{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
17.716 visninger | Oprettet:

Spørgsmål til den kloge elektriker! {{forumTopicSubject}}

Hej, håber der er en klog elektriker der kan svare mig på mit spørgsmål.

Har et hus fra 1975, og der er alle stikkontakter og afbrydere sat i dørgerichterne.

Nu er jeg igang med at skifte dørkarmene ud, og i den sammenhæng vil jeg have have nye stikkontakter.

Er det lovligt hvis jeg monterer de nye stikkontakter i mine dørgerichter nøjagtigt som de var før? smiley


Mvh Tue og god jul !!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Spørgsmål til den kloge elektriker!
  • #1   23. dec 2013 Gammelt

    profilbillede
  • #2   23. dec 2013 Gammelt

    profilbillede
  • #4   23. dec 2013 Kort sagt, eftersom at det ser ud som om der ikke er jord til dine stikkontakter, så må du gerne!

  • #5   23. dec 2013 ja det må du gerne, det er først hvis du vælger at flytte dem at du ik selv må rode med det mere....

  • #6   23. dec 2013 Nej er det ikke du skal ha en forfradåse i ??

  • #7   23. dec 2013 smiley :D smiley

    Yes, det var fanme dejligt. Tusind tak !! smiley


  • #8   23. dec 2013 selv om der er jord i må man også godt selv skifte stikk. og afbrydere.. smiley bare lige til orientering, det kræver bare et godkendt HFI eller HPFI relæ foran...

  • #9   23. dec 2013 michael det kan man også godt sætte i en træ dørkarm og jo han må gerne selv gøre det, det er ikke en ny installation


  • #10   23. dec 2013 Det elarbejde, man selv må udføre i den faste installation, ændrer ikke grundlæggende ved installationen.

    Derfor skal installationen i din bolig stadig opfylde de installationsregler, der var gældende på det tidspunkt, hvor din elinstallation blev etableret.



    Synes da det beskriver at det godt må laves på samme måde? Det var jo lovligt dengang huset blev lavet smiley


  • #11   23. dec 2013 det må man også.... bare man overholder de gældene regler der var dengang...

  • #12   23. dec 2013 Også sådan jeg forstår det smiley



  • #13   23. dec 2013 Men så må du kun sætte stikkontakter i igen uden jord. det bestemmer du selv men jeg ville nu ofre lidt på nye ledninger op til lampeudtaget alle de steder du skal røre ved. så er installationen da fornyet dertil. og så skal du have forfr dåser i den dørkarm, men pænt synes jeg ikke det er. bare min mening.

  • #14   23. dec 2013 Jeg vil jo vove og påstå at det er en ny installation, hvis du skal til at sætte nye gerigter på og dermed skal bore nye huller til de gamle afbrydere.

    Uanset hvad så er det en gammeldags og sikkerhedsmæssig ukorrekt måde at udføre dit elarbejde på. Der er jo en ganske fornuftig grund til at man har bestemt sig for at afbrydermateriel skal monteres i dåser.


  • #15   23. dec 2013 Har lige snakket med Sikkerhedsstyrelsen.
    Det er fuldt lovligt at lave det som før, uden dåse eller noget.

    Reglen om dåsen blev først indført i 77 smiley


  • #16   23. dec 2013 Spændende smiley det er selvfølgelig et spørgsmål om pengepung, men der er nok ingen tvivl om hvad den bedste løsning er.

  • #17   23. dec 2013 Det er altid godt at sætte noget der udvikler varme op og ned af brandbart materiale.

  • #18   23. dec 2013 Det kan jeg kun give dig ret i! smiley

  • #19   23. dec 2013 Doktor W >>

    Du mener så at en stikkontakt og en afbryder udvikler varme? Hvis de gør det hos dig, skal du ringe efter en elektriker.


  • #21   23. dec 2013 Har det også selv i det hus jeg lige har købt, og skal selv igang med at skifte .. Men hvorfor faen ikke sætte dem i væggen ? Det ser 10 gange pænere ud, men det kræver selvfølgelig en smule mere arbejde .. Og hvis man tænker på at huset skal sælges enegang smiley

  • #22   23. dec 2013 Martin E:

    Tag du en 50 m. kabeltrummel (Uden at rulle den ud) og sæt en stor forbruger på (støvsuger, varmeblæser etc.) og se om ikke den bliver varm ?

    Et småt kabel med stor forbrug = ledningens modstand gange med stor strøm igennem = effekt / varme!.


  • #23   23. dec 2013 Martin E som de to andre allerede har for talt dig, så udvikler el varme. Vis det ikke Gør det hos dig er det fordi intet forbrug har på din stik k. I et gammelt hus fra 75' er der begrænset antal stik k. Så derfor fylder folk alle deres apparater til en kontakt og Wupti varme. Eller vis TS nu ikke for spændt de gamle klemmer rigtigt så vil kontakten også udvikle meget varm ved selv et lille forbrug

  • #24   23. dec 2013 Er skam uddannet el-installatør drenge. En stikkontakt eller afbryder bliver ikke varm i sig selv.
    I skal nu fortælle mig hvor varm en stikkontakt bliver hvis du belaster den med 3kw?
    Derefter fortæller I mig hvornår træ antændes?


  • #25   23. dec 2013 Så snart du belaster den eller der er en dårlig forbindelse, bliver den var jo. Samt kablet bliver varmt. Men jeg skal nok lade være med at prøve at overbevise dig jeg har set masser af steder hvor det kunne ha' gået galt, både IRL og billeder, samt tavler der er brændt. Men nu var det heller ikke TS spørgsmål, han har fået svar. Ja du må godt skifte, nej jeg ville ikke gøre det samme.

  • #26   23. dec 2013 Hæhæ frem med popcornene... er totalt enig med Martin E her....

    Ud over det så er der en der nævner at de synes TS skal trække jord op i lampe stedet, nu ligger landet jo så bare sådan et det må han ikke gøre selv og det er ikke nok at der kommer en ledning derop, den skal også videre ud i tavlen og der skal etableres jord i installationen og puha, det er en større og dyr omgang medmindre man har en kammerat der er elektriker, og ja jeg er personligt imod de klamphuggere der begynder at pille i det selv som ikke aner en fløjtende fis om hvad de laver....


  • #27   23. dec 2013 Doktor W>>> Hvis din stikkontakt bliver varm er det fordi u har en dårlig forbindelse, en stikk der intet fejler med gode forbindelser bliver ikke så varm at det antænder træ, heller ikke hvis du trækker max effekt ud af den... en tavle der brænder af er fordi der er en skovl der har lavet dårlige forbindelser eller snydt med samtidigheds faktoren da varmeberegningen blev lavet....En kabel trommel der bliver varm hvis den ikke er rullet ud, jamen selvfølgelig gør den da det, det er jo en spole når den ikke er rullet ud, selvfølgelig bliver den varm, netop derfor man ALTID ruller den HELT UD uanset hvad.

  • #29   23. dec 2013 Nemlig kim en stikk der ikke fejler noget bliver ikke varm. Men lad os nu sige at den fejler noget, hvor brander det så bedst i manden dørkarm eller fræst ind i væggen.

    Og det har ikke noget med svendbrev at gøre, det er alm. sundfornuft, som sagt JA han må godt skifte dem, ville jeg gøre det NEJ. Der er en grund til at man stoppet med at bruge træ som dåser og isolerings matriale. Ud over at plastik var billiger.


  • #30   23. dec 2013 ja så kan han da senere trække den jord ud i tavlen hvis han senere skal lave loft om med pl-dåser. for det der sikkert heller ikke i huset. Jeg ville bestemt ikke lave det som før igen. men hvis man ikke har pengene til det skulle man undlade og udskifte geragter. Jeg mener os hvis man laver nye geragter med nye huller så laver man os en anden installation. så det ikke kun en udskiftning af afbryder/stikkontakt.

  • #31   23. dec 2013 Stefan R >>

    Hvor tit ligger der 50+m forlængerledning inde bag en stikkontakt om jeg må spørge?
    For det andet vil ikke engang sådan en blive varm nok til at starte en brand ved en belastning på 2.300w som vil være max i en så gammel installation.


  • #32   23. dec 2013 kommer da an på om der en fusker som har sat 13ampers automatsikring i el-tavlen. så det 2990W smiley


  • #33   23. dec 2013 Ikke hvis installationen er udført med 1 kvadrat ledninger. Så er det max 10 ampere.

  • #34   23. dec 2013 Men så kan man jo blive ved, hvis en fusker har viklet en sikring ind i sølvpapir smiley

  • #35   23. dec 2013 prøv og kigge på billedet, ser du nogen stofledninger?

  • #36   23. dec 2013 Du kan på ingen måde vurdere en el installation ud fra to billeder. Ligesom jeg heller ikke kan det.

  • #37   24. dec 2013 Synes bare det lyder underligt at man må gør det igen.... For købte hus for nogle mdr siden stod der nemlig i el-rapport Fejl/mangler, mangler dåser bag af/stikk. og det var lavet på samme måde..


  • #38   24. dec 2013 Er dit hus bygget efter 1977? smiley

    Det er nemlig først der reglen om dåsen blev indført smiley


  • #39   24. dec 2013 Det er fuldt ud lovligt det han vil gøre, omend man kan argumentere for at det ikke er nogen super løsning. Mht, varme, er egeneffekten på en korrekt monteret stikkontakt og en stikprop i god stand nærmest nul. Det samme er den effekt der afsættes i et korrekt dimensioneret kabel, og tavler der smelter skyldes i 99% af tilfældene for dårlig tilspænding eller manglende efterspænding. Normalt er det jo god skik at efterspænde tavlen hvis man bygger om eller udvider den.

  • #40   24. dec 2013 Nu brander huse jo heller ikke ned pga. god el installation. Ned brande huse sker der hvor el installation er fusket eller defekt udstyr/apparater. Om en stikkontakt udvikler varme eller ej kommer jo and på om det hele er i orden. I normal tilstand vil der ikke være varme til at antænde karmen. Men er der nogen der kun vurdere det ud fra et billede.

  • #41   24. dec 2013 Doktor W: nu går spørgsmålet jo ikke på den pågældende installation, men uanset vil du da aldrig kunne se hvorvidt kontaktfladerne i en stikkontakt er irrede osv. men man må formode at det altid vil være en fordel med en ny, hvor alle flader er rene.
    Og som oftest vil en stikkontakt der bliver meget varm forsage en kortslutning og springe sikringen før der går ild i noget.


  • #42   24. dec 2013 Som skrevet tidligere oppe så ja han må godt montere i karmen nej jeg ville aldrig gøre det. Det var sådan set meningen med mit første indlæg, men det ende så bare i mundhuggeri mellem forumets elektriker. Jeg ville aldrig anbefale nogen at montere på den måde om han må eller ej. Alene pga den evt brandfare, ved en gammel ukendt el installation. Men ja han må godt, og nej det brander ikke vis det er i orden, men det kan ingen af os vurdere ud fra 2 billeder. Om det så bare ender i en kortslutning eller en brand er jo også kun et kvalificeret bud fra din side, det er jo ikke en garanti? Men TS spørgsmål var nu også bare om han måtte og det har han jo fået svar på, og han sætter også nyt i så må jo gå udefra at det er i orden.

Kommentér på:
Spørgsmål til den kloge elektriker!

Annonce