LG 55UB820 vs PHILIPS 60PFL8708S eller andet? {{forumTopicSubject}}
Nå, jeg sakser lige teksten fra en tråd jeg lavede på flatpanels.dk, da der åbenbart ikke er nogen der kan hjælpe
Jeg står i den situation, at min gamle LG plasma skærm fik en lang lodret streg ned gennem højre side af skærmen, og ikke længe efter kom der en til ved siden af, så jeg tænker at der nok kommer en streg til snart, eller evt. brænder den helt af
Så jeg sidder og kigger lidt rundt omkring, og hvis folk har det med biler som jeg har det med TV, så forstår jeg godt at det kan være svært at gennemskue!
Mit gamle TV er et HD ready 50" LG plasma fra 2008. Ja det er en gammel sag, men jeg synes faktisk at billedet er ganske godt, de to streger til trods, i forhold til meget af det der står til skue, i den lokale Bilka. Derfor ville jeg egentlig gerne have en ny plasma skærm, men så render jeg ind i det problem, at ud over at de ikke er ret tilgængelige mere, så har de heller ikke smart-tv, hvilket jeg meget gerne vil have, da vi ser Netflix og Viaplay 70% af tiden, og en PS3 bruger altså en god del strøm. Jeg mindes at have målt det til ca. 400W i timen for PS3 og TV.
Jeg har sat mig et beløb i hovedet der hedder max 10.000kr. Jeg har opsparing og kan købe kontant, men jeg er også samtidigt uden arbejde, så bliver nødt til at holde det lidt nede.
Jeg har så kigget på de to ovennævnte skærme, begge fra Bilka. Philips 60" koster 9500kr, og LG 55" UHD koster 9000kr, så prisen er ikke det der skiller.
Det der taler for Philips er åbenlyst at den er 60" (jo større jo bedre..), men jeg kan også godt lide ambilight, og det at fjernbetjeningen har tastatur på bagsiden (stort plus ifht. PS3 controller).
Det der taler imod Philips er at det ikke er UHD, og så læste jeg i en anmeldelse at smart-tv'et ikke er særligt godt, og at den ikke viser sort ret godt. Noget med at farver trænger igennem? Jeg ved godt at det er begrænset med UHD materiale på nuværende tidspunkt, men set i lyset af at mit nuværende TV er 6½ år gammelt, så skifter jeg altså TV hver eller hvert andet år, så lidt fremtidssikret må det gerne være.
Link til Philips: https://www.bilka.dk/elektronik/tv-foto ... _60_65&pp=
LG er jo et UHD TV, så det tænker jeg er godt. Samtidigt synes jeg at selve TV'et er pænere og lidt mere moderne/stilfuldt. Jeg aner så ingenting om selve TV'et, da de eneste reviews jeg kan finde, er på polsk, tjekkist og italiensk, og Bilka har det kun i deres online tilbudsavis, så jeg kan ikke engang linke til det. Men ud fra den meget ringe erfaring jeg har med smart-tv, så mindes jeg at LG's er blandt de bedre. Det er i hvert fald vigtigt for mig, at det virker, og at det ikke skal bruge 5-10 sek hver gang man skal ind i en ny menu, eller går tilbage. Desuden er jeg i tvivl om det kan streame netflix i UHD. Noget med der skal være HDMI 2.0?
Det der er vigtigt for mig: Billedet og smart-tv delen er vigtigst. Jeg gider ikke et billede med pixel-fejl (aner ikke hvad man kalder det i fagsprog), jeg vil gerne have klare farver, men husk på at jeg kommer fra et næsten 7 år gammelt TV, så alt vil næsten være en forbedring . Mht. smart-tv delen, så skal der være netflix, viaplay og youtube. Det skal helst fungere uden alt for meget bøvl, men det er vigtigst at de tre apps er der, og at de ikke ligepludselig forsvinder, fordi smart-tv versionen bliver for gammel. Størrelsen SKAL være 55" eller der over.
Mht. 3D, så siges det at passivt er det bedste, men da jeg ikke regner med at skulle bruge det alt for meget, så spiller det en mindre rolle. Det gør egentlig ikke noget at det ikke er i TV'et, men det er vel efterhånden standard nu.
Er HEVC noget jeg skal bekymre mig om nu? Vi har Stofa smart-tv, og regner ikke med at skifte det ud, så har det nogen betydning?
Det er lige hvad jeg kunne komme i tanke om. Jeg vil selvfølgelig også meget gerne have andre forslag, hvis der skulle findes noget bedre i samme prisleje (og selvfølgelig gerne billigere )
På forhånd tak!
PS: Jeg ved godt der er lidt "wall of text" over det
Der er endnu ikke skrevet kommentarer
LG 55UB820 vs PHILIPS 60PFL8708S eller andet?