Defekt PC?: RAM eller grafikkort? {{forumTopicSubject}}
Hej
Jeg har en stationær PC af ældre dato, som nok ikke er særlig meget værd længere, men den har indtil nu fungeret godt nok til mine behov, så vil helst ikke skrotte den endnu
På det seneste er det imidlertid med jævne mellemrum sket det, at den bliver hængende under opstart - med sort skærm - og at der kommer 1 langt og 3 korte "beeps" fra bundkortet.
Jeg har googlet mig frem til, at det både kan betyde, at RAM og/eller grafikkort er defekt.
Det mærkelige er, at når jeg så trykker på "reset" knappen på computeren, så genstarter den fint igen uden problemer. Så kan der igen gå 3-4 dage, hvor der ingen problemer er.
Jeg har prøvet at køre en test på RAM´ene. (Memtest). Den viste ingen fejl. Findes der noget software, hvormed man også kan "stress"-teste grafikkortet, for at se om det skulle være problemet? Mit problemer jo periodisk, så det er lidt svært at arbejde med. På forhånd tak for inputs!
feb 2007
Følger: 52 Følgere: 7 Biler: 4 Emner: 30 Svar: 264
men prøv at kigge i eventloggen
start --> tryk kør (windows XP) og skriv: eventvwr
start--> skriv eventvwr og tryk enter (Windows vista+7+8)
klik på Windows logffiler og kig efter for evt fejl under Program eller System
jun 2014
Følger: 6 Følgere: 11 Biler: 1 Emner: 4 Svar: 387
http://www.geeks3d.com/20130328/msi-kombustor-2-5-2-gpu-videocard-burn-in-stress-test-utility-benchmark-nvidia-geforce-amd-radeon/
jun 2014
aug 2007
Følger: 5 Følgere: 23 Biler: 3 Emner: 117 Svar: 1.008
I loggen kan jeg umiddelbart kun finde nedenstående besked, der er opstået sådan omkring det tidspunkt, hvor der kom "beep"-lyde fra bundkortet. Fejlmeddelelsen må være den der opstår, når jeg genstarter PC`en med reset-knappen
"Systemet har genstartet uden først at lukke korrekt ned. Denne fejl kan skyldes, at systemet er holdt op med at svare, er gået ned, eller at strømmen forsvandt uventet."
Jeg vil lige prøve at se, om jeg ikke kan låne et grafikkort fra an kammi, og så prøve at køre med det i en rum tid.
jun 2014
Grafikkortet du låner af din kammerat skal jo også kunne matche med din strømforsyning. jeg mener hvor mange watt din strømforsyning har at give af. hvis din strømforsyning ikke er kraftig nok, vil det kun gøre din problemsøgning sværere.
maj 2010
Følger: 8 Følgere: 7 Biler: 3 Svar: 72
prøv og tag dem ud, og sæt dem i igen.....
Følger: 41 Følgere: 40 Biler: 7 Emner: 480 Svar: 6.640
vores bærbar har det meeeget svært i denne varme tid, og den stationære går helt amok med blæseren nu og da, det plejer den nu ellers ikke
vores stationær har så fået en xtra 80mm blæser på siden, og står uden sidekasse, så kan den klare sig
(den har et lidt for stort grafik kort, uden blæser som gør kassen ret varm når den er lukket)
har haft en pc som kun kunne køre, hvis den stod med sådan en 30cm ventilator ind i siden
opstår problemet altid på varme tidspunkter af dagen ? eller er det random ?
hvis den f.eks aldrig dør om natten, ku det tænkes den sveder lidt ?
jun 2014
aug 2007
Den tanke har faktisk også strejfet mig. Har flyttet en del rundt med PC`en i den senere tid, så det kunne godt være der problemet ligger, at de er blevet rystet løse eller lignende.
@Fiskekutteren
Det er en PC, hvor jeg selv har specificeret komponenterne, og så er den blevet bygget efter specs´ene...men altså ikke af mig
Skal nok lige være opmærksom på hvor mange watt strømforsyningen har at give af.
aug 2007
Jeg plejer at gøre den ren med trykluft
Men med behørig afstand fra "pistol" til PC´en så jeg ikke ødelægger blæsere osv.
jun 2014
jun 2014
https://www.youtube.com/watch?v=W9T6WGFmam0
aug 2007
Det er ikke så længe siden jeg gjorde den ren.
Hvis jeg husker ret, så er problemet altid opstået om morgenen, dvs. efter at den har stået slukket hele natten. Jeg tjekker normalt lige E-mail osv. inden jeg kører på arbejde
aug 2007
Fin video hehe......
Min PC står lidt udsat, så der samler sig hurtigt en masse støv, der hvor den står.
Den har dog aldrig helt set så støvet ud, som den i klip´et
Defekt PC?: RAM eller grafikkort?