15.285 visninger
|
Oprettet:
Arbejde offshore - Skat {{forumTopicSubject}}
Hej
Jeg har fået tilbudt et arbejde på en borerig, men er der nogle der kender reglerne angående skat? Er der nogle gunstige regler for folk der arbejder offshore?
apr 2013
Følger: 15 Følgere: 29 Biler: 3 Emner: 47 Svar: 509
okt 2007
Følger: 12 Følgere: 9 Biler: 1 Emner: 441 Svar: 1.997
dec 2004
Følger: 1 Emner: 195 Svar: 586
apr 2013
Følger: 4 Følgere: 13 Emner: 63 Svar: 12.873
apr 2013
Følger: 15 Følgere: 29 Biler: 3 Emner: 47 Svar: 509
Det fik vi fortalt på skolen
feb 2007
Følger: 15 Følgere: 16 Biler: 1 Emner: 39 Svar: 2.947
Dansk, Engelsk, Norsk, Australsk eller?
apr 2010
Følger: 13 Følgere: 10 Emner: 124 Svar: 3.168
feb 2008
Følger: 63 Følgere: 64 Biler: 4 Emner: 214 Svar: 4.374
dec 2004
Følger: 1 Emner: 195 Svar: 586
okt 2007
apr 2010
I 10 måneder.
okt 2007
okt 2006
Følger: 31 Følgere: 29 Biler: 1 Emner: 25 Svar: 608
okt 2007
apr 2013
Følger: 4 Følgere: 13 Emner: 63 Svar: 12.873
A.B.2 Indkomstforhold for specielle persongrupper
Dette afsnit omhandler visse indkomster - såvel skattepligtige som skattefri indkomster - for specielle persongrupper. Med hensyn til de generelle regler for skattefri rejse- og befordringsgodtgørelse henvises til afsnittene A.B.1.7.1 og A.B.1.7.2.
A.B.2.1 Ansatte på boreplatforme
Skattefri kost-godtgørelse Lønmodtagere, som arbejder på bore- og produktionsplatforme - de såkaldte off shore-ansatte, er omfattet af rejsereglerne i LL § 9 A. Om de pågældende lønmodtagere kan anses for at være på rejse og i øvrigt opfylder betingelserne for at kunne få skattefri godtgørelse, må afgøres ud fra en konkret vurdering af den enkelte lønmodtagers arbejds- og ansættelsesforhold, jf. afsnit A.B.1.7.1.
Når en off shore-ansats arbejdssted - en boreplatform, produktionsplatform, borerig eller lignende, flytter sig i takt med arbejdets udførelse, fordi fartøjet/installationen befinder sig på havet og ikke er forankret i undergrunden, mens den ansatte arbejder dér, vil dette arbejdssted - ligesom skibe - skattemæssigt blive betragtet som midlertidigt i relation til rejsebegrebet, jf. LL § 9 A, stk. 1. Den off shore-ansatte vil i denne situation kunne få skattefri kostgodtgørelse, såfremt de øvrige betingelser herfor i LL § 9 A er opfyldt.
Se om personer, som ikke rammes af 12 måneders-reglen, i afsnit A.B.1.7.1.
Hvis den off shore-ansattes arbejdssted på havet derimod er forankret i undergrunden, mens den pågældende arbejder dér, og arbejdsstedet derfor må betragtes som stationært, må det afgøres ud fra den ansattes ansættelses- og arbejdsforhold i øvrigt, dels om der er tale om et midlertidigt arbejdssted i relation til rejsebegrebet i LL § 9 A, stk. 1, dels om den pågældende herudover opfylder betingelserne for at kunne få skattefri kostgodtgørelse, jf. henholdsvis afsnit A.B.1.7.1. og afsnit A.B.1.7.1.1.
Skattefri logi-godtgørelse Off shore-ansatte kan ikke benytte logisatsen for udokumenterede logiudgifter, hverken til skattefri godtgørelse til dækning af sådanne udgifter eller til fradrag herfor, jf. LL § 9 A, stk. 2, nr. 4, og stk. 7. Se om fradrag for rejseudgifter i afsnit A.F.1.1.1.1 og A.F.1.1.1.2.
Ingen beskatning af værdi af sparet hjemmeforbrug ved fri kost på et midlertidigt arbejdssted, jf. LL § 16, stk. 11 Anses en off shore-ansats arbejdssted ud fra en konkret vurdering for midlertidigt, jf. LL 9 A, stk. 1, er den pågældende ikke skattepligtig af værdien af sparet hjemmeforbrug til kost ved modtagelse af fri kost fra arbejdsgiveren på det midlertidige arbejdssted. Dette gælder også, selvom den ansatte ikke opfylder de øvrige betingelser i LL § 9 A for at være på rejse.
Hvis en off shore-ansats arbejdssted derimod ikke anses for midlertidigt, er den pågældende skattepligtig af værdien af sparet hjemmeforbrug til kost, når den ansatte får fri kost på arbejdsstedet af arbejdsgiveren. Da værdien af sparet hjemmeforbrug for ansatte, som får fri kost på boreplatforme, produktionsplatforme m.v., ikke er fastsat af Ligningsrådet, skal denne værdi ansættes til den forbrugsbesparelse, som den ansatte opnår, jf. LL § 16, stk. 1, og cirkulære om ligningsloven, nr. 72 af 17. 4. 1996, pkt. 12.1 og 12.4.3. Beløbet er B-indkomst for den pågældende.
Såfremt en arbejdsgiver i overvejende grad har ydet fri kost på et ikke-midlertidigt arbejdssted af hensyn til en ansats arbejde, hvad ofte vil være tilfældet på off shore-arbejdspladser, er værdien af det sparede hjemmeforbrug kun skattepligtig, hvis denne værdi sammen med værdien af andre personalegoder, som arbejdsgiveren ligeledes i overvejende grad har ydet af hensyn til den ansattes arbejde, overstiger et grundbeløb på 3.000 kr,jf. LL § 16, stk. 3. Dette grundbeløb, der reguleres årligt, er i 2011 >Den juridiske vejledning 2011-2, afsnit C.A.5.12< og TfS 2000, 863 og 898, TSS, om beskatning af værdi af sparet hjemmeforbrug ved fri kost til ansatte på bore- eller produktionsplatforme.
apr 2010
Det er en regl der gælder hvis du er ude af landet i 6 måneder
Ex. 7-jun til den 6-dec. Du har dog lov til at opholde dig 42 dage i landet i perioden.
Hvilke rejse dage der tæller som ankomst og ude dage skal man lige læse lidt på...
Men holder du dig inden for den regl er du fritaget for dansk skat i perioden...
Reglen siger heller ikke at du skal arbejde, du kan godt ex. sidde på en strand i 4 måneder, være hjemme i 5 uger og arbejde 2 måneder på en bar i Hongkong.
feb 2007
Tror du blander lidt ting sammen, du kan godt på råbe dig at være udenlandsdansker, men kun hvis man som du, er væk i mere end 6 måneder første gang, og først derefter må du være i dk i maks 42 dage..
Noget andet man er paragraf 33A (også kaldet ingenør reglen) der kan du få en skattereduktion, hvis du har været udstationeret.
Men at slippe forskat kan du bestemt ikke, hverken på dansk, engelsk eller norsk sokkel..
mar 2009
Følger: 6 Følgere: 9 Biler: 3 Emner: 1 Svar: 34
okt 2006
apr 2010
Det er sant hvad jeg skriver..
Jeg betaler ikke dansk skat..
Efter ligningslovens § 33A kan du få skattenedsættelse for løn optjent ved personligt arbejde i tjenesteforhold under ophold uden for riget i mindst 6 måneder. Opholdet må kun afbrydes af nødvendigt arbejde eller ferie og lignende her i riget på højst 42 dage inden for enhver afsluttet 6-månedersperiode.
maj 2005
Følger: 76 Følgere: 209 Biler: 2 Emner: 100 Svar: 527
mar 2009
Hvis folk er opsat på at tjene lidt mere end normal så skal de da gribe chancen, plus i olie branchen er der ingen krise som ellers rundt om i Danmark lukker den ene fabrik efter den anden. offshore arbejde har altid givet mig mere tid til mine børn, da når man er hjemme er du hjemme 24/7 i 3 til 4 uger ad gangen. istedet for et 7 til 16 job kommer man hjem kl 1630 total brugt og sidder og hænger kl 21, her har man kun weekenderne at hygger sig med ungerne.
Jeg har arbejdet offshore i 25 år og fortryder ikke jeg valgte det, ja der er rigtig at der er en del fravær men der er som regel mere fritid. Jeg arbejder 28/28 lang tid væk men lang tid hjemme, mine drenge er voksne nu, lidt hård for konerne hvis man har småbørn.
Til alle jer der drømmer om at arbejde offshore i skal bare stræbe efter det så skal der nok dukke noget op, lige PT bygger alle bore firmaer borerigge, boreskibe og semisubs (flydeplatforme) som aldrig før, der vil blive gode muligheder til jer.
Jeg er daglig leder af bore operationen (Toolpusher) for et amerikaner firma, hiver en mill skattefri hjem året.
mar 2009
Og fordi din vens kone fik kløe i dåsen hva har det med sagen at gør, han valgte nok den forkerte!!
maj 2005
Følger: 76 Følgere: 209 Biler: 2 Emner: 100 Svar: 527
feb 2008
Følger: 63 Følgere: 64 Biler: 4 Emner: 214 Svar: 4.374
Hvilken uddannelse har du? Maskinmestre osv. er meget efterspurgt derude
feb 2007
Jeg siger skam ikke at du ikke betaler skat, det jo ingen problem og leve eller komme ind under udenlandsdansker reglen.
Det handler jo bare om at læse hvad tråd starter skriver, og uden at vide hvor og hvordan han skal arbejde, kan man jo ikke bare komme og smide, jeg betaler ikke skat, så det skal du heller ikke..
apr 2010
Trådstarter spørger til gunstige skatte regler når du arbejder uden for danske grænser, det svare jeg kort på..
Og det har ikke noget med at være udenslandsdansker...
Jeg fortæller om en regl der fritaget dig for dansk skat uden at fratage dig nogle goder som borger...
Det syntes jeg selv er yderst gunstigt og et ret godt svar...
mar 2007
Følgere: 43 Biler: 8 Svar: 5.712
Og gad ikke blande mig tidligere da jeg så emnet og dine svar da jeg ikke gider skrive så lange svar på en iPhone.
Men du blander mange regler sammen i dine svar. Ligesom mange andre der svare på emnet.
feb 2007
Så vidt jeg kan se, spørg han kun om off-shore, det kan ligeså godt være på dansk sokkel, hvor du bestemt ikke kan slippe for noget skat..
Udover det, så har det netop alt med at være udenlandsdansker, for at være udenlandsdansker (danskstatsborger som tilbringer største delen af året udenlands).
Så kræver det at du bliver væk mere end 6 måneder, og først derefter må du være i dk op til 42 dage (42 dage inden for hvilke som helst 6 måneder), inden du skal ud igen..
Hvilket du jo ikke kan opnå ved og arbejde på en dansk rig sektor..
Så derfor kommer det jo ret så meget an på, hvor han skal arbejde, inden man bare kan sige du skal være væk 6 måneder og kun hjemme 42 dage..
apr 2010
Det svare til 7 dage på en måned at du må opholde dig i Dk..
apr 2010
mar 2007
Er du sikker på du ikke bare var et af de "specielle" børn der skulle have ekstra opmærksomhed som barn fordi du gik i "specialklasssen" sammen med alle de andre specielle børn med specielle behov
Folk er forskellige. Igen som i det andet emne hvor du generalisere alle mennesker.
Pak nu dine frugter og flyt til Nordkorea hvir alle skal være ens og kunne lide samme biler, hus og slavejob.
apr 2010
Hvis jeg arbejder 200 dage ude kan jeg lave tæt på en 1000000 skattefri..
Så har jeg tit gået hjemme et år og været der 100% for mine børn med huset fuld af unger fordi jeg har tiden til det..
Og jeg syntes faktisk at det fungere godt at være ude når man altid kan fanges på Skype eller SMS..
Men der er klart for og imod..
apr 2010
En far der arbejder 8 timer + transport og forberedelse hver dag er heller ikke altid den fede overskuds far... Det kender de fleste jo til i perioder.
mar 2007
Der må være noget du undlader at fortælle eller et andet land du betaler skat til.
mar 2009
Da min bank spurgte mig hvordan jeg var stillet økonomisk i fremtiden svarede jeg at jeg nok har den bedste uddannelse man kan få PT og at min løn kun går en vej og det er op. Jeg bliver kontaktet 4-5 gange dagligt af firmaer der vil betalt vanvittige beløb, der er så meget arbejde derude især i bore branchen og det vil der i meget lang fremover så min uddannelse er absolute guld værd!!
Min kone arbejder kun halv tid, det er hendes valg hun behøver faktisk slet ikke arbejde.
Og sikke et fint 12 tal som klatmaler det skal du nok komme lang med!! Ringer til dig så kan du jo komme og male mit hus, mens jeg og ungerne sidder og glor på at du sveder.
mar 2009
Tag du på bore rig det vil du aldrig fortryde, der er et super sted at arbejde især med de rigge der er i operation hvor alt er automatiseret, det er Big boys Toys, startede selv som 19 årig på en manuel Mærsk rig super sammenhold blandt folkene sidder idag som 43 årig i føre stolen med stængerne oppe og griner af det hele.
Held og lykke fremover.
apr 2010
Det er ingen hemmelighed og og sundt for Danmark.
Hvis du kan leve op til Ligningsloven 33A som groft set siger at hvis du opholder dig ude af Danmark ca 140 dage over en 6 måneders periode så er din udenlandske indkomst skattefri i Dk.
Og hvis du så er lønnet fra en firma i Mellemøsten eller Asien så slipper du ofte fra at betale skat overhoved..
http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=87653
mar 2007
apr 2010
Beklager at du føler dig snydt..
mar 2007
apr 2010
Kasper
Jeg giver et vink med en vognstang i en retning, hvis du er intreseret må du selv søge detaljer om reglen.
At oplyse at at det skal være et udenlandsk firma ville også være forkert.
Hvis du personligt lever op til 33A er du skattefri i Danmark..
Og det er så ligemeget om det er et dansk firma eller et selskab i Honolulo..
Brug dog 5 min på at søge oplysninger selv.
mar 2007
okt 2006
apr 2010
Nej det er det ikke..
Hvis du ex arbejder for et dansk olieselskab i Mellemøsten fra den 1 jan til den 30 jun. og du kun har været på ferie i Danmark i mar-apr i 42 dage.
Så har du fuld skattenedsættelse i Danmark.
Se skema..
http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=87662&chk=209756
feb 2007
Som jeg prøvede og forklarer dig, så er det stadig indenfor en hver afsluttet 6 måneders periode..
Hvilket betyder lige meget hvilke 6 måneder man kigger mellem, må du ikke have været i dk mere end 42 dage.
Derfor vil dit regne stykke ikke give fuld skattenedsættelse..
mar 2007
Så det forvirre trådstarter mere end det gavner.
apr 2010
Hvad er det du mener som ikke passer..
Casper
Jeg blander ikke nogle regler sammen. Prøv at forklare hvad jeg skriver forkert.
Kogt helt ned..
Hvis du har job i udlandet i 6 måneder... Må du opholde dig på ferie i Danmark i 7 dage om måned ( 42 dage ) inden for perioden..
Skat.dk
Ophold i flere lande gælder som en samlet opholdsperiode. Det er en betingelse, at opholdene kun afbrydes af nødvendigt arbejde, ferie eller lignende her i riget af en sammenlagt varighed på højst 42 dage inden for enhver 6-måneders periode.
mar 2007
Men kan stille et hurtigt eksempel. Har en kollega der lad is sige arbejder 2 måneder i England og derefter 4 måneder i Sverige.
Ifølge dig gør det jo folk skattefrie til Danmark.
Men det bliver man bare ikke.
Så du stiller kun dit eget eksempel op og til at starte med med mangelfuld vigtig info endda.
Gider ikke spilde mere tid på at diskutere den med dig nu. Det hjælper på ingen måde på trådstarters oprindelige spørgsmål
apr 2010
Det er dog højest sandsynligt at han skal betale skat i England og Sverige..
Det betyder ikke noget for mig hvad du tror, men jeg bryder mig ikke om at du kalder mig løgner..
mar 2007
mar 2007
Har nu heller aldrig gjort så meget brug af den. Kan godt lide at være hjemme i Danmark
jan 2006
Følger: 5 Følgere: 3 Biler: 7 Emner: 48 Svar: 139
mar 2008
Følger: 1 Svar: 1
Arbejde offshore - Skat