Fabriks NY Kia Picanto holdte 1 dag !? Rettigheder? {{forumTopicSubject}}
Hej folkens.
Fik langt om længe min Kia Picanto MP 1.2, igår efter 4-5 måneders ventetid..
Bilen har lige akkurat kørt 23x kilometer og her til aften tænte en gul motorfejls lampe og bilen begyndte at ose helt vildt når den står i tomgang og når den kører.
Omdrejnings-tælleren hopper helt vildt når den holder stille og den taber vanvittig meget benzin - Det løber nærmest ud af bilen! 6 km tømte næsten en halv tank benzin....
Derudover er gearstangen stram og servo styringen retter ikke tilfredsstillende op + der er en raslen et sted i bilen!
Jeg kører ned til KIA forhandleren imorgen, men er der nogen der ved hvad jeg kan kræve udover selvfølgelig at få den repareret??
Jeg så helst den byttet ud med en ny KIA af samme slags. Er jo for skørt at en helt ny bil allerede kan være ramt af sådan en alvorlig fejl... + flere små fejl.
nov 2005
Følger: 30 Følgere: 24 Biler: 5 Emner: 54 Svar: 343
du kan vel kræve en låne bil, de har krav på at få lov til at fixe bilen, du kan ikke kræve en ny/anden bil.
jun 2006
Følger: 3 Følgere: 156 Biler: 5 Emner: 194 Svar: 4.623
mar 2008
Følger: 1 Biler: 1 Emner: 23 Svar: 35
okt 2006
Følger: 46 Følgere: 59 Biler: 6 Emner: 9 Svar: 927
At du har haft 4-5 måneders ventetid kan ikke have noget med værkstedet eller denne fejl at gøre, og er derfor irrelevant.
maj 2007
Følger: 108 Følgere: 104 Biler: 14 Emner: 509 Svar: 2.277
okt 2006
Følger: 46 Følgere: 59 Biler: 6 Emner: 9 Svar: 927
Heller ikke hvis den er købt online.
mar 2008
jan 2010
Følger: 12 Følgere: 12 Biler: 1 Emner: 2 Svar: 1.116
sep 2010
Følger: 24 Følgere: 23 Biler: 4 Emner: 30 Svar: 575
jun 2006
Følger: 3 Følgere: 156 Biler: 5 Emner: 194 Svar: 4.623
Der er INGEN returret på en bil.!!!!
mar 2008
maj 2007
Følger: 1 Følgere: 1 Biler: 1 Emner: 36 Svar: 422
mar 2008
maj 2007
Følger: 108 Følgere: 104 Biler: 14 Emner: 509 Svar: 2.277
mar 2006
Følger: 5 Følgere: 4 Biler: 1 Emner: 68 Svar: 1.069
har du noget bevis på dette
jan 2012
Følger: 1 Følgere: 1 Biler: 1 Emner: 7 Svar: 607
I og med bilen var så billig, så har du vel købt 2, så du har en at køre i når den anden er på værksted? - for så er der jo ikke det store problem, alternativt skal du parkerede den sidelæns i et vejtræ og bruge forsikringspengene på noget andet.
okt 2006
Følger: 119 Følgere: 125 Biler: 14 Emner: 45 Svar: 2.132
Så lad dem få chancen for at fikse din bil, det kan jo være det er en fejl 40 fra fabrikken.
Ventetiden er minimum 4 måneder, hvis den bil du vil have ikke allerede er i DK eller på vej hertil. Alene fragten på skibet herop tager 3 måneder, plus de skal af og på skibet og så køres rundt.
Og da det er den 3 mest solgte bil i dk og den ikke er produceret i nabolandet, så tager det lidt tid
jan 2007
Følger: 10 Følgere: 7 Biler: 1 Emner: 26 Svar: 736
okt 2006
I minibils segmentet er det klart den bil, som har mest kvalitet for pengene, kontra Aygo, C1 og 107. Disse biler har knap nok sidebeklædning på dørene, de bagerste vinduer kan ikke rulles ned, kun vippes og jeg kunne blive ved.
Men jeg er glad for jeg har fået indblik bag facaden på Kia bilerne, for der er mere kvalitet i dem, end i mange andre bilmærker.
maj 2007
bevis?
Lovgivningen.
Læs den.
Det er bedre end Barbara Cartland.
maj 2007
Følger: 76 Følgere: 69 Biler: 6 Emner: 107 Svar: 1.357
Du får det til at lyde som om det virkelig kommer bag på jer...?
jan 2012
sep 2004
Følger: 17 Følgere: 15 Biler: 2 Emner: 17 Svar: 8.480
Altså når der kommer en fejl på en bil, så stopper man for at begrænse skaden.
Men derudover så lader ringer du til vejhjælp når fejlen opstår og lader dem fragte bilen til værkstedet, og så kigger de selvfølgelig på problemet, og får det lavet.
Der er overhovedet ingen forskel på om bilen koster 90.000 kr, eller den koster 5.000.000 kr, der kan være fejl på alle biler, og man risikerer at den får en fejl allerede inden du får bilen. Det er bare uheldigt, men forhandleren vil helt sikkert gøre alt hvad de kan for at udbedre fejlen, og få din bil ud og køre fejlfrit. Men hvis motorlampen lyser, og der er fejl på den, så lad endelig være med at køre ud til forhandleren selv.
Som sagt, så ring efter vejhjælp, eller ring til forhandleren og aftal med dem hvordan du skal forholde dig, for hvis du gør skaden værre ved at køre i den, så kan du nok regne med at de får bøvl med at få det dækket af importøren/fabrikken.
dec 2003
Følger: 45 Følgere: 43 Biler: 13 Emner: 33 Svar: 501
angående selvopretning er den bare ikke god i den nye picanto sådan er bilen bare.
kan berolige dig med at de generet ikke går i stykke, der har været mange reklamationer på bremsekalibere bag ellers ikke noget alvorligt.
apr 2008
Følger: 8 Følgere: 16 Biler: 1 Emner: 58 Svar: 2.085
Hvad får folk ud af at skrive "det er noget pis" bla bla. Kan man så sidde derhjemme bag skærmen og grine fjoget imens der gnides mere salt i såret?
Manden er ked af at hans nye bil ikke spiller. JEG tror ikke at han gider høre på diverse foredomme omkring skiltet i snuden..
Jeg aner ikke hvad du har af rettigheder, men jeg håber at det ender godt for dig
jan 2012
Rød advarselslampe, nødspor, stop nu og fejeblad.
mar 2008
mar 2006
http://taenk.dk/gode-råd/25-forkerte-påstande-om-købeloven#taenk_fejl1
synes den her siger lidt andet nemlig, derfor jeg gerne ville se hvor der stod de 3 gange
apr 2008
Følger: 8 Følgere: 16 Biler: 1 Emner: 58 Svar: 2.085
Tag den nu stille og roligt, forhandleren har nok ikke leveret dig en bil med fejl bevidst
jan 2012
Men det er det ikke mere efter 1.janaru 2007
Som nyere eksempel herpå har Forbrugerombudsmanden tilkendegivet, at autoværksteders m.v. tilbud om ”lånebil i reparationstiden” i forhold til tidligere er blevet et mere naturligt led i den service, der tilbydes i forbindelse med reparation. Ordningen med lånebil er meget praktisk for forbrugerne, og ældre retspraksis, hvorefter et sådant tilbud blev betragtet som tilgift, bør ikke stå i vejen for naturlige, hensigtsmæssige og praktiske løsninger.
På baggrund af tidens udvikling og en dynamisk fortolkning af markedsføringsloven finder Forbrugerombudsmanden det derfor tvivlsomt, om tilbud om lånebil under reparation fortsat må anses som ulovlig tilgift, og Forbrugerombudsmanden har ikke til hensigt at forfølge eventuelle sager herom. Det bemærkes i den forbindelse, at en eventuel benyttelse af vendingen ”gratis lånebil” efter FO’s opfattelse vil være i strid med vildledningsforbudet i markedsføringslovens § 2 [nu § 3, jf. lov nr. 1389 af 21. december 2005 om markedsføring], da udgiften til lånebil må formodes at blive indkalkuleret i prisen for det pågældende værkstedsbesøg.
http://www.forbrugerombudsmanden.dk/Love-og-regulering/Retningslinjer-og-vejledninger/Ophaevede-retningslinjer-og-vejledninger/tilgift
dec 2003
jan 2010
Følger: 12 Følgere: 12 Biler: 1 Emner: 2 Svar: 1.116
okt 2006
dec 2003
jan 2012
mar 2008
Brugte en del tid på Google, om situationen her, men uden held.. Så holder tråden opdateret og håber på den kan hjælpe andre der måtte komme ud for noget lignende.
maj 2007
Følger: 76 Følgere: 69 Biler: 6 Emner: 107 Svar: 1.357
Ja okay, så stor er min viden ikke om koreanske biler
Det lød bare lidt sjovt det du skrev...
okt 2006
maj 2007
Følger: 20 Følgere: 12 Biler: 5 Emner: 77 Svar: 887
dec 2003
KIA DANMARK giver ikke låne bil, hvis en forandler gør er det for egen regning hos forhandleren, i meget få tilfælge går kia danmark ind og giver lånebil.
alle de værkstder jeg kender til har leje-biler og ingen låne-biler.
jan 2012
sep 2004
Men læg ud med en venlig tone, og lad være med at hidse dig op og kræve. Du får mest ud af at forklare dem problemet og spørge hvordan du forholder dig, fordi du jo har købt en ny bil som du er afhængig af.
Hvis de bare sørger for at fikse bilen, så har du ikke ret til mere, men mon ikke de lige vil se bilen og finde ud af hvad der er galt.
Hvis de så skal have bilen i længere tid, så stiller de nok en lånebil til rådighed, selvom de ikke er forpligtet til det.
Men lad være med at kræve kompensation og brændstof mv.
maj 2007
Dit link bekræfter jo til fulde hvad jeg skrev i mit første indlæg.
mar 2006
synes ik lige jeg kan finde nogen steder med de har 3 forsøg , der står "Købeloven nævner ikke et bestemt antal forsøg på at afhjælpe en fejl. Derimod står det i grundlaget for loven at udgangspunkteter ét enkelt forsøg."
jul 2007
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 2 Svar: 288
Jeg kan kun anbefale trådstarter og andre til at læse med på Forbrug.dk. Det er en side som er drevet af Forbrugerstyrelsen selv, og det er nemt at få overblik over hvordan man er stillet i nærmest enhver tænkelig situation mht. købeloven og ens rettigheder.
For dette emne er der en konkret artikel her: http://www.forbrug.dk/Artikler/Dine-rettigheder/Forbrugerleksikon/afhjaelpning?tc=2F263CD4584F4162825E9C834FBBFD5B
okt 2006
Hvis folk ikke bare rakkede ned på bilmærket, men rent faktisk ved hvad de snakkede om, så var der ikke så meget mudderkastning efter Kia istedet for og hjælpe manden.
jan 2012
okt 2010
Følger: 30 Følgere: 37 Biler: 2 Emner: 137 Svar: 15.839
min kami har haft en Smart der kørte forbi mercedes 1 gang om månednen som minimum fordi der konstant var vrøvl med følerene på den...
og havde det været en Toyota VAG. renault, bmw mercedes. opel. volvo osv der havde en motorlampe alarm efter 250km.ja så havde det været skide surt og så har han været uheldig...
op på værkstedet og sig den ikke køre som den bil du prøvekørte inden købet og andre småting der måske er galt og så giv dem en chance fot at fikse den føler (tror på det er en føler.´)
håber du få den fixet hurtigt og bliver glad for den
jun 2004
Følger: 28 Følgere: 23 Emner: 43 Svar: 319
jan 2012
jun 2006
Følger: 25 Følgere: 58 Biler: 6 Emner: 2.090 Svar: 19.785
mar 2006
lige præcis, også derfor jeg ville ha ham til at finde den lov med de 3 forsøg
okt 2006
Og nu har jeg det sidste års tid haft en Værkfører som kommer fra vw/Audi værksted igennem de sidste 9 år, og han var positivt overrasket i forhold til det han kom fra.
okt 2006
Så er der ingen biler der holder i længden
Har personligt lavet på 4 bilmærker, og Kia er langt det bedste. De andre er Hyundai, Suzuki og Mazda.
mar 2008
Har ikke skrevet at Kia værkstedet eftermonterede webasto fyr efter at de fik den hjem fra fabrikken og før jeg skrev under på noget. Er måske i eftermonteringen at kia værkstedet har lavet en kæmpe fejl?
Anyway. Bilen er afleveret hos forhandleren, de fikser den, har givet en lånebil samt lovet at fylde tanken helt op ved aflevering så det god service.
Eneste er så bare om det bliver en lappeløsning eller hvad
.. fortsættelse følger
maj 2007
Fra
Gældende Bekendtgørelse af lov om køb
"Køberens mangelsbeføjelser
§ 78. Lider salgsgenstanden af en mangel, har køberen valget mellem
1) afhjælpning af mangelen,
2) levering af en anden genstand, der stemmer overens med aftalen (omlevering),
3) et passende afslag i købesummen eller
4) ophævelse af købet, hvis mangelen ikke er uvæsentlig.
Stk. 2. Køberen kan ikke kræve omlevering eller afhjælpning, hvis gennemførelse af den valgte beføjelse er umulig eller vil påføre sælgeren uforholdsmæssige omkostninger. Der skal herved tages hensyn til salgsgenstandens værdi uden mangler, mangelens betydning, og om anden beføjelse kan gennemføres uden væsentlig ulempe for køberen.
Stk. 3. Tilbyder sælgeren afhjælpning eller omlevering, kan køberen ikke kræve et passende afslag i købesummen eller ophævelse af købet.
Stk. 4. Sælgeren skal opfylde krav eller tilbud om afhjælpning eller omlevering inden for rimelig tid, uden udgift og uden væsentlig ulempe for køberen, jf. § 79. Sker dette ikke, kan køberen kræve et passende afslag i købesummen, ophævelse af købet, omlevering eller, for så vidt dette kan ske uden uforholdsmæssige omkostninger, lade mangelen afhjælpe for sælgerens regning.
§ 79. Ved afgørelsen af, om afhjælpning eller omlevering er sket inden for rimelig tid, jf. § 78, stk. 4, tages navnlig hensyn til genstandens art, mangelens beskaffenhed og køberens behov for genstanden, herunder om sælgeren for egen regning har stillet en erstatningsgenstand til køberens rådighed.
Stk. 2. Køberen kan holde købesummen tilbage, indtil krav eller tilbud om afhjælpning eller omlevering er opfyldt. Må mangelen anses for uvæsentlig, kan køberen dog ikke tilbageholde et beløb, som åbenbart overstiger, hvad det vil koste at afhjælpe mangelen.
Erstatning for mangler
§ 80. Lider køberen tab som følge af en mangel, kan han kræve skadeserstatning, hvis:
1) sælgeren har handlet i strid med almindelig hæderlighed,
2) sælgeren har givet køberen vildledende oplysninger, som han ikke havde føje til at anse for korrekte,
3) sælgeren har forsømt at give køberen oplysning om en mangel, som han kendte eller burde kende,
4) genstanden savner egenskaber, som må anses tilsikrede, eller
5) mangelen efter købets indgåelse er forårsaget ved sælgerens forsømmelse.
Stk. 2. Ved køb af genstande bestemt efter art kan køberen endvidere kræve skadeserstatning efter § 43, stk. 3.
Reklamation over mangler
§ 81. Vil køberen påberåbe sig en mangel, skal køberen give sælgeren meddelelse herom inden for rimelig tid, efter at køberen har opdaget mangelen. I modsat fald taber køberen retten til at påberåbe sig mangelen. Meddelelse givet inden to måneder efter, at køberen opdagede mangelen, er altid rettidig.
§ 82. § 81 gælder ikke, hvis sælgeren har handlet i strid med almindelig hæderlighed eller groft uagtsomt.
§ 83. Har køberen ikke inden to år efter salgsgenstandens overgivelse til ham meddelt sælgeren, at han vil påberåbe sig en mangel, kan han ikke senere gøre den gældende, medmindre sælgeren har påtaget sig at indestå for genstanden i længere tid eller har handlet i strid med almindelig hæderlighed.
Stk. 2. § 54, stk. 2, finder tilsvarende anvendelse.
§ 84. Meddelelser efter §§ 81 og 83 kan også gives til en producent eller en anden erhvervsdrivende, der i forbindelse med købet har påtaget sig at afhjælpe eventuelle mangler ved salgsgenstanden. I de køb, der er nævnt i § 4 a, stk. 2, kan meddelelserne endvidere gives til den erhvervsdrivende, der har indgået eller formidlet aftalen om købet for sælgeren.
§ 85. Vil køberen påberåbe sig en mangel over for en producent eller en anden erhvervsdrivende, der i forbindelse med købet har påtaget sig at afhjælpe eventuelle mangler, skal køberen give sælgeren eller den anden erhvervsdrivende meddelelse herom inden for rimelig tid, efter at køberen har opdaget mangelen. I modsat fald taber køberen retten til at påberåbe sig mangelen. Meddelelse givet inden to måneder efter, at køberen opdagede mangelen, er altid rettidig.
§ 86. § 61, stk. 1, gælder også for de i §§ 81 og 83-85 nævnte meddelelser fra køberen."
Så må retssystemet tolke på dette i et civilt søgsmål hvis køber er utilfreds med at det alligevel tog tre forsøg at udbedre fejlen.
Hvis du så ikke kan finde og dokumentere om præcederende afgørelser på det modsatte så må min post om de tre forsøg stå til troende.
okt 2010
Kia vil ikke havde hængende at de laver lappeløsninger. det tør jeg godt væde med
det kun noget FuskeSjuskeKurt på grønne gade i tam ville gøre... det en helt ny bil og de ønsker du få en god opblevelse. ihåbet om at du snakker godt om mærket og senere ville vælge en Venga eller Ceed stc frem for et andet mærke nå hvis tiden kommer til sådanne biler. eller køber endnu en picnato om nogle år
maj 2007
mar 2008
sep 2004
Som sagt, så sker fejl på alle biler, ligegyldigt hvor meget de koster og hvor de kommer fra.
okt 2006
Det er en ret væsentlig detalje og bringe på banen.
Og nej tror bestemt ikke på lappeløsninger - Det er vidst kun ude på landet i laden det sker.
Vi må håbe det bedste for din fine nye bil, og håber du bliver glad for den fremadrettet.
Held og lykke.
aug 2005
Følger: 66 Følgere: 66 Biler: 7 Emner: 124 Svar: 379
Jeg blev træt af at betale dobbelt for alt bare fordi der var et Audi emblem på snuden (og jojo man får da en lånebil ved Audi, men man betaler sgu også kassen for alt i forvejen der så det er vel det mindste) i min nuværende Kia har jeg ingen problemer haft overhovedet, i samme tidsperiode med min tidligere A5 havde jeg haft den på værksted mindt 5 gange. Så alle de fordomme der er om Kia kan man godt pakke væk.
Og skal jeg komme med lidt skyts imod BMW fans så er de heller ikke perfekte. Der har været flere tilfælde af BMWer i specielt 5/6er serien i Tyskland der har haft kortsluttede batterier som så har selvantændt bilen, så de simpelthen er futtet af mens ejeren var ude at køre. En kunne fx. bare stå ude i nødsporet og kigge på mens han store BMW stille og roligt brændte af. (kilde til det kan findes her http://korturl.dk/k9j )
Så hold op med at tro at jeres biler er bedre end alt andet bare fordi der står Audi/VW eller BMW på snuden af dem. De kan have ligeså mange fejl og kan gå ligeså let i stykker som så mange andre mærker.
okt 2006
maj 2006
Følger: 16 Følgere: 28 Biler: 5 Emner: 12 Svar: 1.160
jul 2007
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 2 Svar: 288
Nu bestemmer vi jo bare desværre ikke selv reglerne i sådanne tilfælde, det har vi en købelov til. Og ifølge den skal de have et rimeligt forsøg på at afhjælpe eventuelle problemer, før det du snakker om overhovedet kan komme på tale.
maj 2007
Følger: 20 Følgere: 12 Biler: 5 Emner: 77 Svar: 887
dec 2003
jun 2011
Følger: 12 Følgere: 251 Biler: 6 Emner: 104 Svar: 9.596
Du får det til at lyde som om det virkelig kommer bag på jer...? "
Hahaha epic
nov 2007
Følger: 8 Følgere: 11 Biler: 2 Emner: 55 Svar: 6.838
jan 2004
Følger: 57 Følgere: 65 Biler: 23 Emner: 30 Svar: 3.943
okt 2006
Men fortsæt bare jeg hetz mod Kia mærket generelt, for i aner alligevel ikke en skid om, hvad i går glip af.
Men køb jer en ny vw og så vælt jer i regninger, når bilen er fyldt 2 år, så har Kia ejeren 5 års garanti tilbage
jun 2006
Følger: 25 Følgere: 58 Biler: 6 Emner: 2.090 Svar: 19.785
og efter 5 år kan du få 1/5 af prisen for bilen.du har måske aldrig hørt at billige biler koster kassen at reparere på,og sådan en bil vil koste kassen efter garanti er udløbet.men igen,hver sin smag
nov 2007
Følger: 8 Følgere: 11 Biler: 2 Emner: 55 Svar: 6.838
jun 2011
Følger: 12 Følgere: 251 Biler: 6 Emner: 104 Svar: 9.596
sødt c",)
maj 2007
Jeg synes f.eks. også at Golf er, og altid har været, en bil med røvkedelige køreegenskaber.
sep 2004
Du får meget udstyr i Kia, og du får lang garanti, men service og vedligehold er lidt dyrere, så i den sidste ende går det nok op alligevel. Men jeg syntes bestemt ikke at Kia er ringe.
jan 2004
Jeg har kørt 3 T5 transportere fra sprit ny, og vi skiftede dem når de blev 2 år
Alle fik ny gearkasse (automat) til 65.000kr ved ca 75.000km en af dem fik 2 gearkasser, en igen ved 110.000km for egen regning.
Så er der 2turboer med manifold, som går hver 50-60.000km og trækaksler, ophæng osv... Bilens nypris er 310.000kr +moms med det valgte udstyr
Hvor mange gearkasser og turboer skal jeg købe på 5år for at have købt bilen igen
sep 2004
Men anyway service på en almindelig Kia Personbil efter 20.000 km løber efter min erfaring op i 3600 kr, hvor den på en VW personbil efter 30.000 km koster 2600 kr, det vil sige efter 60.000 km, så vil du have brugt 10800 kr hos Kia, mens du har brugt 5200 kr hos VW? Disse tal kommer fra personlig erfaring, så det kan godt være jeg er blevet snydt, men alligevel?
Derudover har jeg ingen udgifter haft på min VW udover service, men den er godt nok også kun 2½ år gammel...
Så jeg må indrømme jeg kan overhovedet ikke genkende de "endeløse reparationer". Jeg mener heller ikke at Kia har problemer, men jeg hader når folk generelt siger et bilmærke er ringe baseret på nogle få dårlige erfaringer.
At man siger de er gode (som du selv gør med Kia), er fint for mig, det er ikke en generel status for bilen.
okt 2006
Vil jeg gerne se en vw, Audi, etc gøre.
Men vi kan vidst aldrig blive helt enige, og det er også fint for mig.
Men nu har jeg arbejdet udelukkende med Kia biler i 2,5år, og de er kommet langt.
En ny Cee'd er der nu bestemt også køreglæde i, og den nye optima, når den engang kommer til DK.
maj 2009
Følger: 55 Følgere: 56 Biler: 3 Emner: 63 Svar: 2.276
Så bliver jeg glad! Andre??
"Min far er stærkere end din far, pga han har 4 børn FUCKERS!" .
Lad trådstarter have sit emne i fred for jeres krig og opret et emne som har noget med titlen "Hvilken bil er bedst" .. også kom ud af børnehaveklassen..
mar 2008
Så er bilen blevet fikset. Må man jo sige er gået hurtigt og med fuld tank osv.
Der har været en "fejl", på en ledning.. Måske en klemt ledning eller lign. der har ligget til stel, som er sket pga. monteringen af webasto fyr, tænker jeg, men det er jo ikke sikkert. De siger det ikke er set før og at man har ikke oplevet lign. problem på andre KIA Picantoer.
Denne fejl har så medført at insprøjtningsdysen non-stop har haft sprøjtet benzin ind i/på? cylinderen.. hvorfor benzinen uforbrændt har løbet igennem systemet m.v. (jf. trådstart)
Jeg spurgte så KIA værkstedet om ikke olien skulle skiftes som følge af al benzinen, men olien var tjekket og oliemængde samt kvalitet skulle være i orden..
Min oplevelse af det hele:
Bilen kører perfekt nu, og både gearing og styretøj føles faktisk også lidt bedre?
Ikke et ondt ord om Kia (andersen og martini) og deres service og måde at tackle problemet på. Det har været topklasse!
De sagde også fejlen er noteret og at de vil ringe om et stykke tid for at tjekke op på om alt er O.K.
Selvfølgelig ærgerligt, der sker fejl på en ny bil.. "Mandags model" ? Ja den blev købt en mandag.. Hehe. Men det kan jo ske for alt og alle.
maj 2007
okt 2006
Men derfor er det jo stadig ikke "iorden" at fejlen er sket.
Og nej kan garantere at det ikke er et "kendt" problem, vi har i hvert fald aldrig oplevet noget lign. på de picantoer vi har kørende i Horsens og Omegn.
Men super at det hele allerede føles bedre, mon ikke den sure oplevelse med brændstoffet og motorlampen, har gjort at det hele har været træls og irreterende?
mar 2008
okt 2006
dec 2008
Følger: 93 Følgere: 89 Biler: 6 Emner: 23 Svar: 96
I
Aldi..
jul 2008
Følgere: 21 Biler: 2 Emner: 161 Svar: 6.465
sep 2004
Mr. BomBastic ^ >> Det var godt de fik lavet bilen, jeg håber og tror på du bliver rigtig glad for din fine nye Kia Picanto.
okt 2006
Jo nyere bil, jo større tab har man, uanset mærket. Jo dyrere den er, jo mere kan du bare nå at tabe på den. Bare se de folk der har købt store gulplade 4x4, de brænder fingrene totalt efter bare et par år.
sep 2004
Rio og Polo kan sammenlignes, og hvis man tager en Rio indgangsmodel til 120.000 kr, eller en tilsvarende Polo til 139.000 kr, så tror jeg også de 19.000 kr er givet godt ud når man tager hensyn til service og værditab.
Du kan også tage en Rio Exclusive Diesel 90 HK til 215.000 kr, og så en tilsvarende Polo 1.6 TDI BMT 90 HK til 204.000 kr (Comfortline), eller 223.000 kr for en Highline, der ville jeg også tage en Polo, der er billigere i service, kører længere på literen, og efter min mening vil have en bedre gensalgsværdi...
Du købte også en Rio der havde taget det største værditab, da den var 3-4 år gammel.
jun 2004
jan 2007
Du skal bede dem notere alt om hvad der er sket - og du kunne kræve at du enten står skadefri når og hvis din katalysator står af. Alternativt skifter de den med det samme, så er den potte ude.
Forklaring: uforbrændt benzin er ren gift for din katalysator. Derfor man ikke må trække en bil med kat. igang osv osv osv. At din bil så har kørt i et stykke tid og pøset uforbrændt benzin igennem katalysatoren, er aldrig godt, hvilket da absolut vil nedsætte levetiden for denne.
Fin service indtil videre ved A og M. Lykke til med bilen og skriv hvis der kommer noget til din sag. Hvis jeg selv skulle have KIA så var det en Sportage - men nu er jeg jo ikke frisør.
okt 2006
Men igen, vi er forskellige og VW lever højt på deres brand, og fordi det er så gammelt et bilmærke som det er, så er der brændt ind i folks hjerner og hjerter. Kia er kommet meget sent til i bilbranchen, og de første 10 år med biler, lavede de lorte biler og atter lorte biler. Sephia, Shuma osv er ikke ligefrem verdens bedste biler.
De er først kommet efter det med Rio DE(2007-2011), Picanta BA (2004-2011), Cee'd (2007->) Osv.
Og det må man jo også forvente, eftersom deres garanti nu er på 7 år.
Jeg forguder ikke Kia og deres biler, men der er til gengæld MANGE, som ikke ved at deres biler er okay, og på lige fod med mange andre bilmærker idag, og det kan irretere mig grænseløst.
sep 2004
Jeg har også Polo, og den har været utrolig billig at køre i, og jeg har ikke oplevet nogen fejl på den.
sep 2004
De første biler i Danmark var utrolig ringe, men de nyere er blevet meget bedre.
Som en bemærkning kan siges at jeg under mit studie havde arbejde i et bilhus med både Kia, Opel, VW og Skoda.
Jeg kender godt bilerne, og jeg vil til hver en tid anbefale en af de nyere Kia biler, men jeg vil derudover stadig foretrække VW/Skoda på kvalitet, gensalgsværdi og løbende udgifter.
jan 2007
Der er stor sandsynlighed for at der er løbet benzin ned langs det stempel, hvor dysen har pumpet "konstant".
Få dem til at notere hvilken cylinder der var tale om fordi benzinen kan/har måske skyllet oliefilmen (smøringen) til det pågældende stempel væk.
Dertil kan der være benzin i olien. Du siger de mener olien er ok. MEN, jeg selv og sikkert en del andre ville skifte olien for alle tilfældes skyld. De få hundrede kroner er godt givet ud. Den lille udgift burde AM/KIA æde.
mar 2008
sep 2004
jul 2008
Følgere: 21 Biler: 2 Emner: 161 Svar: 6.465
bed om at få en udskrift af sagen... og HUSK at få en faktura (den skal selvfølgelig være på kr. 0,00) som bevis for den har været inde på værkstedet med den fejl / reparation - det er DIT eneste bevis for den har været inde.
jul 2008
Følger: 21 Følgere: 21 Biler: 1 Emner: 46 Svar: 302
Er glad for at du har fået lavet bilen, med en tilfreds-stillende service
Har selv en Picanto i husstanden, som pt har kørt 60.xxx km på knap 2 år uden at slå en skid forkert. Med hensyn til service priser, så kostede det sidste (60.xxx km) service en bagatel af 2500 kr hos autoriseret værksted. Det kan man vist ikke gøre meget billigere
jul 2005
Følger: 18 Følgere: 16 Biler: 2 Emner: 4 Svar: 173
At man mener en Vw er bedre eller en audi end kia er okey, men husk nu også den mer pris der er forbundet med en sådan bil
dertil sagt at VAG gruppen som er skoda audi Vw og seat har haft deres problemer med blandt andet motorer osv , her hentyder hef til 2,0 TDI 140 og 170 HK motorer og nyere TSI motorer
Havde selv fornøjelsen at smide 26,000 kroner efter min Altea da den var 2 år og 3 måneder gammel på grund af en defekt EGR ventil
Behandlede min bil efter alle forskrifter men disse motorer er kendt for netop en del fejl
Alle biler har fejl, det kommer vi ikke uden om, men VAG bil bliver det aldrig igen
det er sikkert
Men igen lad dem da bare betale mere for bilerne og føle sig bedre end billig biler
maj 2007
sep 2004
Og hvis vi nu snakker Picanto vs Up!/Citigo, så koster de stort set det samme i indkøb, startprisen er 88.000 kr for Picanto og 90.000 kr/87.000 kr for de andre.
Service på Up!/Citigo koster 1400 kr for 1 år/15.000 km, i hvert tilfælde de opslag jeg har fundet: https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/c0.0.342.342/p403x403/552100_193747524091314_1420268034_n.jpg
Så jeg kan ikke se hvor merudgiften er hos VAG? (måske lige bortset fra Seat, som jeg også selv har dårlig erfaring med)
jan 2004
okt 2006
Det kan være et motorhavari som følge af en defekt EGR eksempelvis.
maj 2007
jul 2005
Men en morgen jeg kørte min daglige tur fra helsingør til greve lyste lampen op for køle vand "tænkte" nååhh ja den skal bare efter fyldes som jeg så gjorde
Hver 3 dag kom denne advarsel, så jeg smuttede den rask til SMC i holbæk hvor bilen var købt
De kunne til at starte med ikke finde nogen fejl på bilen og skiftede lidt ting ud, som viste sig ikke var defekte, derfor smed de så de gamle i igen
Til sidst fandt de så ud af at det var topstykke og EGR ventil der skulle skiftes, fik heldigvis kulance på denne raperation, men så at efter 2 år og 3 måneder burde de bare have repareret det kvit og frit
Brian sjovt du nævner Vw og skoda skulle være modsat da de også er under VAG gruppen
Smc sælger alle 4 biler og jeg er målløs over deres ringe service
og igen kan det godt være Up starter på samme pris som picanto men du får væsentligt mere udstyr og garanti i en picanto kontra Up MII osv
Har lige hjulpen en kammerat med at købe en Picanto og han fik foræret 16,000 kroner ekstra udstyr
Vi var ude og køre i UP også de ville ikke give hverken levering eller metal lak eller noget som helst
Desuden synes jeg bare ikke Up'en kører godt og er value for money
Når man brander sig på at være kram bør garanti også være derefter
De lever på deres navn men får konkurrence til stregen og kan blive løbet bag ud hvis de ikke snarrt opper sig
Blandt andet var VAG gruppen klar over der var problemer med deres 2.0 TDI motorer men gjorde de noget ved det, næææh de lod da bare deres kunder i stikken når garanti var løbet ud
aug 2005
Jeg havde en Audi A5 Coupe 3.0 TDI som kostede kassen førhen, den havde lidt udstyr men ikke noget vildt. I dag har jeg en KIA Optima (en lidt anden klasse, det ved jeg godt men alligevel) men den har alt af udstyr man næsten kan tænke sig, elsæder med memory, lane assist, park asssist, kurvelys, navi, automatgear, panoramatag osv. Alt sammen noget man også kan få i en VAG bil men der kan man ofte få lov til at betale 1/2 bil ekstra oveni i prisen.
Hvis VAG er så sikre på deres kvalitet, hvorfor giver de så ikke bare tilsvarende lang garanti som KIA? Det burde vel ikke være noget problem for så stor en koncern hvis man er sikker på den vare man sælger er ægte kvalitet? Det skader ingen, og gavner da kun kunderne.
En personlig teori fra min side er at der i mange VAG modeller direkte spekuleres i at nogle ting skal gå i stykker, og nogle ting er endda direkte designet så de går i stykker efter 3 år, så der kan tjenes ekstra på reservedele etc. Men sådan er det indenfor mange ting i industrien, fx er nogle af de nyere mobiltelefoner lavet på samme måde, de er lavet til at holde 3 år max, og så er man tvunget til at skulle ud og købe en ny model igen. Det tjener producenterne selvfølgelig bedre på end hvis de lavede telefoner der holdte for evigt, det er klart.
maj 2006
Følger: 16 Følgere: 28 Biler: 5 Emner: 12 Svar: 1.160
Nu er det ikke bare et enkelt problem men derimod flere ting , når man køber en ny bil er man pave stolt , men når man så skal til at begynde mad at rep flere ting som næsten kunne tyde på en mandagsbil eller bilen har været udsat for et eller andet evt fugt/vand uden at påstå noget , Kia mærket er jo normalt ikke behæftet med fejl i den størrelse , jeg havde iværtfald forhørt mig ved evt FDM - Forbrugerstyrelsen om den handel ikke kan trækkes tilbage , en forhandle med respekt for sig selv burde i det mindste tilbyde en anden picanto hvis kunden ikke er tryg ved købet , om jeg er urealistisk er muligt jeg havde forsøgt at få handlen trukket tilbage.
sep 2004
Af princip bruger jeg aldrig SMC, både pga pris, men også pga. manglende service, jeg har været ved tre forskellige Seat værksteder her i midtjylland, og den ringeste service kom fra Meiniche i Holstebro, hvor jeg købte min Seat, det var virkelig som om de gjorde sig umage for at lave fejl, undgå at dække garantisager, samt stikke af fra aftaler. Service ved de vist ikke hvad er.
Derimod bruger et andet autoriseret VW/Skoda/Kia værksted i Ikast, hvor service er en selvfølge og priserne er i mange tilfælde det halve af hvad de tager hos SMC.
Hvordan i kan få 16.000 kr ekstraudstyr i en Kia Picanto uden ekstra omkostninger ved jeg ikke, så er det i hvert tilfælde ikke en af dem til 88.000 kr, medmindre det er en overgemt model de bare vil af med, eller demobil. For så stor er fortjenesten slet ikke på Picanto.
Men fortjenesten er større på Picanto end den er på Up! og Citigo, og fortjenesten er også lidt større på Citigo end den er på Up!, men det er ikke meget de har at gøre med.
Derimod kan de jonglere meget med tallene, så hvis i har givet en byttebil med i handelen, så har i bare fået tilsvarende mindre for den, end i skulle have haft, eller også laver de noget demobil-snyd. Dette er ikke så nemt at gøre hvis man køber bilen i ren handel.
sep 2004
Og misforstå mig ikke, jeg syntes rigtig godt om Kia, og jeg kan også godt lide Picanto, men personligt tror jeg der er bedre økonomi i at købe en Citigo.
jul 2005
Anyway synes jeg stadig ikke up'en kører specialt godt og er sparet på udstyr og vilje hos sælger kontra Picanto
aug 2005
Det er altså KUN ved UP og Polo at det kun koster 3000,- ekstra. Resten af VWs modeller koster Plus2dækningen mere og helt op til 9500 ekstra. (ved fx en Touareg er det 9500 man skal smide ekstra på bordet). Og aftalen dækker op til max 120.000 km eller i 4 år – alt efter hvad der kommer først.
aug 2005
Hvor har du dokumentation for det henne?
Hvis man hos KIA tegner en serviceaftale til Picanto så koster det 2750kr i service pr år. ( http://www.kiamotors.dk/KIA-Service/KIA-service-aftale-priser/ ) Det er billigere end tilsvarende seriveaftale hos VW.
sep 2004
zen >> Nu talte vi om de mindre modeller, så jeg regnede ikke med at fx Touareg skulle medregnes, jeg skrev som du selv citerer, "flere modeller", jeg skrev ikke alle
Service hos Kia/VW, tja, umiddelbart syntes jeg det er dyrt at give 2.750 kr/år i service, med et kilometermaks på 15.000 km, hvis man kan få serviceret sin Up! for 1.400 kr efter 1 år/15.000 km: https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/c0.0.342.342/p403x403/552100_193747524091314_1420268034_n.jpg
Derudover kan jeg nævne en kollegas Ceed_SW, første service 3600 kr.
Min Polo kostede 2000 kr for første service.
Serviceaftaler giver jeg heller ikke for meget for, det er som regel dækket ind således at det i teorien er alt for dyrt.
okt 2010
perosnligt ville en ny bil være dyr for mig køre 40-45.000km om året og jeg skifter olie Pr. 10.000 så jeg fløjtende om fabrikken siger 15-20-25.000km mellem service.
ang Ceed SW VS en polo ja Sammen lig med en Golf Variant og se om priserne så ikke er ca. det samme. og helt ærligt 1600kr til forskel hvis man syntes Ceed var en bedre bil. køre bedre eller bare kunne opfylde behov inden for ens prisramme. ja det stadig 10 services før du har givet 16.000kr mere og du har helt bestemt sparet mere end 16000kr (10servicesx15000km=150000km. antag så at bilen køre 22000km om året er små 7 års brug af bilen) det gå nok lige
sep 2004
Men Polo'en er en 1.6 TDI 105 HK, jeg kan personligt ikke se forskel på et service på en Golf og en Polo med samme motor? når vi bare taler standard service, og ingen ekstra arbejde.
Det skulle da lige være at det er mere besværligt at tjekke dæktryk i reservehjulet på en Polo, og at der er mindre plads til at komme til i en Polo?
Men det burde ikke gøre Polo'en billigere i service.
Hvorom alt er, så syntes jeg stadig ikke Ceed er bedre end Golf, eller Rio er bedre end Polo. Der er stadig et stykke vej før de i min verden kan erstatte hinanden, men Kia er på ingen måde en dårlig bil.
okt 2006
maj 2007
De er kedelige A-B transportmidler som virker jævnt godt.
sep 2004
okt 2010
sep 2004
Min skal for øvrigt have skiftet bremsevæske i april måned, når den er tre år gammel. Det er blevet skrevet i bogen ved sidste service, så mon ikke de har prøvet at gøre det?
Jeg har også selv prøvet at skifte både bremser, bremsevæske, mv., men jeg har som sagt ikke muligheden længere.
Der er ingen grund til at skifte olie til 175 kr/l hver 10.000 km, slet ikke når intervallet er variabel, men dog oftest er 30.000 km.
Men jeg vil gætte på der også er forskel på hvilken bil det er, samt hvilken alder. Jeg ser dog ikke nogen grund til at gøre det for hver 10.000 km, det ville blive en alt for ofte kommende begivenhed.
okt 2010
det en smagssag. luftfilter. bliver efterset ved værd service og løbende nå jeg har åbent for at tjecke olie... stoler ikke på at 30.000km på samme olie er sundt
jul 2005
Kan godt forstå nogen er til det ene og andre til det andet
Men 2 års standard garanti kontra 7 år spiller en væsentlig rolle for mit vedkommende
Det kan kan godt være man kan til købe 2 år mere, men igen forstår jeg ikke at man ikke bare kan få 4 år når de nu mener de bygger så gode biler
Første gang en up går i stykker og garantien er udløbet kan i jo regne på hvad jeres billige service har sparet jer plus værksteds regningen
sep 2004
Og med de udgifter jeg har haft indtil videre, så vil jeg stadig hellere have VW.
sep 2006
Følger: 16 Følgere: 15 Biler: 4 Emner: 37 Svar: 682
jul 2005
Vi ejer rent faktisk også en Picanto
sep 2004
jun 2004
sep 2004
mar 2008
Er det nu eller 3 gang der sker noget at man har ret til at få ombyttet bilen..? Det er jo tydeligvis en mandagsmodel som altid vil skabe problemer..
jan 2011
Følger: 4 Følgere: 3 Biler: 2 Emner: 3 Svar: 205
okt 2006
Fabriks NY Kia Picanto holdte 1 dag !? Rettigheder?