Lorte skat {{forumTopicSubject}}
Godt nok et gammel afsnit på tv2, men et par bliver stoppet som er on/off i DK. Fair nok, de skal betale afgift på bilen. Men politiet formoder kun at de må være her over 185 dage pr år, og derfor skal der betales afgift. Tænk hvis de nu kun var her 160 dage om året, og derfor var frigivet for og skulle betale. Naturligvis kun noget de kan formode, at de er her mere end 185 dage pr år.
De spørger om de kan betale 55.000 kr med det samme, ellers bliver bilen konfiskeret. Nej, naturligvis kan de med en indtægt på 6000 pr måned, ikke betale 55.000 kr.
Den endelig afgift ender så også ''kun'' med og være på 45.100 kr, som kun er 2 uger efter.
Hvordan kan afgiften være næsten 10.000 kr højere 2 uger tidligere, end når der endelig bliver betalt 2 uger senere?
jul 2004
Følger: 49 Følgere: 58 Biler: 3 Emner: 46 Svar: 6.364
Men hvorfor lorte skat? Den er en regl der er fælles for alle...
maj 2006
Følger: 70 Følgere: 72 Biler: 4 Emner: 14 Svar: 1.815
Sådan er reglerne..
maj 2005
Følger: 12 Følgere: 11 Biler: 9 Emner: 18 Svar: 319
Så det er bare og betale ved kasse 1!
aug 2011
Følger: 30 Følgere: 8 Biler: 4 Emner: 14 Svar: 141
jul 2012
Følgere: 1 Biler: 1 Emner: 7 Svar: 287
dec 2009
Følger: 6 Følgere: 6 Biler: 1 Emner: 2 Svar: 905
okt 2006
Følger: 23 Følgere: 22 Biler: 4 Emner: 327 Svar: 1.692
mar 2005
Følger: 60 Følgere: 64 Biler: 30 Emner: 5 Svar: 353
jul 2008
Følger: 10 Følgere: 9 Biler: 2 Emner: 39 Svar: 521
nov 2013
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 98 Svar: 552
okt 2006
Følger: 97 Følgere: 96 Biler: 6 Emner: 697 Svar: 13.335
Hvis du har adresse i DK så skal du opholde dig i udlandet i det halve af året. Det har intet med timer at gøre. Du skal bare køre hjem til udlandet hvor du bor. Hvis du opholder dig mere i DK end udlandet så bliver det set som dit hjem. Derfor skal du ha en dansk registreret bil.
feb 2007
Følger: 23 Følgere: 33 Biler: 4 Emner: 436 Svar: 5.911
Selv blevet stoppet i en polsk bil i DK da jeg boede i Norge
Har du bopæl i udlandet så køre du bare
feb 2003
Følger: 129 Følgere: 136 Biler: 15 Emner: 82 Svar: 1.655
Lad os tage et ekstremt eksempel. En mand med adresse og er bosiddende i Tyskland, er ansat ved en dansk virksomhed men har hjemmekontor og tager så turen til den danske virksomheder, i sin tyske registrerede bil, 1 dag i måneden som jo så bliver samlet 12 dage om året. Manden bliver så stoppet i november måned i en af skats og politiets razziaer, hvor Skat vurderer at han har kørt i DK mere end tilladt og bliver så pålagt at betale afgift af bilen, selvom han kun har været i DK i alt 11 dage.
Er det fair???
sep 2004
Følger: 60 Følgere: 48 Biler: 2 Emner: 53 Svar: 1.605
Hvis han er bosat i Tyskland, så må han køre til Danmark hver dag i sin Tyske bil.
Uanset hvilken statsborgerskab han har . Tysk,Dansk, Fransk, spansk.
Lige som en Dansker bosat i malmø , må køre på job i Danmark i sin Svensk indregistrerede bil. Uden det koster noget i afgift.
Så længe du ikke bor og overnatter mere end 185 dage i danmark, så er der ingen ko på isen.
Er du udlænding og flyttet til Danmark og har din bil med, så har du nøjagtig 2 uger til at få bilen på Danske plader, dermed betale afgift.
Det er da også lempeligt, at du som udlænding bosat i et andet land, må opholde dig i 184 dage, altså bo permanent 184 dage om året i Danmark og stadig køre rundt i din udenlandske bil.
Hvis man opholder sig mere end de dage i Danmark, så har man jo mere tilknytning til Danmark end noget andet land, hvad skulle man ellers være her så meget for, så derfor er det da helt ok, med de regler.
Andre der kommer for at arbejde, der bor her, har som skrevet kun 14 dage til at få bilen på Danske plader.
jul 2006
Følgere: 24 Biler: 1 Emner: 73 Svar: 8.249
Det eksempel du kommer med, var næsten identisk med det dem der blev stoppet umiddelbart før Audien, i en Polsk Bmw.
Der kunne han ikke bevise de boede i Danmark og "slap" derfor for straf af nogen art.
okt 2010
Følger: 29 Følgere: 36 Biler: 2 Emner: 137 Svar: 15.854
sep 2004
Ville nok også være nemmere at tage et fly fra Island, når man ikke bruger sin bil.
Ville da være mærkeligt at have en bil holdende på gaden i Danmark i 185 dage om året uden at have bopæl i DK.
Hvis han som udlænding , tager bopæl medens han opholder sig i Danmark, så skal evt. Udenlandsk registreret bil , på Danske skiver senest 14 dage efter han/hun er ankommet.
feb 2003
Følger: 129 Følgere: 136 Biler: 15 Emner: 82 Svar: 1.655
Okay så har jeg misforstået reglerne
For som jeg havde forstået det, så gik den på dage bilen havde været i DK, underordnet om ejer overnatter i DK eller ej.
Bliver vist snart nød til at sætte mig noget mere ind i de regler der
aug 2013
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 17 Svar: 175
Når jeg kører til DK for at arbejde og derefter kører hjem til sverige samme dag, tæller det IKKE med i 185 dage..
Faktisk, så kunne jeg komme mandag og først rejse hjem tirsdag uden at det tæller.
Og det er selvf. MIG som person - og IKKE bilen.. jeg kunne have en bil på svenske plader stående hele året i DK uden at det ville være et problem..
sep 2004
Ja alle kunne have biler holdende fra alverdens lande indregistrerede, så længe der er betalt lovpligtige forsikringer fra hjemlandet og bilen ikke bliver benyttet til at køre i, samt at den kan holde lovligt parkeret.
Og så er du som pendler/reserve Svensker ikke lige , det der bliver efterspurgt i denne tråd, men nok nærmere med til at gøre emnet mere indviklet
aug 2013
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 17 Svar: 175
apr 2007
Følger: 2 Følgere: 2 Svar: 730
At skat har omvendtbevisbyrde er jo lige præcis for at komme sorte/narko-penge til livs - hvor du så har pligt at bevise det er ærlig tjente penge... kan jeg sku kun se fornuften i.... Forestil dig selv hvor svært det er at opsnappe/starte en sag imod en økonomisk kriminel ellers.
Og lige præcis det klip med dem der fik 6k kr om mdr - er jo et bevis på der nok var sorte penge indblandet - da INGEN med mindsteløn får 6k udbetalt for fuldtids job - Og de nævnte jo allerede det var kontrakt arbejde de var på (en måde at omgå mindsteløn).
apr 2007
Følger: 2 Følgere: 2 Svar: 730
Og det heller ikke unormalt en "bygherre" tilbyder dem disse jobs - da det jo er her de rigtigt tjener deres penge.
Skal så ikke udtale mig om "jordbærplukkere", men inden for håndværk er det sku normalt
Lorte skat