{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.181 visninger | Oprettet:

strøm- 240/400 volt jeg har i skuret?? {{forumTopicSubject}}

Hey.
Vi er ved at flytte ind i vores "nye" rækkehus,
Ude i skuret er der 240 volt stikkontakt og i modsatte hjørne er der kablet til lyset ude på ydervæggen på skiret og så er der det her kabel som kommer op og ender i en dåse.. er dder 240 eller 400 volt i den???

Pft.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  strøm- 240/400 volt jeg har i skuret??
  • #1   15. aug 2013 Skru låget af og kig. Hvis det er et 2,5kvadrat 5-leder kabel er det sandsynligvis 400 volt.

• #2   15. aug 2013 Jep af med låget og kig.. Der skal være 5 ledninger i et kabel til 400v.. Hvis der kun er 3 er det 240v med jordledning

• #3   15. aug 2013 Ok.. takker..

• #4   15. aug 2013 Den til venstre er sikkert bare en samledåse til stikkontakter eller lys, men den til højre kunne godt ligne noget med 400v i.

Farverne og om der er jord med kommer lidt an på hvor gammelt et kabel det er, men som de andre skriver, hvis der er 5 ledninger i et kabel så er det sandsynligvis 400v installation. Men der er så også 230v i det hvis der er en nul smiley

• #5   15. aug 2013 Michael J >>> Så du mener ikke der kan være 400V med 3 ledere??? Jeg kan så informere dig om at imellem 2 faser vil der være 400V og imellem 1 fase og N vil der være 230V... Så nej den med at kigge er ikke en sikker måde at afgøre det på... Man skal måle sig frem til det og intet andet.....

Kong Gulerod>>> Hvis du påtænker dig at rode med det der selv, så synes jeg helt bestemt du skal sætte dig ind i hvad du roder med.... det ikke for sjovt det tager min 4år at blive elektriker...

• #6   15. aug 2013 og lige til "bonus" info... i mange ældre installationer er den blå ledning mange gange en fase..... smiley

• #7   15. aug 2013 vores 5 ledere kabelinstallation er kun til 240V.... men det er så også til vores CE udtag med 3 x 240V i.

• #8   15. aug 2013 Kim S Jo der kan godt være 400v med 3 ledere.. Men efter som det er et kabel der er ude i et skur ved et rækkehus går jeg ikke ud fra det er noget hjemmelavet fusk.
    Og ja det sikre måde er at måle sig frem til det.. Jeg har lavet rigeligt strøm så ved godt hvad det går ud på..

• #11   15. aug 2013 det går på samme afbryder i sikringsskabet og er lavet af en autoriseret elektriker så vil da gå ud fra han har lavet det som det skal.

vi har så en byggetavle for enden som vi bruger til at få alm. stikpropper på, og har da ikke haft problemer med at hive 3 x 2000 W ud af snoren på en gang - vi kan hive 3 x 2400 W ud maximalt
    http://www.harald-nyborg.dk/p2264/byggepladstavle-16a

• #13   15. aug 2013 Jeg tvivler på at det er kraft,men vil da ikke udelukke det.

• #14   15. aug 2013 Jeg måler på det når vi når så langt.. tak for jeres input..

• #15   15. aug 2013 Quote: "Jeg har lavet rigeligt strøm så ved godt hvad det går ud på.. " ... Haha.. Helt typisk man kommer ud til folk der engang selv har lavet en forlængerledning eller selv har sat lampesteder op i deres nye gipsloft - og wupti, så er de straks uddannet elektrikere. .. smiley

• #16   15. aug 2013 P E Z: Haha, du har helt ret. Hvis han var så klog havde han vel også vidst at man før det blev moderne med jord, og pengene var små, ofte bare kørte 3 faser ud til motorer o. lign. smiley

• #17   15. aug 2013 Hahaha når nu vi andre ikk er så kloge så er det sku da godt vi har sådan nogle som jer smiley

• #18   15. aug 2013 Michael J: Ja, det er godt det er blevet obligatorisk med El-tjek ved salg af huse, det kan da sortere de værste af din slags fra smiley Om ikke før, så nå i står med et kæmpe nedslag ved salg af huset:)

• #19   15. aug 2013 @tommy
    der er kun 240V i den ledning der er trukket fra vores sikringsskab.

hvis det var 3 x 400V der er trukket ville vores 240V maskiner vel også båle af når de blev sat til - det er også muligt at hive alm. 240V ud af vores cee udtag på væggen.
    http://www.proconvvs.dk/el-katalog/staerkstromsmateriel/cee-materiel/combo-udtag/cee-vaegudt-combo-5p-16a-slojfe.html

hmm kan da godt se der står 400V og så 240V udtag kombi.....

• #20   15. aug 2013 Kim B: Der er 400V, og så er den ikke længere. Da du har nul trukket med ud, har du mulighed for at have 3 lysstik på hver sin fase. Men det ændrer ikke på at der stadig vil være 400V i mellem faserne.

• #21   15. aug 2013 Jaja Anders N fint nok. Jeg behøver ikke forklare mig over for dig. Så forsæt du bare med at udtale dig om folk du ikke ved noget. Jeg laver ikke noget der ikke er iorden, er jeg i tvivl om noget spørger jeg efter hjælp.. Men ja der er da helt klart mange steder der er lavet fusk så et obligatorisk el tjek er helt fint med mig smiley

• #22   16. aug 2013 @Michael J: Kan sagtens være du har styr på det - og dejligt der er nogle få der sætter sig ind i tingene... Men desværre viser erfaringen at 99% af dem der tror de kan lave elarbejde, ikke ved at der faktisk ligger nogle love og regler bag det vi går og laver. Ting som kabler der ikke er godkendt til nedgravning, ingen stiv og blød leder under samme skrue, regler vedr. lampesteder i hhv. gips og træ og nedsænkede lofter (hvor de skal gå til kant og hvor de ikke skal), forbud mod 50x50 lampesteder i loft, 3 fasede lysinstallationer i privatbolig, lederfarver, ledertværsnit, forsikringer kontra ledertværsnit, spændingsfald over afstand, kortslutningsstrømme i installation, mulighed for transienter og beskyttelse herimod, jordingstyper og potentialeudligning, korrekt montering af forfradåser osv.. Nu er jeg selv industrielektriker, så er ikke mega godt kendt i husinstallationer...

• #23   16. aug 2013 PEZ siger heller ikke på nogle måde jeg kender alle regler osv og det er bestemt heller ikke fordi jeg kaster mig ud i de store installationer for ved godt man ikke må og alt det.. Og ja jeg har helt bestemt også set meget fusk i de huse jeg har haft og i 2 af dem valgte jeg simpelhen og rive alt ud af huset og starte forfra.. På det tidspunkt havde jeg dog en kammerat der var elektriker som hjalp og det er stadig ham jeg spørger hvis der er noget jeg skal have lavet jeg er i tvivl om for jeg vil ikke have mine drenge boende i et hus hvor der er lavet noget fusk der kan risikere at kortslutte og i værste tilfælde starte en brand

Kommentér på:
strøm- 240/400 volt jeg har i skuret??

Annonce