{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  dækstørrelser
  • #1   12. apr 2013 Må man gerne

  • #3   12. apr 2013 Det er IKKE lovlig at have 2 forskellige dækstørrelser på med mindre bilen er typegodkendt med dette, f.eks. er flere BMW´er født med bredere bagdæk og der er det lovlig, er bilen født med samme størrelse hele vejen rundt er det ikke lovlig.

  • #4   12. apr 2013 Lidt læse stof.

    Kilde : Detailforskrifter for motorkøretøjer 2013

    April 2013

    Vejledning om syn af køretøjer AFSNIT 8
    Bærende elementer 8.02
    Hjul Side 13
    kombinationer af dækrulleomkreds anført under »Min./maks. rulleomkreds
    fordæk og bagdæk« kan godkendes.

    1.3 Fælgdiameteren må afvige, idet dog den udvendige dækomkreds skal
    opfylde pkt. 1.2.

    1.4 Fælgbredden må afvige, men sporvidden skal være uændret, jf. dog pkt.
    1.7.

    1.5 Dækbredden må afvige, idet følgende skal overholdes:
    - Dækket skal passe på fælgen (jf. fx STRO-databog).
    - Forholdet mellem dækbredde for og bag skal bevares uændret.
    - Dækbredden må højst være én størrelse under det mindste, som godkendes
    af køretøjsfabrikanten (ex. 215/45R17 i stedet for 225/45R17).

    1.6 Dæktypen må afvige. Personbiler M1 og varebiler N1 (med tilladt totalvægt
    på højst 3.000 kg), der er registreret første gang den 1. maj 1977 eller
    senere, skal være forsynet med dæk af samme type (fx radialdæk med
    »M+S«-mærkning) på alle hjul.

    1.7 Sporvidden skal bevares uændret (i forhold til typegodkendelsen/original
    fabriksudførelse), eller holdes indenfor det eventuelt på typegodkendelsen
    angivne interval, eller indenfor det interval, som følger af alternativt angivne
    hjulmonteringer.

    Der tillades dog en forøgelse på 20 mm (10 mm pr. hjul) i forhold til den
    mindste sporvidde, der er angivet for den pågældende køretøjsvariant på
    typegodkendelsen (for ikke-typegodkendte køretøjer i forhold til den af køretøjsfabrikanten oplyste mindste sporvidde).

    Sporvidde er afstanden fra dækmidte til dækmidte. Sporvidden kan (for personbiler, der er standardtypegodkendt efter 15. marts 1990) kontrolleres ved
    hjælp af oplysning om fælgenes indpresningsdybde (oftest angivet på fælgene
    med e eller ET). Bemærk, mindre indpresningsdybde giver større
    sporvidde.

    Montering af sporviddeforøgere (spacers) er ikke tilladt, medmindre de
    hører til de pågældende fælge (ses fx ved, at de er fastgjort til fælgen ved
    hjælp af en flange i navhullet og en springfjeder, eller er en del af bilens
    standardudstyr). Det på fælgen angivne e- eller ET-mål skal så korrigeres
    med tykkelsen af sporviddeforøgeren, når fælgenes indpresningsdybde
    kontrolleres.

    2. Ændringer, der kræver syn og eventuelt ny typegodkendelse

    2.1 Afvigelser ud over de i afsnit 1. nævnte anses som konstruktive ændringer,
    der skal registreres efter forudgående godkendelse hos en synsvirksomhed,
    hvor det vil blive angivet, at der er »konstruktive ændringer« på køretøjet.
    Dette vil komme til at fremgå af køretøjets registreringsattest.

    2.2 Ved synet skal foreligge:

    - Anmeldelsesblanket MO2A med afkrydsning i rubrikken »ja« til teksten:
    »Der er foretaget konstruktive ændringer på køretøjets styreapparat,
    bremser, motor eller bærende konstruktion«. Anmeldelsesblanketten


  • #5   12. apr 2013 Øv smiley

Kommentér på:
dækstørrelser

Annonce