Hus renovering - Køb af materialer i Tyskland {{forumTopicSubject}}
Hej Alle!
Damen og jeg er ved at kigge efter hus og har måske fundet et dejlig lille hus på 100 kvm som vi skal ud at se på torsdag. Det er et gør-det-selv-projekt som kræver en ordenlig overhaling, men det betyder også at vi kan sætte vores eget præ på det.
Det jeg er lidt ude efter er følgende (Efter mange timer på nettet)
- kan det det betale sig at købe tingene i tyskland, maling, trævarer, gulve, puds etc? Hvad sparede du evt.?
- Hvilket byggemarked i tyskland?
- kan gips og isolering hentes i tyskland, altså overholder de danske standarter?
- Kan man hente vinduer i DE
Har du selv erfaring inden for vvs, epelektriker-arbejde eller tømmer-faget eller har du selv sat hus i stand, hvad (nu blir den svær, men et bud er ok..) koster sådan noget så. Vi indhenter selvfølgelig tilbud fra alle nævnte, men rart hvis man havde lidt at gå ud fra inden.
- Skal have 200 mm isolering på loftet (laver det selv)
- Læggge nyt tag, tænker noget betontagsten, tænker selv at stille stillads op og fjerne gammelt tag.
- hvad skal man regne til el, det er et gammel hus og vil gerne have nye dåser i stedet for de gamler 50'er stik. Ønsker at få lavet en kontakt udenfor, sat 10-15 spot op, samt lidt generelt vedlighold. 20.000,- 50.000,- 100.000,-?
- Badeværelse venter vi med.
- Er der tommelfinger regler, at det koter f.eks. 3000,- pr. kvm. at renovere?
Håber I har lidt bud og erfaringer fra jeres gør-det-selv projekter, selvom det kan være svært byde på noget uden, at have set det. Men snakker ikke blad-guld og badekar med løvefødder, bare relativ middel.
jun 2006
Følger: 25 Følgere: 55 Biler: 6 Emner: 2.087 Svar: 19.819
okt 2007
Følger: 10 Følgere: 9 Biler: 2 Emner: 23 Svar: 537
Er du en der gerne vil have det lidt sejt ang. El så skal du have nogen intiligent styring
aug 2009
Følgere: 1 Emner: 71 Svar: 934
Ang. hvem der er billigst, det kommer an på hvor godt dit snakketøj er, og hvor meget du gider gå dem på klingen efter procenter.
HUSK at du ikke selv må rode med el, medmindre du er uddannet elektriker (men så¨ville du også vide hvad det vil koste at skifte sådan noget.
Som tommelfingerregel, må du kun selv rode med det el og vand, der er udenfor væggene, og kun eksisterende forbindelser.
okt 2002
Følger: 64 Følgere: 68 Biler: 3 Emner: 153 Svar: 11.904
feb 2007
Følger: 15 Følgere: 16 Biler: 1 Emner: 39 Svar: 2.942
Nyt tag i IBF sten(nyt undertag, lægter, skotrender i zink, udhæng i fibercement), med zink tagrender lavet/bukket hos VVSeren, hvor jeg selv tog gammelt tag ned.
ca 120 kg
Nyt gulv med gulvvarme og wavin 9000 styring, kostede incl beton, slanger, isolering osv. ca 70 kg.
Nye vindur og døre i maghoni ca 100 kg.
Nyt kloak overalt ude og ind, stod selv for alt grave arbejde og hjalp med at ligge ned. ca. 25 kg.
Nyt 100 mm isolering på loft og 50 mm i væggene 10 kg.
Selvom i ikke laver badeværelse, men i laver køkken regner jeg med, så regn med ihvertfald 200 kg.
Løber hurtigt op hvis gulvene os skal op.
jun 2013
Følger: 1 Emner: 47 Svar: 58
feb 2007
Han får håndværker rabat som er min. 60 % på alt.
Du kan selvfølgelig selv forhandle med tømmerhandlen, men mit råd ville være og alliere dig med en håndværker (tømmere, VVSer og el-installatør)
De vil sikkert hellere end gerne tjene de kr ved at sælge til dig, og du spare stadig penge.
Plus at du stort set altid kan få en smule hjæp og råd, med mængde af materialer og evt. låne lidt special grej en weekend.
Mit wavin system til gulvvarme kostede mindre hos VVSeren end jeg kunne købe det til på nettet, så ofte kan de lokale sagtens være med på prisen.
feb 2007
Er også træls og løbe tør for penge lige i det sidste.
okt 2002
Følger: 64 Følgere: 68 Biler: 3 Emner: 153 Svar: 11.904
Han skal så IKKE selv lave el, hvis han ikke er elektriker......
feb 2007
Nu der jo ikke noget der forhindre ham i at må trække kabler selv, en elektrikker på i princippet heller ikke udføre noget arbejde, uden der står en installatør bag.
Så hvis ellers installatøren vil skrive for det når han er færdig, er det ingen problem..
Lasse:
Lagere gas i jorden? Det lyder interessant, det må du lige forklare noget mere om??
feb 2007
Følger: 12 Følgere: 12 Biler: 5 Emner: 265 Svar: 749
Hus renovering - Køb af materialer i Tyskland