{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.351 visninger | Oprettet:

Hjælp til købelov {{forumTopicSubject}}

Hey BG. står lidt i en lorte situation, min svoger har købt en brugt bil hos en forhandler. og vi har nu 24 dage efter konstateret at toppakningen er gået.

hvad har vi af muligheder for at lade købet gå tilbage?

jeg har ringet til FDM men deres juridisk rådgivning har lukket for idag.

gerne link til et sted hvor det står. jeg er igang med at kigge på FDM.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hjælp til købelov
  • #1   10. jan 2013 I har som sådan ingen garanti på et brugt køretøj, men nogle forhandlere tilbyder det som en ekstra service, men du har 2 års reklamationsret. Du skal dog kunne bevise at bilen har fejlet dette ved købet, ellers har du ikke noget at komme efter.
    At lade handlen gå bliver nok svært, da forhandlere skal have lov til at udbedre fejl og mangler 2 gange, før dette kan komme på tale.

• #2   10. jan 2013 Der er 6md garanti og 1,5års reklametionsret på ALT hvad du køber!
    Ring til forhandleren og hør dem ad først

• #3   10. jan 2013 Thomas - Der er sku da også garanti på brugtvogns handel!

• #5   10. jan 2013 Nej der er reklamationsret og de første 6 måneder skal vi som forhandle bevise at fejlen er opstået efter leveringsdato, ellers skal vi stå for udbedring. Ordet garanti er også alt for forvrænget.. en sliddel vil du jo aldrig kunne have "garanti" på.

• #6   10. jan 2013 i nogle tilfælde kan garentien osse kun være 3 måneder det har jeg fx på min brugte bil og kun på motor gearkasse kobling og ellers tager vi nogle af tingene hen ad velgen fx ny bagbro til mig da den var defekt fra køb af men tror osse forhandleren er til og snakke med

• #7   10. jan 2013 Der foreligger en mangel efter Købelovens § 76. Hvis købsaftalen indeholder en pasus om, at bilen fx er "købt som beset", gælder alligevel reklamationsret, jf. Købelovens § 77.

Ifølge Købelovens § 77 a, stk. 3, antages det som udgangspunkt, at fejlen var til stede ved levering, med mindre forhandler kan påvise andet.

Læs desuden Købelovens § 78 omkring, hvad du har ret til. Her fremgår det bl.a. at forhandleren er i sin ret til at udbedre manglen uden udgift, inden for rimelig tid og uden væsentlig ulempe for køber.

Håber det kan hjælpe dig.

• #11   10. jan 2013 150.xxxkm

19.000kr

• #12   10. jan 2013 Hej. Efter hjælp fra FDM fik jeg en forhandler til at æde en ny kobling 29 dage efter jeg havde købt bilen. Det var på den blå af mine 406'ere jeg har haft. Bilen var på daværende tidspunkt 8 år og havde gået 157.000.

Så hvis jeg var dig vil jeg ringe til dem igen i morgen :o)

• #13   10. jan 2013 Årgang?

Du skal nok ikke forvente at få noget ud af det. Forhandleren kan jo ikke vide om bilen er blevet tæsket efter køb og derved er fejlen opstået. Har den ikke haft det da i købte det er det jo opstået efterfølgende.. og en toppakning er stadig en sliddel.

• #14   10. jan 2013 thomas en toppakning ryger osse nemmere hvis den fx får tæsk i dette kolde vejr med kold motor kender jeg fra egen erfaring for 2 år siden

• #15   10. jan 2013 Det støtter jo bare endnu mere, hvad jeg skriver..

• #16   10. jan 2013 jeps nemlig gør vel ikke noget

• #17   10. jan 2013 Er det meget svært for forhandleren at bevise at toppakningen ikke var gået ved købstidspunktet? Ikke ret svært, hvis jeg skulle sige noget...

• #18   10. jan 2013 Det er svært for forhandleren at bevise, at toppakningen ikke var <i>ved</i> at ryge.

• #19   10. jan 2013 Hvis det først er opstået nu efter 4 uger, var den vel ikke gået ved leveringen... Ellers kunne man jo mærke det da man kørte fra stedet.

• #20   10. jan 2013 Det er for så vidt ligegyldigt. Forhandleren skal skifte toppakningen uden beregning da det er under formodningsreglen.

MEN .

Hvis din svoger har skrevet under på en kontrakt hvor der er nævnt at bilen sælges uden garanti ,OG reklamationsret så står han dårligt. Forhandleren MÅ ikke skrive sådan, men der bliver alligevel set på det hvis det er tilfældet desværre. Og en bil til den pris kunne jeg godt forestille mig ville blive forsøgt solgt på sådan en kontrakt.

• #23   10. jan 2013 Ifølge Købelovens § 77 a, stk. 3, antages det som udgangspunkt, at fejlen var til stede ved levering, med mindre forhandler kan påvise andet.

Fejlen er, at toppakningen er utæt nu, hvilket den ikke var ved levering.

Derstår jo ikke "antages det som udgangspunkt, at fejlen var ved at opstå ved levering"

Loven kan ikke fejlfortolkes her...

• #24   10. jan 2013 Nej, loven kan ikke tolkes anderledes. Men der er klar årsagssammenhæng mellem en slidt toppakning og en defekt toppakning. Og forhandleren har i praksis ingen chance for at bevise , at toppakning var i perfekt stand ved levering.

• #25   10. jan 2013 Men kunden kan heller ikke bevise den ikke var i stykker allerede ved levering.. så hvor skal vi hen du?

• #26   10. jan 2013 Hvor vi skal hen . Tjaaaa formodningsreglen.

• #27   10. jan 2013 Bevisbyrdet er forhandlernes de første 6 måneder... Men jeg kan stadig ikke se, hvor der står, at man skal bevise, at pakningen var i perfekt stand. En pakning er lavet til at holde tæt. Det er det eneste formål. En fejl på pakningen kan dermed kun være en utæthed. At pakningen ikke er perfekt er i sig selv ikke en fejl.

• #28   10. jan 2013 Nej. Men går den inden for de 6 mdr ,så kommer han til at æde den. Medmindre han kan bevise at der har været tale om noget selvforskyldt = rådden kørsel el. lign

• #29   10. jan 2013 Enig i det, ham den gule skriver. Der er ingen tvivl om, at forhandleren må æde den. Og hvis forhandleren ligger et pænt stykke væk, skal han endda kompensere for udgiften ved transport frem og tilbage.

Kommentér på:
Hjælp til købelov

Annonce