Nærtagende? {{forumTopicSubject}}
Hej.
Jeg har et sæt fælge til salg på DBA, og har så fået lidt henvendelser på disse. Bl.a. fra en person, der skrev i onsdags.
Vi aftaler at han skal komme idag, men ikke noget specifikt tidspunkt. - Dog bad jeg vedkommende smide en sms med tidspunkt, så jeg kan planlægge dagen bedre, men hører så intet.
Nå, her til morgen skriver jeg så igen i annoncen, og spørger så om følgende: <b>"Hvad tid havde du tænkt dig at komme? Eller spilder du bare min tid?"</b> - Det resulterer så i en totalt nedsmeltning af vedkommende, og nu bombes jeg så med beskeder om at jeg ikke taler pænt, og han slet ikke er interesseret når man ikke skriver i en ordentlig tone, osv. osv. osv. - Skriver så til ham, at det var et totalt legitimt spørgsmål, at der er mange der skriver og aldrig vender tilbage, og jeg derudover havde bedt ham sende en sms så vi kunne aftale nærmere med tidspunkt. - Men han er gået helt i tude-mode og kæfter op om takt og tone, og respekt for andre og hvad ved jeg.
Her tænker jeg bare, what!? Ville i også føle jer trådt på, hvis i fik følgende spørgsmål? Hvor i denne sætning, skriver jeg ikke pænt?
Er folk generelt bare sindssygt nærtagende, eller er der et problem med formuleringen? Jeg kan virkelig ikke se et problem her, men det får da en til at overveje hvad man tør skrive til folk, efterhånden. Get a grip!
mar 2006
Følger: 45 Følgere: 44 Biler: 4 Emner: 91 Svar: 1.454
apr 2008
Følger: 113 Følgere: 110 Biler: 3 Emner: 76 Svar: 1.430
jan 2009
Følgere: 17 Biler: 2 Emner: 152 Svar: 3.175
Se, det er her jeg taber tråden. HVORFOR skal man pakke alt ind i vat? Er der slet ingen der kan tåle, at man kalder en spade for en spade, og en lort for en lort? Jeg spørger jo helt normalt, om han spilder min tid, og det har så resulteret i en tudekoncert. Jeg ville ikke selv blive fornærmet over sådan et spørgsmål, nærmere smile lidt af den og berolige sælger om, at jeg er reel nok, og ikke som 95% af de andre fuskere.
aug 2007
Følger: 13 Følgere: 13 Emner: 225 Svar: 1.860
Jeg havde dog ikke kommenteret på det.
Men havde han sagt han kom og blev væk en gang i forvejen så er kommentaren måske på sin plads.
jan 2009
nov 2012
Følger: 4 Følgere: 4 Biler: 1 Emner: 5 Svar: 70
Hvordan havde tonen ellers været?
jan 2009
Så ville han så kun give 1000 kr. fordi han jo var nødt til at skifte dæk, da de jo eller er ulovlige at køre med... Forklarede så, at det intet har med producenten af dæk at gøre, men udelukkende at dækkende skal være af ens type, parvis. Og så fandt han ellers alle mulige andre undskyldninger for kun at give 1000. Og jeg vil bare gerne ha' dem ud af mit kælderrum, så gik med til det. Men så hørte jeg ikke mere i to dage, trods jeg bad ham smse.
Så ser jeg sgu intet forkert i at spørge, om han spilder min tid. Det er jo ligesom et vink med en vognstang, når jeg bedte ham smse så jeg vidste hvad jeg havde at regne med.
aug 2004
Følger: 6 Følgere: 33 Biler: 10 Emner: 437 Svar: 5.067
Jeg handler meget brugt og for at vise min oprigtige interesse ringer jeg til sælger og siger hej.
Magter ikke alt det SMS og beskeder, det er fint til at stille korte spørgesmål, men når handlen spidser ind griber jeg knoglen eller som mange andre opfordre køber til at ringe til mig.
Kik i marked her inde. Der stå ofte ring.
Eller efter mange beskeder står der ring for aftale og så dør dialogen helt ud.
Måske der er nogen der skulle få sig en penne ven istedet.
jan 2009
sep 2008
Følger: 4 Følgere: 5 Emner: 60 Svar: 642
apr 2005
Følger: 54 Følgere: 55 Biler: 8 Emner: 66 Svar: 1.352
Meld brugeren til DBA og få hans konto lukket. Sådan gør jeg når jeg render ind i sådan nogen.
jul 2012
Følger: 79 Følgere: 50 Biler: 5 Emner: 30 Svar: 783
Som udgangspunkt føler jeg hellere ikke, det var en passende kommentar.
sep 2011
Følger: 124 Følgere: 23 Biler: 37 Emner: 44 Svar: 277
<b>spilder du min tid</b> ??
Så havde jeg givet en fuck, og så fundet noget andet
nov 2010
Følgere: 3 Biler: 2 Emner: 52 Svar: 987
nov 2003
Følger: 248 Følgere: 240 Biler: 9 Emner: 123 Svar: 1.215
apr 2005
Følger: 54 Følgere: 55 Biler: 8 Emner: 66 Svar: 1.352
jan 2009
Det er MIG der er sælger og MIG der bestemmer, synes jeg har været utroligt flink og ydet stort afslag og brugt meget tid på at skrive frem og tilbage. Alt jeg bad om er en sms med tidspunkt, så jeg kan disponere over min forbandede fridag, er dét for meget forlangt?
Tænk at man kan føle sig trådt på, over et latterligt spørgsmål.
jul 2006
Følger: 163 Følgere: 159 Biler: 7 Emner: 104 Svar: 5.875
For sender man et "OK" så er man jo også bare VIRKELIG negativ, det er klart.
Jeg havde lidt samme scenarieved en køber, hvor jeg så skulle fremsende et par lygter - jeg havde været nede og få tjekket fragten og alting, skrev til ham, han fik kontonummer - havde sågar gjort pakken klar. Til sidst lod jeg ham vide, dog på en bestemt måde at jeg synes virkelig det mindste han kunne gøre, når han ikke var interreseret alligevel, var at melde fra - og han skulle jo ikke engang op af sofaen som michael. nævner - eller jo, det skulle han, men det er da først når pakken bliver leveret.
feb 2005
Følger: 11 Følgere: 5 Biler: 3 Emner: 111 Svar: 2.330
sep 2003
Følger: 29 Følgere: 30 Biler: 4 Emner: 79 Svar: 1.994
men kan sagtens forstå din frustration da mange købere aldrig dukker op.
der SKAL folk ringe fordi 4 ud af 5 så føler sig en smule mere forpligtet til at møde op.
det er meget nemmere at gemme sig bag skærmen..
fik du så en "Jeg kommer og fucking knepper dig i røven dit bøssesvin!" kommentar tilbage? de er nemlig blevet RIGTIG populære
jan 2009
maj 2007
Følger: 46 Følgere: 45 Biler: 4 Emner: 146 Svar: 4.643
Jeg havde ikke fundet mig i sådan en tone. Så kan folk sige "ej men det er jo sådan det er" Ja, men derfor skal man stadig tale pænt. Hvis du har skrevet sådan i et kommentarfelt så læser andre dig også som en sur skid der bare skal af med sit skæve lort og bliver sur hvis ikke folk vil alligevel.
Det har ikke noget at gøre med om folk læser det surt. Det har noget at gøre med at når man skriver så fjerner man både kropssprog og indtonation, dvs. man har ca. 3% af forståelsen tilbage, og det er ikke meget. Derfor er folk nød til at bygge en sætning op på forventninger af sproget med de ord der er i.
Det at du føler dig nødsaget til at skrive "eller spilder du min tid?" giver en følelse af at du føler dig hævet over andre (højrøvet) samt taler ned til folk (igen højrøvet as fuck)
Det kan godt ske det er ment vel, eller det bare er fordi du har mødt mange idioter, men det ændrer ikke på hvad denne mulige køber føler når han læser dit sprog.
På samme måde som "hva, har du tænkt dig at komme eller hvad?"
Du kunne have skrevet noget i retning af "Ved du ca hvornår du ville komme? jeg har ikke modtaget nogen sms fra dig endnu"
Det handler om hvilke billeder -> følelser dine ord sætter i læserens hoved der giver udfaldet i hvad de tror du siger når du skriver noget.
Det kan også være det der gør at en handel går i hus, fordi man netop har et "blødere" sprog.
Men ja, din kommentar vil være respektløs, i princippet ved man jo ikke om manden har sendt en sms, der bare ikke er nået frem, eller ikke har haft mulighed pga. et eller andet (død mobil, dødt simkort, lukket abb. osv.)
Håber det giver lidt mening det her.
jul 2006
Følger: 163 Følgere: 159 Biler: 7 Emner: 104 Svar: 5.875
Men - derfor er det ikke altid, i det her tilfælde, sælgers ansvar kun at holde en samtale på et sagligt niveau - og det er ikke altid kun den ene part der skal "tale pænt" - jeg tænker her - nu skriver han direkte "eller spilder du min tid" - netop - det er et reelt spørgsmål - hvor køber så vælger direkte at opfatte det negativt - og lave en mental nedsmeltnign af sig selv tilsyneladende. KØBER kunne jo også have vendt siturationen om, ved netop at skrive "åh undskyld, jeg ikke har fået svaret dig, har været lidt hængt op her til morgen, regner med at være der klokken xx:xx"
Så det handler vel i bund og grund om, at vi skal tale pænt til hinanden, og kommer der en bemærkning op, som kan opfattes i begge retninger - så skal man ikke altid vælge den negative udgave af bemærkningen.
Hvis det giver mening, men ja, kan sagtens følge dit indlæg Carsten.
maj 2011
Følger: 79 Følgere: 77 Biler: 8 Emner: 283 Svar: 1.077
dec 2006
Følger: 20 Følgere: 18 Biler: 1 Emner: 9 Svar: 489
Som andre siger, så havde jeg nok prøvet og finde et nummer på ham, og så høre ham ad om han er seriøs eller om han bare sidder og drømmer.
sep 2007
Følger: 47 Følgere: 48 Biler: 5 Emner: 72 Svar: 1.371
jul 2003
Følger: 18 Følgere: 19 Biler: 10 Emner: 27 Svar: 458
Bare skriv den som ham her
dec 2006
jul 2003
Så skulle der vist ikke være nogen tvivl
sep 2004
Følger: 60 Følgere: 48 Biler: 2 Emner: 53 Svar: 1.605
Når det så er sagt, så er det altså Bilgalleriet vi taler om, i daglig tale "Børnegalleriet"
Med hensyn til spildtid, eller spilde sin tid, ja så gør man jo nok det, 95% af tiden når man prøver at handle på BG, det både som køber og sælger.
Så ringer eller kommer køber ikke som aftale eller så tager sælger ikke sin telefon, eller har solgt varen til anden side, trods klokke klar aftale, men sådan er det her inde og det bliver det nok også ved med...
Man er vel på Bilgalleriet fordi man ikke lige har noget vigtigere at tage sig til, altså man udnytter sin SPILDTID
jul 2012
Følger: 79 Følgere: 50 Biler: 5 Emner: 30 Svar: 783
Hahaha!
dec 2006
jul 2003
maj 2006
Følger: 47 Følgere: 41 Biler: 3 Emner: 178 Svar: 3.270
Havde nok os fået et føl hvis jeg var blevet spurgt sådan:) Men kommer ikk til at ske da jeg er hurtig til at få sådan noget planlagt:)
sep 2007
Følger: 47 Følgere: 48 Biler: 5 Emner: 72 Svar: 1.371
aug 2004
Følger: 6 Følgere: 33 Biler: 10 Emner: 437 Svar: 5.067
Det satme GO stil og noget af det kunne vi lære selv når vi sælger, det er faktisk ok at forventninger afstemme i annoncen elller stille krav til evnt køber.
jul 2003
aug 2008
Følger: 11 Følgere: 33 Biler: 3 Emner: 59 Svar: 11.050
Havde du skrevet sådan til mig var jeg hurtigt gået videre...
Du kunne have bedt ham ringe, eller slået bud og chat fra, så er du ovre de værste useriøse mulige købere....
Du kunne også helt have undladt at skrive beskeden til ham, for du får næpe nogen god handel ud af at presse folk, de skal gerne være dem der føler de har styringen...
Og tager du det fra dem, så får du næppe solgt noget... og som du skriver så lyder det mere til at du er panisk for at sælge...
Så lidt penge for nogle fælge med dæk, kan jo ikke betyde alverden for nogen.. så man behøver at skrive sådan.
Jeg tror du skal fravælge sms, eller bud og chat... og måske tage den derfra, for jeg møder sjældent nogen der virkelig køber noget, med mindre de tager knoglen og ringer, alt andet er useriøst for mig, også tidspunktet hvornår de spørger om noget,, eksempelvis kl. 2 om natten, dem sletter jeg bare og kommenterer ikke videre på...
Hvis du havde slettet hans beskeder på DBA istedet for, så kunne han jo have reageret selv, for det får han jo automatisk besked om når han har spurgt på en annonce...
Men alt i alt, har du grebet det forkert an. vil du sælge er det meget normalt man går sig lidt til en "luder" hvis man gerne vil af med det man har til salg...
Og det viser din tekst ikke at du har forsøgt, ved at skrive (eller spilder du min tid)
God Weekendt til alle....
jan 2003
Følger: 54 Følgere: 46 Biler: 6 Emner: 14 Svar: 254
maj 2007
Det handler om at han skal tale pænt, og har ansvaret for at gøre sådan. Når det ikke sker så er det han selv er ude i at han har stukket en "verbal lussing" på den måde at så kan han ikke kontrollere hvad modtageren læser. ^
tekstsproget er så umådeligt begrænset at det gør ondt. Men man kan kontrollere det til en vis grænse, der sikrer en at modtageren læser det "med god tone" Det er ikke sket her, derfor læses det med "negativ tone" og derfor reagerer modparten som om han får en på siden af kassen.
Så jo, det er ALTID fortællerens ansvar at modtageren forstår budskabet. (deriblandt også den tone der skal "siges" i)
Hvis jeg siger noget til dig og du misforstår er det min skyld. kort fortalt. og det er det hver gang, for folk kan ikke vælge at misforstå noget. De kan være idioter og vende det du siger hvis de vil, men de kan ikke vælge at misforstå, derfor er en misforståelse altid fortællers skyld.
Den har jeg nemlig grublet længe over at modbevise, men det kan jeg ikke.
Kort sagt, at modtager bliver stødt er hans egen skyld. At modtageren så reagerer som en lille fornærmet tøs er IKKE hans skyld, det er havregrøden der klumper for modtager.
jan 2009
Jeg har brugt en hel onsdag aften på at skrive frem og tilbage, og har kun været reel og afslået næsten 50% af prisen. Så beder jeg manden sende en sms, da jeg af gode grunde ikke gider logge ind på DBA i tide og utide, for at se om der er kommet svar til annoncen.
Derfra hører jeg så intet fra idioten, og imellemtiden afslår jeg to andre interesserede købere, fordi jeg har det princip, at jeg ikke vil sælge til anden side, når først jeg har lovet en bestemt køber varen.
Så KAN det sgu da ikke være et problem at spørge, om han spilder min tid, han kunne bare henvende sig som aftalt, for vi aftalte at han skulle komme i dag. Så nosser man sig sammen og kommer med et tidspunkt i lidt god tid, fremfor en time før man havde tænkt sig at afhente. Manden havde resten af onsdagen og hele torsdagen, til at sende en besked med et tidspunkt. Så styr jeres PMS, hvis i virkelig ligefrem ville få et føl, eller blive skæve i ansigtet, hvis i blev stilt et skide ja/nej spørgsmål. - Jeg kunne jo have nået at kontakte en anden interesseret, allerede i går, hvis manden bare havde været ærlig og sagt at han ikke var interesseret, eller hvad han nu måtte være.
Men det er vel sådan man engang er, reel og siger tingene som de nu engang er. Slut færdig. Tåler man det ikke, behøver man sgu da ikke opføre sig som et pattebarn og blive ved med at skrive på annoncen, med alverdens dumheder.
maj 2007
Det du får tilbage er: Hvis jeg havde handlet med dig og du skrev sådan, så ja:
Ikke at ham du netop har "handlet" med burde være stødt af det.
Du er i din fulde ret til at være sur på ham og kan svare ham som du vil, og hans piveri er slet ikke begrundet.
Men hvordan din handel generelt er foregået kan vi andre jo ikke se, derfor svarer man ud fra bedste evne.
Kort sagt, jeg ville ikke finde mig i den tone, men jeg ville heller ikke glemme at sms'e
at kalde folk pms osv. er bare minus respekt for at folk forsøger at svare på dit sprøgsmål og ærlig talt så er det sådan lidt " nå jamen kan folk ikke indrette sig efter mig så er de røvhuller" agtigt. Du skal sgu rette ligeså meget ind med dit sprog som vi andre skal med vores.
Folk kan sagtens tage at tingene bliver sagt lige ud, men at sige noget ligeud og sige noget hårdt og brutalt er ikke det samme.
jeg kan godt sige "jeg er ikke enig" på en pæn måde, men jeg kan også sige "hold kæft du må da være født for tidligt med den holdning"
Enden af det hele: med fare for at gentage mig selv.
Accepter der folk skriver, de har ikke mere info end du giver dem at bygge deres svar på. Og så kan du i øvrigt selv have pms.
jan 2009
Forstår hvad du skriver. - men jeg mente om i ville begynde at bombe med beskeder, og pive og klynke over det. Dem der ikke accepterer det og bare vil gå videre til næste annonce, fair nok. Men ligefrem at blive sur over det, det forstår jeg ikke. Slet ikke, når man laver en aftale. Det lader det til, at nogle få stykker ville. Hvorfor ikke bare sige "fint, det var dét og det gider vi ikke" og så komme videre?
maj 2007
Det kan jo skyldes tusindvis af ting. Måske var han forkælet som barn, retarderet eller bare bonde født og kvajet opdraget. hvem ved. på stoffer måske? hjernen drejer baglæns.
Mod idioti kæmper selv gud forgæves. Ignorer/bloker og kom videre.
jan 2009
aug 2011
Følger: 1 Biler: 1 Emner: 261 Svar: 1.210
okt 2010
Følger: 29 Følgere: 36 Biler: 2 Emner: 137 Svar: 15.854
folk der spilder ens tid vi aldrig indrømme det de tør ikke melde tilbage at de fundet noget andet eller har måtte ompriotere eller andet.
okt 2011
Følger: 2 Følgere: 2 Biler: 1 Emner: 60 Svar: 330
Meen, som sagt er der forståelse for din situation, men jeg tror problemet er at du er lidt for "direkte" og er der nogen der ikke kan tåle, om det så er ment negativt, positivt eller alt muligt andet. Et alternativ til den kommentar ku ha været noget i stil med: "Er du stadig intra i min vare, hvis ikke har jeg en anden en at sælge til. Grundet dit manglende svar får du lige et døgn til at svare, af god handelsmanér skyld, ellers blir de solgt til anden side"..
Blot mine tanker om denne sag.
feb 2009
Følger: 1 Følgere: 2 Emner: 22 Svar: 1.172
De kommentarer du generelt skriver, giver mig et indtryk af at du er et barn der skal have sin vilje. Jeg fornemmer en del arrogance, selvom jeg overhovedet ikke kender dig personligt.
Det er sandt at du måske har spildt din tid for at få handlen i hus, men den kommentar du giver var da unødvendig. Det var bare flabet fra din side af, selvom køberen har spildt din tid.
Jeg er dog enig i at hans efterfølgende reaktion er i overkanten.
mar 2006
Følger: 78 Følgere: 78 Biler: 10 Emner: 38 Svar: 783
Så hat man alt på skrift, og det er i dagens danmark en meget vigtig ting.
Ang. Emnet. Ja det ville jeg nok betragte som en abelse flabet. Men nok ikke noget jeg ville kommentere.
mar 2006
Følger: 78 Følgere: 78 Biler: 10 Emner: 38 Svar: 783
Så hat man alt på skrift, og det er i dagens danmark en meget vigtig ting.
Ang. Emnet. Ja det ville jeg nok betragte som en abelse flabet. Men nok ikke noget jeg ville kommentere.
maj 2004
Følger: 80 Følgere: 317 Biler: 4 Emner: 1.391 Svar: 13.689
aug 2007
Følger: 5 Følgere: 23 Biler: 3 Emner: 117 Svar: 1.008
Du ved jo ikke, på hvilket grundlag manden er blevet forhindret. Det kunne have være noget presserende.
Jeg havde nok startet første besked med "Er du stadig interesseret?" og hvis manden herefter ikke svarer, selv om der er gået en masse forhandlinger forud, SÅ er det på sin plads at spørge om pågældende person spilder din tid.
Men tænk selv på, hvordan DU ville reagere, hvis du f.eks. i en forretning fik smidt i hovedet "spilder du min tid?".
Nærtagende?