{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.303 visninger | Oprettet:

Server Specs {{forumTopicSubject}}

Hej smiley
jeg har fået samlet mig nogen dele,
jeg overvejer at købe,
for at få mig en server der kan stå tændt herhjemme 24/7 til diverse ting så jeg kan logge på udefra,
ville bare lige høre om der var noget i ville ændre.

Bundkort :
http://www.proshop.dk/Bundkort/ASRock-H61MV-ITX-2417154.html

SSD :
http://www.proshop.dk/Harddisk/Kingston-SSDNow-V300-SSD-120GB-2382767.html

Kabinet :
http://www.proshop.dk/Kabinet/Thermaltake-Element-Q-VL52021N2E-2243448.html

CPU :
3,4 ghz Quad core (får af en ven)

Harddisk :
2 TB jeg har liggende.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Server Specs
  • #1   21. apr 2014 Køb en NAS eller lign. medmindre det er fordi du synes du betaler for lidt for dit strøm smiley

  • #2   21. apr 2014 Martin : er mere fordi jeg gerne ville kunne udvide i fremtiden, så jeg ikke er afhængig af en nas, da jeg gerne ville kunne køre XBMC, shairport. Ftp-server. osv smiley

  • #3   21. apr 2014 Jeg købte en N40L

    Den er vist så udgået men en hp microserver, næsten ingen strøm og rigelig muligheder for harddiske


  • #4   21. apr 2014 Hvad skal den bruges til?
    Til en server er det ofte ikke nødvendigt med en SSD, når den alligevel bare står tændt.

    Du mangler vel også strømforsyning mv?

    Asrock bundkortet kender jeg ikke, men Asrock er ofte lidt sværere i længden når det kommer til kompatibilitet.

    Men hvis det bare er filserver og lignende, så ville jeg også bare købe en NAS.
    Jeg kan klart anbefale Synology, og de fås med to disk understøttelse for lige under 1000 kr.


  • #5   21. apr 2014 Alt det kan fx synology idag. Det andet er i min verden bare overkill.

  • #6   21. apr 2014 Lige meget, bare betal smiley smiley

    profilbillede
  • #7   21. apr 2014 Mange af de ting kan en NAS allerede...

  • #8   21. apr 2014 har hørt meget godt om de der Nas serveren. men dem er jeg ikke så meget inde i, altså hvorn funker det? osv. hvad har jeg af udgange? er de hurtige nok ?
    kan jeg udvide senere hen ?
    osv..


  • #9   21. apr 2014 Asrock er ikke lavet til 24/7 drift, det holder kun 2 år, så er det brændt af og det samme med en 3. parts PSU.

    Køb en rigtig server f.eks. HP Micro eller en mindre Dell server, de er lavet til at køre mindst 5+ år (de levere nemlig garanti på produktet i 5+ år)

    De er såmænd heller ikke dyrere end alt det andet hjemmebavl, desuden kan du vist endda få dem med en fornuft R5 controller


  • #10   21. apr 2014 Synology Nas er perfekt til dit brug køb evt den der kan køre 4 diske den er så simpel at gå til den har Dansk brugermenu og kan meget mere end det du vil bruge min kan jeg tilgå fra nettet og kan også gøre det fra min mobil som så kan afspille musikken der ligger på den det gør den lige meget hvor jeg er jeg kan sætte ip cam til den som overvågning den kan bare det meste og de fleste programmer man skal bruge kan hentes gratis den kan også kører hjemmesiden så sådan en ville jeg vælge

  • #11   21. apr 2014 yep jeg har selv par synology bokse og de virker perfekt, og super nemme for ikke "super it kyndige" at sætte op.

  • #12   21. apr 2014 Jesper : har så en kammi som har haft sån en Asrock i ja ved ikke hvor mange år, derfor jeg blev anbefalet den.

    men tyder på jeg skal vælge mig sån en Synology Nas så, kan bare ikke helt se hvorn jeg kan få det til at funke med shairport da det jo kræver lydudgange?


  • #13   21. apr 2014 og smid gerne link til en nas i kan anbefale så jeg kan læse lidt på det smiley

  • #14   21. apr 2014 Hvad skal du bruge lyd udgange til

  • #15   21. apr 2014 Prøv at undersøg: next unit of computing eller på dansk: Barebone PC
    små mini computere, hvor man så selv skal smide HDD, ram cpu osv i
    http://www.edbpriser.dk/computer/barebone-pc.aspx


  • #16   21. apr 2014 PSP : Hvis du vidste hvad shairport er ville du vide det, shairport bruges til at afspille sange fra mobilen og lign over anlæg via netværket.

  • #17   21. apr 2014 Mads : har kigget på intels, men de er dyre i forhold til hvad man får for prisen, derfor jeg ville bygge selv smiley

  • #18   21. apr 2014 ok jeg har kun haft brug for at afspille musik fra serveren til mobilen det kan sagtens lade sig gøre den anden vej ved jeg ikke noget om men kender da min server rimeligt godt og den kan mere end mit behov er prøvede bare at give dig et svar på din tråd

  • #19   21. apr 2014 Du kan ikke kører XBMC på en NAS.

  • #20   21. apr 2014 Psp : tak for det, også derfor jeg ville bygge min egen, da jeg tror jeg får mest ud af det, har skam kigget på Intels Nuc serie og den anden serie de har lavet af mine pc'er. men syntes bare de er dyre til prisen, og de der synology kan nok godt opfylde de fleste krav, bare ikke de samme krav som en jeg bygger kan desværre.

  • #22   21. apr 2014 Hamder : argh det tror jeg faktisk godt den kan, har da hørt flere der har gjort det?

  • #23   21. apr 2014 kenneth : Tak for linket, giver mig bare endnu mere lyst til at bygge min egen, når jeg ser hvor meget der skal fixes for at få det til at køre smiley

  • #24   21. apr 2014 Tja men kan du ikke streame lyden via andet eller skal det lige være det ?

  • #25   21. apr 2014 ville bruge shairport da det kan deles op i rum osv. f.eks køkken, værelse 1, stue. osv smiley
    men det kræver jo nogen lydudgange som en nas ikke har har?


  • #26   21. apr 2014 Niklas - Hvordan vil du kører XBMC på en NAS? Du kan ikke sætte en skærm til en NAS smiley

    En NAS er jo bare et storage, hvorfra du kan streame TIL et mediecenter f.eks


  • #27   21. apr 2014 den skal jo bare virke som opbevaring eller hvad man kalder det, hvis du læser lidt i starten ville du kunne se hvad den skal bruges til, den skal bare streame via ftp, så jeg kan se det på min mobil med xbmc eller pc med xbmc.


  • #28   21. apr 2014 "da jeg gerne ville kunne køre XBMC, shairport. Ftp-server."

    Du skriver det som om at du godt vil kører XBMC fra serveren af smiley


  • #29   21. apr 2014 Hamder : nårh, nej den skal bare stå derhjemme så jeg kan streame til xbmc på min mobil osv, smiley

    shairport skal bruges der hvor serveren står,

    Ftp server : ja skal streame til hvor jeg end er smiley


  • #30   22. apr 2014 Det er to forskellige ting du skal bruge, NAS er en filserver med mange muligheder, det er ikke et mediecenter, og dit brug beskriver begge dele.

    Du kan bygge dit mediecenter og bruge den som server hvis du vil, men så køb ordentlige dele, det billigste kan nemt blive for dyrt, og hvis du regner på det kan fx Intel NUC tjene sig ind i det strøm du ellers ville bruge på din hjemmebyggede maskine. Til gengæld vil den være hurtigere og ikke kræve så meget at bygge.

    Men en rigtig server har ikke brug for hverken lydkort eller skærmudgang og kan for private og mange små virksomheders behov klares af en ganske almindelig NAS.

    Som jeg forstår konceptet i ShairPort, så er det en Linux applikation som kan streame til AirPlay, det kan stort set alle NAS, og de kan også DLNA.
    Når du så vil afspille i køkkenet, stuen, mv. Så ville jeg bruge de enheder du har der, som kan modtage AirPlay eller DLNA, og hvis de ikke kan det, så er en RaspberryPi en billig løsning, som kan sættes op til både XBMC og mange andre ting, samt den kan styres via fx tv'ets fjernbetjening gennem HDMI. Kig evt. på Google efter RaspBMC.

    Jeg vil stadig anbefale en Synology NAS med to diske i Raid 1 (mirrored). Og så kan du købe en RaspBerryPi til det andet indtil du skal bruge mere til dit mediecenter, for her er Intel NUC en kraftigere løsning.

    Men AirPlay, DLNA, FTP og medieserver for XBMC, det er præcis hvad en NAS kan. Den kræver bare ikke så meget vedligehold og en Synology er meget nem at tilføje funktionalitet til, og du får næsten et almindeligt "skrivebord", i din browser når du logger på. Det er Synologys DSM 4.x styresystem som jeg selv synes er ganske godt.


  • #31   22. apr 2014 Forresten, Ftp er ikke til streaming, men til at dele filer.
    og ideen med Shairport er at du kan streame airplay.


  • #32   22. apr 2014 Kig evt på denne: http://www.synology.com/da-dk/products/overview/DS214play

    Og installer så Media Server og Audio Station, så skulle det være kørende.

    men lad være med at lægge for meget i det videokonvertering, det er vist ikke 100% endnu. Men resten virker rigtig godt.


  • #33   22. apr 2014 Brian D : hvis jeg byggede min egen, (ved godt det koster lidt i strøm) men så ville jeg tilgengæld kunne få det hele samlet frem for 2 forskellige enheder, plus jeg selv kan bestemme styresystem osv.

  • #34   22. apr 2014 Jeg har selv bygget flere, og der er slet ikke nogen fordele ved at samle det, og slet ikke nogen fordele ved den tid du skal bruge på det, både nu og i fremtiden.

    Jeg har på ingen måde fortrudt at jeg har købt en NAS, det er en af de bedste investeringer jeg har lavet i forhold til mit hjemme IT.
    Til min almindelige computer er SSD noget af det bedste, men til de serverformål man har hjemme, så er en NAS meget bedre.

    Hvis du endelig vil lave en server selv, så tag en af de dedikerede servere som der omtales længere oppe, men så har du ikke sparet noget.

    Dernæst så prøv at regne lidt på strømmen:
    Synology NAS:
    Strømforbrug
    28.74W (Adgang)
    11.5W (Harddisk i dvaletilstand)

    Hvor din hjemmebyggede maskine, sandsynligvis vil ligge på minimum 250W, med en strømforsyning på 300-500W + lidt tab.

    Lad os antage at du bruger din NAS hele dagen 24/7, og den derfor ikke lader diskene gå i dvale, og samtidig antager vi at din hjemmebyggede pc kan nøjes med 250W, så ser regnestykket således ud:

    Opsummering:
    Apparat: 250 watt strømforbrug
    Tidsforbrug: Cirka 24 timer om dagen
    El-pris inkl. moms og afgifter: 1,98 DKK pr. KwH

    Specificerede priser
    Pris pr. dag: 11,880 DKK
    Pris pr. måned: 356,40 DKK
    Pris pr. år: 4.336,20 DKK
    Samlet kWh på et år: 2.190,00 kWh
    Pris pr. år: 4.336,20 DKK

    Opsummering:
    Apparat: 29 watt strømforbrug
    Tidsforbrug: Cirka 24 timer om dagen
    El-pris inkl. moms og afgifter: 1,98 DKK pr. KwH

    Specificerede priser
    Pris pr. dag: 1,378 DKK
    Pris pr. måned: 41,34 DKK
    Pris pr. år: 503,00 DKK
    Samlet kWh på et år: 254,04 kWh
    Pris pr. år: 503,00 DKK

    Det vil sige det koster dig 3833,2 kr/år at lave din egen server, frem for en NAS, og her er tale om en der bliver brugt 24/7 - 365 dage om året.

    Når du så regner på at din hjemmebyggede maskine nok holder 2-3 år, og skal have diverse opgraderinger og vedligehold over tid, så bliver det pludselig dyrt.

    En Intel NUC bliver oftest målt til omkring det samme forbrug som en NAS, dog har den mulighed for et maksimum på omkring 65W, men det vil stadig hurtigt kunne svare sig, i forhold til at bygge en traditionel computer.

    Dertil kommer at de dele du linker til, slet ikke er beregnet på at køre serverdrift, det gælder såvel bundkort, CPU og muligvis også din Harddisk.

    Min anbefaling bliver stadig en Synology NAS, og så kan du jo passende smide 2xWestern Digital RED harddiske i systemet.


  • #35   22. apr 2014 Brian : se der var noget jeg kunne bruge smiley
    lyder til at du er rimelig godt inde i det, men hvilken Nas vil du så anbefale, til mit forbrug? harh vel omkring 3.000 kr at bruge på det til at starte med, og vil gerne bruge min 2 TB Hdd jeg alligevel har liggende og smide i smiley


  • #36   22. apr 2014 QNAP laver NAS med HDMI port, så man kan installere xbmc direkte på den smiley - jeg har selv: http://www.qnap.com/i/en/product/model.php?II=32

    alternativt skal man købe en raspberry + en billigere nas..

    @martin(32): ligemeget.. smiley http://peecee.dk/uploads/042014/ligemeget_big_thumb.JPG


  • #37   22. apr 2014 the stick : ser også ganske lovende ud, dog er prisen lidt for dyr, og syntes det er mærkeligt den "kun" køre sata-300 ?


    - det er sku en jungle at finde rundt i når man gerne vil have det hele smiley


  • #38   22. apr 2014 Jeg ville kigge efter Synology DS214 serien, eller 414 hvis man vil have flere diske.

    Synology fordi deres brugerflade er ekstremt brugervenlig, og så er de billigere end Qnap.

    Her en lille sammenligning, og fordi du gerne vil have en der er lidt krudt i, så tag en DS214play.
    http://www.edbpriser.dk/Product/Compare.aspx?clist=7770672;7756261;7756259;7538066

    Og så når du har en 2 TB disk som du gerne vil bruge, så tag en ekstra 2 TB disk i en god kvalitet, og så har du brugt dine 3.000 kr smiley
    http://www.edbpriser.dk/harddisk/wd-red-wd20efrx-2-tb-id-6876630.aspx?q=red

    Western Digital Red er beregnet til at bruge i NAS, og kan derfor holde til at køre længe.
    http://www.edbpriser.dk/hardware/harddisk.aspx?hd-kapacitet=%28gte+2199023255551.92%29&producent=[Western+Digital]&q=red&count=10&sort=Popularity&rlm=List


    Du kan også starte med den ene disk, men når nu du har 3.000 kr, så ville jeg starte med to, og så køre dem i Raid 1 (så data ligger på begge diske, for sikkerhed), eller Raid 0 hvis pladsen betyder mere end sikkerheden for at beholde data.


  • #39   22. apr 2014 Hvis du vil se mere om RaspberryPi, så kig evt. her: http://raspberrypi.dk/webshop/kategori/samlede-raspberry-pi-start-pakker/

    Det kan sikkert stykkes sammen billigere hvis man selv leder efter delene, men det er nemt at komme i gang smiley En sjov lille enhed, hvor du kan lege alt det du vil med opsætningen.


  • #40   22. apr 2014 alt tyder jo på sån en sonology nas ds414play så kunne være man skulle kigge nærmere på den og de funktioner man evt kan få ud af den.
    takker for hjælpen smiley


  • #41   22. apr 2014 forresten den der ds414play står der intet info om raid på ?

  • #42   22. apr 2014 Det er bare en fejl på edbpriser.dk at der ikke står noget om Raid på DS214Play

    Du kan finde det hele her: http://www.synology.com/da-dk/products/spec/DS214play
    Og hvis du kigger lidt rundt derinde kan du også finde de funktioner du kan tilføje (tilføjelsespakker):
    http://www.synology.com/da-dk/dsm/app_packages


  • #43   22. apr 2014 når man læser lidt om den DS214play og evt 414 hvad er så forskellen på de 2 ?
    udover 414 koster 700 kr mere,
    og at den "kun" køre sata 300 hvorimod ds214play køre sata 600 ?


  • #44   22. apr 2014 DS214 har plads til to harddiske og DS414 har plads til fire, det giver selvfølgelig nogle andre muligheder når der er plads til flere diske.
    DS414 svarer vel teknisk til en DS214+ mens en DS214play er den nyere generation, med lidt nyere specifikationer. Om du kan mærke en forskel ved jeg ikke.


  • #45   22. apr 2014 super smiley
    mange tak for svar, lyder til at jeg i starten godt kan nøjes med en 214play også må jeg ellers finde ud af om den kan alt det jeg efterspørger, men mon ikke smiley


  • #46   22. apr 2014 om den kører 300 eller 600 betyder ikke det store, når det er 7.2Krpm rotationsdiske - du kommer nok ikke til at nå max overførselshastighed på den selv ikke i RAID0..

    Ellers skal man bare have en pro-model..

    Uanset hvad du gør, hvis du køber en NAS, skal du sørge for at det er en intel CPU.. de billigste bruger marvel CPUer og de er ikke gode nok!

    +1 på wd diskene...


  • #47   22. apr 2014 kigger på DS214play såvidt jeg kan se køre den med Intels Atom Cpu 1,6 ghz, hvilket vel er fint nok?

    og du anbefaler så Western Digital hdd?

    nogen bestemte?


  • #48   22. apr 2014 red eller black.. ikke green... aldrig green til raid.. så kan jeg love for at performance er noget du må kigge i vejviseren efter smiley



  • #49   22. apr 2014 men hvorfor ikke en qnap med HDMI i stedet?

  • #50   22. apr 2014 Western Digital Red til NAS, ingen tvivl, de er lavet til formålet.

    Hvorfor ikke en QNAP ? Prisen - en QNAP med HDMI koster omkring 3.400 kr, og sådan umiddelbart tjener det ikke det store formål, det er jo en NAS.


  • #51   22. apr 2014 Det gør den da hvis han vil bruge den til medie Center. Man kan jo få xbmc på den..

  • #52   22. apr 2014 Så ville jeg hellere købe en Raspberry Pi eller spare op til en Intel NUC som mediecenter, lad nu være med at blande tingene sammen, det bliver aldrig 100% godt.

  • #53   23. apr 2014 har du en teknisk forklaring til hvorfor det ikke bliver 100% godt?

  • #54   23. apr 2014 Har en ældre Dell Precision kørende som server (server 2012) døgnet rundt.
    Og kører så RDP til den fra min stationær/bærbar/telefon, hvis der skal laves noget.

    Men jeg har så heller ikke brug for diskplads.

    Og da strømforsyningen er max 60 watt, ja, så trækker den vel ikke mere end det smiley


  • #55   23. apr 2014 #53 >> En NAS er ikke beregnet til at blive brugt som mediecenter, og et mediecenter er ikke beregnet til at blive brugt som lagerplads.

    Din lagerplads vil du som regel gerne have stabil og tilgængelig, hvor dit mediecenter skal kunne håndtere flere kilder, og kunne klare en belastning fra tid til anden. Dertil kommer at dit mediecenter sjældent er tændt 24/7, og et mediecenter kræver flere kræfter end en typisk NAS.

    QNAP TS-269L Er et ganske fornuftigt bud, hvis man absolut vil have begge dele til at køre over en enkelt maskine. Og det kan da også lade sig gøre.
    Jeg vil dog anbefale at opgradere til 3 gb ram, hvis den skal bruges til MedieCenter.

    Årsagen til at det aldrig vil blive 100% godt er de begrænsninger det nu giver, når jeg forestiller mig et mediecenter, så er det for mig noget som man gerne vil tweake og sætte op, helt efter egne ønsker, dette bliver noget begrænset hvis du gør det på en NAS, dertil kommer at du samtidig begrænser dig til mulighederne for at opgradere. Hvor din NAS typisk kan klare sig med de kræfter den har i mange år frem, så er levetiden lidt kortere for et mediecenter.

    Personligt synes jeg også Atom processorerne er lige til den svage side når man skal bruge det dagligt, og jeg ville helt klart foretrække en lille diskret Intel NUC, selvom den er noget dyrere, har den også mange flere ressourcer.
    Et mediecenter skal også reagere hurtigt, det kan den også hvis den bare står i dvale og alt ligger i rammene, men hvis man vil bruge den til lidt mere end bare at vise dit indhold på din NAS, så er det rart med en dedikeret enhed, gerne med SSD.
    Og hvis du har to forskellige enheder, så kan du også slukke dit mediecenter når du ikke skal bruge det.

    Så derfor ville jeg aldrig blande de to ting sammen, det er for mig at se to forskellige enheder.

    Men den billigste QNAP TS-269L med HDMI til 3.300 kr kan sagtens bruges.
    Med diske er vi så oppe i 4.000 kr hvis vi går ud fra at man genbruger den ene disk som trådstarter har, og så lige 2-300 kr til ekstra 2 gb ram.


Kommentér på:
Server Specs

Annonce