895 visninger
|
Oprettet:
Lastbilchauffør fra Rumænien i DK {{forumTopicSubject}}
Hvad synes i om de serier der har været i TV2 nyhederne om udenlandske lastbil chauffører der kører her på en måde så de er tæt på at omgåes reglerne.
http://politik.tv2.dk/2014-05-19-df-t%C3%A5belige-regler-%C3%B8stchauff%C3%B8rer-skal-laves-om
mar 2006
Følger: 36 Følgere: 36 Biler: 1 Emner: 88 Svar: 249
aug 2008
Følger: 18 Følgere: 22 Biler: 4 Emner: 400 Svar: 2.723
nægter og tro på der ik er danskere der vil bestride de jobs hvis de er lønnet efter danske overenskomster
apr 2006
Følger: 30 Følgere: 33 Biler: 1 Emner: 105 Svar: 4.128
maj 2005
Følger: 4 Følgere: 13 Emner: 77 Svar: 2.780
det er jo som sådan ikke rumænerne der er problemet, det er dem der ansætter dem og bruger deres arbejdskraft.
det hele startede allerede i 1989 da der blev åbnet op mod øst og dengang var der flere danske vognmænd der fik en del af deres vognpark på eks polske plader og så havde de et 20 kvm kontor i en polsk by, kun for at de kunne omgås reglerne.
apr 2003
Følger: 30 Følgere: 30 Biler: 6 Emner: 336 Svar: 1.711
aug 2009
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 97
Hvordan hænger det du skriver så lige sammen med de svimlende overskud DSV, Freja, Frode Lavpris og alle de andre store aktører (svindlere) kan præsentere år efter år efter år efter år????
Du tror ikke, at der er en form for sammenhæng i det?
apr 2003
apr 2003
Og tro mig, stod det til de danske speditører havde de nok også flest danskere ansat som i gamle dage, det er ikke let at kommunikere med folk som ikke kan kommunikere på andre måde end ved håndfagter.
jul 2007
Følger: 22 Følgere: 39 Biler: 1 Emner: 11 Svar: 3.951
Jeg håber virkelig at folk får øjnene op for Liberal Alliance mere og mere, for de har nosserne og ideerne til at lave en ændring. Især i den offentlige sektor.
Nå, men lige for at afslutte det jeg startede med. For det første er vi Danskere for dyre, men vi er samtidig også nogle dovne røvhuller. En 3-dage gammel historie fra en virksomhed i mit netværk.
De søgte 2 fuldtidsansatte til ufaglært rengøring på et unavngivent sted. Ikke noget klamt overhovedet, bare ren og skær rengøring. En timeløn på 135 Kr. i timen plus feriepenge osv.
Ansøgninger: 5 fra Danskere. Fra Polakker, Litauere, rumænere osv: De stoppede med at tælle da de nåede til 250.
135 Kr. i timen er ikke noget man kan juble over, men det er en god løn for ufaglært arbejde. Men i stedet vælger Danskerne at blive i sofaen om formiddagen for Zulu og 3+ har jo masser af gode serier.
Jeg skammer mig over mine "medborgere" som fiser den den af på andres regning.
aug 2009
Du er da helt sikkert en indoktrineret disponent/speditør.
Hvis du/de virkelig ville gøre brug af dansk arbejdskraft, så gør det dog. Kunderne som skal ha' kørt nogle papkasser, får det jo ikke billigere, fordi det er en østeuropæer der kører dem. Og mange af dem, som kører for de forskellige speditører, får ikke engang så meget for kørselen, at de kan aflønne deres chauffører efter gældende overenskomst på området. Derfor er der temmelig mange underbetalte chauffører i denne branche. Og hvorfor er det, at f.eks DSV fakturerer deres kunder med et olietryk på 18-20 %, når vognmanden som har bilen, og dermed olieudgifterne, han kun får 3-5%??
apr 2003
Der er i det store billede 2 udgifter ved en transport. 1. er lønnen - 2. er driftsomkostninger. Driftsomkostningerne er sværre at pille ved, eftersom en lastbil nu engang kører de km/l de nu engang gør. Lønnen kan der "pilles" ved. Vil du helst have en DK chauffør som forlanger 30k om måneden + pension, feriepenge osv. eller en litauer som kører rundt med hans kone som 2. mand for 100 euro i døgnet?
Ang. olietillæg så ved jeg da ikke hvorfor DSV fakturere så meget? De fusker vel som de gør med så meget andet.
Hvis kunderne ville betale kunne de da få kongefamilien til at transportere deres møbler, rundt hvis de ville.
apr 2003
aug 2009
De bruger jo kun østeuropæere af en simpel årsag, og det er for at hæve deres fortjeneste. Og mig bekendt er der da ikke særligt mange dagligvare, byggematerialer osv, der er blevet billigere de sidste mange år, så den der med, at priserne vil stige, hvis det skal være danske biler/chauffører der skal køre, er en gang varm luft, og en historie skabt af speditører for at retfærdiggøre deres svindelnumre med brug af underbetalte udenlandsk arbejdskraft.
Håber sgu en dag, at der ikke længere er brug for dansktalende disponenter og speditører i DK, pga fremmed arbejdskraft. Så kan det være, at de ændrer holdning.
apr 2003
Jeg ved ikke om du har noget indblik i hvordan en virksomhed drejer rundt. Men det handler om at købe billigt ind og sælge til en "bedre" pris. Ergo er det letteste at holde omkostninger i bund. Hvis dette ikke kan gøres på produktet selv, må man jo kigge på de andre variable og faste omkostninger forbundet med salget.
Og nu har jeg selv siddet som tidligere nævnt, da skiftet foregik og det var netop pga. vi havde kunder som råbte og skreg om at hvis priserne ikke blev lavere, så fandt de nogen andre. Længere er historien faktisk ikke, så kan du kalde det varm luft eller hvad du vil. Men hvis du tænker dig lidt om giver det nu meget god mening.
Og at se sig sur på en virksomhed fordi de skulle ønske sig at hæve sin fortjeneste!? Det er ligesom det business går ud på. Men synes da du skal boycutte samtlige varer i DK som er fragtet af udenlandsk arbejdskraft så. Du overlever nok ikke ret længe.
Og hvor mange udenlandsktalende speditører tror du så ikke der er i dag kontra for 10-15 år siden? I dag kan du få et job som speditør bare du snakker polsk.
apr 2003
Jeg har også selv arbejdet på lager efterfølgende og de danske chauffører stod tit med hænderne i lommen, eller kunne ikke lige hjælpe til fordi de skulle ind og ryge, have kaffe, sidde på tønden eller hvad ved jeg. De gad simpelthen ikke noget og brokkede sig konstant. De udenlandske hjalp til (hvis de forstod de skulle) og brokkede sig aldrig efter 5 timers ventetid på læsning, hvor danskerne stod og tudede efter 15min.
aug 2009
Det er fuldstændig rigtigt, at olien er steget en del, men der er det jo netop, at de "store fisk" i vandet, hæver olietillæget. Bare ikke overfor vognmanden, som har udgiften.
Men jeg tror bare, vi lader den ligge der, da vi alligevel ikke er eller bliver enige.
apr 2003
aug 2009
Og som tidligere skrevet, lader jeg den ligge her, da vi alligevel aldrig bliver enige.
jul 2003
Følger: 21 Følgere: 19 Biler: 4 Emner: 47 Svar: 3.480
Jeg har ikke lyst til at skulle gå til 110kr i timen som faglært håndværker med 4 års uddannelse plus det løse, når gennemsnittet ligger på 188kr.
maj 2005
Følger: 4 Følgere: 13 Emner: 77 Svar: 2.780
jeg er selv vognmandssøn og har set alverdens fusk og krejl i den branche og jeg ved at der sidder en masse vognmænd og speditører rundt om i landet som virkelig scorer den helt store kasse og som fusker med lønninger, køre hviletid osv osv.
uanset hvordan man vender og drejer er det hos vognmændene og speditørene at de største fejl ligger her
Lastbilchauffør fra Rumænien i DK