{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.265 visninger | Oprettet:

Arbejde og bo i norge {{forumTopicSubject}}

Goddag

Nogen herinde som har erfaring med at bo og arbejde i norge som fx mekaniker ? overvejer at ta derop når jeg er udlært.

men nogle der kan fortælle mere om det, er der nogle gode ting ved landet og dårlige ting?

lønnen er bedre, men det er vel også dyre at bo der. hva mht. afgift på biler? er den ik lavere?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Arbejde og bo i norge
  • Kompressor Knud
    Kompressor Knud Hjælpe-administrator

Følger: 4 Følgere: 65 Biler: 1 Emner: 217 Svar: 5.894
    #1   29. jan 2015 biler er ligeså dyre som i dk

• #2   29. jan 2015 det helt det samme? synes bar at ha hørt de lidt billigere i afgift , og billigere at holde kørende?

• Kompressor Knud
    Kompressor Knud Hjælpe-administrator

Følger: 4 Følgere: 65 Biler: 1 Emner: 217 Svar: 5.894
    #3   29. jan 2015 og mad kan være meget dyrt alt efter hvad det er, jeg flyttede hurtigt til dk igen da jeg arbejdede i oslo

• #4   29. jan 2015 Det er fucking dyrt at leve deroppe..

Mad, smøger, husleje osv osv. er dyrere, men du tjener tilsvarende mere i en norsk stilling - Men i sidste ende går det nok lige op.

• #5   29. jan 2015 Hele systemet omkring afgift er anderledes deroppe, så nogle biler er billigere, mens andre er dyrere. Det er i hvert fald, hvad jeg har fået fortalt af en ven, der arbejder i Norge.

Mange ting er dyrere i Norge. Dagligvarer er generelt markant dyrere - og ikke mindst huslejen. Så en del af den fortjeneste, du får gennem den højere løn, forsvinder til daglige udgifter.

Du skal også være opmærksom på, at kursen er faldet på norske kr. Det betyder, at du kun får ca. 85 danske kr. for 100 norske kr. Det har selvfølgeligt ikke den store betydning, når du bor deroppe, men hvis du har tænkt dig at spare op og komme tilbage til Danmark på et tidspunkt, har man jo en kursrisiko.

Ellers tror jeg såmænd da nok, at dem, der flytter derop, er ganske glade for at bo der smiley

• #6   29. jan 2015 jeg ved at det er svine dyrt at leve deroppe.

• #8   29. jan 2015 ja lønnen og omkostninger passer vel sammen smiley

havde dog nok håbet lidt på man ku tjene en go slat deroppe

• #10   29. jan 2015 Det bliver som lastvognsmekaniker så det helt noget andet smiley

• #12   29. jan 2015 ja, men det bliver nok indenfor samme firma som jeg er i nu da de mangler folk deroppe

• #13   29. jan 2015 Det er dyre at leve i Norge som i DK men lønnen betydeligt højere og visse ting er billigere... De første 2 år har du iøvrigt nedsat skat og efter henvendelse på det lokale skattekontor får du ca 10% tilbage i skat som minimum

Billigere at have stor bil bla pga. "vægtafgiften" (Norsk = Årsafgift) der tages ikke højde for bilens størrelse med bare om det er benz/diesel eller EL .. Ikke ret stor forskel på benz og diesel .. Begge koster omkring 3K i årsafgift

Dog er der lidt problemer det første år .. Kan være lidt bøvl at få abbo på tlf e.l. .. Kræver bla. en arbejdskontrakt som ikke er tidsbegrænset

Læge er der egenbetaling ved samme med skadestuen .. Dog kun~150kr + evt aften/nat tillæg (~250kr for et besøg ved lægevagten om natten)

Også husk IKKE at køre for stærkt .. De har mange foto bokse og politiet gør en del ud af at gemme sig når de har kontrol og bødetaksterne er HØJE iforhold til DK .... 73kmt i 60 zone koster 3500.- + klip

• #14   29. jan 2015 Man får Porsche gratis åbenbart..?

• #15   29. jan 2015 Erik A: du lyder som en der har forstand på det, bor du selv deroppe eller har du gjort ?

• #16   29. jan 2015 Jesper .. Boet deroppe i 6 år .. Kørte fjeldtaxi

• #17   29. jan 2015 cool, bor du deroppe endnu? hvorhenne ?

• #18   29. jan 2015 jeg har boet deroppe, arbejdet som mekaniker.. havde min egen bil med, købte maden hjemme i DK .. jeg nød det sku smiley godt nok dyrt at gå i byen deroppe / de lukker tidligt!

alt i nok den fedeste oplevelse jeg har givet mig selv smiley

• #19   29. jan 2015 Frakk : dejligt at høre, det nok også sådan jeg havde tænkt mig at gøre, få så meget med hjemmefra som muligt smiley men er det ikke et dejligt land ellers?

• #20   29. jan 2015 Jesper .. Boede i Hemsedal .. Bor i DK nu .. Hvis man spørger på folkeregisteret smiley

Dyrt at gå i byen ja .. Også derfor at nordmænd har for før og efterfester (Nachspiel)

Også er det ret nemt at opdrive hjemmebrændt (MUHAHAHHAHHAHA)

• #21   29. jan 2015 det er et MEGA fedt land i forhold til DK! rig på natur hvis man er til det. dejlige babes, hvis man er til det!!!! og ikke midst folk med sygt hurtige biler! de nordmænd smækker mølle på alt ! smiley

• #22   29. jan 2015 kørte tit rundt når vejret var til det og kiggede på landskabet ( fjeldet) der er mega gode fiske muligheder ( alle de åer, bække og søer ) .. jeg har ihvertfald ikke fortrudt det - selvom jeg boede alene deroppe i det meste af året, havde hjeg stadig meget socialt sammenvær med normændene .. og tøser smiley

• #23   29. jan 2015 Frakk: lyder som et land for mig Hæhæ ?? bor du der endnu?

• #24   29. jan 2015 nej flyttede tilbage i 2012 smiley .. men det skoda værksted jeg var på, var landets ældste, noget af en forskel fra dansk autoriseret værksted til norsk. der syner de også bilerne.. var lidt en, anderledes opgave smiley men vi lavede så kun biler for kunderne.. ikke som en tidligere skrev med alt muligt urelevant! ^^

• #25   29. jan 2015 Langrenn ski giver en god røv .. Se bare på de norske tøser smiley

Kommentér på:
Arbejde og bo i norge

Annonce