{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.940 visninger | Oprettet:

Bur lovligt i bilen ? {{forumTopicSubject}}

Ja som overskriften siger..

Er det lovligt for mig, at smide et bur i min golf 2, som bliver skruet fast, ikke forringer udsynet udover det kryds der kommer til at være over bagsæderne, og ikke gør det mere besværligt at komme ud af bilen end det er nu ?

Ja ja ja, det er bare en golf 2, det er sikkert pissegrimt, og det giver mere vægt så den bliver mere død, og alle folk vil grine af mig geg ved det godt, men det er mit valg og min bil...

Kom gerne med nogle steder hvor det står smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Bur lovligt i bilen ?
  • #1   15. feb 2013 hvorfor vil du ha bur i ?

  • #2   15. feb 2013 Jeg snakkede med min lokale syns mand og det må man gerne.


  • #3   15. feb 2013 Kig på Pernilles 2'er der er bur i og det er da ikke helt tosset bare bagsædet der er totalt ubrugeligt

  • #4   15. feb 2013 Så vidt jeg er orienteret, er bur lovligt. Men man skal være opmærksom på at det nok tiltrækker politi, da der typisk er en grund til at der er bur i bilen smiley

  • #6   15. feb 2013 Anders D:

    For sikkerheden, syn, og stivheden, jeg går efter en meget stiv gammel golf 2.. og fordi jeg kan

    Christopher T:
    Lækkert, må lige forhøre mig så smiley


  • #7   15. feb 2013 Det er rart at have hvis man bruger sin bil lidt hårdere end andre folk smiley

  • #9   15. feb 2013 Du må ikke få fuldsvejst bur i.. Set eneste du må ha et krydset bagi.

  • #10   15. feb 2013 Jeg ville KUN vælge et fuldt bur, hvis jeg udelukkende kørte i bilen med hjelm på.

    Hvis du rammer dit bur med hovedet i et sammenstød, så kan det slå dig ihjel.


  • #12   15. feb 2013 Rygeren:
    Hvor på attesten står det?
    Normalt plejer der kun at stå "konstruktive ændringer" og intet om hvad det er.


  • #13   15. feb 2013 Der er TÜV på Pernilles bur og det er skrevet i regattesten smiley

  • #15   15. feb 2013 Rygeren for det første så slap lige af makker.. Får du ikke noget fisse hos din so siden du skal fare sådan op her??? Og for det andet så har jeg altid fået afvide at man ikke kan få synet en bil med fuldsvejst bur.. Kunne jeg heller ikk med min ax rallybil, da jeg osse ville bruge den til privatbrug istedet for kun rally. Så den måtte jeg rallysyne og kun bruge den til løb pga bur..

  • #17   15. feb 2013 Siger du mester??? Det da dig der fare op som en lille so.. Så du må vel ikk få lov til at pille.. Din kone er altid glad for at se mig smiley

    Når men siger bare hvad jeg ved.. Men er det ikke godt nok til Herren så sig det på en pæn møde istedet for det pis du har gang i..


  • #18   15. feb 2013 Hvad sker der for i to kællinger bitcher på den måde, det var da godt nok utroligt.
    Manden har fået et svar på sit spørgsmål, så kom lige over at den ene skrev noget forkert i stedet for at spilde tid på at være kællinge fornærmede.


  • #20   15. feb 2013 Haha..

  • #21   15. feb 2013 Så er det jeg igen spørger.
    Står der rent faktisk "Bur i bilen" på hendes reg attest, eller blot det normale "Konstruktive ændringer"?
    For har før haft ombyggede biler med bla. bur, med konstruktive ændringer, som så ved nærmere undersøgelse viste sig udelukkende at dreje sig om eftermonteret servostyring.


  • #22   15. feb 2013 Den jeg skal have i er ikke fuldsvejst, der bagerste kan pilles ud...

  • #23   15. feb 2013 det er lovligt at sætte bur i sin bil det er rent teknisk bare mere sikkerhed så vis det bliver lavt ordenligt så er det lovligt

  • #24   15. feb 2013 Der må gerne være fuldsvejst bur i bilen, om det er 4/6 eller flere punkts bur er ligemeget. Det må bare ikke hindre ind og udstigning, samt udsyn. Og så kan det være det skal polstres på steder hvor du kan komme i kontakt med det, i forbindelse med uheld. Ved polstring menes korrekt polstring, ikke rørskåle fra Bauhaus eller lignende smiley


  • #25   15. feb 2013 Anton:
    Fuldsvejst, betyder bare at den er svejst i hele rørets omkreds og fast til bunden istedet for at være boltet i bunden så det kan skrues ud igen smiley


  • #26   15. feb 2013 Nikolas:
    Hvad skulle så være "korrekt polstring", hvis du ikke må bruge rørskåle?
    Det er vidst kun i motorsport det er sådan smiley
    Kan ihvertfald tydeligt huske mit første løb, jeg havde smidt nogle i fra silvan for ikke at skade min hjelm, hvor teknisk kontrollør satte ild i dem med en ligther smiley
    Der er jo rigeligt andet i en kabine på en gadebil der kan brænde/smelte.


  • #27   15. feb 2013 ville hellere undvære et bur end at nøjes med sådan en gang lort der bliver boltet fast i bunden ... det ender nok med at slå dig ihjel med sikkerhed ...

  • #28   15. feb 2013 Folk snakekr og snakker.

    Du må have et bur i, som også går frem til A stolpen, dog SKAL du så have "puder" på de steder, hvor dit hovede kan komme i kontakt med dette.

    Hartmann, hvordan skulle et bur (som gør bilen sikker) slå dig ihjel?
    Det klart, hvis du bruger nogle små bøssebolte til at montere det med, men det gør en person ved sit fulde fem forhåbentlig heller ikke.


  • #30   15. feb 2013 Cawdy: Hvis man laver det som jeg har skrevet ovenfor, så skulle der ikke være noget at komme efter. Og polstringen illustrerer du jo selv perfekt hvorfor JEG ikke vil anbefale nogen at bruge rørskåle, rigtig bur padding optager også mere energi ved sammenstød ....
    Hvis buret skal være iorden, dvs. fungere som sikkerhedsbur, så lav det efter forskrifterne. Hvis det bare er lir, så kan du købe et bukket i alu ..


  • #31   15. feb 2013 michael r ..

    hvor mange bur af dem du kan købe er svejset ordenligt ? hvor mange har en ordenlig befæstningsplade ? hvor mange har mere en 2 monterings huller pr ben med en max 8mm bol direkte igennem pladen emd en skive og møtrik på den anden siden ? .. hvis du endelig ruller rundt hvor hurtig tror du så de bliver rykket fra hinden og så raller rundt i bilen ...? og om man er ved sine fulde fem når man bestilelr et bur over nettet ved jeg ikke .. men i bilen kommer de da

    en del af dem er sågar i alu med led samlinger :S ....

    skal det boltes i skal det for guds skyld laves ordenligt .. ellers lad være


  • martin c
    martin c Tilmeldt:
    apr 2009

    Følger: 1 Emner: 13 Svar: 190
    #32   15. feb 2013 1. Biler, der kan få dispensation
    Der kan kun gives dispensation til registrerede biler, der har indvendige rørforstærkninger
    (styrtbur eller styrtbøjle), ildslukker og H-sele. Bilen skal endvidere være godkendt
    af en motorsportsorganisation, jf. pkt. 4.
    Dispensation kan ikke gives til biler, der er beregnet til accelerationsprøver (»dragracing
    «).
    2. Bestemmelser, der dispenseres fra
    For sådanne biler beregnet til motorløb kan dispenseres fra nedenstående punkter i
    Detailforskrifter for Køretøjer:
    a) 4.01.021 (1) om kollisionssikret styreapparat,
    b) 5.01.004 (1), hvorefter parkeringsbremsen skal være mekanisk,
    c) 5.03.020 (2), om bremsekraftfordeling,
    d) 6.02.002 (5) og 6.02.020 (2), om lysstyrke og antal fjernlyslygter,
    e) 6.02.003 (1) f) om nærlyslygters højder over vejbanen,
    f) 6.04.002 (1) f) om retningsviserblinklygters højder over vejbanen,
    g) 7.02.001 (1) om brændstofbeholder,
    h) 7.05.001 (4) og 7.05.021 (1) vedrørende støjniveau,
    i) 7.06.020 (2) og 7.06.020 (4) vedrørende luftforurening,
    j) 8.02.002 (3) om dæk og slidindikator,
    k) 9.01.021 (2) og (3) om side- og frontalkollision,
    l) 10.01.003 (1) og 10.01.021 (2) om nakkestøtter og sæder,
    m) 10.02.001 (1) og (2) og 10.02.021 (1) om sikkerhedsseler,
    n) 10.02.021 (2) om seleforankringer, og
    o) 10.05.021 (1) om tyverisikring.
    Det bemærkes, at ikke tonet sikkerhedsfilm/antisplintfilm ikke anses som solfilm,
    hvorfor montering er lovlig uden dispensation


  • martin c
    martin c Tilmeldt:
    apr 2009

    Følger: 1 Emner: 13 Svar: 190
    #33   15. feb 2013 Biler, der kan få dispensation
    Der kan kun gives dispensation til registrerede biler, der har indvendige rørforstærkninger
    (styrtbur eller styrtbøjle), ildslukker og H-sele. Bilen skal endvidere være godkendt
    af en motorsportsorganisation, jf. pkt.


    jeg vil godt vide hvor der står at en alm. gadebil .. lovligt kan have monteret bur.... ikke sagt det ikke kan lade sig gøre... men jeg kan ikke finde et "hul" der tillader det ?


  • #34   15. feb 2013 hvor har du fundet det der ?

  • martin c
    martin c Tilmeldt:
    apr 2009

    Følger: 1 Emner: 13 Svar: 190
  • #36   15. feb 2013 Martin C: Hvor står der i detailforskrifter for motorkøretøjer at du IKKE må ha bur i en personbil ? Det du referer til er i henhold til Rallysyn ...



  • #38   15. feb 2013 Så længe det ikke spærre for døre og udsyn så skulle det nu være lovligt nok .. Om ikke så er det da bare at melde sig ind i DMU også tage licens til f.x. rally og få bilen godkendt dertil

    Har da selv været den "heldige" ejer af en G2 med fuld bur H seler og skåle sæder godkendt med div ændringer


  • martin c
    martin c Tilmeldt:
    apr 2009

    Følger: 1 Emner: 13 Svar: 190
    #39   15. feb 2013 Nikolas F : når en bil er typegodkendt . skal den fremstå som det køretøj typegodkendelsen er lavet ud fra. hvor står der fx at en bil SKAL have tag. man kan jo ikke bare skære taget af en bil fordi den også findes i en cabrio udgave.

  • martin c
    martin c Tilmeldt:
    apr 2009

    Følger: 1 Emner: 13 Svar: 190
    #40   15. feb 2013 vil tro der kan monteres et bur som er boltet fast efter foreskrifter med en TUV godkendelse. men en svejsning af bur kan vel næppe godkendes med mindre det er på stel nummer eller efter reglerne for motorsoprt

  • #41   15. feb 2013 en nemmer løsing synsmanden ikke siger noget til er.
    krydsramme mellem baghjlskasserne.
    paneler i 2mm og inderpanel i 3mm. tånstiver men ekstra stiver til torpedopladen.

    hvis du vil gøre mere så ud med indtrumentbortet og stiv torpedovægen af og så krysstivning at bunden at bilen bolt on kunne være en mulighed. på den måde falder udstødningen ikke ned hvis den knækker. men den kommer til at veje en del. medmindre du er en stabil alu eller titan svejser.

    men til en G2´er tror sku næsten du kan finde komplette bure fremstillet til den og lige til at montere.


  • #42   15. feb 2013 martin c: Den med typrgodkendelsen holder ikke smiley Du kan godt skære taget af en ikke cabrio, hvis du samtidig ændre bilen så den er identisk med en cabrio model, om det praktisk kan lade sig gøre snakker vi ikke om, men på papiret kan det. Og ja så skal der svares ny afgift af bilen ...

    Men nu var det jo bur vi snakkede om. Jeg kan ikke finde et sted hvor der står du IKKE må have bur i en personbil, jeg nævnte nogle ting længere oppe i tråden som vil gøre det nemmere at få det synet, såsom uhindret ind/udgang af bilen osv. Hvis de ting er iorden, kan jeg ikke se hvad der skulle ligge til grund for ikke at godkende et bur i en personbil ...



  • #43   15. feb 2013 Så-Propel :

    Har nemlig fundet et bur, direkte til at montere, og som passer lige i smiley

    Som sagt:
    Der er ikke besværet udgang, dårligere udsyn (udover krydset ved bagsæderne)... så går ud fra jeg bare smider den i og ser hvad der sker smiley

    Ps. bilen er 100% lovlig, ingen voldtunet motor, bare en GANSKE alm kedelig og død 1,6 td.......


  • martin c
    martin c Tilmeldt:
    apr 2009

    Følger: 1 Emner: 13 Svar: 190
    #44   15. feb 2013 det kan ikke lade sig gøre, da bilen allerede har en typegodkendelse med tag på, så skal der ihvertfald en ny godkendelse til fra et godkendt prøve institut fx TUV til med den pågældendes bil`s stel nr.

    endnu et eksempel... hvor står der en bil skal have forrude. ? det er jo en del af bilen som helhed, som den er TYPEGODKENDT.


  • #45   15. feb 2013 Martin martin martin smiley Den der debat om hvad man kan, og ikke kan indenfor lovens rammer, er på vej ud et sted hvor den ikke hjælper på afklaringen af,om man kan syne en bil med bur i eller ej smiley

    Og med hensyn til det med typegodkendelse, så er JEG ikke enig med det du skriver smiley


  • #46   15. feb 2013 ærger mig sku over jeg ikke fil taget billeder af de paneler min vento fik. ville sku få en racerbil desginer til at græde af glæde..

    yderpanel bukket i 2mm. 4steder med cnc styret kantpresse.
    inderpanelet gik fik 2 markeringsbuk ca 1-2grader værd vej.
    6stk 3mm plader der blev svejst på tværs, indvendigt i panelet mellem yderpalen og inderpanel. (der var logget nogle aflange huller i begge) den kunne satmer ikke flexe i panelerne mere da jeg var færdigt. og grunden til jeg lavede det var at mine paneler var rustne og jeg kedet mig da jeg begyndte at lave panelerne. og har man adgang til maskinerne og matrialer ja hvorfor så ikke gøre det. smiley


  • martin c
    martin c Tilmeldt:
    apr 2009

    Følger: 1 Emner: 13 Svar: 190
    #47   15. feb 2013 Nikolas F : nej det er endt med en diskution mellem dig og mig smiley og kan kun sige du vinder ikke hvis det var en konkret sag. ( jeg er synsmand ) og det påhviler altid ejeren(brugeren i visse tilfælde) af køretøjet er i godkendt stand. dvs. at ændringere af køretøjet skal dokomenteres i henhold til gældende lovgivning. lidt ligesom skat hvor der er omvendt bevis førelse


  • #48   15. feb 2013 Så er det godt jeg normalt tager fat i de tekniske rådgivere, og ikke synsmanden smiley

  • #49   15. feb 2013 Nu er der ikke så mange tekniske rådgivere her i danmark... faktisk kun en... Og det er også ham der sidder og laver godkendelserne. Men pyt nu med det. Et bur behøver altså ikke være TÛV til et stelnummer men til et karosseri. Hvis vi antager der er tale om et godkendt bur i tyskland hvor TÜV foreligger så skal en synsmand faktisk godkende den. Det kræver så at enten buret er fuldsvejst i bilen så det ikke kan skilles eller deles og flyttes i en anden bil. Ellers at der sidder typeplader med serienummer på alle de forskellige dele af buret. Således det kun kan godkendes til den enkelte bil.

    Og som Martin skriver er det SKAT der står bag meget af det her og som altid med skat er der omvendt bevisførsel. Det vil sige det er DIG der skal bevise at tingene er i orden. Hvis det er en politimand der står og siger det er ulovligt skal du kunne fremvise dokumentation på det er lovligt. ect ect.


  • #50   21. feb 2013 man kan bygge en golf 1 med en vr6 under hjælmen, synet, godkendt og forsikret, så umiddelbart brde man også kunne lave en alm bil om til cabrio hvis det bliver gjort ud fra den oprindelige godkendelse

  • #51   21. feb 2013 10.03.001 Generelle bestemmelser
    (1) Motordrevet køretøj skal være således indrettet, at der fra førerpladsen er fornødent,
    direkte udsyn fremad og til siderne.
    (2) Motordrevet køretøj skal være forsynet med anordninger til renholdelse af eventuel
    forrude.


  • #52   25. feb 2013 Hmm, synes ikke vi er kommet hverken for eller imod.
    Må man selv lave og svejse et bur (proffessionelt) i en bil, evt. hvis den er fra før de magiske 84?
    Så længe den selvfølgelig ikke hæmmer udsyn og er til fare mm.?


  • #53   25. feb 2013 Du må gerne montere bur i en gadebil ...

  • #54   26. feb 2013 Også selvom jeg selv laver og svejser det fast i bilens bund?

  • #55   27. okt 2013 det kan godt være at den bliver pisse tung og grim indeni men det er godt at have det så man ikke bliver kvast af sit tag hvis man kommer til at rulle rundt jeg skal selv lave det i min Volvo 240.

Kommentér på:
Bur lovligt i bilen ?

Annonce