Hvorfor kaldes det tyveri? {{forumTopicSubject}}
Jeg ved ikke om det var sidste gang eller forrige gang at jeg så politijagt, hvor en ung gut bliver stoppet og siger at bilen er hans fars, hvor betjenten vælger og sigte knægten for brugstyveri og give en bøde for det samtidig, samt give faren til sønnen en bøde også.
Hvorfor kan politiet det? De bor vel under samme adresse og under samme tag, og fordi faren måske ikke har sagt god for at knægten måtte tage bilen, men alligevel ikke ønsker og melde det, hvorfor SKAL politiet så kunne give fyren en plet på straffeattesten for brugstyveri? Er det ikke lidt det samme som og tage en cola fra køleskabet som er købt af faren, uden og spørge om knægten må?
En ting er bøden knægten får (fortjent, da han kører uden kørekort) men at han også skal have en plet på straffeattesten og en bøde for brugstyveri, kan da aldrig være i orden når faderen ikke ønsker og melde sin søn, og at det udelukkende er politiet der sigter ham for tyveri? Hvorfor skal de kunne have den magt i noget som jeg anser som værende personlige sager mellem far / mor og søn/datter?
Stod han og var igang med og uddanne sig og skulle til og finde læreplads, og han pludselig så havde fået en plet for brugstyveri på grund af noget så dumt, og uden og være meldt for tyveri, af den person som man tilsyneladende skulle have stjålet fra, er da helt gak gak, og kan (med 95% sandsynlighed) have en indflydelse på om knægten finder en læreplads eller et arbejde, og derved ender han måske med og være på kontanthjælp i en rum tid, fordi han har det stående på straffeattesten.
Hvorfor? Hvorfor skal politiet kunne gøre sådan noget?
Ikke at jeg støtter at en tosse kører rundt uden kørekort, men at politiet skal kunne sigte andre for brugstyveri, fordi at de ikke har spurgt om lov til og tage MC, 45'er scooter eller bil af en far eller mor.
feb 2009
Følger: 1 Følgere: 2 Emner: 22 Svar: 1.172
nov 2013
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 98 Svar: 552
Så at besøge mor og far og lige nuppe en dåsecola i køleskabet under besøget er brugstyveri, og opdager politiet det så SKAL de kunne blande sig med om man skal have en plet på straffeattesten, samt en bøde for det? Det jo gak gak og 1000% det samme
jan 2003
Følger: 19 Følgere: 25 Biler: 12 Emner: 37 Svar: 656
nov 2013
jul 2007
Følger: 22 Følgere: 39 Biler: 1 Emner: 11 Svar: 3.899
Så det er helt fint at fremtidige arbejdsgivere kan se at den unge mand ikke har lært hvilke ting der tilhører hvem - og ikke mindst hvornår man må bruge disse ting.
nov 2013
feb 2007
Følger: 15 Følgere: 16 Biler: 1 Emner: 39 Svar: 2.941
Det er det samme som hvis en af dine kammerater stikker dig en på kassen, selvom du ikke vil anmelde, kan politiet sagtens sigte ham for vold.
Politiet skal jo ikke spørge andre folk om lov til hvad de vil sigte/give bøder for.
Betjenten har helt sikkert også ville give knægten en lærestreg, og måske få ham til og fatte at sådan gør man bare ikke..
nov 2013
Politiet stopper mig og kigger på kortet, spørger om det er min bil hvilket det ikke er, men at det er min fars. De laver jo ikke kontrol om jeg nu er i besiddelse af bilen på lovlig vis, så de lader mig 100000% få lov til og køre videre hvis de umiddelbart ikke lige kan se at jeg skal sigtes for noget, helt uviden om, om at jeg har taget bilen uden og få lov.
Bare et eksempel.
maj 2004
Følger: 80 Følgere: 317 Biler: 4 Emner: 1.391 Svar: 13.691
Som oftest tror jeg nu også politiet er i besiddelse af dømmekraft, til at se om de skal spørge vedkommendes forældre om de vil anmelde, eller om de selv skal vælge at opretholde sigtelsen....men det er selvfølgelig rene gisninger herfra...
mar 2007
Følger: 10 Følgere: 11 Biler: 3 Emner: 239 Svar: 1.845
dec 2007
Følger: 53 Følgere: 50 Biler: 3 Emner: 56 Svar: 764
sep 2004
Følger: 4 Følgere: 3 Biler: 2 Emner: 66 Svar: 362
Jeg har en kammerat som styrtede på "sin fars" Yamaha R1 for år tilbage - dagen før han skulle til køreprøven. Aftalen var at; såfrem han blev stoppet af politiet skulle han sige at han havde taget den uden at få lov (ellers dækkede forsikringen selvsagt ikke) - Han brækkede ryggen, og fortalte politiet, som han havde lovet sin far, at han havde taget den uden at få lov.
Det betød at forsikringen dækkede, men politiet mente at han havde fået straf nok i en brækket ryg, og nøjedes med at give ham en bøde for ikke at køre efter forholdende (1500kr).
jul 2007
Følger: 22 Følgere: 39 Biler: 1 Emner: 11 Svar: 3.899
Politiet stopper mig og kigger på kortet, spørger om det er min bil hvilket det ikke er, men at det er min fars. De laver jo ikke kontrol om jeg nu er i besiddelse af bilen på lovlig vis, så de lader mig 100000% få lov til og køre videre hvis de umiddelbart ikke lige kan se at jeg skal sigtes for noget, helt uviden om, om at jeg har taget bilen uden og få lov.
Bare et eksempel."
Jeg har nu prøvet en gang at blive stoppet i mine forældres bil, hvor betjenten ringede til min far for at høre om jeg var givet tilladelse til at køre i den bil. Om det var fordi han var i tvivl om hvorvidt 400 HK og en ung mand hørte sammen, eller om han ikke troede på mig ved jeg ikke. -Men jeg var i hvert fald glad for at han tog sit job seriøst, og det gjorde ikke mig sur.
Jeg tror du blander lidt sammen i det her tilfælde. For manden har jo stjålet en bil, derfor straffes han. Faderen kunne have valgt at sige at han havde lånt ham bilen og så kunne de sociale myndigheder og andre blande sig i det.
Sket er sket - pletten er væk efter 3 år og den unge mand kan bruge tiden på en uddannelse i den periode.
feb 2006
Følger: 9 Følgere: 16 Biler: 11 Emner: 35 Svar: 248
feb 2007
Følger: 15 Følgere: 16 Biler: 1 Emner: 39 Svar: 2.941
Mener politijagten, station 2 på patrulje, vlado på glatis og hvad de programmer ellers hedder.
Dels virker det præventivt og dels er det nemmere og sælge programmet.
Bent betjent er vel sikkert glad hvis han tror at han har skræmt en knægt fra at "låne" forældrenes bil.
Og produceren har tjent skejsere på folk har set lortet
Hvorfor kaldes det tyveri?