1.198 visninger
|
Oprettet:
dækstørrelser {{forumTopicSubject}}
Hej.
Er der nogen derude der ved om man må have forskellige dækstørrelser på sin bil, og forskellige mærker? Ex 215/40-17 Goodyear bagi og 205/40-17 roadstone foran. Hvad med mønsterforskel osv, betyder dette noget?
På forhånd tak folkens.
jan 2004
Følger: 192 Følgere: 188 Biler: 12 Emner: 131 Svar: 6.093
sep 2008
Følgere: 2 Biler: 4 Emner: 93 Svar: 962
sep 2008
Følgere: 2 Biler: 4 Emner: 93 Svar: 962
Kilde : Detailforskrifter for motorkøretøjer 2013
April 2013
Vejledning om syn af køretøjer AFSNIT 8
Bærende elementer 8.02
Hjul Side 13
kombinationer af dækrulleomkreds anført under »Min./maks. rulleomkreds
fordæk og bagdæk« kan godkendes.
1.3 Fælgdiameteren må afvige, idet dog den udvendige dækomkreds skal
opfylde pkt. 1.2.
1.4 Fælgbredden må afvige, men sporvidden skal være uændret, jf. dog pkt.
1.7.
1.5 Dækbredden må afvige, idet følgende skal overholdes:
- Dækket skal passe på fælgen (jf. fx STRO-databog).
- Forholdet mellem dækbredde for og bag skal bevares uændret.
- Dækbredden må højst være én størrelse under det mindste, som godkendes
af køretøjsfabrikanten (ex. 215/45R17 i stedet for 225/45R17).
1.6 Dæktypen må afvige. Personbiler M1 og varebiler N1 (med tilladt totalvægt
på højst 3.000 kg), der er registreret første gang den 1. maj 1977 eller
senere, skal være forsynet med dæk af samme type (fx radialdæk med
»M+S«-mærkning) på alle hjul.
1.7 Sporvidden skal bevares uændret (i forhold til typegodkendelsen/original
fabriksudførelse), eller holdes indenfor det eventuelt på typegodkendelsen
angivne interval, eller indenfor det interval, som følger af alternativt angivne
hjulmonteringer.
Der tillades dog en forøgelse på 20 mm (10 mm pr. hjul) i forhold til den
mindste sporvidde, der er angivet for den pågældende køretøjsvariant på
typegodkendelsen (for ikke-typegodkendte køretøjer i forhold til den af køretøjsfabrikanten oplyste mindste sporvidde).
Sporvidde er afstanden fra dækmidte til dækmidte. Sporvidden kan (for personbiler, der er standardtypegodkendt efter 15. marts 1990) kontrolleres ved
hjælp af oplysning om fælgenes indpresningsdybde (oftest angivet på fælgene
med e eller ET). Bemærk, mindre indpresningsdybde giver større
sporvidde.
Montering af sporviddeforøgere (spacers) er ikke tilladt, medmindre de
hører til de pågældende fælge (ses fx ved, at de er fastgjort til fælgen ved
hjælp af en flange i navhullet og en springfjeder, eller er en del af bilens
standardudstyr). Det på fælgen angivne e- eller ET-mål skal så korrigeres
med tykkelsen af sporviddeforøgeren, når fælgenes indpresningsdybde
kontrolleres.
2. Ændringer, der kræver syn og eventuelt ny typegodkendelse
2.1 Afvigelser ud over de i afsnit 1. nævnte anses som konstruktive ændringer,
der skal registreres efter forudgående godkendelse hos en synsvirksomhed,
hvor det vil blive angivet, at der er »konstruktive ændringer« på køretøjet.
Dette vil komme til at fremgå af køretøjets registreringsattest.
2.2 Ved synet skal foreligge:
- Anmeldelsesblanket MO2A med afkrydsning i rubrikken »ja« til teksten:
»Der er foretaget konstruktive ændringer på køretøjets styreapparat,
bremser, motor eller bærende konstruktion«. Anmeldelsesblanketten
jul 2010
Følger: 29 Følgere: 48 Biler: 6 Emner: 18 Svar: 137
dækstørrelser