{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
17.330 visninger | Oprettet:

køretid som håndværker {{forumTopicSubject}}

Hejsa

Jeg har et generalt spørgsmål til alle håndværkere med bil, som ikke møder i firmaet, men forskellige steder hver dag.

Jeg arbejder for et jysk firma,men kører på Sjælland, så møder selvfølgelig ikke i firmaet, men direkte hos kunden hver dag. Jeg har været her i 9 år, og før det var jeg elektriker i et stort firma i 4 år.

Vi har altid kørt i arbejdstiden, da vi jo netop ikke har haft mulighed for at møde i firmaet. Nu er vi blevet bedt om at betale vores egen køretid, så vi skal være 7,5 time hos kunden og selv betale for køretid. Jeg har hele sjælland og øerne som kundekreds, så har mellem 1 til 1½ time hver vej hver dag.

Ville høre jer om hvordan det er i jeres firma, om i selv betaler timerne, eller om firmaet gør det ?

Jeg har snakket med nogle stykker som arbejder i virksomheder som jeg, de har alle samme ordning som jeg har haft tidligere.
Vil da lige høre om jeg har haft utrolig gode forhold, eller det er normalt at køretid bliver betalt.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  køretid som håndværker
  • #1   23. okt 2013 vi har firma bil og køre uden for arbejds tiderne.

• #2   23. okt 2013 Mener at man bliver betalt for det, men er ikke helt sikker, da jeg aldrig har prøvet det.
    Har du læst hvad der evt. skulle stå om det i overenskomsten? eller hør din fagforening.

• #3   23. okt 2013 Det kommer an på hvad der står i din kontrakt.
    Men som udgangspunkt skal du absolut ikke selv betale for at transportere dig rundt til kunder.
    Hvis de kræver at du selv køre skal du jo have nogle zonepenge eller bedst af alt skattefrie kørepenge 3,xx kr. Pr kørt kilometer.

• #5   23. okt 2013 Det lyder sku som om din mester er presset, og forsøger at presse citronen lidt ekstra...

Hvis du har fundet en mester der bor i kbh, og du bor i korsør, så har du selv valgt transporten.. Men ligger din mester 3 gader fra dig, og kræver du møder kl.07..

Så er det på værkstedet, og hvad han så har af opgaver til dig, det ligger indenfor dine 37timer ugentligt..

Ellers er han sku en sørgelig sjæl..

• #6   23. okt 2013 er vvs´er og vi får noget som hedder zonepenge, i mit tilfælde i øjeblikket ca +25 kr. oven i timelønen pr. time.

• Casper K
    Casper K Tilmeldt:
    mar 2007

Følgere: 43 Biler: 8 Svar: 5.726
    #7   23. okt 2013 Det jo forskelligt alt efter kontrakt og overenskomst.
    Køre jeg i egen bil hedder det F.eks timeløn plus ca 3,70 pr km.
    Køre jeg i firmabil hedder det bare timeløn.

Men er svært for os andre at svare på hvad der står i din kontrakt og jeres overenskomst.

• #8   23. okt 2013 Skal siges jeg kører i firmabil, ig i min kontrakt står der jeg kører ud hjemmefra, de vil selvfølgelig ændre det med min opsigelse som varsel, så der er ikke noget at komme efter på det område.

Vi er ikke en almindelig håndværker virksomhed, men en niche inden for el, min titel er tekniker.
    Jeg har ikke mulighed for at møde i firmaet da det jo ligger 280 km fra mig, derfor har vi haft den ordning.

• #9   23. okt 2013 Kender flere Tømmere som skal møde på et bestem sted til møde tid og så er køretiden deres egen fritid frem og tilbage. Men så kan de så også trække kørsel penge på det..

• #10   23. okt 2013 Det lyder som noget montør agtigt det du laver. De montører jeg kender, og som kommer der hvor jeg arbejder får løn for at køre. De er heller ikke på firmaadressen ret tit. Men... ring til din fagforening.

• #12   23. okt 2013 Ronni M taler sandhedens ord!
    Arranger et fyraftensmøde UDEN mester, inviter en repræsentant fra fagforeningen, (måske vil de endda være værter for mødet), og find så et fælles ståsted, som i også mener at mester kan leve med. Og så kan enten hele flokken, eller en repræsentant fra medarbejderstaben, tage et møde med mester.

• #13   23. okt 2013 Vi fik før i tiden timeløn men det er i disse tider blevet lavet om til km penge, men det er kun når vi arbejder på samme byggeplads i længere tid, ellers er det stadig timeløn.

Og det er som elektrikere.

• #14   23. okt 2013 I ca 13 år har jeg brugt mellem 2 og 4 timer om dagen på at køre til og fra arbejde, og jeg har aldrig fået en krone for det...

Forestil dig at du selv er en kunde der får lavet et stykke arbejde... Du har en håndværker til rådighed i 6 timer, men får en regning på 8 timer... Ville du brokke dig?

• berndt k
    berndt k Tilmeldt:
    aug 2009

Følgere: 1 Emner: 71 Svar: 934
    #15   23. okt 2013 Der hvor jeg var arbjdsmand for 5 år siden, der fik vi heller ikke løn når vi kørte på arbejde (fra silkeborg til sjælland om mandagen, og retur om torsdagen) Vi havde firmabil til rådighed, og kunne jo så heller ikke få kørselsgodtgørelse, eller fradrag for det. Men heller ikke løn for de 3-4½ time hver vej alt efter hvor på sjælland det var, og om vi havde trailer med.
    (man må jo ikke lovligt få kørselsfradrag/godtgørelse for at køre i firmabil)

Og står der ikke noget direkte i din kontrakt ang. løn under kørsel, så har du ikke krav på det, da det ikke er en del af overenskomsten at du skal have løn til/fra arbejde, kun hvis det er kørsel mellem pladser iløbet af dagen, eller til/fra tømmergården/lager/firmaadresse

Er man utilfreds med det, så er der kun at finde en anden mester.

• #16   23. okt 2013 Klaus D, vi bruger nogle gange eksterne håndværkere i det firma jeg arbejder for, til at løse special opgaver som vi måske ikke selv kan klare, eller ikke selv har folk til. Der er altid køretid på regningen hvis de kommer langt væk fra. Og det betaler vi iøvrigt med glæde hvis det er det der skal til for at få nogen der kan deres kram.

• Casper K
    Casper K Tilmeldt:
    mar 2007

#17   23. okt 2013 Ronni hvordan forgår km-penge når du køre i en firmabil ?

• #18   23. okt 2013 RonniM: en virksomhed, kan sku IKKE få km-takst af staten... hold nu op...

Hvis du ligger privat bil til, for din arbejdsplads, kan DU få en KM-takst skattefrit, i henhold til offentlige satser..

Men en virksomhed, skriver sku altid køretid og km på en regning, ellers er de ude i et sløjt markede hvor de forsøger at presse prisen..

Eks.så er en arbejdstime, 450kr i timen, og køretid. 250... på den måde er firmaet fair overfor deres kunder, og kan behandle deres ansatte ordentligt..

• #19   23. okt 2013 Jeg har også firmabil med hjem. Jeg skal også møde hos kunden kl 7 og slutte kl 15.30.
    Får ikke en "rød øre" for køretiden.

Forstår jeg det rigtigt - at man kan trække køretiden fra, selvom det er firmabil?

• Casper K
    Casper K Tilmeldt:
    mar 2007

#22   24. okt 2013 Ronni du svarede ikke rigtigt på spørgsmålet om hvordan du går km-penge for at køre i en firmabil ?

• Casper K
    Casper K Tilmeldt:
    mar 2007

#25   24. okt 2013 Det var bare måden du skrev det på der var dårligt formuleret så smiley synes heller ikke det lød rigtigt. Så skyldte mit firma mig sgu mange penge smiley

• #27   24. okt 2013 Jeg får også altid køretiden betalt med almindelig løn ud til kunden, dog er jeg forbi firmaet typisk et par gange i ugen og så starter tælleren der.
    Har jeg

• Casper K
    Casper K Tilmeldt:
    mar 2007

#28   24. okt 2013 Ronni jeg har styr på mit. Det jeg skrev med de skyldte mig var for sjov. På baggrund af den formulering du startede ud med smiley

• Nathja M
    Nathja M Tilmeldt:
    nov 2017

Følger: 1 Svar: 1
    #29   8. jan 2018 Køre udenfor arbejdstiden frem og køre i arbejds tiden hjem
    Jeg køre i firmabil også, men jeg får kørepenge oveni efter de første 12 km er kørt hver vej (dvs, alt over 24 km om dagen er til kørepenge)

Kommentér på:
køretid som håndværker

Annonce