt og med halv tank uden personer vejer den 1200 kg faktisk

  • #18   26. jul 2012 Forstår bare ik hvorfor der så står at den må trække 1200 på reg. attesten Fik det maj 2007

  • #20   26. jul 2012 Jeg har taget kørekort 03/05/10, det vil sige efter 2009

    Bilens ejen vægt 1075
    Tilladt totalvægt 1625

    Koblingsvægt u.Bremser 400kg
    Koblingsvægt m.Bremser 1200kg

    Hvor stor trailer må jeg hægte på, og hvad er max antal kg. på krogen? Med alm B kørekort,


  • #21   26. jul 2012 Du må hægte en trailer på der har en maks tilladt totalvægt på 1075 + 50 kg, dvs. 1125kg. Husk på, det er tilladt totalvægt, ikke faktisk vægt. Du må IKKE sætte en trailer på der har en tilladt totalvægt på f.eks 1500kg og så bare nøjes med at læsse den op til de 1125kg.

  • #22   27. jul 2012 okay, tak for det.

    Det vil sige mit træk må få et max påhægt vægt på 1125kg, ¨
    vejer traileren så det i sig selv, må jeg kun køre med den tom.
    hvad så med en trailer uden bremser, den hedder jo 400kg, må jeg så max sætte en 400kg trailer på eller er det noget andet ?


Kommentér på:
Autotrailer med kørekort B

Annonce